PDA

Vis full versjon : Diverse spørsmål angående V70N



TCU
20/08/14, 20:46
Hei, akkurat kjøpt meg en 2000 V70N 2.0T, var litt sånn på impuls for jeg fikk den for en god pris, men i forbindelse med dette så har jeg noen spørsmål. Bilen er et stort hakk opp hvertfall i forhold til en 2001 Opel Astra som jeg hadde tidligere :)

1. Hva slags forbruk kan jeg forvente at den har på langkjøring? Jeg er klar over at det er en stor motor i den og den er tung, men jeg hadde håpet at den skulle bruke mindre enn 1,2 på langkjøring. Slik jeg ser det nå så kom jeg ca 17 mil på 20 liter og da var jeg svært sparsom på "gassen". Jeg hørte noe rykter om at den burde klare rundt 0,8 på langkjøring og cirka litern på blandet, men kan hende jeg har hørt feil. Det er forresten en automat. Uansett et kraftig hakk opp fra 0,7 på blandet som jeg var vant til fra Astra'en.

2. Bilen har ikke kjørecomputer, noe som jeg gjerne ville hatt, jeg mener også å ha lest at jeg bare kan bytte hendelen på venstre side og eventuelt oppgradere noe sw så vil den få det, stemmer dette? Isåfall hva slags kostnad snakker vi om her?

3. Jeg har bestilt med et slikt obd2 bluetooth adapter for å få lest ut feilkoder, tenkte det kunne være kjekt å ha, men i forbindelse med dette så kom jeg over flere sider med Volvo VIDA, som kostet noe mer, men virket som var et fullstendig diagnoseprogram til bilen, er dette en fornuftig investering? Kan man gjøre noe mer med den, enn bare å lese ut feilkoder, og hvor er det isåfall smartest å kjøpe den?

Så over til litt problemer .... :)

1. Jeg har en sånn oransje varsel trekant som lyser i bilen, og det står motorsystem serv erfordras eller noe i den dur, en bekjent av meg leste ut feilkode og det var visst noe med spjeldhuset. Vi har tatt ut spjeldhuset og tatt en rens på det, men det hjalp ikke noe særlig, fjerner man feilkoden, så kommer den like kjapt tilbake igjen. Etter litt Googling så var visst ikke dette noe ukjent problem slik som jeg skjønte, men må da spjeldhuset byttes, det holder ikke å rense det?

2. Det virker som om STC'n lever sitt eget liv, ved svinging til venstre, så kommer den en merkelig lyd fra venstre fordekk og STC'n jobber for fullt. Det kan virke som om bilen tror at den skrens-er eller noe i den dur. 2 Ganger så gikk det såpass langt at bilen ikke flyttet seg en meter når jeg gav på litt fra stillestående. STC'n bare stod bare og blinket villt og jeg tror at bilen trodde at den stod og spant på alle hjulene. Det har også en gang kommet opp i det motordisplayet at jeg hadde feil på STC og feil på ABS, men dette har forsvunnet igjen. Kan det være noen sensor eller noe i den dur? Løsningen min foreløpig var bare å skru av STC.

Det er sikkert masse mer jeg lurer på etterhvert, men dette er ihvertfall starten, selv med et defekt spjeld hus og en spinnevill STC så er det en knallbil. Hadde jeg bare klart å fått ned forbruket noe og en kjørecomputer i den så er det en kanonbil :)

eab
20/08/14, 22:10
Når det gjelder problem 2 så er jeg rimelig sikker på at du har en ødelagt ABS-ring (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsestyring/Bremsestyring-ovrig/ABS-ring-65620/) på et av forhjulene.

Forbruket kan godt ha en sammenheng med feilmeldingen fra spjeldhuset.

Jimmen
20/08/14, 23:01
Har du deffekt spjeldhus vil du nok ha ett litt høyere forbruk ja, bilen vil vell være nokså latere også?
Uansett, søker du her inne så finner du en del om det..

Nå skal jeg ikke si det 100% sikkert, men mener og ha lest at du kan bruke spjeldhus fra alle V70 00- bensin.. uansett om det er turbo eller ikke.
Kommer sikkert svar på det etterhvert her :)

FroBe
21/08/14, 07:18
Hvis det er gasspjeldet (ETM) som er dårlig så hjelper det ikke å rense det, men det er mulig å modifisere/oppgradere det med ny sensor.
Det finnes flere selskap som gjør dette, alternativt kan man gjøre det selv. Mer om dette i denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM).
Selv om ETM er dårlig er det sjelden det dukker opp feilmelding om det, man finner en god feilsøkningsguide her (http://www.xemodex.com/technologyimproved/pdf/ETM%20Diagnostic%20Flow%20Chart.pdf?e57562).
Andre deler som er slitedeler uten at feilkodene nødvendigvis sier det er AMM/MAF, Lambda og TCV-solenoid. De to førstnevnte er dyre hos Volvo og billigere fra USA (original Bosch rundt kr 1000), mens original TCV koster rundt 900 hos Volvo. Sjekk også etter lekkasjer i slanger.

Problemer med ABS/STC er ofte som eab påpekte en sprukket taggring på en av drivakslene. Det gir feil signal på det ene hjulet, VIDA kan gi beskjed hvilket. Selv fikk jeg feilmelding fordi sensoren ikke gikk helt på plass etter bytte av deler i forstillingen. Jeg måtte ta sensoren ut igjen, gjøre hullet rent for sand og skitt, og montere sensoren på plass igjen. Det kan lønne seg å se hva man gjør under monteringen, ikke bare føle seg frem...

Bluetooth OBD er kjekt å ha når man er hjemmefra, men tar bare motorkoder. VIDA leser alle feilkoder og er eneste løsning hvis man vil vite hva som er galt med bilen og hvordan man kan rette det. VIDA kan være litt vanskelig å installere på PC, fungerer ikke med HOME-versjoner av Windows, kun Windows XP/Vista/7/8 PROFESSIONAL og ikke med IE høyere enn 8.0.

TCU
22/08/14, 14:47
Takk for alle svar, jeg skal prøve ut den feilsøkingsguiden på ETM, og så skal jeg også få byttet ut ABS ringene for å se om det hjelper. Jeg har fått meg den obd2 bluetooth adapteren, men når jeg koblet den til så fikk jeg beskjed at det ikke var noen feilkoder i det hele tatt. Det var heller ingen ting på pending codes eller historic codes. Er ikke det litt rart når service lampa lyser oransje da + at bilen sier motorsystem serv erfordras? Eller er det jeg som har koblet til feil. Jeg prøvd å lese ut feilkoder både uten nøkkel og med tenning i pos 1 og tenning i pos 2. Det var det samme resultatet hver gang ...

TCU
22/08/14, 17:26
Sjekket også prisen på å få kjørecomputer i bilen og Bilia Drammen skulle ha 5167 kr for jobben. 3667 for blinklys hendelen og softwaren og ca 1500 for jobben. Jeg synes det var en rimelig stiv pris, så tenkte jeg kanskje skulle sjekke om Volvo i sverige var noe billigere.

Noen som har peiling på om det går ann å få kjøpt blinklys hendelen billig på ettermarkedet et sted og eventuelt kun betale Volvo for software'n?
Kan jeg feks bruke denne: http://no.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=1&vc1=204&pc1=121&page=1&order=price&asc=1&vc[0]=204123102&vcx=5061&pc[0]=121102112&post_id=26191562 ?

Også hørt noe om CFE, vil denne gi meg deg samme infoen eller kanskje mer enn den orginale volvo kjørekomputeren?

TCU
22/08/14, 18:43
Har du deffekt spjeldhus vil du nok ha ett litt høyere forbruk ja, bilen vil vell være nokså latere også?
Uansett, søker du her inne så finner du en del om det..

Nå skal jeg ikke si det 100% sikkert, men mener og ha lest at du kan bruke spjeldhus fra alle V70 00- bensin.. uansett om det er turbo eller ikke.
Kommer sikkert svar på det etterhvert her :)

Nå er jeg usikker på hvor sprek bilen skal være den er jo også rimelig tung. Jeg synes ikke den var spesiell sprek, men regnet med at den bare var slik, så det er vanskelig for meg å avgjøre om den er "daffere" enn den burde være ...

FroBe
22/08/14, 19:43
CFE kan kun gi litt informasjon i tillegg til informasjonen i kjørecomputeren. Du trenger blinklysspaken med knapper for å aktivisere dette.

Hvis man ikke finner feilkoder så har jeg hørt om at DIM kan vise vilkårlige feilkoder selv om alt er i orden, men jeg trodde DIM med problemer (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) var fra 2001 og nyere.

TCU
23/08/14, 16:14
Ok, takk for svar, i forhold til Volvo VIDA, er det noe smart og billig sted å få kjøpt denne, eller er det bare å kjøpe fra Ebay?

FroBe
23/08/14, 16:25
Selv har jeg kjøpt VIDA/DICE via eBay, men vet andre som har kjøpt det via Alibaba, eller via diverse små nettbutikker.

Det finnes hovedsakelig to varianter, en stor grå firkantet boks med lang kabel, eller en mindre avrundet aluminiumsboks i forskjellige farger med kortere kabel.

Svirre
23/08/14, 16:28
Hører mange som bestiller sin Dice fra eBay. Da følger det også med en DVD-plate, men det er så som så med platene. Gjort det selv, men leiter etter en pc så jeg får innstallert rein XP på samt. VIDA. Du skal ikke bruke pc-en på nettet heller, så at den er så rein som overhodet mulig skader ikke. Var heller ingen informasjon på platen, så jeg fikk ikke innstallert fra den, så om det vil skje med deg så må du ty til alternative metoder.

TCU
25/08/14, 10:24
CFE kan kun gi litt informasjon i tillegg til informasjonen i kjørecomputeren. Du trenger blinklysspaken med knapper for å aktivisere dette.

Hvis man ikke finner feilkoder så har jeg hørt om at DIM kan vise vilkårlige feilkoder selv om alt er i orden, men jeg trodde DIM med problemer (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) var fra 2001 og nyere.

Jeg mistenker at det kanskje kan være noe galt jeg gjør eller at bluetooth obd'n er defekt, fordi DIM viser nå 3 feilmeldinger, motorsystem serv erfordras, STC feil og ABS feil, men bluetooth obd'n sier at det ikke er noen feilkoder. STC feil og ABS feil stemmer jo egentlig ganske bra med problem 2 som jeg beskrev tidligere ...

motorsystem serv erfrodras står dere hele tiden og stc feil og abs feil kommer ca annen hver dag, når DIM viser ABS feil så lyser også ABS lampen.

TCU
25/08/14, 10:31
Bilen har ikke kjørecomputer, noe som jeg gjerne ville hatt, jeg mener også å ha lest at jeg bare kan bytte hendelen på venstre side og eventuelt oppgradere noe sw så vil den få det, stemmer dette? Isåfall hva slags kostnad snakker vi om her?


Jeg har Googlet litt rundt og funnet med en ny blinklys hendel med de knappene jeg trenger. Den har delenummer 9496807 02W49A og har sittet i enn 2003 V70 2.4D. Denne vil passe i bilen min? For hvis jeg bytter den så er det vel bare for meg å få Volvo til å laste inn software'n?

Er det noen andre verksteder enn Volvo selv som kan gjøre slikt? Altså lastet opp SW, jeg synes at Bilia hadde en relativt stiv pris for oppgaven...

TCU
25/08/14, 10:34
Hører mange som bestiller sin Dice fra eBay. Da følger det også med en DVD-plate, men det er så som så med platene. Gjort det selv, men leiter etter en pc så jeg får innstallert rein XP på samt. VIDA. Du skal ikke bruke pc-en på nettet heller, så at den er så rein som overhodet mulig skader ikke. Var heller ingen informasjon på platen, så jeg fikk ikke innstallert fra den, så om det vil skje med deg så må du ty til alternative metoder.

Bestilt en fra Ebay jeg også nå, men selger fortalte meg at den fungerte KUN med Win 7 PRO, altså ikke eldre eller nyere. Jeg vet ikke om dette stemmer, men hvertfall det jeg ble fortalt.
Dette gjaldt da versjon 2013D

Volvo Vida Dice Requirement on Computer:
1. It must be windows 7 professional operating system
2. It need to be Internet Explorer 8
3. Computer memory need over 3GRAM
4. C:// must have 40GB space
5. Software must install on C://
6. It must be NTFS format

FroBe
25/08/14, 13:55
Selv kjører jeg VIDA 2012B på en gammel laptop jeg fikk gratis på jobb, den hadde PRO-versjon av Windows Vista.
På Finn eller QXL kan man også finne passende laptoper for en tusenlapp hvis man passer på, men mange er dessverre ofte oppgradert med nyeste versjon av IE.

Klarer du å lese av sensorverdier og turtall når du kobler til Bluetooth OBD? Det er ikke alle ELM 327-kopiene som kommuniserer skikkelig med bilen.
Jeg har hatt flaks med mine Bluetooth OBD-moduler, alle har kommunisert godt, men jeg prøvde også en kabelbasert OBD-leser som nesten aldri klarte å kommunisere med bilen.

Svirre
26/08/14, 00:12
Bestilt en fra Ebay jeg også nå, men selger fortalte meg at den fungerte KUN med Win 7 PRO, altså ikke eldre eller nyere. Jeg vet ikke om dette stemmer, men hvertfall det jeg ble fortalt.
Dette gjaldt da versjon 2013D

Volvo Vida Dice Requirement on Computer:
1. It must be windows 7 professional operating system
2. It need to be Internet Explorer 8
3. Computer memory need over 3GRAM
4. C:// must have 40GB space
5. Software must install on C://
6. It must be NTFS format

Det høres veldig suspekt ut at den fungerer kun i WIN7 pro, for win7 er jo levert med IE9 av det jeg kjenner til.

larsverm
26/08/14, 00:17
Når det gjelder forbruk, har jeg faktisk klart litt under 0,7 nå i sommer med min S80 2,0T med automat.

Thomazz
26/08/14, 01:09
Har du såvidt gassa da El? Hva ligger du på på blandet?

TCU
26/08/14, 12:56
Klarer du å lese av sensorverdier og turtall når du kobler til Bluetooth OBD? Det er ikke alle ELM 327-kopiene som kommuniserer skikkelig med bilen.
Jeg har hatt flaks med mine Bluetooth OBD-moduler, alle har kommunisert godt, men jeg prøvde også en kabelbasert OBD-leser som nesten aldri klarte å kommunisere med bilen.

Den eneste infoen jeg får ut med bluetooth adapteret er følgende og det er katalogistert under monitors:
Misfire check
Fuel system check
Comprehensive Component check
Catalyst check
Oxygen Sensor check
Oxygen Sensor heater check

Hvis jeg velger sensors så får jeg spørsmål om hvilken ECU jeg vil lese fra, men får ikke opp noe som helst under noen av dem, men jeg kan velge mellom 2:
ECU#1 0x11
ECU#2 0x1F
¨
Ellers så får jeg beskjed om at den kobler seg til med EOBD og bruker protokollen ISO 9141-2

Devicen jeg bruker er en ELM 327 v1.5 og jeg får opp battery voltage med 10.9V

Prøvd med 2 forskjellige android programmer; Torque og OBD Auto Doctor.
Torque gav jeg egentlig opp fordi den klarer kun å koble seg til etter ca 10 forsøk. OBD Auto Doctor kobler seg til, men gir meg kun den infoen jeg har nevnt over

TCU
26/08/14, 13:00
Det høres veldig suspekt ut at den fungerer kun i WIN7 pro, for win7 er jo levert med IE9 av det jeg kjenner til.

Nei, Win7 pro blir levert med IE8, sjekket det ut med Microsoft nå

"Windows 7 includes Internet Explorer 8 as part of the operating system."

Men det kan sikkert hende at hvis den er bundlet med SP1 at den har IE9, det vet jeg ikke, men en ren Windows 7 install uten SP1 har hvertfall IE8 som standard

TCU
26/08/14, 13:01
Når det gjelder forbruk, har jeg faktisk klart litt under 0,7 nå i sommer med min S80 2,0T med automat.

Det er samme motor på S80 2.0T og 2000 V70 2.0T? Disse bilene veier vel også rimelig likt? Så da skal vel i teorien min V70 også ha mulighet til å komme ned på samme forbruk?

TCU
26/08/14, 13:30
Sjekket også prisen på å få kjørecomputer i bilen og Bilia Drammen skulle ha 5167 kr for jobben. 3667 for blinklys hendelen og softwaren og ca 1500 for jobben. Jeg synes det var en rimelig stiv pris, så tenkte jeg kanskje skulle sjekke om Volvo i sverige var noe billigere.



Da fikk jeg tak i riktig blinklys hendel fra "huggeren" og sjekket prisen igjen hos Bilia Drammen. Nå hadde den halvert seg siden forrige gang jeg sjekket. 2775 skulle dem ha nå.
2150 kr for software'n og 625 for jobben som var programmering. Det vil si at prisen falt med 2400 kr for en del jeg betalte 300 kr for å en jobb jeg brukte 5 min på, 2 skruer var jo alt som skulle til for å bytte hendelen.

De tar seg godt betalt synes jeg, men tror dere alle Volvo verksteder tar samme pris for SW, eller kan det være en ide å sjekke rundt? Er det noen andre enn Volvo som kan gjøre slike oppgraderinger?

Kan jeg gjøre dette selv når jeg får meg VIDA?

TCU
26/08/14, 14:08
De tar seg godt betalt synes jeg, men tror dere alle Volvo verksteder tar samme pris for SW, eller kan det være en ide å sjekke rundt? Er det noen andre enn Volvo som kan gjøre slike oppgraderinger?


Har for morro skyld sjekket 6 verksteder nå for samme jobb, og det er helt EKSTREME forskjeller.

Brand Bil Strømstad 2600SEK (sw 2200 + 373 kr jobb)
Bilia Drammen 2775 (sw 2150 + 625 jobb)
Bilia Hønefoss 3780 (sw 2865 + 915 jobb)
Bilia Jessheim 4031 (sw 2865 + 1166 jobb)
Bilia Lillestrøm 4500 (sw 3500 + 1000 jobb)
Bilia Økern 6500 (sw 4898 +1662 jobb)

Dette knuser vel egentlig myten om at ting er billigere å få gjort i Sverige? Var kanskje dumt å sjekke et Strømstad verksted, skulle kanskje sjekket litt lengre innover i Sverige?

Er det noen som vet om det er 2 sw'er som må installeres eller 1? Noen av dem sier 2, andre sier 1. Litt rart at merkeverkstedene vet dette, men det begynner jo å bli en gammel bil ...

OPPDATERT 02.09.14: Brandt Bil gav meg først pris på 4500, men da hadde de gitt meg pris på cruise, ikke kjørecomputer. De sendte meg en oppdatering nå, og da havnet de på 2600SEK og er dermed billigst...

eab
26/08/14, 14:26
Såpass ja. Har selv riktig blinklysspak (pga timer til dieselvarmeren) men ingen kjørecomputer. Og med de prisene der blir det vel heller ingen kjørecomp. sw. i bilen med det første

tommye
26/08/14, 16:57
Har for morro skyld sjekket 4 verksteder nå for samme jobb, og det er helt EKSTREME forskjeller.

Dette knuser vel egentlig myten om at ting er billigere å få gjort i Sverige? Var kanskje dumt å sjekke et Strømstad verksted, skulle kanskje sjekket litt lengre innover i Sverige?

Mye som fort er dyrere i Sverige, bytta dempere bak på min på Volvo her i Sarpsborg for noen uker siden, kosta ca 4100. Volvo i Strømstad skulle ha ca 4700 (kan riktignok trekke fra ca 10 % på kursen, men er likevel dyrere). Tror det kan være noe å spare på å dra lengre nedover i landet, men at man da fort må nedenfor Gøteborg o.l., da blir det jo litt mer praktisk vanskelig også.. Mange fikser vel ting i Sverige fordi de bare antar at det er billigere osv.., alltid lurt å sjekke med lokalt merkeverksted er ihvertfall min erfaring.

Sjekka også priser på 160k service for noen år siden, minnes da at prisene på de fleste merkeverkstedene nord for Gøteborg var ca like, og litt lavere enn merkeverksted i Norge.

larsverm
26/08/14, 20:24
Det er samme motor på S80 2.0T og 2000 V70 2.0T? Disse bilene veier vel også rimelig likt? Så da skal vel i teorien min V70 også ha mulighet til å komme ned på samme forbruk?

Min S80 er litt nyere, men motorene skal vel være de samme. V70 er en anelse mer kompakt enn S80 (i den modellgenerasjonen), men stasjonsvogn - så de er nok jevne på vekt. Så teoretisk mulighet for lavt forbruk burde være tilsvarende, skulle jeg tro.

TCU
26/08/14, 20:24
Såpass ja. Har selv riktig blinklysspak (pga timer til dieselvarmeren) men ingen kjørecomputer. Og med de prisene der blir det vel heller ingen kjørecomp. sw. i bilen med det første

Men det jeg stusser på er at det kan være så STOR forskjell mellom de forskjellige Bilia verkstedene. Det er jo en kjede så man skulle jo tro at de opererte med så og si like priser. Det er jo hele 3725 kr i forskjell mellom billigste og dyreste verksted. Jeg kunne gjort jobben 2 ganger i Drammen og fortsatt hatt igjen en tusenlapp i forhold til hva Bilia Økern tar, og selv prisen på Drammen synes jeg er høy.

Slik som jeg har forstått så er det maks 10 min jobb for dem, det er å koble til en pc og laste ned softwaren.

TCU
26/08/14, 20:42
Min S80 er litt nyere, men motorene skal vel være de samme. V70 er en anelse mer kompakt enn S80 (i den modellgenerasjonen), men stasjonsvogn - så de er nok jevne på vekt. Så teoretisk mulighet for lavt forbruk burde være tilsvarende, skulle jeg tro.

Vekta på V70'n tror jeg ligger på 1600 kg, men har du noe peiling på deler man kan bytte for å kanskje få ned forbruk. En kompis av meg mente at hvis det var dårlige eller gamle tennplugger så kunne det faktisk hjelpe en del på bytte dem. Han mente også at chiptuning kunne ha en positiv effekt på å få lavere forbruk. Jeg vet ikke om det stemmer, og jeg hadde jo trodd at feks chiptuning gjør bilene sprekere og gjør dermed at den øker forbruker, ikke at det går mottatt vei.

Noen som har noen erfaringer med det overnevnte eller vet om andre ting som også kan være smart å bytte i forhold til å prøve å få ned forbruket?

larsverm
26/08/14, 20:45
Har du såvidt gassa da El? Hva ligger du på på blandet?

Med under 0,7 i forbruk la jeg sant å si noe vekt på å prøve å være økonomisk - og det var på strekninger med fartsgrense mest rundt 80 hvor det samtidig gikk an å holde denne farten jevn på stort sett jevn vei. Ifølge kjørecomputeren er enda litt lavere forbruk (rundt 0,6) mulig under optimale forhold, helt rett og flat vei med fin asfalt, men det er grenser for hva som er realistisk over tid. Imidlertid fikk jeg 0,69 over en ca 43 mils strekning, kontrollert ved bensinfylling - så akkurat det holder jeg for realistisk.

Rundt 0,8 er et mer representativt tall for langkjøring, hvor farten ofte blir en del høyere enn 80 over tid. Ved daglig type blandet kjøring blir det mer rundt literen, og ved mye bykjøring om vinteren blir det gjerne klart over det også.

Thomazz
26/08/14, 21:02
Med under 0,7 i forbruk la jeg sant å si noe vekt på å prøve å være økonomisk - og det var på strekninger med fartsgrense mest rundt 80 hvor det samtidig gikk an å holde denne farten jevn på stort sett jevn vei. Ifølge kjørecomputeren er enda litt lavere forbruk (rundt 0,6) mulig under optimale forhold, helt rett og flat vei med fin asfalt, men det er grenser for hva som er realistisk over tid. Imidlertid fikk jeg 0,69 over en ca 43 mils strekning, kontrollert ved bensinfylling - så akkurat det holder jeg for realistisk.

Rundt 0,8 er et mer representativt tall for langkjøring, hvor farten ofte blir en del høyere enn 80 over tid. Ved daglig type blandet kjøring blir det mer rundt literen, og ved mye bykjøring om vinteren blir det gjerne klart over det også.
Det stemmer veldig med hva min v70n 2,0t bruker :-) den er chippa og merker ikke no forskjell på forbruket fra før chipping. Bare at forbruket blir mer rettferdiggjort. :-)

larsverm
26/08/14, 21:22
Vekta på V70'n tror jeg ligger på 1600 kg, men har du noe peiling på deler man kan bytte for å kanskje få ned forbruk. En kompis av meg mente at hvis det var dårlige eller gamle tennplugger så kunne det faktisk hjelpe en del på bytte dem. Han mente også at chiptuning kunne ha en positiv effekt på å få lavere forbruk. Jeg vet ikke om det stemmer, og jeg hadde jo trodd at feks chiptuning gjør bilene sprekere og gjør dermed at den øker forbruker, ikke at det går mottatt vei.

Noen som har noen erfaringer med det overnevnte eller vet om andre ting som også kan være smart å bytte i forhold til å prøve å få ned forbruket?

Tennplugger og annet som sorterer under godt vedlikehold, vil ganske sikkert ha betydning for forbruket. Oppgraderinger av typen chiptuning har jeg ikke begitt meg ut på selv, men hvis man avstår fra å utnytte det økede potensialet for prestasjoner, kan man nok noen ganger dra økonomisk fordel i og med at motoren har "mer å gå på" enn før. Men min S80 er så vidt jeg vet original - så jeg foreslår at du først påser at bilen har fått anbefalt service/vedlikehold, deretter kan du teste forbruket ved forsiktig langkjøring slik jeg har beskrevet. Kan man holde jevnt 80, er dessuten cruisekontroll praktisk og økonomisk etter min erfaring - for det er fort gjort å trå på litt ekstra. :)

TCU
26/08/14, 21:42
Tennplugger og annet som sorterer under godt vedlikehold, vil ganske sikkert ha betydning for forbruket. Oppgraderinger av typen chiptuning har jeg ikke begitt meg ut på selv, men hvis man avstår fra å utnytte det økede potensialet for prestasjoner, kan man nok noen ganger dra økonomisk fordel i og med at motoren har "mer å gå på" enn før. Men min S80 er så vidt jeg vet original - så jeg foreslår at du først påser at bilen har fått anbefalt service/vedlikehold, deretter kan du teste forbruket ved forsiktig langkjøring slik jeg har beskrevet. Kan man holde jevnt 80, er dessuten cruisekontroll praktisk og økonomisk etter min erfaring - for det er fort gjort å trå på litt ekstra. :)

Jeg har byttet alt av vedlikeholds deler på den bortsett fra tennpluggene. Det er min neste oppgave, og jeg klarer ikke å få den under 1.2 på svært økonomisk langkjøring. Da kjørte jeg sammenhengende og kom 17 mil på 20 liter. Hovedsak motorvei med hastigheter mellom 70 og 100. Da rørte jeg så og si ikke gassen og hadde aldri noe pådrag av noe slag, bare for å teste hvor langt jeg kom ... Min erfaring med cruisekontroll er at bilen faktisk bruker litt mer hvis den er påslått enn av, men dette har jeg kun testet med manuell kasser ikke automat. Jeg har ikke cruise på V70'n.

Jeg har en mistanke om at bilen kanskje har defekt gasshusspjeld, og at dette også kan ha noe å si på forbruket uten at jeg kan si noe om dette sikkert.

larsverm
26/08/14, 21:48
Ja, da virker det som det må til noe feilsøking, for dette høres langt fra optimalt ut.

konso
27/08/14, 17:34
Få fikset alle feil som foreligger på bilen.
Ta en 4-hjulskontroll, for her ligger det potensiale til å senke forbruket om det er skjevt noe sted. Dekktrykk bør være riktig, og smalere dekk om nødvendig, men det er litt mere drastisk tiltak. Finnes flere tiltak men da koster det tid og penger.

TCU
28/08/14, 12:40
Få fikset alle feil som foreligger på bilen.
Ta en 4-hjulskontroll, for her ligger det potensiale til å senke forbruket om det er skjevt noe sted. Dekktrykk bør være riktig, og smalere dekk om nødvendig, men det er litt mere drastisk tiltak. Finnes flere tiltak men da koster det tid og penger.

Jepp, skal få gjort det, jeg venter på VIDA'n som jeg bestile fordi jeg får ikke ut noen feilkoder med bluetooth adapteret. Det jeg foreløpig har byttet på den er:
Regreim
Vannpumpe
simring
Kamsett
olje og alle filtre
VVT drevet

Den har ikke blitt byttet plugger på den på mange år, så det skal jeg også få gjort

Thomazz
28/08/14, 12:50
Byttet kammer? Hvorfor?:-)

TCU
28/08/14, 12:54
Byttet kammer? Hvorfor?:-)

Usikker jeg, fikk bare beskjed om at det og VVT drevet måtte byttes jeg så gjorde som han sa. VVT drevet var fryktelig slitt hvert fall

TCU
14/09/14, 20:54
Da har jeg fått VIDA på plass og følgende feilkoder fikk jeg:

Disse er merket med rødt:
CCM-001B Lower Switch ID missing
ECM-9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal
ABS-0011 Wheel sensor, left front faulty signal
ABS-0010 Wheel sensor, left front signal missing
ECM-644A Camshaft control -Faulty position

Disse er merket med gult:
ECM-510F Vehicle Speed Sensor (VSS) Signal too low
PHM-0019 GSM control module, power supply signal too high
CCM-0003 Fan motor passenger compartment temperature sensor faulty signal
CEM-1A58 Commuication with PHM control module Signal missing
CEM-5B01 Left heater pad faulty signal
DIM-0007 Global parameter Internal Fault
DIM-FFFF No Match
ECM-9400 Brake Pedal Sensor - signal missing

Er det riktig å forstå at RØDT er nåværende feil, mens gule er historiske feil?
Hvordan kan jeg slette feilkodene?

CCM-001B Lower Switch ID missing Hva er dette?

ECM-9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal Har dette noe med gasspejldhuset og kjøre, og kan det løses ved kalibrering? Kan jeg gjøre dette fra VIDA, jeg har allerede renset det uten at det hjalp

ABS-0011 Wheel sensor, left front faulty signal
ABS-0010 Wheel sensor, left front signal missing

Dette er vel i forbindelse med at STC'n lever sitt eget liv, og var mest sannsynlig ABS ringen som må byttes?

ECM-644A Camshaft control -Faulty position Hva er dette for noe?

Er det noen av disse feilene som også kan forklare det høye bensinforbruket på bilen?

Vatnehol
15/09/14, 15:25
lower switch id missing har jeg ikke direkte hørt om før, men inne på vida så kan du trykke videre på feilkoden å se hva som gjør at du har fått den og hva slags tiltak du kan gjer før å fjerne den.

slette kodene er nede i venstre hjørnet etter du har trykt på delivery.

om du har facelift modell så er spjeldhuset bare en slave, og det kalibrerer seg med at du skrur på tenningen og lar den stå på 60sek uten å gjøre noe som helst annet.
har du prefacelift så er det div du kan gjøre, se tråden til frobe.

camshaft control faulty pos, denne gjør at du har helt klart høyere forbruk, du skal også legge merke på effekten på motoren er ikke det den skal vere, dette er jo vvt styringa på kammen, er en solnoid som styrer oljetrykket og flytter kammen når motoren får turtall, disse havarer som regel alltid når eieren ikke bytter oljen på intervallene.
kjøp ny på fcpgroton og bytt til ny olje(og filter såklart) samtidig.
ellers på forbruk så bør lamda i front og lmm byttes på hver 160k.