PDA

Vis full versjon : Hvordan behandle understellet godt uten tectyl?



solan
25/08/14, 18:36
Driver og skal understellsbehandle 242`n, men vil helst unngå tectyl som toppstrøk.
Så i den anledning søker jeg råd og tips fra dere.
Ettersom bilen er i bruk så tenker jeg og ta parti for parti, har startet under baken ettersom jeg skal montere hengerfeste, så jeg slipper og demontere det igjen under behandling.

Har pusset helt blankt med en stålslipesak på vinkelslipern, rengjort godt og malt to strøk med benga metallgrunning (arcanol) blandet med litt ovatrololje.

Spørsmålet blir da hva som egner seg best som toppstrøk? Må jo være noe som er motstandsdyktig mot steinsprut og veisalt.
Tectyl er ett alternativ, men har lite lyst til å sprøyte bilen med det.

Tinnsoldaten
26/08/14, 13:43
Hvordan behandle understellet godt uten tectyl?

Selv har jeg god erfaring med Dr.Greves intimvask.

Neida. Joda.

For å være litt seriøs, så er jeg er av den enkle oppfatning at en-komponent guffe à la Arcanol, Benga og dess like, ikke har noe i nærheten av en bil å gjøre. Jeg har malt alt i understellet på 142en med 2k MPS epoxygrunning og tilhørende toppstrøk. Dette er maling som egentlig er beregnet for båter, så det burde holde.
En kompis har i alle år sverget til Jotamastic, altså industrimaling type plattform, og har vært svært fornøyd med det.

Husk at verken Arcanol eller Tectyl/Bodyschütz er 100% tett i seg selv.

volvobrage
26/08/14, 13:50
Einig med Tinnsoldaten, burde hatt 2 komponent grunning som er tett til første lag.
På min 242 skal eg grunne, fuge alle skøyar, grunne igjen, steinsprutbeskyttelse og deretter lakk oppå det igjen. Då blir det fin overflate og epoxy grunninga som eg brukar er 100% tett i seg sjølv så burde være ein god start på eit holdbart understell:)Ser fint ut og med lakk oppå steinsprut materialet.
Når alt detta er gjort skal eg behandle alle hulrom med tynnstoff.

solan
26/08/14, 16:56
hmm.. så dere mener det var dumt av meg å smøre med arcanol/ovatrol? Bør jeg fjerne det, eller kan jeg male noe tett oppå?
Jotamasticen vil vel helst ha blank plate?

Tinnsoldaten
26/08/14, 17:33
Går sikkert greit å la det være, men du bør som du sier få noe som er skikkelig tett oppå. Usikker på hvordan Jotamastic reagerer på Arcanolen. Tror jeg ville prøvd med noe 2-komponent snadder på et lite område for å se hvordan det reagerer. Hvis det ikke begynner å koke, går det sikkert helt fint.

solan
26/08/14, 17:55
må vel entur til den lokale malern i morgen å høre om de har noe 2k greier i morgen da :) Takk skal dere ha.