PDA

Vis full versjon : b230at kutter med engang man trår inn gassen



jabbajohn
03/08/14, 14:31
Har et problem med motoren i 240ien og det er at den kutter når man trår gassen halvveis inn rett fra tomgang, men den henter seg rimelig fort inn igjen og går som den skal. har mistanke om at det er tenninga som er feil. Så da lurer jeg på om man skal gi mer fortenning eller ettertenning. Det kan vel være bensinkutt også men den kutter ikke på høyere turtall, er bare med engang man ruser opp, så akkurat det er jeg litt i tvil om.

Har ikke fått testa bilen langs vei så jeg vet desverre ikke hvordan den oppfører seg når den blir belastet. Motoren rister en del på tomgang så det er vel også et tegn på feil tenning.

Er det forresten pumpe i tanken på biler med orginal A motor ? Har planer om og montere el-pumpe om ikke lenge.

Takknemlig for alt av tips og hjelp :)

Batland
03/08/14, 14:40
Har du motorolje i forgasseren slik AT forgasserene skal ha?

jabbajohn
03/08/14, 15:47
Jepp det har jeg , hadde iallefall måtte tappe av litt siden jeg fylte for mye :) sjekker med engang jeg iallefall

jabbajohn
04/08/14, 03:28
Der var nesten ikke olje der... men kan ikke si at det hjalp stort igrunn... andre forslag ? :)

Batland
04/08/14, 12:38
Er innsugsmanifolden god og varm eller er den kald ?

Hjelper det å dra ut chocken samtidig som du gir gass. (eller litt før) ?

jabbajohn
04/08/14, 14:31
skal nevnes at dette kun skjer når motoren er kald. Så har vel ikkje rukket og få opp temperaturen i innsugsmanifolden... har ikkje testa med choke nei... trenger ikkje og bruke choke for og få start så har igrunn ikkje tenkt over og prøve med den :)

Batland
04/08/14, 14:51
Kald manifold og ingen chocke gir alltid det resultatet der.
Hvis manifolden er korrekt montert med fungerende oppvarming så er ikke det der noe du vil plages med i praksis.

jabbajohn
04/08/14, 15:06
Er orginalt en b230a motor så kjølevannskanalene der er åpen :) og akkurat slik de skal vær... de blir varm med engang kjølevannstempen stiger litt :)

Batland
04/08/14, 16:16
Flott, da vil dette ordne seg. :)

jabbajohn
04/08/14, 18:35
Forhåpentligvis ja :) men vet du om det er pumpe i tanken ? :) takk for hjelpa iallefall :)

Batland
04/08/14, 20:10
Det er ikke pumpe i tanken. Den mekaniske motormonterte bensinpumpen er en sugepumpe som suger fra tanken. Værsågod.

jabbajohn
05/08/14, 01:53
Okey da vet man det også :) takk så meeget :) må man da montere pumpe i tanken om man skal ha 044 pumpe under bilen ? :)

Batland
05/08/14, 06:30
Man har to valg.
1. Borre hull og sette inn en stor nippel i bunnen av tanken. De eldste Volvo 240 med innsprutsmotor har dette.
2. Montere forpumpe inne i tanken slik Volvo selv gjorde etterhvert.

Sistnevnte anbefales.