PDA

Vis full versjon : 96-mod 940 med b230fk starter ikke - ikke gnist



Lars89
05/08/14, 22:18
Skulle ut å kjøre en tur i dag og like etter at jeg hadde dratt hjemmefra døde motoren. Det skjedde helt plutselig.

Fikk taua bilen hjem igjen og starta feilsøking.

Det jeg har kontrollert:
- Spenning ut fra coil (gnist) er ikke ok
- Spenning inn på coil er OK
- Spenning inn på sluttsteg / effektsteg er OK
- Spenning inn på tenningshjerne er OK
- Sikringer er OK

Har byttet følgende:
- Drivstoffpumperele
- Coil
- Sluttsteg / effektsteg
- Hallgiver til svinghjul
- Tenningshjerne
- Bensinhjerne

Ser at når jeg kinner motorene hopper ikke turtellernåla slik den skal.

Nå har jeg egentlig fått gjort alt det "enkle", og lurer da på hva mer kan jeg gjøre?

ClassicTurbo
06/08/14, 05:42
Sjekket jording i motorrommet? Samme skjedde med meg engang med en 240, da var det jordingskabel som går fra topp til torpedovegg.

boman
06/08/14, 21:05
Hvis du har spenning inn på coilen, skulle den ikke da gi gnist? Kan jo være coilen du har bytta til også er defekt, eventuelt tenningsdelene (rotor/fordelerlokk eller tennkabler?)?

bowspring
06/08/14, 21:16
Hei

Hadde samme roblemet på min 240 med 230 et maskin.
Prøvde alt som du nevner, men tror jeg endte opp med at det ikke var strøm til hovedpumpen.
Prøvr og mål på ledning inn til sikring fra bensinpumpene om det er strøm der når du kinner.
Forstod at bensinpumpe relet styrte mye av dette, men var vanskelig å finne ut av

Lars89
07/08/14, 20:19
Sjekket jording i motorrommet? Samme skjedde med meg engang med en 240, da var det jordingskabel som går fra topp til torpedovegg.

Jordingsledningene ser i orden ut. De sitter også godt fast.


Hvis du har spenning inn på coilen, skulle den ikke da gi gnist? Kan jo være coilen du har bytta til også er defekt, eventuelt tenningsdelene (rotor/fordelerlokk eller tennkabler?)?

Coilen har 12V mellom blå ledning til chassis. Ingen ting fra rød/hvit. Det virker som at coilen mangler "triggeren" fra sluttsteget -> hjernen -> svinghjulssensoren


Hei

Hadde samme roblemet på min 240 med 230 et maskin.
Prøvde alt som du nevner, men tror jeg endte opp med at det ikke var strøm til hovedpumpen.
Prøvr og mål på ledning inn til sikring fra bensinpumpene om det er strøm der når du kinner.
Forstod at bensinpumpe relet styrte mye av dette, men var vanskelig å finne ut av

Har byttet dette releet. Om bilen hadde sluttet å fått bensin hadde jeg merket noe hosting og harking før den daua. Dette gjorde jeg ikke. Den gikk helt fint før den helt plutselig stoppet. Lukter forsåvidt godt med bensin etter en del kinning.

Lars89
10/08/14, 17:46
Anyone? :(

Skikkelige kipe greier dette.

Skal se om jeg får lånt meg et oscilloskop for å måle at det faktisk er signal fra svinghjulssensor, inn til sluttsteg, og eventuelt "ut" fra sluttsteg.

Det er ingen feilkoder om noen skulle lure.

Kan det være en sammenheng med at last signalet fra bensinhjerne og til tenningshjernen virke noe høyt? Skal være 250-300mV med tenning på og 370 ved idle. Måler nå ca 360mV med tenning på og 400-500mV ved kinning. Når jeg har prøvd å bytte til en annen bensinhjerne ligger loadsignalet på ca 160 og noe mV med tenning av. Dette reduseres til ca 130mV om jeg napper ut luftmassemåleren. Skal det være slik?

Et annet alternativ er det om noe fra immobilizeren / volvo guard greiene som henger igjen og ødelegger. Nå har jeg jo også prøvd med hjerner fra bil uten slikt uten at det hjelper.

Og forresten, begge hjernene sier de har rpm signal ( i diagnose test modus 2)

ClassicTurbo
11/08/14, 07:37
Vanskelig å si noe uten å feilsøke. Har du nappet av batterikabel å latt den stå noen min? Har du startsperr?

Lars89
11/08/14, 18:56
Vanskelig å si noe uten å feilsøke. Har du nappet av batterikabel å latt den stå noen min? Har du startsperr?

Har prøvd å stå en god stund uten strøm ja. Bilen har hatt startsperre. Dette er fjernet / chippet vekk. Bruker nå uansett en hjerne uten.

Har drevet å forsøk forskjellig i dag. Byttet sluttsteget /tenningsmodulen i dag med en biltema en. Det jeg nå bemerker meg er at etter at jeg nappet ut ledningen mellom coil og fordeler og nå skrur på tenningen, så hopper turtelleren når de forskjellige releene slår. Det er jo vanlig at når et rele slå seg av så motinduseres det en spenning. Litt merkelig at dette fører til at turtelleren hopper. Dette skjer ikke med den orginale tenningsmodulen eller når tenningsmodulen er koblet fra. Det fortsetter å skje om svinghjulsensoren er koblet fra.

Lars89
16/08/14, 10:46
Ingen som har noen glupe ideer?

Skikkelig frustrerende dette. Greier ikke å finne noen åpenbare feil foruten selvfølgelig at tenningsmodulen ikke "åpner" på pin 1. Jeg måler både vanlig spenning inn på den OG et signal fra tenningshjerne på en ca 5-6hz. Vanskelig å lese av med vanlig digital fluke.

Men rart om jeg har 3 tenningsmoduler som ikke fungerer.

Lars89
16/08/14, 19:36
Da gikk'n igjen! :) Litt usikkert hva som forårsaket det hele, men får håpe det ikke kommer tilbake med det første.