PDA

Vis full versjon : Blokkere EGR på V70 D5 2003



xxhyp0crisyxx
23/08/14, 16:29
Hello :)

Tok og renset ut EGR røret og tilhørende slange i dag, og fy f**n så mye gunk det satt der :eek:

Kjente etter med fingeren i åpninga som går mot toppen og det var en heller bekymrende mengde der og.

Det jeg lurer på i bunn og grunn er hva som kreves for å stenge av EGR systemet? Har brukt noen timer på Google nå, men finner ikke noen konkrete svar ang. akkuratt D5, er det så enkelt som å bestille en plate og sette denne foran åpningen på røret eller må det kobles ut noe mer?

Spørsmål nr 2 er om det er noen risiko med å fjerne toppen ( kanskje det er innsugsmanifold det heter )på motoren og rengjøre denne etter at EGR systemet er blokka?

hilsen Tim :D

Vilvo
23/08/14, 18:39
Bare av nysgjerrighet, hvor langt har bilen gått og hvordan merket du problemet?

I prinsippet er det vel bare å blende av tuten. Mulig du får feilmelding, men har også hørt det motsatte. Ville målt spenning og motstand i normaltilstand før jeg plukket det av, så vet du ihvertfall hvordan det skal være.

xxhyp0crisyxx
23/08/14, 18:46
Jeg kjøpte bilen på 192, den er nå på 205 :) Hele opplegget startet egentlig med at jeg vil finne ut av en feilmelding som kom i displayet når jeg dro ut 3dje eller 4de gir på turtal, kom da "Motorservice Erfodras" med påfølgende limpmode og null turbo. Prøvde først å bytte luftfilter og dieselfilter, hjalp ikke. Bytta øvre og nedre motorfeste, samme sak. Rensa ut EGR i dag som sagt og har lyst til å rense inntaksmanifold i samme sleng. Eneste jeg ikkw har bytta ennå er de "aktive" motorfestene, leste at enkelte fikk samme melding pga. dårlig vakuum ellernoe. Videre lesing tilsa at man kan remappe ECM og dermed fjerne EGR feilmeldinga, pluss at de fleste opplevde både bedre respons og drivstoffbruk. Så vidt jeg har forstått så mater EGR motoren med en viss del eksos, ergo all koks og sot. Oi, dette ble ett langt svar x)

Vilvo
23/08/14, 20:22
Først og fremst kunne det vært greit å lese ut feilmeldingen med VIDA for mer detaljer før man setter igang større mekanisk arbeid. Mulig du har for lavt eller for høyt ladetrykk, noe som også kan ha sammenheng med turboen.

Exhaust Gas Recycling mater motoren med eksos på del-last og lavlast og skal stenge ved høy last. Dette senker forbrenningstemperaturen og oksygeninnholdet, og fører ganske riktig til dårligere respons.
Svineriet ble innført for å klare utslippskrav i EU, men på Norske veier blir systemet sårbart for soting, fordi motorene går med lav last hele tiden :(
Systemet mater altså på med eksos under hele kjøreturen, og den eksosen blir heller aldri særlig varm med mindre du gasser på skikkelig og/eller trekker tungt. I kombinasjon med aldrende turbinlagre som slipper olje blir dette oppskriften på en fin "gunk"

xxhyp0crisyxx
23/08/14, 20:59
VIDA/DiCE er på tur, kommer forhåpentligvis på mandag, så får sett litt mer :) men i bunn og grunn er det altså bare å stenge for det mindre hølet som går inn på storrøret?

Aurelius
23/08/14, 22:44
Jeg kjøpte bilen på 192, den er nå på 205 :) Hele opplegget startet egentlig med at jeg vil finne ut av en feilmelding som kom i displayet når jeg dro ut 3dje eller 4de gir på turtal, kom da "Motorservice Erfodras" med påfølgende limpmode og null turbo. Prøvde først å bytte luftfilter og dieselfilter, hjalp ikke. Bytta øvre og nedre motorfeste, samme sak. Rensa ut EGR i dag som sagt og har lyst til å rense inntaksmanifold i samme sleng. Eneste jeg ikkw har bytta ennå er de "aktive" motorfestene, leste at enkelte fikk samme melding pga. dårlig vakuum ellernoe. Videre lesing tilsa at man kan remappe ECM og dermed fjerne EGR feilmeldinga, pluss at de fleste opplevde både bedre respons og drivstoffbruk. Så vidt jeg har forstått så mater EGR motoren med en viss del eksos, ergo all koks og sot. Oi, dette ble ett langt svar x)

Jeg har muuligens samme problem som deg og har fått mange gode tips her. Begynn med å sjekke "friskluftslangen" som går inn på turboen. (Samme som denne http://www.skruvat.no/Slange-friskluft-P42013.aspx )
Min hadde en stor flenge på undersiden. Kjøpte ny på Volvo (1250kr) og ting ble bedre, men fikk fortsatt samme feilmelding, men noe sjeldnere. Jeg satte bilen inn hos Volvo og de vacuumtestet motorfestene. Det viste seg at bakre feste ikke bygde opp trykk. Dette var faktisk allerede byttet for bare 2 mnd siden på et annet verksted, men dette ble selvsagt byttet på nytt som reklamasjonssak. Men, likevel får jeg en sjelden gang opp samme melding og bilen går i nødmodus. Jeg har oppdaget en liten oljelekkasje i front under radiator/intercooler og fått tips om bytte av intercooler. Dette blir gjort kommende onsdag, så det blir spennende å se om alt blir bra igjen! :)

xxhyp0crisyxx
24/08/14, 07:40
Jeg har muuligens samme problem som deg og har fått mange gode tips her. Begynn med å sjekke "friskluftslangen" som går inn på turboen. (Samme som denne http://www.skruvat.no/Slange-friskluft-P42013.aspx )
Min hadde en stor flenge på undersiden. Kjøpte ny på Volvo (1250kr) og ting ble bedre, men fikk fortsatt samme feilmelding, men noe sjeldnere. Jeg satte bilen inn hos Volvo og de vacuumtestet motorfestene. Det viste seg at bakre feste ikke bygde opp trykk. Dette var faktisk allerede byttet for bare 2 mnd siden på et annet verksted, men dette ble selvsagt byttet på nytt som reklamasjonssak. Men, likevel får jeg en sjelden gang opp samme melding og bilen går i nødmodus. Jeg har oppdaget en liten oljelekkasje i front under radiator/intercooler og fått tips om bytte av intercooler. Dette blir gjort kommende onsdag, så det blir spennende å se om alt blir bra igjen! :)
Kjente og klemte litt rundt på de fleste slanger, noen var litt småmorken men ikke så gærnt at det er høl ellernoe. Skal bytte alt av slanger til svart silikon tenkte jeg, men finner ikke ett komplett sett hos noen for diesel spesifikt, var inne og tittet hos DO88 bla.a

Har hatt mistanker de siste dagene om de to vakuumfestene, er det mye pes å skifte døm? Har en veldig dreven mekanikerkompis, selv om han er Merce frelst og tilgang på løftebukk. Tusen takk for alle svar hittils btw[emoji2] [emoji2]

eab
24/08/14, 13:31
På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.

xxhyp0crisyxx
24/08/14, 18:15
På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.
Ja, har bestillt en med og en uten, får se hva det blir til :) Utover at det kommer feilmelding så er vel bilen fortsatt kjørbar? Leste også att flere leverandører av chip kan fjerne EGR fra software slik at man slipper denne :)

Aurelius
24/08/14, 21:21
På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.

Min V70 D5 2002 mod fikk feilmelding ved både delvis og helt blending av EGR. Merket dog ingenting på bilen med feilmeldingen i dashen (ivertfall ikke jeg), men klarte aldri å slutte og irritere meg over feilmeldingen.. :P Noen ganger kom den med en gang jeg startet bilen og andre ganger kunne jeg kjøre 20 min før den kom.. Nå skal det sies at bilen min var importert til Norge i 2005. Kanskje det har noe med saken. Ikke vet jeg.

Ludo
24/08/14, 22:16
Jeg har bestilt og fått begge typene, med og uten hull - har bare ikke fått rota meg til å montere ennå... Skal gi tilbakemld så fort jeg kommer i gang :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10167944/bilder/egr%20volvo%201.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10167944/bilder/egr%20volvo.JPG

xxhyp0crisyxx
24/08/14, 22:18
Jeg har bestilt og fått begge typene, med og uten hull - har bare ikke fått rota meg til å montere ennå... Skal gi tilbakemld så fort jeg kommer i gang :)

http://forum.vccn.no/

http://forum.vccn.no/
Så bra at jeg ikke er den eneste som liker å eksperimentere :D Gleder meg til feedback, mine kommer til uka håper jeg :)

Senna
25/08/14, 10:49
Jeg er kjempespent på feedback her :)
Hvor bestiller man slike avblendingsplater?

xxhyp0crisyxx
25/08/14, 10:57
Jeg er kjempespent på feedback her :)
Hvor bestiller man slike avblendingsplater?
Jeg bestillte mine på Ebay, disse her for å vør nøyaktig :)

http://www.ebay.co.uk/itm/221441964953?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Men stort sett er det bare å søke på V70 EGR blend plate.

Ludo
25/08/14, 22:05
Jeg bestilte her: http://www.ebay.co.uk/itm/69-A-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242581984?ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123

og her: http://www.ebay.co.uk/itm/69-B-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242586003?ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123

Fikk levert på under en uke :)

Swissman
25/08/14, 23:27
Har en S80 D5, sen 2003 modell, hvor jeg har blendet EGR helt. Får opp en feilmelding om feil i eksosanlegget. Bruker bare knappen for å kvittere ut feilen.
Feil om Motorservice erfordras hadde jeg også, den kom oftere og oftere. Det viste seg til å være lekkasje i intercooleren. Skiftet med en alukjøler fra DO88.no

xxhyp0crisyxx
27/08/14, 19:32
I dag kom DHL gubben med en etterlengtet pakke, nå er VIDA/DiCE satt opp og utprøvd,
for et genialt program, vel anvendte penger, uten tvil :cool:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2585.jpg

Etter å ha lekt meg litt, leste jeg ut no feilkoder, det meste var ang no lamper som hadde gått osv som har blitt skiftet, men det var en som
jeg tror er veldig relatert til mitt underliggende problem, og det er ECM6805 Boost Pressure Control. Har søkt litt rundt denne og folk har byttet alt fra slanger til IC'er for å bli kvitt denne, så frykter det blir litt prøv-og-feil, ny slange inn til turbo kommer i morgen sammen med EGR-platene, så får bare krysse fingre.. :)

Forresten, er det noen i Sør-Trøndelag/Hedmark, nærmere bestemt Røros/Tynset området som trenger å lese ut/slette feilkoder, ta kontakt, hjelper hvis jeg kan :)

xxhyp0crisyxx
11/09/14, 11:49
Denne tråden døde plutselig da jeg fikk litt mer å gjøre på fritiden, men her kommer en liten update.

Har montert EGR platen mot innsug og fikk skjært til en plate så jeg kunne blokkere av ved manifold også, ellers så fylles EGR'n opp med den helvetes smørja og kutter ut tilslutt.
Har ikke fått kjørt no skikkelig langtur ennå, men kan si at responsen på bilen ble litt bedre, men det kan være innbilning :p

Har også skifta IC'n min, og da ble det ikke noe mer Motorservice Erfordras og ECM 6805 har ikke dukket opp :)

xxhyp0crisyxx
11/09/14, 11:51
Har en S80 D5, sen 2003 modell, hvor jeg har blendet EGR helt. Får opp en feilmelding om feil i eksosanlegget. Bruker bare knappen for å kvittere ut feilen.
Feil om Motorservice erfordras hadde jeg også, den kom oftere og oftere. Det viste seg til å være lekkasje i intercooleren. Skiftet med en alukjøler fra DO88.no

Kjøpte samme coolern, den var jaggu meg trang å montere. Fikk du forresten med avstandsstykker og lengrer skruer? Dette manglet på min. Måtte også lage en holder for IC sensoren, da denne coolern ikke har utgang for det.

Ludo
14/01/15, 14:31
Jeg bestilte her: http://www.ebay.co.uk/itm/69-A-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242581984?ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123

og her: http://www.ebay.co.uk/itm/69-B-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242586003?ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123

Fikk levert på under en uke :)

Nå har jeg satt inn blenderen som er helt tett - funker helt fint uten noen feilkoder på min bil...

xxhyp0crisyxx
14/01/15, 16:02
Nå har jeg satt inn blenderen som er helt tett - funker helt fint uten noen feilkoder på min bil...
Har du en 02 eller 03?

Torsen67
14/01/15, 16:07
Noen som hva som styrer EGR-ventilen? Er den vakuumstyrt?

Torsen67
14/01/15, 16:08
Brodern har 03 og får ikke opp feilmelding. Min 02 gir heller ikke feilmelding.

Ludo
15/01/15, 08:32
Har du en 02 eller 03?

Står vel i signatur ;) 03 modell...

xxhyp0crisyxx
15/01/15, 08:35
Står vel i signatur ;) 03 modell...
Haha, såg det no [emoji12]

jerognal
15/01/15, 10:30
Vår 04' får heller ikke feilmelding. Er blendet 100%

xxhyp0crisyxx
15/01/15, 10:32
Hmm, rart at så mange får feilmelding fra 03 og oppover, kan det vør Service 2.0 som er årsaken?

jerognal
15/01/15, 13:54
Vår HAR service 2.0. Mulig 2.0 fjerner feilmeldingen kanskje?

xxhyp0crisyxx
15/01/15, 20:38
Skal ut å prøve helplate på min i såfall, ble så jeg monterte med høl først som sist sommern som var, for å slippe unødvendig skruving. Er det forresten noen som vet hvor man kan få tak i platen som passer mellom eksosmanifold og EGR inntaket på 03? Eller korrekte dimensjoner, har for øyeblikket en hjemmesnekret stålplate, men det blir ikke helt tett med den [emoji14]

xxhyp0crisyxx
16/01/15, 17:59
Update:

Har bytta til helplate frem, null feilmeldinger, da funker det selv om man har 03 og Serv. 2.0. Da blir det å bytte til hel plate mot eksosmanifold i morgen.

Torsen67
17/01/15, 11:45
Hvilke plate er det du bruker mot manifold? Selvmekk?

xxhyp0crisyxx
17/01/15, 11:49
Hvilke plate er det du bruker mot manifold? Selvmekk?
Ja, for øyeblikket er det en simpel stålplate med 2 små høl. Jeg har som nevnt lett etter noe slikt, eller ihvertfall dimensjonene til en slik plate, men så langt null hell. Kan ikke skjønne att en blikkenslager eller Byggmaker ikke har noe lignende http://www.wellspacedout.co.uk/userfiles/lg_images/Egr_blanking_plate_vw_t4_t5_set_of_2.JPG

xxhyp0crisyxx
17/01/15, 18:28
Dagens update:

Hat montert en simpel stålplate som vi klemte mellom flexirøret og selve EGR modulen, ingen feilmelding eller annet mas, bilen går som en klokke. Hvis noen har lyst å lage sin egen, så er dimensjonene følgende:

70 mm lang, ca 40mm høy, rombeformet, med 55mm spacing mellom boltene. 2 høl på 11-12mm, da skal den passe :)

Evert
10/02/16, 22:39
Dagens update:

Hat montert en simpel stålplate som vi klemte mellom flexirøret og selve EGR modulen, ingen feilmelding eller annet mas, bilen går som en klokke. Hvis noen har lyst å lage sin egen, så er dimensjonene følgende:

70 mm lang, ca 40mm høy, rombeformet, med 55mm spacing mellom boltene. 2 høl på 11-12mm, da skal den passe :)

Dette er jo fantastisk. Hva skjer så på EU kontroll med tanke på utslipp og maks tillatt?

otello
12/02/16, 12:51
Hadde min på EU kontroll uten at de la merke til deaktivert EGR ventil, da via Software.

locked
12/02/16, 14:08
Ville målt spenning og motstand i normaltilstand før jeg plukket det av, så vet du ihvertfall hvordan det skal være.
Berre sånn av nysjerrighet, kor tenker du å måle dette?


Dette er jo fantastisk. Hva skjer så på EU kontroll med tanke på utslipp og maks tillatt?
Eg deaktiverte EGR og fjerna partikkelfilteret to daga før EU-kontrollen. Ikkje så bekymra for det kan du sei :-)

eab
12/02/16, 17:18
Var aldri noe problem med eukontroll på min 2002 D5 heller.

jerognal
14/02/16, 09:23
EGR plate får du billig på E-bay. Ferdig snekret og 100% tilpasset.

hassekanon
18/02/16, 23:16
Berre sånn av nysjerrighet, kor tenker du å måle dette?


Eg deaktiverte EGR og fjerna partikkelfilteret to daga før EU-kontrollen. Ikkje så bekymra for det kan du sei :-)

Hvordan deaktiverte du? Med software?

Svirre
19/02/16, 19:30
Hvordan deaktiverte du? Med software?
Jepp. Han bruker Rica Tuning.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

kjell@pretre.no
26/03/23, 13:50
Koblet du fra vakumslange? Jeg har problem med å finne min. Jeg har foreløpig bare kjøpt plate mot innsugsiden. Har en D5 XC70 reg april 2003 i Belgia. Hvor sitter vakumslangen?

årnes
10/04/23, 10:45
Kan vel kobles bort i Vida?

kjell@pretre.no
11/04/23, 16:15
Egr er ikke vakumstyrt på disse. Blendet innsugsiden og ingen feilmelding.

jerognal
12/04/23, 06:30
Min 2006 gir feilmelding både med helplate og plate med hull i.
Kjørte lenge med defekt motorfeste og blokkert vacumslange. Da gikk det greit. Byttet så motorfeste i høst og koblet til vacumslange igjen. Da flippet feilmeldingene opp pga EGR platen. Fjernet den og da for svant feilmelding. Så må vel en liten software-sak til for å bli kvitt EGR'en.