PDA

Vis full versjon : 740 B230E, K-jet trøbbel, what to do??



VILF
11/08/14, 19:03
Hei alle, jeg har et problem som ikke lar seg løse så greit virker det som..

Jeg har en '86 745 med en b230e som kødder med meg. Den har fusket litt ved gasspådrag før, men her om dagen bare stoppa den uten at jeg fikk start igjen. Bilen ble tauet til næærmeste verksted som har sett på den i en uke uten å skjønne noe av problemet. De sier det mest sannsynlig er ett eller annet spjeld som har satt seg fast, men jeg syns dette høres pussig ut.

Sånn jeg ser det har jeg etterhvert noen få valg: fortsette å feilsøke, kaste K-jet og gå for MS eller lignende, eller handle donor-945 og begynne å flytte over det jeg trenger..

Fortsette å feilsøke er jeg redd bare tar meg videre til de to neste mulighetene..

Kaste K-jet og montere datasprut - Kanskje det aller letteste, få tak på ny topp m/innsug, sprut og lappe dette sammen.

Skaffe det jeg trenger fra en donor - Skifte over ledningsnett fra en nyere bil, samt motor (fk?), girkasse og jeg kan i tillegg skifte ut hele interiøret og front, med "nytt" etterhvert..

Donorbil frister veldig da det prismessig vil komme omtrent likt ut med nytt sprut, men blir jo myye mere jobb?

Hva tenker dere, hva er lettest og smartest, har jeg oversett noe??

ellingsøyern
11/08/14, 19:48
du hører bensinpumpa går?

VILF
11/08/14, 19:53
Pumpa surkler og går (biltema) akkurat skiftet, sammen med filter.. men det kan innemellom høres ut som den "tråkker i luft" turtallet fyker i været og bilen fusker.. jeg har vært på tanken om at enten pumpereleet er gåent, eller at jeg får luft i tankarmaturet et sted, men dette sier verkstedet at ikke er tilfellet.

Batland
11/08/14, 20:35
K-jetronic er en av svært få deler på en bil som er blitt betegnet som "ultrapålitelig."

Du trenger ett 7 - 10 BAR manometer med banjo og en dobbel banjoskrue. Dette monterer du på bensinslangen som går inn på K-jet fra bensinpumpen or å måle systemtrykket. Det skal være ca. 5,5 BAR.

Så trenger du en mindre banjo og en mindre dobbel banjoskrue. Dette skal kobles inn på den slangen som går mellom midten på bensinmengdefordeleren på K-jet og styretrykksregulatoren. Dette for å måle styretrykket som skal variere fra 1,5 - 3,5 BAR, avhengig av kjølevannstemperaturen. Når disse to ahr normale verdier så går bilen.

Eneste forutsetningen er at det ikke suger falsk luft mellom gasspjeldet og K-jet luftmengdemåleren.

VILF
11/08/14, 20:49
Jeg skal få hentet bilen en av dagene, så skal jeg sjekke. Kan jeg bruke et manometer ment for luft?

Jeg tror ikke "ultrapålitelig" er allment godkjent som en beskrivelse av k-jet. Flere som har sagt styggere ting enn det, har også lest ett eller annet sted at alle som kunne skru på det, enten er på gamlehjem eller 6fot under.. tror det var en amerikansk side. Godt å se det ikke er hele sannheten. Takk for innspill!

Batland
11/08/14, 21:00
Ja det kan du.

Det er rett. Hvis man ikke har brukt nok tid og krefter på det slik at man forstår prinsippet så skylder man selvsagt på sprutet og ikke på egen inkompetanse. Det er både viktig og ikke minst typisk norsk å være god vet du. ;) Sannheten er det mindre nøye med.

Jeg vet og en gjeng som samlet inn alt av K- jet deler som de fant og satt fyr på det til St. Hans. Grunnen var at de ikke behersket det og hadde rast mange motorer pga dette.

Hvis du følger oppskriften i post #4 så skal du se......

VILF
11/08/14, 21:17
trukke det ble rare bålet av det heller:P Jeg skal teste forslaget ditt, ellers er det bare å si ifra om noen som veit nok om dette i grenlandstraktene til å kunne ta på seg jobben?