PDA

Vis full versjon : trimme b230fk



volvo242gt
18/06/10, 22:36
noen som har erfaring med å trimme b230fk? har en helt orginal, men vil ha litt mer guffe. noen forslag?

Jobbe88
18/06/10, 22:42
definer "Litt mer guffe" du :) 200hk er billig , skal du ha mer må du ut med litt mere kroner..

volvo242gt
18/06/10, 22:44
ja 200 hk er nok for meg :)

Jobbe88
18/06/10, 22:50
ja 200 hk er nok for meg :)

da vil jeg anbefale 3" eksos , ny chip og oppjustert ladetrykk.

Turboen som orginalt står på FK er ikke mye å skryte av , men jeg vil tro du ikke er så ivrig etter å bytte. Å den klarer 200hk , men spørs hvor lenge den holder :P

volvo242gt
18/06/10, 22:58
ok. det blir en rask familiebil da.hehe. kult.

ChrML
18/06/10, 23:28
13c-en holder bra den. Min har gått på 1 bar ladetrykk leeenge og vært kjørt rødglødende utallige ganger så hele downpipen gløder. Kjente på slakken i turbinen her om dagen og det er null inn og ut og ikke mer enn normalt sideveis.

Kan kjøre med oppunder 200 hk på 13c-en, men den blir fort varm og da har man ikke samme effekten lenger. Men det er billig trim og det er faktisk holdbart. Koster ikke mange tusenlappene.

Det er når du skal over 200 hk at tusenlappene begynner å fly når du må ha større dyser, 3" LMM, ny turbo osv...

Så for din del vil jeg anbefale 3" eksosanlegg, 0.8 - 0.9 bar ladetrykk og Viking chip. Da har du vel ca 180 hk. Går helt akseptabelt det :).

gasgasboy
02/07/10, 22:29
Hvor er det man får kjøpt viking chip ? :)

ChrML
03/07/10, 05:08
Hvor er det man får kjøpt viking chip ? :)Viking Chip (http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm) blandt annet.

boman
03/07/10, 08:22
Er ikke det aller enkleste for å trimme en FK bittelitt å bare bytte wastgaten til en original wastegate ifra en B230FT? Da dobles vel ladetrykket og øker vel med ca 30hk? Det er vel en vesentlig bedre drag i bilen da?
Og ikke lyser det trim lang vei i det panseret lukkes opp heller.

ChrML
03/07/10, 08:24
Er ikke det aller enkleste for å trimme en FK bittelitt å bare bytte wastgaten til en original wastegate ifra en B230FT? Da dobles vel ladetrykket og øker vel med ca 30hk? Det er vel en vesentlig bedre drag i bilen da?
Og ikke lyser det trim lang vei i det panseret lukkes opp heller..
Hjelper det og man trenger ikke chip da, men en FT går jo ikke så veldig bra den eller da :p. Man vil fort ha mer enn det.

gasgasboy
04/07/10, 01:04
Kan opphave en wategate fra FT tror jeg, så det hadde vært lurt ? Viking chip og wastegate, og 3" eksos fra turboen som jeg har nå :)

Men man vil alltid ha mer, om man er som oss gutta som lever for detta :)

volvo242gt
06/07/10, 23:57
jepp. sånn er det bare :) hehe

Ollimo
07/07/10, 13:02
Er ikke det aller enkleste for å trimme en FK bittelitt å bare bytte wastgaten til en original wastegate ifra en B230FT? Da dobles vel ladetrykket og øker vel med ca 30hk? Det er vel en vesentlig bedre drag i bilen da?
Og ikke lyser det trim lang vei i det panseret lukkes opp heller.

Lyser ikke akkurat trim lang vei om du slenger nedi f.eks en boostcontroller og kjører høyere trykk heller da...:p

TeamBørnOut
07/07/10, 13:08
nei det lyser tjuvåpning å dårlig effekt :P

skal man bruke svake fjører (som fk) så må man ha akumulator med 2 innganger så man kan kjøre trykk på den "nedre" for å holde wg lukket til man ønsker å åpne. ellers vil den tjuvåpne like tidlig som før. men ikke så mye.

Ollimo
07/07/10, 13:15
nei det lyser tjuvåpning å dårlig effekt :P

skal man bruke svake fjører (som fk) så må man ha akumulator med 2 innganger så man kan kjøre trykk på den "nedre" for å holde wg lukket til man ønsker å åpne. ellers vil den tjuvåpne like tidlig som før. men ikke så mye.

Det er greit nok :p hehe
Men kjører jo fra FT'er :)

TeamBørnOut
07/07/10, 13:21
å etn kjører møkka ut av ftn...
Poenget er at det ikke er vits i å kjøre rundt med halvåpen wg. man sparer jo drivlinja for juling... men men

ChrML
07/07/10, 15:07
Det er greit nok :p hehe
Men kjører jo fra FT'er :)
Hvorfor ha det dårlig når man med ganske enkle tiltak kan forbedre bunndraget noe veldig?

TeamBørnOut
07/07/10, 15:08
responsen også :)

gasgasboy
07/07/10, 15:21
Jeg merker det, når jeg gir litt mye gass, ( rundt 3-4 tusen ) også slipper av litt, så åpner wastegaten seg .. Er egentlig jævla irriterende :P

Kan jeg spørre om noe ? En kompis av meg kjøpte seg en 940 STV med FT motor igår, også fikk jeg prøve den da, men den lader ikke max før 5 tusen ? Begynner å lade på 4 vil jeg tippe, så det var jo umulig å sladde eller noe med, siden man ikke får noe trykk før svinger ossv :p også fusker den om den står på tomgang, å man gir pent gass .. Hører den bobler litt, også kommer den .. Hva kan dette være ?

TeamBørnOut
07/07/10, 15:23
dårlige tenningsdeler + at wg åpner seg fordi fjøra er slapp eller ting har hengt seg opp..
gå over wgn. bytt alt av tenningsdeler. ikke kjøp på biltema.

gasgasboy
07/07/10, 15:25
Jeg vil heller tro den lar være å åpne, eller virker sånn .. For det sitter org dump i den, å den hører du det er mye med trykk i, for den skyyter ut lufta, i forhold til min som bare lar lufta sige pent ut når jeg slipper opp :p

Hører ingen lyder fra wastegaten når man gir på å den begynner å lade, hører bare turboen som jobber ..

TeamBørnOut
07/07/10, 15:30
høres jo egentlig ut som en stor lekasje eller problemer med dumpventilen da. mulig membrann har gått?

ChrML
07/07/10, 15:41
Jeg merker det, når jeg gir litt mye gass, ( rundt 3-4 tusen ) også slipper av litt, så åpner wastegaten seg .. Er egentlig jævla irriterende :P

Kan jeg spørre om noe ? En kompis av meg kjøpte seg en 940 STV med FT motor igår, også fikk jeg prøve den da, men den lader ikke max før 5 tusen ? Begynner å lade på 4 vil jeg tippe, så det var jo umulig å sladde eller noe med, siden man ikke får noe trykk før svinger ossv :p også fusker den om den står på tomgang, å man gir pent gass .. Hører den bobler litt, også kommer den .. Hva kan dette være ?
Har han wastegate i hele tatt? Kan høres ut som at stanga på aktuatoren har hoppa av fra ventilen eller noe. Sånn at han først får trykk når wastegaten ikke klarer å ta unna nok lenger :p.

gasgasboy
07/07/10, 15:46
Tror vi må ta en nærmere titt på den idag .. For en FT skal vel ikke lade såå seint ? Min lader max på 3000 den, å da er jeg laangt unna før hans i det hele tatt har fått turbolag :p Men den går skikkelig fært når han får opp trykket, så har ikke sjans sånn rett fram, men det er jo ikke det som er gøy :P

Men tusen takk for svarene hvertfall, vi skal ta å feilsøke litt idag vi :D

ChrML
07/07/10, 15:48
FT skal lade like tidlig som FK. Du skal ha trykk mye før 3000 rpm ved full gass og tyngre gir. Er jo ved 3000 rpm jeg har greit trykk med lastebilturboen min for øyeblikket :p.

gasgasboy
07/07/10, 15:52
Åja, da har jeg nok ikke tittet ordentlig etter :P Men ved 3 tusen har jeg hvertfall 0.5, å det er det den lader for tiden :) .

Misunner deg bilen din ! Går den bra nå eller, begynner ting å falle på plass ? FILM ? :D

Testdriver
07/07/10, 15:59
Er ikke det aller enkleste for å trimme en FK bittelitt å bare bytte wastgaten til en original wastegate ifra en B230FT? Da dobles vel ladetrykket og øker vel med ca 30hk? Det er vel en vesentlig bedre drag i bilen da?
Og ikke lyser det trim lang vei i det panseret lukkes opp heller.
Jeg har faktisk kjørt en 940 med FT motor og det går helt klart merkbart bedre enn hva en FK gjør, så de 30 hestene merker man bra :)
Forrige bilen min var en 740 Tic som også var original, den bilen gikk bra. En 940 med FT motor har ikke sjangs ut av krysset mot en 740 Turbo ;) (230ET)

Kalsn
07/07/10, 16:26
FT skal lade like tidlig som FK. Du skal ha trykk mye før 3000 rpm ved full gass og tyngre gir. Er jo ved 3000 rpm jeg har greit trykk med lastebilturboen min for øyeblikket :p.
hehe akkurat samme her med holseten :p

gasgasboy
07/07/10, 16:40
Det blei nevnt i tråden også .. ET går bedre :)

ChrML
07/07/10, 21:37
Åja, da har jeg nok ikke tittet ordentlig etter :P Men ved 3 tusen har jeg hvertfall 0.5, å det er det den lader for tiden :) .

Misunner deg bilen din ! Går den bra nå eller, begynner ting å falle på plass ? FILM ? :D
Kommer film etterhvert. Kjøper inn litt småting og ordner litt hver dag, men har ikke hatt så mye tid de siste dagene. Meste er i orden nå, skal se på wastegate retur røret i helga. Det blir *trangt* å få frem. Vil helst ha det på plass før jeg kjører for mye med wastegaten oppe, er litt dumt at frieksosen står rett i dempertårnet nesten :p.

Har samlet opp litt bilder av småting så kommer en update snart.

gasgasboy
07/07/10, 21:45
Ja, er vel greit å få orden på det ! Hvis ikke blir nok lakken din litt småvarm :D .
Gleder meg til neste update ! Stå på ! :D

joko5
13/12/11, 22:20
skal trimme min bf230fk og har derfor noen spørsmål: er det slik at ved lett trimming (ca 200 hk) bytter man kun wastegate-aktivatoren og ved "heftigere" trimming bytter man hele wastegaten (og turboen)? dersom ja, kan jeg kjøpe en ny wastegate med en gang og kjøre med den med rundt 200 hk da jeg må uansett kjøpe en wastegate seinere når jeg skal trimme mer (for å spare penger)?

regner med at det er bensinchippen det er folk mener når det er snakk om tips til "husmortrimming", men hvordan er det med tenningschipen og hjernen. hva styrer egentlig de og når bytter man den?
ønsker også tips til dumpventil!
takker for svar og innspil!

Vetluss
13/12/11, 22:37
*mine innlegg*

Testdriver
14/12/11, 12:22
skal trimme min bf230fk og har derfor noen spørsmål: er det slik at ved lett trimming (ca 200 hk) bytter man kun wastegate-aktivatoren og ved "heftigere" trimming bytter man hele wastegaten (og turboen)? dersom ja, kan jeg kjøpe en ny wastegate med en gang og kjøre med den med rundt 200 hk da jeg må uansett kjøpe en wastegate seinere når jeg skal trimme mer (for å spare penger)?

regner med at det er bensinchippen det er folk mener når det er snakk om tips til "husmortrimming", men hvordan er det med tenningschipen og hjernen. hva styrer egentlig de og når bytter man den?
ønsker også tips til dumpventil!
takker for svar og innspil!
Ved lett trimming så kan du bytte wastegate til en som har høyere grunntrykk eller du kan bruke den originale wastegate`n med en boost controller. Annbefalt ladetrykk på original turbo ca 0.8-0.9 bar maks. Den originale bensin chipen bør byttes ut med en trimchip. Tennings chipen trenger du ikke oppgradere. Med dette oppsettet har du fått betydelig mer effekt.

Neste steg blir større turbo og f.eks 3" eksos og da kan du vurdere å bytte tenningschipen også.

Skal du ha åpen dumpventil så bør du flytte lmm over på innsugsida/trykksiden for å slippe at bilen får for mye bensin og stopper etter pådrag. Altså, intercooler - dumpventil - lmm - innsug.
Den originale dumpventilen må fjernes og et dumplokk settes over.

kvkleppe
14/12/11, 12:36
skal trimme min bf230fk og har derfor noen spørsmål: er det slik at ved lett trimming (ca 200 hk) bytter man kun wastegate-aktivatoren og ved "heftigere" trimming bytter man hele wastegaten (og turboen)? dersom ja, kan jeg kjøpe en ny wastegate med en gang og kjøre med den med rundt 200 hk da jeg må uansett kjøpe en wastegate seinere når jeg skal trimme mer (for å spare penger)?

regner med at det er bensinchippen det er folk mener når det er snakk om tips til "husmortrimming", men hvordan er det med tenningschipen og hjernen. hva styrer egentlig de og når bytter man den?
ønsker også tips til dumpventil!
takker for svar og innspil!

Sett i bensinchip (jeg har ecomax vikingchip hvis du trenger), shims wastegaten din med 3-4 stoppskiver og monter "pysventil" på slangen mellom wastegate og turbo. Sjekk hva trykket kommer på da og evt juster åpningen på "pysventilen" og wastegaten sitt grunntrykk.

joko5
14/12/11, 13:24
takker for meget gode svar! lurer også på grenrør. det trengs vel heller ikke å byttes ved 200 hk oppsett. men gjør vel ingenting om jeg bytter den med engang!?

johnjo
14/12/11, 13:26
når man setter på resirkulerende dumpventil,må man blende den orginale dumpventil jeg har da.jeg har en 13c turbo.

joko5
14/12/11, 22:25
innspill til grenrør? lurer forresten også på (dukker opp mange spørsmål i hode etterhvert) hvor lenge drivverket og girkassen holder på en slik bil? evt. andre ting som ryker?

Jonola89
14/12/11, 22:50
hvis du klarer å gire som folk bør det gå greit med drivverk..

Robinson199
17/12/11, 13:26
hei låner den litt, har en volvo 940 ft. har 0,8 i trykk, viking chip ecomax, bsr optiflow. lurer på å kjøpe interooler vil jeg merke noe forskjell ?
har lyst å gå for 300hk oppsettet etterhvert men er litt skeptisk til motoren som er gått 330k:S

Testdriver
19/12/11, 01:07
Du har intercooler originalt, sitter framfor radiator :)

jba002
19/12/11, 12:05
hei låner den litt, har en volvo 940 ft. har 0,8 i trykk, viking chip ecomax, bsr optiflow. lurer på å kjøpe interooler vil jeg merke noe forskjell ?
har lyst å gå for 300hk oppsettet etterhvert men er litt skeptisk til motoren som er gått 330k:S

hehe, før du begynner å tenke på ny ic kjøper du 3" eksos, 3"lmm osv..

joko5
11/03/12, 23:26
hvor høyt trykk kan jeg kjøre med på orginalturboen min på chippet 230fk med 3" eksos, resten orginalt? Hva trenger jeg eventuelt?

jba002
11/03/12, 23:35
vill kjørt på 0,8 0,9- tåler ikkje stort mer enn 1 kg 13c`n