PDA

Vis full versjon : Tykkere toppakning på FK



Roye
01/08/14, 06:54
Må bytte toppakning grunnet en liten vannlekasje og vurderer ei tykkere pakning for å få bort tenningsbank på 95oct på 1bar+.

Hvor tykk bør den være og hva slags type/merke bør jeg kjøpe?

Har tatt utgangspunkt i hva KlRacing har (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/900/motor-4/topplockspackning-2/index.html) da de har best utvalg av de jeg har funnet.

Øyvind G
01/08/14, 11:01
Ikke akkurat det du spør om, men hadde det ikke hvert bedre å fylle 98 oktan eller justere ned turbotrykket isteden for å redusere kompresjonsforholdet?

Batland
01/08/14, 12:00
Må bytte toppakning grunnet en liten vannlekasje og vurderer ei tykkere pakning for å få bort tenningsbank på 95oct på 1bar+.

Hvor tykk bør den være og hva slags type/merke bør jeg kjøpe?

Har tatt utgangspunkt i hva KlRacing har (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/900/motor-4/topplockspackning-2/index.html) da de har best utvalg av de jeg har funnet.

Til orientering er den rette løsningen å slipe ut av forbrenningskammrene i toppen og montere en 65 - 82 graders termostat samt noen kaldere "non-projected-nose" tennplugger, type NGK BCR7 eller 8ES.

Med en tykkere toppakning blir kamtimingen advanced noe som øker sylindertrykket og det er noe du ikke ønsker her.

Roye
02/08/14, 20:44
Ikke akkurat det du spør om, men hadde det ikke hvert bedre å fylle 98 oktan eller justere ned turbotrykket isteden for å redusere kompresjonsforholdet?

Det er det jeg gjør nå, 98okt med 10liter E85 på full tank. Da kjører jeg 1,5bar men det blir en del dyrere i lengden samt at ikke alle har 98 og hvertfall ikke E85. Med 95okt blir det bank over 0.8bar og det er for lite.



Til orientering er den rette løsningen å slipe ut av forbrenningskammrene i toppen og montere en 65 - 82 graders termostat samt noen kaldere "non-projected-nose" tennplugger, type NGK BCR7 eller 8ES.

Med en tykkere toppakning blir kamtimingen advanced noe som øker sylindertrykket og det er noe du ikke ønsker her.

Godt poeng det med tidligere ventilåpninger, men vurderer kamdrev. Koster bare ca 1000kr.
Hvor mye hjelper kaldere termostat og tennplugger, høyt trykk kan man kjøre på 95 da?

Batland
03/08/14, 14:49
Godt poeng det med tidligere ventilåpninger, men vurderer kamdrev. Koster bare ca 1000kr.
Hvor mye hjelper kaldere termostat og tennplugger, høyt trykk kan man kjøre på 95 da?

Det vil variere og er vanskelig å si nøyaktig, men kan dele en historie. Holdt på med en bekjent sin gamle turboVolvo og kjørte selvsagt kald termostat og kalde tennplugger, men orginal radiator. Denne tålte å blir plaget alt sjåføren orket så lenge tempmåleren låg under vannrett ut. Når temperaturen økte så kom tenningsbanken med én eneste gang.

Roye
04/08/14, 16:34
Da prøver jeg det. Satse på originalpakning og spare meg for 1500kr :) .