PDA

Vis full versjon : LMM trykk-/sugeside, dump



MiiX
18/08/14, 17:52
Nå er jeg helt ny til dette og vil sikker bruke feil ord på feil plasser og eller gi lite mening med det jeg sier, så forbred dere...

Vurderer å kjøpe meg en 940 stasjonsvogn med ikke-turbo motor, og vil bytte denne til FK/FT i senere tid.

Motorene i seg selv passer jo rett over, ellers har man jo:
Bytte av hjerner
Bytte av dyser/sette på formotstander
og så var det LMM/dump ting(en(e))

Det med LMM/dump forvirrer meg stadig, LMM er jo Luft mengde måler, greit nok.
Dump vet jeg lite om og den forbinder jeg denne med lyden man hører når man girer/trykk som "forsvinner".

Det jeg vil fram med her er: Hva er forskjellene med LMM på trykkside/sugeside?

Vil trykkside bety åpen dump, som der igjen vil si "tju tju tju"-ish lyd når man girer? For den vil jeg helst IKKE ha :)
Om dere kan/vil, kan noen forklare forskjellene med LMM, Dump, sugeside/trykkside montert LMM/dump?


Takker for alle svar!
-Tommy

ellingsøyern
18/08/14, 18:14
lmm å dump har ikke noen spesiell sammenheng, vil du ha cleant motorrom legger du opp lengre ledninger til lmm og setter den på innsugslangen til turboen, med høyt trykk KAN du bli plaget med litt fjusking etter harde gasspådrag-slippe gassen-gasse igjen. du kan også sette den på trykkrøret på innsugside på motoren, der den er orginalt på sugemotorer/det du har nå, da bare kapper du av en bit og setter på 2x2.5" silikonslanger, men dette vil ikke se like bra ut, mest pga det blir så mye slangeklemmer..

Jakke
21/08/14, 04:26
LMM på Mazda RX7 (Egen erfaring) står før turbo, altså sugesida.
Mange flytter den til etter turbo (trykkside) ved bytte fra TMIC til FMIC, men problemet er at en x mengde luft med y trykk har temperatur z, og endrer du en så må du endre en annen for at den siste skal være lik. Mao fra 1 til 2 bars trykk vil med nøyaktig samme rørlengde temperaturen øke, såfremst du ikke øker lengde/størrelse på innsug tilsvarende.
Det betyr at temperaturen på den sammentrykte lufta er mye høyere, så om LMMen til Volvo er som LMMen på RX7en min og har en temperatursensor for lufta som blir sugd inn (ved kjøring tilsvarende utetemperatur), så får du problemer om du setter den etter turbo der lufta fort er 50-90 grader (regna på RX7en, 83 grader ved 0.9 bar før IC).
Om det er et problem på Volvo vet jeg ikke, men kan se for meg at det blir merkelige bensin/luftblandinger til tider, som kan gi problemer,som ellingsøyern sier. Setter du den etter IC (mellom IC og manifold), så blir den så langt bak tror jeg (tror!), at det blir mye forsinkelse og surr kontra hva som er originalt, og hva hjernen forventer.

Ang dump så er vel det irrelevant hvor du har LMM såfremst ikke dumpventilen står FØR LMM, og LMM rett før gasspjeld, altså Luftfilter->Turbo->Dump->IC->LMM->Gasspjeld/manifold. Da slipper den ut så og si bare umålt luft. Står dump etter LMM, den være seg på suge eller trykkside, så slipper dumpen ut målt luft, og motoren mister forventet luft inn, og gir for mye bensin, som kan gi småfusking i et lite sekund, samt ettertenning.

Igjen, på Mazdaen, så går det med åpen dump selv med LMM rett etter luftfilter. Får noe ettertenning nå og da dog, men ikke nevneverdige problemer.