PDA

Vis full versjon : Bremserør til bakbremser '99 AWD



mrstfu
20/08/14, 10:29
EU er rett rundt hjørnet, og jeg har små sprekker i begge bakre bremseslanger, i tillegg til en caliper som henger. Caliperen byttes eller overhales, så det er ikke noe problem, men jeg frykter at røra sitter litt for godt i slangene. Noen som veit ca pris for bakre rør på Volvo? Foretrekker å få rør med riktige muttere og gjenger med en gang, forrige gang var det bare tull med Bilxtra.

mrstfu
20/08/14, 10:35
Nevermind, like greit å ringe Volvo. 818,- stykket, uten rabatter. Drøyt.

PyrionZ
20/08/14, 10:35
Biltema har ferdigpressa rør med muttere i forskjellige lengder ;) husker ikke størrelsen, men det har de papirer på.

mrstfu
20/08/14, 11:28
Ja, men de opplyser kun lengde, ikke hvilken modell de passer til. Og kjenner jeg Tema rett har de gitt en smal faen i at det finnes V70er med trekk på alle fire. Finnes nesten ingenting til bilen min spesifikt på Tema.

gaupe
20/08/14, 11:52
Ja, men de opplyser kun lengde, ikke hvilken modell de passer til. Og kjenner jeg Tema rett har de gitt en smal faen i at det finnes V70er med trekk på alle fire. Finnes nesten ingenting til bilen min spesifikt på Tema.

Akkurat det gjer også delvis Volvo på desse bilane, så ein får fort delar til FWD, sjølv om ein bestiller på rett regnr.

Erfaringsmessig, så går det veldig bra å demontere bremserør på Volvo, riktig verktøy og ei forsiktig hand, så brukar dette å gå veldig bra.

mrstfu
20/08/14, 12:12
Tar gjerne imot tips fra erfarne folk. Bremser er noe jeg egentlig har unngått å gjøre selv. Har tilgang på lufttrykk med dertilhørende verktøy, bremsenøkler, smøremidler av ymse utgaver og varme.

gaupe
20/08/14, 12:48
Tar gjerne imot tips fra erfarne folk. Bremser er noe jeg egentlig har unngått å gjøre selv. Har tilgang på lufttrykk med dertilhørende verktøy, bremsenøkler, smøremidler av ymse utgaver og varme.

Bruk skikkeleg verkty, opne bremsernøklar er fint, men sjølv dei kan glippe. Det aller beste er å få på kvalitetsfastnøklar med sekskant, ikkje noko multivinkeldrit, dei brukar berre å runde hjørna, og då startar fort problema.

Dersom du ikkje får av ein ende på eit rør, prøv å få av andre enden, og tre inn fastnøkkelen frå andre sida. Husk at messing/messinglegering er veldig mjukt og at sjølv om mutteren er stort, er den hul, og har på ingen måte den styrken som ein tilsvarande stålbolt/mutter har.
Varme må brukast med varsomheit, du må vere veldig forsiktig med kva som blir utsatt for varme, pakningar, gummislangar og bremsevæske er ikkje begeistra for slikt.

mrstfu
20/08/14, 23:06
Alright, har ordna dobbelt opp av bremsenøkler, kommer til å langtidsbade mutterene i rustløser, og håper å få til dette her. Kom over en side som sa at man burde rulle litt gjengeteip, typ rørleggers teflonteip, på gjengene når man setter sammen igjen, for å gjøre operasjonen lettere neste gang. Noen som har input her? Kan ikke si jeg har noe imot å slippe slitet eventuelt neste gang jeg skal bytte slanger.

gaupe
21/08/14, 08:55
Alright, har ordna dobbelt opp av bremsenøkler, kommer til å langtidsbade mutterene i rustløser, og håper å få til dette her. Kom over en side som sa at man burde rulle litt gjengeteip, typ rørleggers teflonteip, på gjengene når man setter sammen igjen, for å gjøre operasjonen lettere neste gang. Noen som har input her? Kan ikke si jeg har noe imot å slippe slitet eventuelt neste gang jeg skal bytte slanger.

Har aldri hatt behov for det, men slik som på P2R, har du aluminium og stål mot kvarandre, og der får du korrosjon.

Trur det meste av slikt arbeid er verre på ein del andre bilmerker, som ikkje brukar messinglegering.

mrstfu
21/08/14, 09:27
Har aldri hatt behov for det, men slik som på P2R, har du aluminium og stål mot kvarandre, og der får du korrosjon.

Trur det meste av slikt arbeid er verre på ein del andre bilmerker, som ikkje brukar messinglegering.

Det kan godt være, men messinglegeringene sitter jo de og. Teflonteipet skulle tette, men og sørge for at det er lettere å vri fra hverandre gjengene uten å vri i filler hverken mutter, slange eller rør. Om det er tilfelle og teflonteipen ikke kan tilføre urenheter til bremseveska, er jeg helt for det. Setter allerede inn alle bolter jeg skrur opp med hjullagerfett, for servicevennlighetens skyld.

mrstfu
21/08/14, 09:31
Nevermind. Googlesøk resulterte mer eller mindre i at bremseveske løser opp teflonteip.

gaupe
21/08/14, 09:35
Det kan godt være, men messinglegeringene sitter jo de og. Teflonteipet skulle tette, men og sørge for at det er lettere å vri fra hverandre gjengene uten å vri i filler hverken mutter, slange eller rør. Om det er tilfelle og teflonteipen ikke kan tilføre urenheter til bremseveska, er jeg helt for det. Setter allerede inn alle bolter jeg skrur opp med hjullagerfett, for servicevennlighetens skyld.

Slike rør tettar ikkje i gjengane, men med at flensane som deformerar seg, så burde ikkje vere eit stort problem.

Sagen
21/08/14, 13:51
Har brukt bremserør fra biltema, og de har vært bra. De kom i rette lengder, så jeg bare bøyde de rundt et egnet rør med det gamle som mal. Har ofte hatt litt fett på niplene ved sammenstilling, så de er litt enklere å løsne ved behov.

LOB
21/08/14, 15:20
Ta av hjulet, mål lengden på bremserørene, Biltema har de fleste lengdene i 3-5 cm intervaller for 79 kr. (M10 nippler tror jeg det er). Ikke stol på anbefalningene fra Mekonomen.no etc, det var alt for lange til FWD 850 i hvert fall. Anbefaller å kjøpe calipere på Biltema også for 599 kr. Å overhale de gamle er ikke verdt tiden og pengene...

konso
21/08/14, 18:49
Ta 2 hammere, bruk den ene som mothold, og bank på hylsa for å gi det en skrell. Prøv å få banket fra flere sider om mulig.

mrstfu
21/08/14, 21:15
Ta av hjulet, mål lengden på bremserørene, Biltema har de fleste lengdene i 3-5 cm intervaller for 79 kr. (M10 nippler tror jeg det er). Ikke stol på anbefalningene fra Mekonomen.no etc, det var alt for lange til FWD 850 i hvert fall. Anbefaller å kjøpe calipere på Biltema også for 599 kr. Å overhale de gamle er ikke verdt tiden og pengene...

Tema har ikke calipere til AWD.


Ta 2 hammere, bruk den ene som mothold, og bank på hylsa for å gi det en skrell. Prøv å få banket fra flere sider om mulig.

Bra tips, skal huske på det om jeg ikke får løs med bremsenøklene:D

hgnubel
21/08/14, 22:03
Dersom du ikkje får av ein ende på eit rør, prøv å få av andre enden, og tre inn fastnøkkelen frå andre sida.

Og hvis slangen uansett skal av på ene eller andre måten så er det ingen skam i å knipe den av midt på så du får sekskantnøkler innpå i begge ender :)

Jeg hadde spart meg mye dritt hvis jeg hadde tenkt så klart da jeg styrte med det der..

mrstfu
21/08/14, 22:15
Joda, men saken er at jeg har ikke tenkt til å bli stående i garasjen jeg gjør det i. Prøver å få av slangene, om det ikke går må jeg skaffe rør før neste kapittel iverksettes.

gaupe
22/08/14, 08:33
Og hvis slangen uansett skal av på ene eller andre måten så er det ingen skam i å knipe den av midt på så du får sekskantnøkler innpå i begge ender :)

Jeg hadde spart meg mye dritt hvis jeg hadde tenkt så klart da jeg styrte med det der..
Ein lærer av å gjere dumme ting og rydde opp i det etterpå :-)