PDA

Vis full versjon : XC70 D5 2003 - Feilmelding på ABS/Tracks



4-trekkeren
16/08/14, 16:47
...and the story goes on....
Legger til ny info til denne tråden da jeg fremdeles ikke er i mål desverre.
Kort fortalt har bilen min bestemt seg for at det ER noe feil i ABS-sensor høyre bak. Denne sensoren er skiftet, og det er hjullageret på samme posisjon også. Dette er ettersett av fagfolk, og det er ikke noe tilsynelatende feil med hverken sensor eller ringen.
Feilkoden er permanent nå (som nevnt nedenfor) og resulterer i at bilen går i nødmodus hver gang jeg starter opp bilen for en ny tur. Bilen må rulle med full speed i ca 15-20 meter før nødmodus slipper taket. Hos Volvo-verksted har de foreløpig konkludert med at det muligens er noe med ledningern mellom sensor og hjerne. (hjernen fikk oppdatert software på Volvo i samme sjekken). Jeg har ennå desverre ikke fått tid til å lokalisere ledningen og se etter mulige brudd e.l. Det som værre er nå er at ved regntung veg nå tørner bilen helt bananas med antiskrensen selv på rett veg i under 56-60 km/t. Er helt blank for ideer nå, og har heller ikke lyst til å sette bilen inn på verksted med 10000 kr i feilsøking.
Er det noen som trigger på denne oppdateringen her? Noen som har vært borte i no liknenede på en XC70 (D5) 2004?

Heisan

Har de siste par tre dager hatt et par feilmeldinger på bilen min som er litt leie.
Det femtoner seg slik at når jeg starter bilen får jeg opp to feilmeldinger. Den ene går på feil med ABS/Tracks, og den andre går på bremsekraftforsterkeren.
Når jeg leser ut feilkoder får jeg tre feilkoder.
Skulel gjerne ha lagt ut disse tre bildene, men finner ikke ut av hvordan. Eneste "Legg til bilder"-funksjon ber meg velge en 'url'. Jeg har lagret disse bildene lokalt på min pc, men derfra kan jeg tydeligvis ikke hente dem(?) Ber om hjelp til dette. På forhånd takk.
De tre meldingene sier følgende: 1) 0136 Brake pressure sensor 1 and 2. Signal outside the its permitted range. 2) 01EE Please refer to vehicle service manual! og 3) FFFF Please refer to vehicle service manual!
Hvordan kan jeg vite ut fra dette hva som må gjøres? Er det en eller flere ABS-sensorer som er gåen eller er det andre ting som forårsaker dette? Nevner i tillegg at hver gang jeg starter bilen på nytt og skal starte å kjøre, så går bilen i nødmodus kjennes det ut som. Dvs at jeg trykker på gassen og det skjer nesten ingen ting. Jeg holder speeden nesten i bunn (automatgir), så starter tracks-lampa å blinke noen få sekunder og så kommer momentet tilbake i bilen. Derette virker bilen helt fint selv om varseltegnet samt ABS-lampa blinker i daschbordet.
Noen som kan hjelpe meg videre i loopen her?
Takker og bukker.

Stig-Arne
16/08/14, 17:24
Til å laste opp bilder kan du bruke www.photobucket.com :)

Angående feilkodene.

Merker du noe på bremsene at de er dårlige? Tung pedal etc?

Alfs80
16/08/14, 17:53
Jeg fikk ak det saamme beskjed i dag i display gul lampe begynte og lyse stoppet bilen og alt ok igjen.har merket noen ganger når jeg gir gass så skjer det ikke noe så må gi litt ekstra for og komme i fart hva kan dette være mon tro.bilen er en s80 d5 2004 mod

4-trekkeren
16/08/14, 20:27
Oppdatering.
Har slettet alle koder og kjørt en lengre tur. Feilmeldingene i kjørecomputeren kommer opp igjen rett etter oppstart (og sletting).
Men - nå har feilkoden etter å ha kjørt diagnose 2 ganger endret seg til koden: 0041 Right rear wheel sensor. Faulty signal.
Dette kan rime med at jeg nylig har fått byttet hjullageret på denne posisjonen. Blir fortalt at ABS sensor er integrert i dette lageret.
To be coninued...

FroBe
16/08/14, 21:57
Hvis den som har byttet hjullageret ikke har rengjort hullet før han plasserte tilbake sensoren så kan sensoren ikke sitte riktig på plass. (Jeg har opplevd dette selv).
En annen feilkilde er at den taggete metallringen rundt akslingen er skadet/sprukket slik at signalet blir feil.