PDA

Vis full versjon : SRS-feil V70 2.0T -02



GLTOslo
30/07/14, 12:14
Har fått feilkode på airbag og lurer på om andre har erfaringer eg kan dra nytte av:

Feilkoden er konstant (ikkje mulig å slette i VIDA) og viser signalfeil på passasjerairbag framme. Ut frå tidligare postar har eg sjekka kontakter på airbag under seter, og så godt det lar seg gjere sjekka kontakt til airbag i dashbord. Har også sett at det kan være den velkjente feilen på instrumentpanel, men det er ikkje andre lamper som lyser. Eg har heller ikkje demontert klimapanel i seinare tid med strøm tilkobla.

Er det det einaste utveg å demontere dashbord og ta ut airbag på passasjerside, eller kan feilen ligge feks i styringsenhet sjølv om VIDA ikkje sier noko om det.

Har nokon erfaring med dette? : http://www.obdtuning.se/2014/02/03/avprogrammering-srs-styrdon-volvo-20284502

aarnes
30/07/14, 13:05
Jeg tror feilkoden var SRS-0020, det var ihvertfall airbag passasjerside steg2, for høyt signal

GLTOslo
09/08/14, 15:32
Ingen tips her?

Jakke
12/08/14, 06:55
Jeg har det i forbindelse med instrumenthuset. Selv når det funker så er koden der, og når den blir sletta dukker den opp med en gang om bare instrumenthuset får en liten "hickup"

GLTOslo
12/08/14, 21:43
Jeg har det i forbindelse med instrumenthuset. Selv når det funker så er koden der, og når den blir sletta dukker den opp med en gang om bare instrumenthuset får en liten "hickup"

Men får du faktisk sletta feilkoden og så kjem den tilbake etter ei lita stund?

Jakke
14/08/14, 03:46
Men får du faktisk sletta feilkoden og så kjem den tilbake etter ei lita stund?

Faktisk ikke, sjekka idag, var ingen feilkode på SRS i Vida, kun i instrumenthuset.

GLTOslo
19/09/14, 18:44
SRS-feil problemet no løyst, og eg har lært litt som andre kanskje kan dra nytte av. I dei fleste tilfeller er det DIM-feil som er årsaken til dette. Har du en eldre V70N må du antageligvis gjerne denne jobben før eller seinare uansett. På min begynte det med svak bilbeltevarslelampe og periodevis fungerende fjernlysvarsler (blå lampe). DIM-var fiksa hos www.tunheimauto.no for kr 2500,- pluss frakt. Feilkode og SRS-lampe lot seg fortsatt ikkje slette og feilkodene var ikkje typiske for DIM-feil (tunheimauto kan utdype her) .

Dermed vart det tur til OBD tuning i Karlstad for rep av SRS-styreenhet. Gustavsen&sønner sitt alternativ var å bytte styreenhet (10000,-++). I følge OBD er det ganske vanlig med korrupt software på srs-styreenhet, og dette kan fremkallast feks om bilen har lite strøm/flatt batteri. Volvo verkstader sitt problem er at dei ikkje har autorisasjon til å oppgradere software når det er feil på en sentral sikkerheitsenhet som srs-modul hevda ODB-tuning. Volvo måtte derfor ha bytta modulen. Jobben tok 15 min for OBDtuning (når eg hadde demontert midtkonsoll) og feilkodene var vekke. 1500 SEK var prisen. :cool: