PDA

Vis full versjon : V70 tdi Oljelekkasje



Petter M
31/07/14, 21:41
Har en 97 V70 2.5 Tdi som har lekket olje siden eg kjøpte den, å tenkte det snart var på tide å lokalisere lekkasjen :P

Trodde det var toppdekselpakningen som var gåen da eg hadde akkurat samme problem med min gamle tdi:P

Tok derfor en råkjangs å kjøpte nytt lokk med pakning;) Skrur av det gamle å oppdager at pakningen er helt fin:rolleyes: haha!


Så spørsmålet er: Hvor andre steder pleier disse å lekke?

Det lekker MYE ned på travers, rett ved registerreim..


Eg har sett litt, og mener at det muligens kommer ifra en simmerring i/på/eller i nærheten av kamen, men er ikke helt sikker..

Noen som har en formening om noen andre steder i samme område som har en tendens til å lekke?

Oljen renner ned på multireimen, som så sender oljen oppunder panser:p

brynna
01/08/14, 04:26
Enkelte av disse VAG motorene lekker olje fra alle "hull" men de fleste er faktisk helt tette.

Etter hva du beskriver er det sannsynlig at tettering i veiv eller topp er synder når oljen slynges opp.

Ellers kan det lekke fra oljepumpepakning og vakuumpumpa.

Har du tenkt å beholde bilen bør du fikse dette ganske raskt. Olje på regreim er en kilde til registerhavari. Da snakker vi om en reparasjon til 30 000,-+++

Når du først er i gang monterer du ny stålpakning for oljepumpe (bunnpanna må ned), tetteringer, oljepumpepakning,
regreim, vannpumpe med strammehjul, dieselpumpereim. Ta med pakning på vakuumpumpa også. På verksted vil dette koste 10-15 000,- (Få en fastpris, for dette kan fort bli dyrere)

Gjør du det selv må du ha noe spesialverktøy, måleur (fra Biltema), som eks. Delene får du for 5-6 000,- hos Mekonomen/Hellanor.

Sagen
01/08/14, 09:36
Hei. Har du hatt av dekselet til registerreima og sjekket om det er olje på reima? I tilfellet det, så er det ganske sikkert simeringen på veiva eller pakningen til oljepumpa. Noen av disse ble levert med papirpakning rundt pumpa, og det anbefales å bytte den til stålpakning. Lekker det i forkant av motoren, så er det som brynna sier mest sannsynlig vakuumpumpa. I bakkant ofte pakningen rundt innsuget.

Petter M
01/08/14, 16:11
Bilen er gått 435.000km nå, så eg er litt usikker på om eg da skal fikse den motoren som stå i bilen, eller om eg egentlig bare bør vente til den raser, å heller få tak i en byttemotor med lavere km stand..

Fikk absolutt ingen dokumentasjon på noe når eg kjøpte bilen, så vet liksom ikke om den er godt vedlikeholdt eller ikke..
Bilen er for fint til at den kan vrakes, men eg er fortsatt utsikker på hva som vil svare seg.. litt dumt å påkoste den 10-15.000kr, så ryker motoren litt senere av en annen grunn.

** Har også problemer med at det tar 30sec før den starter, når den er kald, men uansett vær.

Byttet glødepluggene da selger sa at di var defekte.. hjalp lite:P

Har hatt av regreimdekselet, å så litt olje bak reimhjulet på kamen, men eg synes det ser ut som om den lekker lengre nede også..

brynna
02/08/14, 06:16
Bilen er gått 435.000km nå, så eg er litt usikker på om eg da skal fikse den motoren som stå i bilen, eller om eg egentlig bare bør vente til den raser, å heller få tak i en byttemotor med lavere km stand..

Fikk absolutt ingen dokumentasjon på noe når eg kjøpte bilen, så vet liksom ikke om den er godt vedlikeholdt eller ikke..
Bilen er for fint til at den kan vrakes, men eg er fortsatt utsikker på hva som vil svare seg.. litt dumt å påkoste den 10-15.000kr, så ryker motoren litt senere av en annen grunn.

** Har også problemer med at det tar 30sec før den starter, når den er kald, men uansett vær.

Byttet glødepluggene da selger sa at di var defekte.. hjalp lite:P

Har hatt av regreimdekselet, å så litt olje bak reimhjulet på kamen, men eg synes det ser ut som om den lekker lengre nede også..

Disse motorene er bunnsolide hvis de passes på. En indikator på vedlikeholdet er å se under toppdekselet. Slitasje på kam, koksklumper oppå toppen.

Vedr. startproblemer er det sannsynligvis timing av pumpa som ikke er korrekt. Kan også være gløderele.
Skal visst ikke gløde over 5-7 grader så derfor er timing veldig vesentlig.

Jeg skal ikke gi råd om du skal kjøre til den raser, men du kan påregne samme utgifta med regreim ++på en evt. byttemotor som sannsynligvis også er uten dokumentasjon?

Hva om du tar en sylinderlekkasjetest??? Gir også et godt "bilde" av tilstand?

Petter M
02/08/14, 08:04
Har tenkt tanken på pumpereimen faktisk :)

Har ikke planer om å kjøre den istykker, men grunnet 0 info om motor/bil, så er litt usikker om eg skal påkoste den regreim å pumpereim bytte når den har gått så langt?

Tenkte derfor å få sjekket olje lekkasjen før eg gjore noe annet.. Litt dumt å påkoste den flere 1000kr åsså ryker den litt senere:P

sylinderlekkasjetest er kansje ikke så dumt :):)

Takker for svar :)