PDA

Vis full versjon : enormt oljeforbruk på v70 R



mr hansen
19/06/10, 22:38
--------------------------------------------------------------------------------

Har hadt et problem lenge med at sylinder 3 drar inn olje en eller annen plass og blir forbrent.Dette endte med at en innsugsventilene tok kveld, og eg mistet all kompresjonen på den sylinderen.Tok da av toppen, skiftet de ødlagte ventilene og alle tetninger + alle ventilene ble slipt og tilpasset hvert enlkelt ventil sete.Startet opp bilen, og den røyk fortsatt mye og brukte olje.Tok da og skrudde av innsuget,såg da inni insugskanalene til sylinder nr 3 .Der lå det masse olje på selve ventilen/setet.Alle de andre var helt tørre.Så va det berre til og demontere igjen.Byttet da ventil tetningene igjen på innsugs ventilene til sylinder nr 3.Så nå tenkte eg at nå ville det holde tett og funke,men tror du pokker meg ikkje at det røyk lika mye etter eg starta opp da;(.Og det gir seg heller ikkje.Har tatt av innsuget igjen for og se.og nå ligger det faktisk olje nerpå alle 10 innsugsventilene.Det gjorde det ikkje sist,da var det kun de 2 på sylinder nr3 som var våte av olje.Må nå være ett eller annent faenskap med paknings limet eller noe?
Så nå er eg helt lost her,kan ikkje skjønne ka som er galt her.
Det eg kan komme på sånn i farta, er at det muligens er ei sprikke eller noe i toppen , som eg ikkje har sett.Kan det være andre ting som feks slitt styring?:.Kor viktig er det og få fordelt likt utover med paknings lim på ventil dekselet?Kan det føre til innvendig lekkasje så gale at det faktisk kan komme olje ovenfra og ner i forbrennings kammeret,vist eg har glemt og legge på lim noen plasser?.Noen som har en tegning der eg tydlig kan se hvor det skal smørres lim på dekselet? Er faktisk så gale at det ikkje går ann og kjøre med dette her,røyklegger hele veien og ser ingenting bak.
Trenger sårt noen gode tips, vist en av dere har hørt eller erfart lignende

TeamBørnOut
20/06/10, 00:24
sliten turbo som sender olje inn i innsuget. cyl 3 er i midten å får mest skit på seg

mr hansen
20/06/10, 10:24
Står en ganske ny 19t på den, så den er det ikkje. kossen kan du forklare det med at det ligger olje på ventilene og pluggene er gjennom våte av olje pga en turbo?Ligger heller ingenting olje i selve innsuget eller trykk røra.Hadde det vært turboen,så hadde det hvertfall gått ann og kjørt med det.Her blir det dratt inn såpass med olje at bilen begynner og jukse og riste.Har prøvd og ta ut pluggene og rengjør de,da går bilen normalt en stund på tomgang (med masse blårøyk),for så begynne og jukse igjen.Virker som om oljen finner en vei og gå inn i forbrennings kammeret, forbi alle ventil tetninger og nerpå ventilen og ut forbrennings kammeret.Ingenting som virker logisk her,når alle ventiltettningene er nye og alt.Eneste veien oljen kan renne inn etter mitt hodet, er gjennom tettningene.Eller er det andre plasser den kan lure seg inn?. Klarer ikkje helt og se for meg ka som skjer under ventil dekslet nå bilen går,hvilken vei oljen tar osv....Snakket med volvo og,og de kunne heller ikkje forstå dette her.
sliten turbo som sender olje inn i innsuget. cyl 3 er i midten å får mest skit på seg

Nicklas
20/06/10, 10:49
For meg høres det ut som det er stempelringene som er gåene, sånn at det spyler opp olje i forbrenningskammeret. Eller det kanske ikke er underspyling på disse ?

mr hansen
20/06/10, 12:08
stempelfjærene er kun 1.5 år gamle,og kompresjonen er bra.Er underspyling her ja.
For meg høres det ut som det er stempelringene som er gåene, sånn at det spyler opp olje i forbrenningskammeret. Eller det kanske ikke er underspyling på disse ?

mr hansen
22/06/10, 11:33
Noen som vet om selve ventil tetningene skal klare og holde ventilen oppe i toppen, etter du har tatt av låsingen og fjæra?.For eg tror spennet rundt ventil stammen var ganske slakke.Så enkelte ventiler datt rett og slett ner,så det tyder på at ikkje tetningen tetter nok rundt stammen.Eg har ventil tetninger fra mekonomen i nå,så nå skifter eg de ut med orginale fra volvo.Håper det er dette som er problemet,kan hvertfall ikkje skjønne noe annet.
Noen som har et pakningskjemma ellert bilde som viser nøyaktig kor eg ska legge på pakningsstoff på ventil dekselet?

TeamBørnOut
22/06/10, 12:30
Står en ganske ny 19t på den, så den er det ikkje. kossen kan du forklare det med at det ligger olje på ventilene og pluggene er gjennom våte av olje pga en turbo?Ligger heller ingenting olje i selve innsuget eller trykk røra.Hadde det vært turboen,så hadde det hvertfall gått ann og kjørt med det.Her blir det dratt inn såpass med olje at bilen begynner og jukse og riste.Har prøvd og ta ut pluggene og rengjør de,da går bilen normalt en stund på tomgang (med masse blårøyk),for så begynne og jukse igjen.Virker som om oljen finner en vei og gå inn i forbrennings kammeret, forbi alle ventil tetninger og nerpå ventilen og ut forbrennings kammeret.Ingenting som virker logisk her,når alle ventiltettningene er nye og alt.Eneste veien oljen kan renne inn etter mitt hodet, er gjennom tettningene.Eller er det andre plasser den kan lure seg inn?. Klarer ikkje helt og se for meg ka som skjer under ventil dekslet nå bilen går,hvilken vei oljen tar osv....Snakket med volvo og,og de kunne heller ikkje forstå dette her.

Selv om det står en ny turbo på den så kan den fortsatt være herpa nå.
Skal enkelt forklare deg hvordan en motor kan bli full av olje pga en turbo: Det er en turbo....
Det er helt normalt at bilen ryker blått å står i når turbon er sliten.
Man behøver ikke ha trykkrøra fulle av olje fordi turbon er sliten. er i ekstreme tilfeller bare.
ellers er vell bare veivhusventilasjonen din dønn tett :D det er de 2 eneste løsningene jeg kan komme på. Hvis ikke han som byttet stempelringene dine gjorde noe skikkelig galt under montering :)

mr hansen
22/06/10, 16:06
Du gir deg ikkje på det med turboen du altså hehe..Ingen slark hverken ut og inn eller opp og ner. Heller ingen ulyder, og turboen lader godt: men kossen kommer olja fra turboen inn på alle innsugs ventillene når turboen er herpa?.Da må han lekke noe jævligt i tetningene i turboen, som igjen fører til turbo trykket fører oljen med seg videre i trykk røra og inn til innsuget.Det er den er den eneste veien oljen kan komme inn fra turboen .Men det stemmer heller ikkje,for selve turboen,trykkrør og innsug er det ingenting olje i .Veivhus ventilasjonen er åpen,og stempel fjærene monterte eg sjøl.Hadde eg montert det feil,så ville vel problemet vært der med en gang ikkje sant?.Men eg har kjørt med bilen over ett år før problemene begynte.Den teorien din om at turboen kan være herpa ,stemmer kun vist det lekker i tetningen ut mot eksos sida på turbo.Da vil det jo renne olje rett ut i eksosen.Da vil det og ryke masse.Eksos siden av turboen er og helt tørr.Så vist du mener at olja som kommer ut i eksosen via tetningen på turbo, og inn på innsug og i forbrenning kammeret igjen så er du god altså.Så då kan me hvertfall se bort i fra den teorien.Men vis du fortsatt mener det er turboen,så må du nok forklare det litt mer utfyllende.:)
Selv om det står en ny turbo på den så kan den fortsatt være herpa nå.
Skal enkelt forklare deg hvordan en motor kan bli full av olje pga en turbo: Det er en turbo....
Det er helt normalt at bilen ryker blått å står i når turbon er sliten.
Man behøver ikke ha trykkrøra fulle av olje fordi turbon er sliten. er i ekstreme tilfeller bare.
ellers er vell bare veivhusventilasjonen din dønn tett :D det er de 2 eneste løsningene jeg kan komme på. Hvis ikke han som byttet stempelringene dine gjorde noe skikkelig galt under montering :)

TeamBørnOut
22/06/10, 16:33
Olja kommer skjelden inn i eksoshuset fordi det er så mye trykk der. den tar ofte den letteste veien og går til trykksiden. men hvis den ikke er noe slarkete så kan vi vell utelukke dette.
Hvordan olje kjører du på?
Det med at ventil tettningene skal holde igjen ventilen er jeg usikker på. jeg tror ikke det. har ikke sjekket på hvitmotoren (kan gjøre dette hvis jeg rekker i natt). men er ikke normalt på de eldre volvo toppene ihvertfall.
Har du noe bilder av dette greiene dine da? Hvorfor byttet du stempel ringer? ble blokka maskinert?

mr hansen
22/06/10, 17:01
Eg hadde veivstake havari,så da byttet eg likså godt stempel ringer når eg hadde det oppe.Blokka ble ikkje maskinert men honet.Har desverre ingen bilder av galskapet.demonterte nettopp fjærene og låsingene til ventilene på syl 5.Ventiltetningene holdt alle 4 ventilene opp,men eg byttet de alikavel.Så er eg hvertfall sikker på at problemet ikkje ligger der.
Kjører på mobil 1 5-40w.
Olja kommer skjelden inn i eksoshuset fordi det er så mye trykk der. den tar ofte den letteste veien og går til trykksiden. men hvis den ikke er noe slarkete så kan vi vell utelukke dette.
Hvordan olje kjører du på?
Det med at ventil tettningene skal holde igjen ventilen er jeg usikker på. jeg tror ikke det. har ikke sjekket på hvitmotoren (kan gjøre dette hvis jeg rekker i natt). men er ikke normalt på de eldre volvo toppene ihvertfall.
Har du noe bilder av dette greiene dine da? Hvorfor byttet du stempel ringer? ble blokka maskinert?

TeamBørnOut
22/06/10, 17:03
får håpe problemet forsvinner nå da :) Men høres ikke ut som at det skal stelle til såååå mye jævelskap :D

mr hansen
22/06/10, 17:30
Har mildt sagt hadt et helvete med det der i flere mnd nå,Det er 3 gang eg har det oppe nå pga samme feilen:(.Og det er ikkje berre berre og jobba med det dritet der heller,dekselet er jo faen meg limt.Så det er et helsike med og rengjør hver gang.Skjønner ikkje koffor volvo ikkje brukte lager bukker til kammene og vanlig pakning på dekselet:mad:.Du vet vel ikkje tilfeldigvis om det skal være pakning stoff på hele dekselet, altså alle flatene på dekselet? Finner ikkje ut ka som er gale her altså .Men virker det ikkje nå etter eg har startet opp, så selgerer eg berre bilen som den står.
får håpe problemet forsvinner nå da :) Men høres ikke ut som at det skal stelle til såååå mye jævelskap :D

TeamBørnOut
22/06/10, 18:14
skal vell være guffe på alle flatene tror jeg. det har i ihvertfall vært rester etter dette på toppdekslene / overfallene jeg har tatt opp.

Men! Når du hadde ut motoren din. du har ikke fått kødda til noe med slangen i veivhuset så denne står i konstant olje og "suger" opp?

mr hansen
22/06/10, 18:26
Ok takker for det:) da får eg gå gang med rulle og greier da, for og fordele det jevnt utover.Motoren sto i bilen når jobben ble utført..
Men ka slange tenker du på da?Det går 1 slange fra toppdekselet og ner på boxen,så går det en kort slange stuss fra bunnen på boxen og i retur til blokka.Så er det jo den 3 som går till innsugsida av turboen.
skal vell være guffe på alle flatene tror jeg. det har i ihvertfall vært rester etter dette på toppdekslene / overfallene jeg har tatt opp.

Men! Når du hadde ut motoren din. du har ikke fått kødda til noe med slangen i veivhuset så denne står i konstant olje og "suger" opp?

TeamBørnOut
22/06/10, 18:35
hmmms skal se om jeg finner en guide av dette :D

Dette sitter festet med 7 bolter i overkant og 3 i underkant av innsuget.

Det kan være noen ledninger og slanger i veien så vær forsiktig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1831.jpg


Her er innsuget borte
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1832.jpg

Her er oljefellen
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1833.jpg


Oljefellen demontert.
Den sitter festet med 2 bolter
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1834.jpg


På denne motoren er oljekanalene og slangene tette med skit.

Bildene snakker for seg selv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1835.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1836.jpg

Trengs en rens
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1837.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1838.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1839.jpg

mr hansen
22/06/10, 18:46
Men en tanke her,hadde lekkeasje i slangene som går fra bunnpannen til olje kjøler.Så eg fekk nye slanger laget på tess,det er jo en slange som går fra bunnpannen og til olje kjøler,så går den andre fra kjøler og i retur til bunnpanna.Begge disse to står ved siden av hverandre på et utak i panna.Så eg kom til og tenke på,hva om eg har vekslet på disse 2 og satt de på feil plass? Altså¨då trykkslangen fra bunnpanna og inn på retur siden av olje kjøleren,og retur slangen fra bunnpanna og inn på der så trykkslangen skal være.Skal returen være i bunnen eller toppen på kjøleren?.Ka vil skje vis disse er satt på feil?

TeamBørnOut
22/06/10, 18:49
Nå falt jeg av :P Går det slanger fra bunnpanna til oljekjøleren? er det noe sirkulasjons pumpe til det der?

Hvis du bare har fått byttet om på hvilken vei olja sirkulerer i oljekjøleren så har ikke det noe å si. (hvis jeg forstod deg riktig)

mr hansen
22/06/10, 20:40
Du forstod meg riktig ja.).Det går på selve oljepumpa regner eg med.ingen pumpe utenom som er koblet inn. Det står en flens skrudd på bunnpanna med to rør som går ut i fra flensen, som går til og fra olje kjøler.Denne flensen befinner på siden av bunnpanna ut mot hjulet på passasjer sida framme.
Så det har ikkje noe og si det da at eg har byttet om på de? (vist eg har gjort det da?).Må høre med volvo i mårå,og finne ut om de er rett plassert.Renset forresten veivhus ventilasjonen i stad, det lå en del klump aktig gul/hvit gugge i selve olje fellen.Men alle inn og utganger på den var åpne,og hulla i bloka var åpne.Så då er det good shit:)QUOTE=TeamBørnOut;93593]Nå falt jeg av :P Går det slanger fra bunnpanna til oljekjøleren? er det noe sirkulasjons pumpe til det der?

Hvis du bare har fått byttet om på hvilken vei olja sirkulerer i oljekjøleren så har ikke det noe å si. (hvis jeg forstod deg riktig)[/QUOTE]

TeamBørnOut
28/06/10, 17:15
Har forbruket gått noe ned etter at du renset dette da? :)

mr hansen
28/06/10, 19:57
Har ikkje skrudd den sammen enda , så eg har ikkje fått testet enda.holder på og skifte alle tetningene mens toppen står på motor og i bilen.Og det er en del puttle arbeid i forhold til og ta de når toppen er av.Reiser vekk på jobb i 14 dager, så da står den godt.Men blir spennende og se om olje sluket har sluttet, når eg starter opp.Men har ingen forhåpninger til det, siden alle tetningene var nye.De kan ha fått seg en skade under montering håper eg.Eg lever hvertfall i håpet hehe:)
Har forbruket gått noe ned etter at du renset dette da? :)

mr hansen
11/08/10, 22:31
faen eg gir snart opp eg:mad:,satte i dag sammen ventildekselet etter eg hadde byttet noen ventil tetninger og greier.Men det ryker like forbanna enda,kor i helsike kan olja komma inn foruten igjennom tetningen og ner på ventil setet? Skjønner ingen ting av dette her eg nå, 3 gangen eg skrur av og på nå for og skifte og sjekke tetninger.
Er det noen som har erfaringer med at de sprikker disse toppene?
For eg begynner og lure på om toppen er sprukket,men virker nå ganske løye det og egentlig,for alle pluggene er våte av olje.Men hva med toppakningen,kan den medføre til dette vis den er gåen?.Nivået stiger ganske bra i ekspansjons tanken og når motor er varm
Målte og kompen, låg mellom 11-12 bar på alle. Kan dette stemme bra?
Regner med eg må ha en ny/brukt topp,er vel ingen som vet om en tilfeldigvis?

Er det de samme toppene på alle 5 syl turbo motorene fra 97-2000 mod?
Kan eg feks bruke en topp i fra en 2L, 2.5L eller t5 på en v70R?

mr hansen
12/08/10, 21:29
Har og renset alle slanger og selve oljefella til veivhusventilasjonen,men eg lurte på en sak her.Den slangen som går i fra oljefella og ner på lufilterrøret rett foran turbo,der står det en slags ventil eller noe med en elektrisk tilkoppling.Hva slags funksjon har denne her?Eller hva er det for noe i det hele tatt?Veivhuslangen går nerpå den pluss og 2 andre slanger. Kan det være en slags ventil som åpner og lukker for oljedampen?

mr hansen
08/09/10, 14:27
Må nok av med toppen igjen for og finne ut av koffor det kommer olje inn i forbrennings kammeret.
Eg skjønner ikkje ka det kan være nå eg,problemmet kom etter eg overhalte toppen.Skiftet da tetninger og slipte ventilene på ny igjen, det var alt eg gjorde.problemet var ikkje der før eg tok av toppen,så da er nok stempel ringene ok.Men det kan tenkes at eg har skadet tetningene når eg monterte de,men merklig at det gjaldt alle. brukte en forlenger med 11 mm pipe med håndmakt for og presse de ner.slo så forsiktig med en hammer oppå forlengeren for og verifisere at de var langt nok nerpå styringen.Så kom eg til og tenke på i ettertid,tåler de slagkraft? Ska det være olje i tetningen når du presser de nerpå?.Har gjort samme jobben 2 ganger uten at problemet forsvant, eller at det ble bedre:mad:
Er det noen smarte volvo hjerner her som kan komme med noen god tips?

Har og skiftet turbo og veivhusventilasjon

HAS
05/10/10, 21:14
Hvordan går det med motoren?

mr hansen
05/10/10, 23:02
Toppen er demontert,så nå venter eg på en nyoverhalt topp fra sverige.Så får me se om faenskapet virker da.
Hvordan går det med motoren?

HAS
06/10/10, 09:01
Håper det ordner seg da. Har du sjekka oljetrykket?

mr hansen
06/10/10, 09:43
Nei har ikkje sjekket det enda,vet du kor uttaket til oljetrykksgiveren står på motoren? eller finnes det flere uttak?.Har faktisk tenkt på oljetrykket ,at det muligens kan være for høgt.men kordan kan trykket bli for høgt når pumpa gir etter turtallet på motoren.Virka nå som at det bra med oljetrykk ner i med kammene der,piska bra med olje hvertfall.Tar eg av oljepåfyllings lokket,så spruter ut der vis eg gir litt gass.kan det være normalt da?,er såpass at det kommer opp oljeventilasjons slangen på toppen der.var og ganske vått på innsugsiden av turbo pga dette.Kan ikkje tenke meg at det kan være noe annet en toppen som er gale,for bunndelen har eg ikkje rørt.
Håper det ordner seg da. Har du sjekka oljetrykket?

HAS
06/10/10, 12:27
Kanskje trykkjusteringa på oljepumpa har tatt kvelden? Er ikke helt sikker men kan ikke oljetrykket bli veldig høyt selv på tomgang på disse motorene? Er rimelig mye olje som kommer opp i toppen på disse motorene, men blir det med ventilasjonsslangen ned så er det vel litt i overkant kanskje?

mr hansen
06/10/10, 12:56
Det ska vel være en slags trykkregulator/ventil på pumpa ja, som justerer dette tror eg.Mener og ha lest at trykket på tomgang ska ligge på 2 bar.Virker som det er litt i overkant ja, ,med tanke på at det kommer opp i slangen og videre igjennom oljefella og til turbo.Tok av slangen som går til turbo mens bilen gjekk,det var ganske mye fuktig olje damp som kom ut der.Så veivhusventilasjonen er hvertfall bra da hehe:).Det var heller ikkje noe særlig trykk ut oljestikka.Mmm,litt mystisk detta her:confused:
Kanskje trykkjusteringa på oljepumpa har tatt kvelden? Er ikke helt sikker men kan ikke oljetrykket bli veldig høyt selv på tomgang på disse motorene? Er rimelig mye olje som kommer opp i toppen på disse motorene, men blir det med ventilasjonsslangen ned så er det vel litt i overkant kanskje?

n0gga
06/10/10, 21:40
Fyfaen altså, og jeg som syntes at jeg selv slet med mye plager på min bil.
Kan jo bare gå å legge meg etter å ha lest dette innlegget.
Syntes sykt synd i deg, håper virkelig at du får ting på stell når toppen kommer tilbake fra overhaling!
Lykke til!

mr hansen
07/10/10, 07:19
Ja , håper virklig det:) Eg ga opp den toppen som sto på bilen,eg kjøpte en brukt topp fra sverige som var overhalt.Toppen ble montert i går,så blir det vel resten i dag tenker eg:).Nei unner ingen detta helvete her,har gått ufattelig mye tid og penger med til detta her:(
Fyfaen altså, og jeg som syntes at jeg selv slet med mye plager på min bil.
Kan jo bare gå å legge meg etter å ha lest dette innlegget.
Syntes sykt synd i deg, håper virkelig at du får ting på stell når toppen kommer tilbake fra overhaling!
Lykke til!

locked
07/10/10, 21:32
Pakning skal påføres i tynt lag med malingsrulle ut over alle maskinerte flater som ligger i samme plan som anleggsflaten. Så legger du toppdekselet på en flat plate skal det pakningsmasse alle steder der toppen tar nedi.

Pakningen kjøper du på volvo, JA den er SVINDYR (50ml ellerno sånt på en liten tube) til en 4-500kr... Men den VIRKER!

Det er veldig viktig å få et jevnt og fint lag, for lite da lekker det og for mye så kan du tette oljekanaler til ventilløftere osv..

LYKKE TIL! Det virker som om du treng det :)

mr hansen
08/10/10, 13:29
Nå er motoren sammenskrudd med den nye ny overhalte toppen,men den ryker like jævligt enda:(.Brukte ikkje pakningstoffet til volvo,brukte loctite 574 som var ok og bruke ifølge loctite selv.Ligger fremdeles masse olje oppå alle stemplene nå,kan feil pakkningslim med føre dette her?.
Virker som det er gjennomslag i motoren, pga det blåser ganske bra i slangen som går i fra oljefella til turboen.Er det mulig at stempelringene kan være kaputt på alle sylindrene?,ringene skiftet eg for 1.5 år siden.Så eg kan ikkje skjønne dette.Her trengs det expertise.

Folkvord
09/10/10, 03:54
det er ikke blokken som er skjeiv da?sprike?
men visst du har en komp på 11 og 12 så burde ikke stempelfjørene vet kaputt vell? men visst det sjiller mer en 1 bar i sylindrene så er ikke det hellt bra da.
men rekner med du sjifter topp pakningen og strekboltene hver gang?
så har du jo turboen, ta av rørene til ic elle noko slikt og se om det er mye olje i.
du bruker ikke for tynn olje? har du brukt mineral olje og går over til fulsyntetic olje så bruker den olje pga mineral er tykkere og slitt seg til slik at fulsyntetic blir for tynn igjen.
sjekket oljetrykk?
men gå inn på blocket eller bildelebasen og finn ny motor, 6-10 000 har du en god motor.
du er vel meste oppe i den prisen nå?
ny topp pakning 800kr for s60r sin
nye bolter 7-800kr?
ny insugspakning 250kr
og slikt hver gang du tar av toppen så blir det for dyrt:P

mr hansen
09/10/10, 08:35
Selfølgelig skifter eg bolter og pakning hver gang.Tror neppe det er sprikka i blokka,tenker du på sprikka fra oljekanal til sylindrer?.Har riktig nok kjørt med delsyntetisk/mineral en stund pga eg hadde forbruk på syl 3 som nevnt tidligere i tråden.Men at eg fekk et forbruk på alle 5 syl,begynte etter eg hadde av toppen for og skifte tetninger.men nå er toppen byttet mot en annen overhala topp,så da er det utelukka.

Men er eg nødt til å bruke det pakkningstoffet fra volvo på ventildekkselet?
Ingen som vet om at feil pakkningslim kan føre til dette problemet?.
At feks olja kommer seg inn plasser den ikkje ska.
vet ikkje helt om kompresjonen er helt reel,når det ligger olje i sylindrene så vil kompresjonen bli høgere en den ville blitt med tørre sylindrer.

Men som sagt så synnes eg det blåser litt for mye i veihusventilasjon slangen som går til turbo. Så det virker som det er trykk i bunnpanna.

mr hansen
09/10/10, 13:15
Sko egentlig sette motoren i stand og selge bilen,men vet ikkje om eg har lyst og bruke mer tid og penger på bilen da eg har kjøpt meg ny.
Så lurer litt på og selge den som den står,selv om eg taper mye på det.
Har leitet på nettet etter R tilsalgs for og finne ut ka de ligger på, der fant eg kun en v70 R awd 98 mod til 235000 kr.Synnes det var ganske så overprisa.
Som sagt så kjøpte eg en overhalt topp til bilen, da eg trodde min var ødlagt.
Regner med det må byttes stempelringer og hone blokka,for og fikse problemet.Så eg regner med en delekostnad på rundt 4500 kr + arbeid selfølgelig.Eller kanskje enklere og kjøpe seg en brukt motor fra sverige,da eg ikkje er 100% sikker på ka som er galt med motoren. Dette burde vært greit for en som kan skru litt selv.

men litt om bilen
Svart v70R fwd med manuel gir (gått 162000 km)
h-profil staker
s60r manifold
alu intercooler
chip fra flissundet motor service (orginal chip har eg og)
ram air intake kit fra ipd
dezent 17" alu sommerfelg med 215 framme og 235 bak
vinterfelger med dekk.
19T turbo gått ca 350 mil (står orginal 18t på nå)
Svarte skinn seter med alcantara med elektrisk regulering
Navi

ellers så har den alt utenom takluke..

Vet at dette ikkje er noe salgs annonse, eller rett forumdel.

Sjekker berre intressen for en billig v70 R:)

Folkvord
09/10/10, 13:16
du klarer vel se det når du tar det av?? eller er den pakningslimen svart?
men visst du går fra mineral til syntetisk så vil den slippe forbi olje i fjørene som eg sa pga mineral er tykkere og den treng mer plass så da slitt den seg til med støre plass.

men du kan jo prøve med volvo sin pakningslim, den er ganske spesiell

Joakim-G_R
09/10/10, 13:24
Ville sjekket stempelringene på den sylindern jeg.

mr hansen
09/10/10, 14:40
pakningslimet er rød på farge,så det kan hende at sylindrene er slipt til med mineral olja at det blir for mye klaring mellom ringene og sylinder vegg.men den røyk nå lika mye med mineral som den gjorde med delsyntetisk/helsysntetisk.Er problem med alle sylindrene nå,som nevnt i starten så var det kun syl 3 før eg hadde av toppen.
men kan det ha noe med pakningslimet og gjør eller?,det må nå vær en baggatell dette her.Skjønner ikkje kossen alle ringene kan bli slitt ,mens toppen var av til overhaling.Før eg tok av toppen så var det ikkje noe forbrenning av olje på syl 1.2.4.5.da var det nr 3 som dro inn olje,ved motor bremsing(typisk ventiltetninger).men under pådrag var det ingenting.men nå ryker den konstant,uavhengig av kjørestil.Samme symptomene som vis turboen er gåen,at det lekker olje rett ut i eksosen.Men den er sjekket og klarert,det er likt med 19T og.

Folkvord
09/10/10, 15:31
merkeligt dette her, sjekket oljetrykket? at det ikke er alt for høgt? det er jo noko helt merkeli her,

mr hansen
09/10/10, 16:18
Har ikkje fått sjekket oljetrykket enda,kor kan eg sjekke det eventuelt?.Må vel sjekke det der med oljetrykksgiveren da?kor står den på motoren?.men du nevner dette her med at mineral olja kan ha slippt sylindrene større slik at syntet olja slipper letter forbi stempelet.Kan eg ikkje da hone blokka og skifte ringene?.eller må eg bruke overdimensjonerte ringer,nå har eg ikkje målt slitasjen på sylindrene.Men regner med de ovale som de fleste brukte sylindrer.

merkeligt dette her, sjekket oljetrykket? at det ikke er alt for høgt? det er jo noko helt merkeli her,

mr hansen
10/10/10, 17:36
Skiftet tilbake til 19T turboen,men fortsatt sjuk.
Kan stempelringene ha kilt seg fast på stemplene pga bruk av mineral olja?At det kanskje ligger mye drit og avleiringer i ringsporet på stempelet som kødder det til med ringene.Finnes det et godt oljerensemiddel som kan prøves?Som eventuelt vil ta vekk driten og ringene vil løsne.Er faen meg håpløst detta her:mad:.Ka med oljepumpa,kan det muligens være noe feil med reguleringen slik at pumpa rett og slett gir for mye oljetrykk når den ikkje ska.Prøve berre og resonere meg fram til eventuele feikilder her.Vil nødig demontere heile maskinen igjen for og skifte ringer osv..., vist det er berre en bagatell.

Kjell V70
10/10/10, 18:02
oljetrykksbryteren sitter på blokka, bak starteren under innsuget.. min ligger på rundt 1 bar på varm motor, og 6.5 bar ved kald motor... tror ikke det er noe regulering på oljepumpa, jeg så ikke noe når jeg åpna min forrige. den følger veiva og jo fortere veiva går, jo mer olje pumper den.. jeg tipper på(uten å lest hele tråden) at det er stempelringer, hvis de ikke har vært bytta før... er de ferdige, så vil kompresjonen presse olja opp, men det har du vel sett på en kompresjonstest?

mr hansen
10/10/10, 18:27
Stempel ringene skiftet eg for 1.5 år siden,bilen funket fint 1 års tid.Så brant eg en eksos ventil på syl 3,pga den dro inn olja en eller annen plass.
det er fortsatt værst på syl 3 enda,men drar inn olja på de andre sylindrene og.Kompen ble målt til mellom 11.5-12 bar på alle sylindrer.kan fortsatt være defekte skraperinger selv om de er ganske nye,for dei har ingenting med kompresjonen og gjør.men det som er merklig her, er at alle de andre sylindrene begynte og forbrenne olja etter toppen ble montert.Har nå skiftet til en annen topp,men problemet er likt.
Vet du om et godt rensestoff til oljer?
oljetrykksbryteren sitter på blokka, bak starteren under innsuget.. min ligger på rundt 1 bar på varm motor, og 6.5 bar ved kald motor... tror ikke det er noe regulering på oljepumpa, jeg så ikke noe når jeg åpna min forrige. den følger veiva og jo fortere veiva går, jo mer olje pumper den.. jeg tipper på(uten å lest hele tråden) at det er stempelringer, hvis de ikke har vært bytta før... er de ferdige, så vil kompresjonen presse olja opp, men det har du vel sett på en kompresjonstest?

Folkvord
11/10/10, 03:40
hmm. nå skal ikke eg si at det er det som er feilen, men er jo nesten det eneste som virker logiskt her,
men visst du skall hone sylindrene så bør du ha litt peiling på hva du gjør. så vile levert blokka inn til boring og gått for overdimen.
men som eg har lert etter x antall motorhaveri. så går du inn på blocket.se elle på bildelebasen.se og kjøper ny motor, mye billigere, har selv stående 5 motorer som er havarert.
det er mye billigere for meg og kjøre fra bryne(stavanger vett kansje fler hvor er) i rogaland til sverige og handle motor og hjem en og overhale en motor.
blir fort dyrt det da bare stempel ringer koster 500-600kr for en sylinder.
rådelager 150kr stk og allre pakninger og slikt så blir fort dyrt pluss borring av blokka og slikt, og disse prisene er med rabatt far min får av billia og han arbeider der. pluss du slipper alt arbeidet og slikt

mr hansen
11/10/10, 08:28
Det er kanskje enklere og bytte motoren,men da vet du aldri ka du får når du kjøper brukt motor.ser ikkje noen grunn til og bore opp sylindrene når de ikkje er herpa.vil tro at en god honing og bytting av ringer vil gjør susen her.ringer får eg på mekonomen til rundt 2 lappar for alle.Men ka må du betale for en brukt v70 R motor da, 10-15000 tusen + frakt kanskje?.Kor lang tid bruker du på og bytte motor da sånn ca?.Ska prøve et rense stoff i dag og se om det forbedrer seg med trykket i veivhuslangen og oljeforbruket.
hmm. nå skal ikke eg si at det er det som er feilen, men er jo nesten det eneste som virker logiskt her,
men visst du skall hone sylindrene så bør du ha litt peiling på hva du gjør. så vile levert blokka inn til boring og gått for overdimen.
men som eg har lert etter x antall motorhaveri. så går du inn på blocket.se elle på bildelebasen.se og kjøper ny motor, mye billigere, har selv stående 5 motorer som er havarert.
det er mye billigere for meg og kjøre fra bryne(stavanger vett kansje fler hvor er) i rogaland til sverige og handle motor og hjem en og overhale en motor.
blir fort dyrt det da bare stempel ringer koster 500-600kr for en sylinder.
rådelager 150kr stk og allre pakninger og slikt så blir fort dyrt pluss borring av blokka og slikt, og disse prisene er med rabatt far min får av billia og han arbeider der. pluss du slipper alt arbeidet og slikt

Folkvord
12/10/10, 00:09
nei du sier noe der, men eg kjøper motor på opphoger der har dei historien på bilen så tar di komp test og slikt så har du garanti.
men ja du sier noe der men nå nå du har hatt slik problem med den så er du hvertfall sikker på at det er som det skall når du borer, visst du honer så veit du jo allre sikker at du har fått det heilt 100 %
men var i sverige i mars og hentet en b5204t5 motor som enda står i bilen uten og har rørt en skrue på den, men i bilen som den hadde stått i hadde gått 280 000km men det var byttemotor i bilen så motoren var bare gått 110 000, eg spurte om dei hadde histroriken på bilen så fortelte dei alt så sa eg at eg kommer og henter den iløpet av uken.
reiste ned og dei la fram på papir og papir om helle histroriken på bilen så fik se at det var byttemotor og slik.
og eg ga 6800sek for den, da var kursen 1.23
tar det som eg ferie og handle tur med det samme så kommer egentligt ikke noko frakt i det men bruker en tank med diesel(v70 tdi 144hk) så du kan jo sei 600kr maks pluss din egen tid til og kjøre og mat da.
men visst eg bejunner kl 7 om morgenen og jobber som en på et normalt verksted og tar matpauser og slikt som dei så er eg ferdige i 2 tiden med og bytte motor, men det avhenger om du har gjort det før og om du har rett utstyr og slikt til det

mr hansen
12/10/10, 09:26
Men kordan skal de kobles de 2 slangene som går på toppen av olje fella?,tidligere i tyåden så fekk eg noen bilder av oljefella med slanger.Eg har koblet likt som på bildet,men så fekk eg noen vadis tegninger der det vise at de 2 slangene på toppen er byttet om på:Har det noe og sei?.I tilfelle så har det stått feil en stund

glenn
12/10/10, 12:34
Tror det er svært stor sjanse for at problemet ditt er altfor høyt trykk i veiva. Vil anbefale deg å nappe ut peilepinnen med motoren på tomgang, ta en liten bit med tørkepapir og hold den over hullet. Hvis den suger seg litt fast er det bra, ganske sikker på at den vil blåse bort i dette tilfellet:)
Som du skriver om disse slangene er du nok på rett spor, absolutt verd å sjekke.

mr hansen
12/10/10, 13:03
Ok ,ska få sjekket det.takker for svar:).Gjelder det trykk i peilepinne røret på tomgang eller når eg gasser?Så vis veivhusventilasjonen er åpen og fin,så er det stempel ringer som kan være defekte?
Tror det er svært stor sjanse for at problemet ditt er altfor høyt trykk i veiva. Vil anbefale deg å nappe ut peilepinnen med motoren på tomgang, ta en liten bit med tørkepapir og hold den over hullet. Hvis den suger seg litt fast er det bra, ganske sikker på at den vil blåse bort i dette tilfellet:)
Som du skriver om disse slangene er du nok på rett spor, absolutt verd å sjekke.

glenn
12/10/10, 13:28
På tomgang, tror nok du vil merke det da. Har ikke lest tråden din så nøye men ser at du skifta ringer for ei tid tilbake. Er det en mulighet at skraperinger er montert feil / opp ned?

mr hansen
13/10/10, 18:52
Har holdt fingeren over der for og sjekke trykk på tomgang,men syns ikkje det var noe særlig trykk der.Men gir eg mye gass ,så kommer det litt trykk.Er godt mulig at eg kan ha snudd de feil vei,men ville ikkje problemet vært der med en gang da?.Kjørte vel 1 års tid med det uten trøbbel.Men kan være de har mista sin funksjon for alt eg vet
På tomgang, tror nok du vil merke det da. Har ikke lest tråden din så nøye men ser at du skifta ringer for ei tid tilbake. Er det en mulighet at skraperinger er montert feil / opp ned?

bortstun
15/10/10, 23:30
Selfølgelig skifter eg bolter og pakning hver gang.Tror neppe det er sprikka i blokka,tenker du på sprikka fra oljekanal til sylindrer? Har riktig nok kjørt med delsyntetisk/mineral en stund pga eg hadde forbruk på syl 3 som nevnt tidligere i tråden.Men at eg fekk et forbruk på alle 5 syl,begynte etter eg hadde av toppen for og skifte tetninger.men nå er toppen byttet mot en annen overhala topp,så da er det utelukka.

Planet toppen etter du var av med den?? Var den "overhalte" toppen planet??
Sjekket at du har fått riktig pakning, slik at alle oljekanaler/ vannkanaler er åpne?


Men er eg nødt til å bruke det pakkningstoffet fra volvo på ventildekkselet?
Ingen som vet om at feil pakkningslim kan føre til dette problemet?.
At feks olja kommer seg inn plasser den ikkje ska.

Brukte Biltema sitt pakningslim på toppdekslet på min ( I mangel på noe annet kl 2 på natten), fungerer helt fint. Uansett så det har ikke noe med dette problemet med olje på stempler.



Men som sagt så synnes eg det blåser litt for mye i veihusventilasjon slangen som går til turbo. Så det virker som det er trykk i bunnpanna.

Kan å komme av at det lekker mellom topp og blokk, blåser ut i oljekanaler.
Vet bare at dette kan skje om toppen ikke er planet. Er toppen planet bør nok anlegget på motoren planes.

Og som nevt tidligere i tråden, NY pakning (Kan ikke brukes mer en en gang) NYE Strekkbolter som trekkes til med riktig moment, og i riktig rekkefølge. Rekkefølge og moment på toppdekslet også.

Bare tanker i natten og selvopplevde problemer..

mr hansen
16/10/10, 06:33
Ikkje planet toppen,men kontrolert.skiftet 2 forskjellige pakkninger,bolter er skiftet og toppen montert og trekket etter boka.Nå er ikkje eg sikker på kossen de 40 boltene skal trekkes i rett rekke følge,men trakk de i fra midten og ut som på toppen.Og pakkningstoffet skal på alle maskinerte flater på toppdekslet?.Har mine tvil om at blokka skal være skjev da,trossalt litt tykkere gods i den
Planet toppen etter du var av med den?? Var den "overhalte" toppen planet??
Sjekket at du har fått riktig pakning, slik at alle oljekanaler/ vannkanaler er åpne?



Brukte Biltema sitt pakningslim på toppdekslet på min ( I mangel på noe annet kl 2 på natten), fungerer helt fint. Uansett så det har ikke noe med dette problemet med olje på stempler.




Kan å komme av at det lekker mellom topp og blokk, blåser ut i oljekanaler.
Vet bare at dette kan skje om toppen ikke er planet. Er toppen planet bør nok anlegget på motoren planes.

Og som nevt tidligere i tråden, NY pakning (Kan ikke brukes mer en en gang) NYE Strekkbolter som trekkes til med riktig moment, og i riktig rekkefølge. Rekkefølge og moment på toppdekslet også.

Bare tanker i natten og selvopplevde problemer..

bortstun
16/10/10, 07:31
Ikkje planet toppen,men kontrolert.skiftet 2 forskjellige pakkninger,bolter er skiftet og toppen montert og trekket etter boka.Nå er ikkje eg sikker på kossen de 40 boltene skal trekkes i rett rekke følge,men trakk de i fra midten og ut som på toppen.Og pakkningstoffet skal på alle maskinerte flater på toppdekslet?.Har mine tvil om at blokka skal være skjev da,trossalt litt tykkere gods i den

Oki. Ifølge han som planer topper for meg, så må en plane alu topper for å få et bra resultat. så dette er noe jeg alltid har gjort når jeg av en eller annen grunn har vert av med topper. Har da aldri hatt noe problemer med lekasjer ol, som du beskriver.
På hvilken måte har du kontrolert at toppen ikke er skeiv? Det skal utrolig lite til før man får lekasje på alu topper.
Mener ikke at blokka kan bli skeiv, men at det kan være skader ol i overflaten som gjør at det ikke tetter ordentlig.
Har skjema på hvordan bolter skal trekkes til, skal se om jeg får tid til å scanne dette å legge hit iløpet av helgen.
Ja det skal være pakningsstoff på alle maskinerte flater, viktig at flatene er rene og tørre når man legger på stoffet. Der du har slike tynne kanaler som går på tvers av maskineringen må du passe på slik at du ikke tetter dise, det er oljekanaler som må være åpne.

mr hansen
16/10/10, 08:56
Det var ikkje noen skader på blokka som eg kunne se hvertfall,var veldig nøye med rengjøring før eg satte det sammen.Brukte en rettholt for og kontrolere skjevheten på toppen.er da merklig at det ska være likt på begge toppene da.Det var heller ingen tegn på at det hadde lekket fra oljekanaler til sylinder på pakkningen. Ja du kan endelig scane inn ett trekkeskjema meg:),men det lå papirer med toppakningen om kossen det skulle gjøres.Og det ble følgt til punkt og prikke.Men må eg ta ut ventilene,før planing eventuelt?
Eller mente du trekkeskjema på ventildekslet?
Oki. Ifølge han som planer topper for meg, så må en plane alu topper for å få et bra resultat. så dette er noe jeg alltid har gjort når jeg av en eller annen grunn har vert av med topper. Har da aldri hatt noe problemer med lekasjer ol, som du beskriver.
På hvilken måte har du kontrolert at toppen ikke er skeiv? Det skal utrolig lite til før man får lekasje på alu topper.
Mener ikke at blokka kan bli skeiv, men at det kan være skader ol i overflaten som gjør at det ikke tetter ordentlig.
Har skjema på hvordan bolter skal trekkes til, skal se om jeg får tid til å scanne dette å legge hit iløpet av helgen.
Ja det skal være pakningsstoff på alle maskinerte flater, viktig at flatene er rene og tørre når man legger på stoffet. Der du har slike tynne kanaler som går på tvers av maskineringen må du passe på slik at du ikke tetter dise, det er oljekanaler som må være åpne.

bortstun
16/10/10, 09:00
Trenger ikke å ta ut ventiler før planing.

bortstun
16/10/10, 09:04
Det er somsagt utrolig små avvik som kan gi lekasjer, om det holder å bruke rettholt kan jeg ikke svare på (har ikke villa satset på det selv), men du kan jo ringe å høre med noen som retter av topper, for å høre.

H.S.D.D.
16/10/10, 12:19
Tror jeg ville begynt på bunn, med ringene. kan høres ut som det er en ring eller to som står opp ned eller er brent fast på syl 3. Forte har et bra resestoff: Engineflush. har gode erfaringer med det. så hvis motoren ikke er demontert nå, ville jeg prøvd det, er jo uansett bra å rengjøre oljesystemet :)
Og Vadis skal jo være fasit på veihusventilasjon :)
Hvis ikke ventiltetningene klarer å holde vekta av ventilen, vil jeg si de egner seg best på havets bunn, bruk orginale tetninger.
Har ingen tro på at ventiltetninger kan gi enormt oljeforbruk, endel ja, men ikke enormt. men når du først har et problem, så bruk de beste.
Husker du om det var bra spenn i stempelringene? Husker du om du passa på å få merkinga opp? Grunnen til at jeg spør, er at Toyota har hatt for lite spenn i endel (diesel) stempelringer, som resultete i enormt oljeforbruk.
Har bytta ut stempelringer med stempelFjærer på endel biler :)
Etterhvert fikk vi skriv om stort forbruk ETTER overhaling, (heldighvis ikke hos oss) det ble funnet ut at det var pga at fjærene stod opp ned.
Liten avsporing kanskje, men ville dele erfaring om ringer og forbruk.

mr hansen
16/10/10, 12:47
Motoren er ikkje demontert enda. Har prøvd omega sin engine flush,sto vel faktisk 1 time på tomgang med det stoffet.men syns ikkje det ble noe bedre,men nå har eg faktisk ei kjipa syntetisk olja på da (ikkje full syntetisk). Grade tech eller noe i den duren til 180 kr for 4 liter.Så eg ska prøve og hive på ei skikkelig olje , mobil eller castrol.Så får me se om det blir litt bedre da.Bytte om på de slangene vil kanskje hjelpe litt og.Eg husker faktisk ikkjeom det var noe merking på fjærene,men er sterkt redd det er fjærene som er problemet her:(..Kjekt det at folk kan dele sine erfaringer med meg,alle tips motas med takk:).men var det et problem som kom over tid,eller begynte det med en gang på dei toyota bilene?.kan faktisk være ei fjær som har brent seg på nr 3.og at dette kan ha resultert at eg brant en eksos ventil på den sylinderen pga av olja som kom opp til ventilene.men at den sko begynne og bruke olje på alle de andre syl etter eg hadde av toppen for skifte tetninger,den skjønner eg ikkje.
Tror jeg ville begynt på bunn, med ringene. kan høres ut som det er en ring eller to som står opp ned eller er brent fast på syl 3. Forte har et bra resestoff: Engineflush. har gode erfaringer med det. så hvis motoren ikke er demontert nå, ville jeg prøvd det, er jo uansett bra å rengjøre oljesystemet :)
Og Vadis skal jo være fasit på veihusventilasjon :)
Hvis ikke ventiltetningene klarer å holde vekta av ventilen, vil jeg si de egner seg best på havets bunn, bruk orginale tetninger.
Har ingen tro på at ventiltetninger kan gi enormt oljeforbruk, endel ja, men ikke enormt. men når du først har et problem, så bruk de beste.
Husker du om det var bra spenn i stempelringene? Husker du om du passa på å få merkinga opp? Grunnen til at jeg spør, er at Toyota har hatt for lite spenn i endel (diesel) stempelringer, som resultete i enormt oljeforbruk.
Har bytta ut stempelringer med stempelFjærer på endel biler :)
Etterhvert fikk vi skriv om stort forbruk ETTER overhaling, (heldighvis ikke hos oss) det ble funnet ut at det var pga at fjærene stod opp ned.
Liten avsporing kanskje, men ville dele erfaring om ringer og forbruk.

H.S.D.D.
16/10/10, 14:00
Da er motor'n vaska, så da tror jeg desverre det bare er å forberede stempelringbytte.. Kan jo hende oljeringene er så koksa at det ikke er mulig å vaske bort. Personlig tror jeg at hvis toppen hadde vært ugjevn, ville du merka det på toppakninga først, ikke oljeforbruk. Men bruk rettholt og mål toppen i alle retninger, vet ikke hva Volvo sin toleranse er, men toyota sin er 0,2mm (tror jeg, prøver egentlig ikke å huske sånt enallerannengang husker man feil, bruk verkstedhåndbok) mitt råd er: vær petimeter på hele motorjobben og hvis du ser lys under rettholten, så plan toppen. (ren topp før rettholt selvfølgelig) :) så er toppen eliminert som feilpotensiale.
Har du tilgang på delekoker? enkleste måten å få stemplene HELT rene.
bare et tips :)

Det var faktisk ikke alle Toyota motorene som brukte olje, selvom alle hadde de samme ringene.. noen gikk lenge uten å bruke, for så å bruke MYE.
andre brukte fra de var nye, for så å roe seg og ikke bruke noe..
Hadde nok veldig mye med kjøremønster å gjøre.
Så en teori bare, kan det du ha hatt mye småkjøring i tia før problemet kom?
Ett annet tips er å ikke spare på bremserensen når du har opp motoren
ville hatt 4 bokser tigjengelig, billig på biltema :) jeg brukte gjerne to store bokser på en jobb.

H.S.D.D.
16/10/10, 14:13
Veldig rart at problemet kom etter at toppen var av ja..
Kan jo være at den ødelagte innsugventilen slapp eksos inn i innsuget og bidro til å brenne fast nesten fastkoksa ringer, og når kompen ble bra igjen, så ga ringene opp.. vet ikke, bare en teori som datt inn.. :)

tror som sagt jeg ville bytta ringer.. igjen..

mr hansen
16/10/10, 14:26
Mye småkjøring og daukjøring ja,måtte kjøre rolig pga de nye fjærene hehe.Men bilen gjekk ca 1 år ,så fekk eg problem med syl 3.Enig med deg der at du hadde blåst toppakningen vist toppen var skjev ja.Har prøvd 2 topper nå,så eg tror eg kan utelukke det som en feilkilde.
Turbo er byttet,veivhusentilasjonen er ok.Fant ut at eg hadde byttet om på de to slangene på toppen til oljefella.Det er den eneste synlige feilen eg har funnet så langt(har ikkje rettet opp i det enda).
Så det eg står igjen med da,er slitte stempel fjærer med skraperinger,eller for høyt oljetrykk.
Da er motor'n vaska, så da tror jeg desverre det bare er å forberede stempelringbytte.. Kan jo hende oljeringene er så koksa at det ikke er mulig å vaske bort. Personlig tror jeg at hvis toppen hadde vært ugjevn, ville du merka det på toppakninga først, ikke oljeforbruk. Men bruk rettholt og mål toppen i alle retninger, vet ikke hva Volvo sin toleranse er, men toyota sin er 0,2mm (tror jeg, prøver egentlig ikke å huske sånt enallerannengang husker man feil, bruk verkstedhåndbok) mitt råd er: vær petimeter på hele motorjobben og hvis du ser lys under rettholten, så plan toppen. (ren topp før rettholt selvfølgelig) :) så er toppen eliminert som feilpotensiale.
Har du tilgang på delekoker? enkleste måten å få stemplene HELT rene.
bare et tips :)

Det var faktisk ikke alle Toyota motorene som brukte olje, selvom alle hadde de samme ringene.. noen gikk lenge uten å bruke, for så å bruke MYE.
andre brukte fra de var nye, for så å roe seg og ikke bruke noe..
Hadde nok veldig mye med kjøremønster å gjøre.
Så en teori bare, kan det du ha hatt mye småkjøring i tia før problemet kom?
Ett annet tips er å ikke spare på bremserensen når du har opp motoren
ville hatt 4 bokser tigjengelig, billig på biltema :) jeg brukte gjerne to store bokser på en jobb.

H.S.D.D.
16/10/10, 14:44
Ser du har sjekka veivhusventilasjonen.
Kom bare plutselig på en sak som jeg hørte skjedde på jobben for mange år siden. en camry v6 brukte masse olje, eier'n (som jobba på delelageret)
mente det måtte være ringene og bestilte ny shortblokk. en på verkstedet gjorde jobben. og guess what? den brukte like mye etterpå :)
viste seg at en ventil til veivhusventilajonen var tett...

Ser som sagt du har sjekka ventilasjonen, ville bare nevne det så alle de "billige" feila kan sjekkes ordentelig ut :)

Har ikke så veldig stor tro på at du plutselig har fått for høyt oljetrykk..

Men er jo fort gjort å bytte om på to veivhusvetilasjonslanger når man har av toppen.

mr hansen
16/10/10, 15:17
å fy faen så kjedelig det er:(fort gjort og glømme diverse saker i kampens hete ja.Det er så mye olje som kommer inn og,klarer ikkje og forbrenne det.Ryker noe helt for jævligt hehe:)
Kompen var og bra, lå mellom 11.5-12 bar på alle syl.
Denne motoren skal ha en komp på fra 11-13 bar med varm motor.
Sjekket og kompen når motoren var kald,var da ca 1 bar mer på alle syl.men som nevnt, så kan vel skraperinger være defekt for det.Og slippe olje forbi komp ringene?Så en annen teori,kan eg ha grei komp pga at det ligger olje rester i sylindrene som gjør at komp ringene tetter?
Må ta meg en skikkelig gjennomgang på veivhusventilasjonen igjen,sjekke den ventilen som du snakker og.Den står på selve innsugsrøret til turboen,litt usikker om kor tid den skal være lukket eller stengt.Den er hvertafall åpen når motor er stoppet.

Ser du har sjekka veivhusventilasjonen.
Kom bare plutselig på en sak som jeg hørte skjedde på jobben for mange år siden. en camry v6 brukte masse olje, eier'n (som jobba på delelageret)
mente det måtte være ringene og bestilte ny shortblokk. en på verkstedet gjorde jobben. og guess what? den brukte like mye etterpå :)
viste seg at en ventil til veivhusventilajonen var tett...

Ser som sagt du har sjekka ventilasjonen, ville bare nevne det så alle de "billige" feila kan sjekkes ordentelig ut :)

Har ikke så veldig stor tro på at du plutselig har fått for høyt oljetrykk..

Men er jo fort gjort å bytte om på to veivhusvetilasjonslanger når man har av toppen.

H.S.D.D.
16/10/10, 15:43
Drit kjipt å slite med ja..
Oljerester kan gi komp, og du kan ha bra med komp selvom skrape- og oljeringene sitter fast/opp ned.
Tror jeg ville gjort oljefella overdrevent ren, evetuelt legge'n i bensin/dieselbad. seff fått slanger på riktig plass og sjekka hva ventilen koster ny. burde vel holde å gjøre den også overdrevent ren, men en ny er garantert i orden. spøst jo hvor mye den koster :)

mr hansen
16/10/10, 17:09
Oljefella er helt ny,er det viktig at alle slangene er helt tette for at veivhusventilasjon ska funke skikkeligt?tenker på at de ikkje lekker selfølgelig?.
Drit kjipt å slite med ja..
Oljerester kan gi komp, og du kan ha bra med komp selvom skrape- og oljeringene sitter fast/opp ned.
Tror jeg ville gjort oljefella overdrevent ren, evetuelt legge'n i bensin/dieselbad. seff fått slanger på riktig plass og sjekka hva ventilen koster ny. burde vel holde å gjøre den også overdrevent ren, men en ny er garantert i orden. spøst jo hvor mye den koster :)

H.S.D.D.
16/10/10, 17:26
Oljefella er helt ny,er det viktig at alle slangene er helt tette for at veivhusventilasjon ska funke skikkeligt?tenker på at de ikkje lekker selfølgelig?.

Hvis det er en lekkasje der, tror jeg det gir mer utslag som falsk luft.
kan jo eventuelt sette på et strips som klemme? ikke mye som skal til. :)
regner med at slangene er faste og fine i gummi'n? de suges vel ikke flate?
bare for å sjekke alle aspekter.

mr hansen
17/10/10, 07:46
Gummien suges ikkje flate nei.kan ikkje skjønne at den ska bruke så mye olje vis feks veivhusventilasjonen er defekt/tett.Det skal vel være sug under påfyllingslokket vis alt er som det skal?
Hvis det er en lekkasje der, tror jeg det gir mer utslag som falsk luft.
kan jo eventuelt sette på et strips som klemme? ikke mye som skal til. :)
regner med at slangene er faste og fine i gummi'n? de suges vel ikke flate?
bare for å sjekke alle aspekter.

H.S.D.D.
17/10/10, 08:40
kan visst bruke mye olje om veivhusventilasjonen ikke er i orden, tenkte mest på å sjekke'n skikkelig før man går på en større operasjon.
det skal være litt undertrykk under påfyllingslokket, men ikke mye.
er det mye olje inni slangen inn mot turbo'n? tenker på om det ser ut som det
kommer fra ventilasjonen. med enormt forbruk burde det være mye olje der, om det er den veien olja går

Dalaræcing
17/10/10, 09:08
Sliten turbo eller dårlig tetning på retur rør ifra turbo/til turbo?

Njål Nilssen
17/10/10, 10:33
Er det original toppakning?
Noen pakninger fra mekonomen og andre produsenter MANGELR et vesentlig hull som gjør at det ligger å flyter olje til overkanten av ventiltettingene på syl.3...

Bytt HELE oljesperra/kullfilteret. Demonter bunnpanna og stak opp alle "breather" kanala som går til oljesperra/kullfilteret. Fyll helsyntetisk olje, og bruk KUN originale Volvodeler på hvitmotor!!! (mange ettermarkedsdeler er feil med i forhold til årgang etc.) Skjekk også at ikke slangene på oljespærra/kullfilteret er bytta om. Hvis det kobles feil kan den suge opp olja fra den kanalen som stikker lengst ned i bunnpanna!

mr hansen
17/10/10, 10:37
Dampen går til turboen ja.det var jo litt oljedamp/søl,men ikkje mye da.Synes det var litt trykk,eller du hører suser ut i fra slangen..Det kan og være pga de slangene som står feil.men ingenting på trykksida av turboen.
kan visst bruke mye olje om veivhusventilasjonen ikke er i orden, tenkte mest på å sjekke'n skikkelig før man går på en større operasjon.
det skal være litt undertrykk under påfyllingslokket, men ikke mye.
er det mye olje inni slangen inn mot turbo'n? tenker på om det ser ut som det
kommer fra ventilasjonen. med enormt forbruk burde det være mye olje der, om det er den veien olja går

mr hansen
17/10/10, 11:07
Ikkje kjøpt toppakning hos volvo,prøvde først en fra mekonomen.Den manglet et litte hull på 6 mm som skal ligge over en oljekanal til blokka.Men toppen mangler det hullet (det er helt flatt og tett),så da har det ingen ting og si.men har nå satt på den pakkningen som har det lille hullet,og den så veldig lik ut den orginale volvo pakningen.men ingen forskjell.kan og nevne at eg har stempel fjærer fra mekonomen , det burde være good shit det.Men du vet aldri med uorginale deler.Skal vel ikke ligge noe olje i kullfilteret,så kan bli suget inn på innsuget.er ikkje det berre et filter for bensin dampen?.men som nevnt ,så satt eg de to slangene på toppen av oljefella på feil plass.Så dei må eg sette på rett plass igjen.men at det suges olje helt ifra bunnpanna og igjenom oljefella og så til turbo.kan det gå ann?,burde vært alvorlig med olje i trykk røra da.men der er det helt tørt.Men på den ventilen som oljedampen går inn på(rett før turbo),står det en vacum slange som skal suge oljedampen rett inn på innsuget.Når motor går med vacum(null turbotrykk) pga en enveisventil.stenges da når det kommer positivt trykk i innsuget.Kan godt hende at det er denne slangen her suger olje rett innpå alle innsugene, og rett i forbrenningskammrene.

Men har du et bilde av den toppakningen som eg skulle hadt?
Er det original toppakning?
Noen pakninger fra mekonomen og andre produsenter MANGELR et vesentlig hull som gjør at det ligger å flyter olje til overkanten av ventiltettingene på syl.3...

Bytt HELE oljesperra/kullfilteret. Demonter bunnpanna og stak opp alle "breather" kanala som går til oljesperra/kullfilteret. Fyll helsyntetisk olje, og bruk KUN originale Volvodeler på hvitmotor!!! (mange ettermarkedsdeler er feil med i forhold til årgang etc.) Skjekk også at ikke slangene på oljespærra/kullfilteret er bytta om. Hvis det kobles feil kan den suge opp olja fra den kanalen som stikker lengst ned i bunnpanna!

Njål Nilssen
17/10/10, 17:12
Ikkje kjøpt toppakning hos volvo,prøvde først en fra mekonomen.Den manglet et litte hull på 6 mm som skal ligge over en oljekanal til blokka.Men toppen mangler det hullet (det er helt flatt og tett),så da har det ingen ting og si.men har nå satt på den pakkningen som har det lille hullet,og den så veldig lik ut den orginale volvo pakningen.men ingen forskjell.kan og nevne at eg har stempel fjærer fra mekonomen , det burde være good shit det.Men du vet aldri med uorginale deler.Skal vel ikke ligge noe olje i kullfilteret,så kan bli suget inn på innsuget.er ikkje det berre et filter for bensin dampen?.men som nevnt ,så satt eg de to slangene på toppen av oljefella på feil plass.Så dei må eg sette på rett plass igjen.men at det suges olje helt ifra bunnpanna og igjenom oljefella og så til turbo.kan det gå ann?,burde vært alvorlig med olje i trykk røra da.men der er det helt tørt.Men på den ventilen som oljedampen går inn på(rett før turbo),står det en vacum slange som skal suge oljedampen rett inn på innsuget.Når motor går med vacum(null turbotrykk) pga en enveisventil.stenges da når det kommer positivt trykk i innsuget.Kan godt hende at det er denne slangen her suger olje rett innpå alle innsugene, og rett i forbrenningskammrene.

Men har du et bilde av den toppakningen som eg skulle hadt?

Har ikke bilde nei, men kjøp pakning og slikt hos Volvo... er ikke mange kronene mere for ei OEM kontra ei på Mekonomen... mekonomen er jo nesten like dyrt, og på enkelte ting dyrere enn Volvo selv.

Om den suger opp olje er det selvfølgelig når det er vakuum på slangen, ved stengt spjeld. Kan skje ved ekstremt tett luftfilter også.

Men har du staket opp kanalene til oljesperra hele veien og byttet oljesperra? Gjør det og sett slangene riktig på før du nøkker av toppen igjen. Kan tenkes at problemet forsvinner da.

mr hansen
17/10/10, 18:54
Oljefella er ny,kanalene staket eg opp for 1.5 år siden.Sjekket de igjen når eg skiftet oljefella,og det så åpent og greit ut.men kossen det ser ut lenger ner i blokka nå ,det vet ikkje.Finner fort ut det vist eg setter trykk luft neri kanalene.Men eg vet ikkje helt om eg har satt slangene på feil plass nå, i følge vadis sine tegninger har eg satt de feil.Men i følge bilder fra en how to rense veivhusventilasjonen inne på forumet her, så står de på rett plass.Så om det er feil på bildene eller tegningen til vadis , hadde vært greit og vist:)
Har ikke bilde nei, men kjøp pakning og slikt hos Volvo... er ikke mange kronene mere for ei OEM kontra ei på Mekonomen... mekonomen er jo nesten like dyrt, og på enkelte ting dyrere enn Volvo selv.

Om den suger opp olje er det selvfølgelig når det er vakuum på slangen, ved stengt spjeld. Kan skje ved ekstremt tett luftfilter også.

Men har du staket opp kanalene til oljesperra hele veien og byttet oljesperra? Gjør det og sett slangene riktig på før du nøkker av toppen igjen. Kan tenkes at problemet forsvinner da.

Njål Nilssen
17/10/10, 19:15
Oljefella er ny,kanalene staket eg opp for 1.5 år siden.Sjekket de igjen når eg skiftet oljefella,og det så åpent og greit ut.men kossen det ser ut lenger ner i blokka nå ,det vet ikkje.Finner fort ut det vist eg setter trykk luft neri kanalene.Men eg vet ikkje helt om eg har satt slangene på feil plass nå, i følge vadis sine tegninger har eg satt de feil.Men i følge bilder fra en how to rense veivhusventilasjonen inne på forumet her, så står de på rett plass.Så om det er feil på bildene eller tegningen til vadis , hadde vært greit og vist:)

Tror jeg ville ha fulgt anvisninga på Vadis ja ;)

mr hansen
17/10/10, 19:18
Ja eg får gjøre det hehe:)kan du annbefale ei god fullsyntetisk olje til meg?
Tror jeg ville ha fulgt anvisninga på Vadis ja ;)

Njål Nilssen
17/10/10, 19:22
Ja eg får gjøre det hehe:)kan du annbefale ei god fullsyntetisk olje til meg?

Mobil 1, Castrol, Valvoline, Agip og ikke minst Motul ;)

mr hansen
20/10/10, 17:24
Er det noen som vet kossen de slangene på toppen av oljefella skal stå?evntuelt se på deres egne 850/v70 turbo biler kossen de står.som sagt så står mine feil i forhold til vadis skissa.Og det ser ut som at det blir sugd olje i fra bunnpanna igjennom oljefella og rett bort til pcv ventilen , som står på innsugs røret til turbo.kan tenke meg at det er den vacum slangen, som går i fra innsug til pcv ventilen som suger olja inn på innsug (når bilen går på tomgang). Olja/dampen blir da fordelt på alle sylindrer (mest på syl 3). Kan eg være inn på noe her?.Det er berre nødt til og være det som er feilen her,olja kommer inn innsugveien og inn på alle sylindrer.Er vel mer sannsynlig det enn at alle ventiltetninger eller stempel fjærer er defekte.Stemplene klarer heller ikkje og presse olja inn på innsugs ventilene ? Ser på dette som teknisk umulig da innsugs ventilene åpner seg når stemplene er på vei nedover i syl.

mr hansen
28/10/10, 16:50
Tok av innsuget for og sjekke om det lå olje på innsugsventilene,men nå var det plutselig dassvått av uforbrent bensin på alle innsugsventilene.Lukter og extremt mye bensin av eksos skya som kommer ut.Ka er det som kan være årsaken til at det pøses på med bensin her da?Får hvertfall for mye i forhold til ka den trenger for og si det sånn.Kan lambdaen være årsaken til dette vis den er tildekket med olje og drit?kan vel kanskje hjelpe og nappe av kontakten til den for og se om den blir bedre,det samme kan eg vel prøve med lmm.
Kan bensintrykk regulatoren være defekt slik at trykket blir for høgt?

Folkvord
14/06/11, 23:12
bringer litt liv i denne tråden igjen,har du fått til bilen og funnet ut hva feilen var??
har du noen bilder eller en god forklaring på hvordan slangene til veihusventilasjonen skal stå?
har hørt at dem med 2 utak oppå toppen og slikt skulle bare blokkeres noen som kan forklare det nermere?