PDA

Vis full versjon : Bytte taklys pære XC70 08 mod



anders85
18/08/14, 20:29
Hei. Har kjøpt inn LED pærer til kupe'n på XC70. Ser pærene har faste "vri inn" holdere? Er dette standard 5w (parklyspærer) pærer som er loddet fast? Mvh Anders

Morgis
19/08/14, 06:46
De er litt knot å få ut. Mener jeg måtte skru ned taklampen for å få dem ut ovenifra.
I sokkelen passer w5w, men originalpæren er loddet fast i w5 sokkelen.
Klipp ledningene til w5w pæren, dra ut labbene på LED pæren og lodd dem fast.
Bare sjekk polariteten først.

anders85
21/08/14, 11:27
Hei. var litt knot ja, men lys ble det ;) nå er ploblemet at det ikke slukker helt, det dimmer liksom ned når døra lukkes eller bilen låses men skrur seg ikke helt av. Noen som har en forklaring eller en kvikkfix på det?

Morgis
21/08/14, 11:55
Det er canbus styrt, så det går hele tiden en liten hvilestrøm gjennom pæren.
Har samme "problem" selv, også i parklysene foran helt til canbusen slår seg av (ca 1minutt etter at dørene er låst).

løsning må være å benytte canbus LED pærer. Disse har en liten ekstra last inni seg.ø

Min løsning var å sote glasset i taklysboksene.
Syntes det ble for skarpt lys med LED i utgangspunktet.

anders85
21/08/14, 20:01
Takk for svar. Mine taklys slukker ikke i det hele tatt, ser ut som at jeg må få tak i en motstand. Eller kansje noen sterkere pærer, mener de jeg har er på 1watt.?

Morgis
21/08/14, 21:55
Jeg brukte Philips W5w.
SIkker på det ikke er en dørbryter som har hengt seg oopp eller lysbryteren for taklyset?

anders85
22/08/14, 11:18
Da jeg kom til bilen i dag morges var lyset slukket, sto og så om lyset slukket i går i ca 5 min uten at det gikk av. Da slukker det vel i løpet av en viss tid :)

orfaman68
20/09/14, 10:38
Skjønner ikke så helt hva dere opplever med LED pærer... Har biltema LEDs i parklykter forran, som slukkes ved en gang, når jeg slå av lyset. Også biltema LEDs i nummerskilt belysning. Disse slukker etter ca. 2 minutter :)

Morgis
20/09/14, 10:59
du må ha skiftet alle til LED for at det ikke skal skje. Har du 1 glødepære, feks i sidemarkeringslysene, så fjernet dette den lille hvilestrømmen.
Hvilestrømmen er der bare i ca 2min etter låsing av bil. dvs, fram til når strømmen til canbus kuttes.

orfaman68
22/09/14, 20:55
Har som sagt Biltema LEDs i parklys fooran og nummerskiltbelysning. Funkerer utmerket og jeg er fornøyd. Prøvde meg ikveld med takbelysning forran. Klipset av dekseln, og skrudde ut original lamper med sockel. Var egentlig ganskje enkelt å få ut original lyspære. Satt inn LED ( fra biltema, samme som i parkeringslys ) , men få det ikke til å lyse. Har snudd LED i sockeln, satt sockeln in på begge muligheter, men nei- lys blir det ikke. Sjekket LED, og den funker. Satt in en pære med sockel fra leselampen, den virker også. Har gjort mye elektrisk, men skjønner faktisk ikke, at LED ikke i det heletatt lyser :( Noen som har en ide ? Må jo har noe med kontakten å gjøre...

Morgis
22/09/14, 21:52
Om du har 4 biltema LED parklys foran, og 2 biltema led i nummerskiltbelysninga bak, og det fortsatt ikke gløder, kan det være det er canbus motstand i dem. :)

takbelysningen har ikke standard w5w sokkel. Pæren er egentlig loddet fast i sokkelen der.
Du må få ut sokkelen, dra ut labbene på pæren og trekke disse helt igjennom sokkelen for å få dem til å fungere.

orfaman68
22/09/14, 22:13
Skjønte jo det med labbene, Morgis- men virker likevel ikke. Og LEDs er uten CanBus...

Morgis
23/09/14, 18:52
spesielt. da vet jeg ikke :)

orfaman68
27/09/14, 08:55
Fikk det til til slutt :) Kjøpte loddeset på biltema og loddet litt igår kveld ;) MEN- fant også ut at biltema sine LED er for lang til lykter for bakseter... Men siden dette er metal på platinen, loddet jeg di fast rett på platinen ;) Funker som bare det. Problemet er med leselamper forran. Da er di biltema LED for tykk for hullene :( Må finner på noe der. Noen som kanskje har en tips ?

Morgis
27/09/14, 14:34
tips; kjøp philips. passer rett i ;)

anders85
27/09/14, 14:46
Er Philips plug and play med holder eller lodding? Er sykt irriterende at mine gløder etter start og når bilen låses.

Morgis
27/09/14, 15:29
må loddes, men fysiske størrelser så passer de rett i alle holderene i bilen :)

orfaman68
27/09/14, 21:08
Må jo da betyr at disse Philips pærer er litt kortere enn di fra biltema. Hvor få jeg tak i di ?

anders85
27/09/14, 21:11
Jeg kjøpte mine på Mekonomen 55kr for 2 stk i pakka, men måtte modifisere de ved og ta av glasset på pæra og bare bruke led brikka. Veldig pen belysning men liten motstand trur jeg.

orfaman68
27/09/14, 21:16
55,- for 2 stk hos Mekonomen, det høres veldig billig ut :) Fikk det jo til på min ved å lodde pærer direkte på platine, men er jo interessert i en bedre løsning :) Skal høre med folkens på Rud på mandag. Er på en måte fornøyd med veldig mye lys nå, men lyset er kanskje litt for skarp. Minner litt på sykehus...

anders85
27/09/14, 21:21
Ja, synes vel egentlig prisen er ok, men i og med at ting må loddes og moddes er det litt kjedelig. Merket på pærene er kings ett eller annet.... Til og med frua ble fornøyd med fint lys over JR. i baksetet[emoji41] nå står egentlig bare lys i håndtak igjen men der må jeg komme over dørstokkmila for at det skal bli lys...

orfaman68
27/09/14, 21:28
Ser den ;)

Morgis
27/09/14, 22:42
Jeg tonet taklampeglassene med sort lyktelakk, så de er nesten sorte. Ble behagelig lys da :)

anders85
27/09/14, 22:43
Bilde med og uten lys?