PDA

Vis full versjon : 05 V70 2.0T Kutter når jeg skal ta igang...



buster83
02/08/14, 11:41
05 V70 2.0T 160.000km

Det hender når at når jeg skal ta i veien (fra stillestående) så kutter bilen helt akkurat i det jeg slipper clutchen. Det hender ikke hver gang.
En annen ting som skjer er at når jeg gir på så kommer det en liten kutt/butt/lugg ved ca 3500rpm. Dette skjer heller ikke alltid, så jeg vet ikke om det kan være en sammenheng.
Den går også litt høyt på tomgang når dem er kald, men bare en liten stund. mulig det er normalt, men har 0 erfaring med disse bilene da dette er min første. :p

Forslag?

64PV
02/08/14, 20:28
Lagt merke til om det er forskjell på varm / kald motor?

Vatnehol
02/08/14, 23:18
på tide å bytte lamda og luftmengdemåler, høres ut som bilen din går alt for mager, og da vil motoren miste dreiemoment og det er det du trenger i gangsetting, samt du får vel grovt regner fullt ladetrykk på 3500rpm og så har du ikke nok drivstoff i blandingen som gjør den butter/lugger på full gass.
dette er typiske tegn på luftmengdemåler er veldig slitt, men bytt lamda i samme sleng da disse to jobber i lag, du er akkurat på 160km da disse har slutten på levetiden når det gjelder nøyaktige signal.

Noe som også kan vere med på å gjøre det slik er fuelfilter, tett luftfilter, og dårlige plugger. Disse tre for du for kurrant pris hos volvo, pluggene er absolutt ikke upris på!

Luftmengdemåler og lamda ( i front! ) er vanvittig dyre i norge og du kan spare mye nesten 1/3 av prisen på å handle fra statene.
www.fcpimport.com selger det du trenger. ingen toll på bildeler, kun moms.

forhøyet tomgang på kaldmotor er vanlig, dette er for å varme opp essensielle deler for å spare miljøet.

Per Turbo
02/08/14, 23:46
Prøv å rens luftmengdemåleren, CRC har en egen rensespray til det. Verdt forsøket kanskje? :)

Evt får du prøve fra en annen bil (min f.eks) og se om det er bedring. Kan også ta av kontakten på den og se hvordan den oppfører seg da?

Sotengel
03/08/14, 10:27
Gjør som Hr.Vatnehol sier du buster83. Bytt lmm og lamda, rensing av lmm er liksom som et Ole Brum plaster på et åpent beinbrudd, de delene har en leve tid på +- 160k og trådstarter er jo "dead on" på km så kjøp nye deler så skal du se at bilen din er i orden igjen

buster83
03/08/14, 23:53
Okey. Da skal jeg forske litt på det.. takk for gode tips. :)