PDA

Vis full versjon : LØST: Kondensator på dynamo?



2førr10
29/07/14, 17:16
Har en gammel og en ny dynamo liggende og lurer på om jeg må flytte over kondensatoren?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1823.jpg

Innebygget i den nye? Den "nye" er fra en 740 TIC :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

850GLTsilver
30/07/14, 11:15
Skal ikke være nødvendig, men koble den på ledningen til ladelampa i såfall.

2førr10
31/07/14, 10:15
På ladelampa? Skal den ikke sitte på B+ ? Var der den orginalt satt på den gamle

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

850GLTsilver
04/08/14, 18:02
På ladelampa? Skal den ikke sitte på B+ ? Var der den orginalt satt på den gamle

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

På B+ gjør den absolutt ingen nytte.
Kondensatoren er ment å fjerne gniststøy fra børstene til regulatoren.

2førr10
04/08/14, 20:50
Den satt på B+, men det kan stemme det du sier ja, siden D+ går inn i el-nettet i bilen, uten kan det bli dynamostøy på cd/radio spiller. Så kan sette den på D+.

Men problemet er at dynamoen ikke lader, som ikke har med kondensatoren å gjøre. Jeg får ikke lys i ladelampa, så det er første prioritet å få lys i den.

850GLTsilver
04/08/14, 23:49
1. Sjekke at lampa er i orden.
2. Se etter at den tenner når du setter på tenninga. (Sjekke at du faktisk har spenning inn på ladelampa fra tenningslåsen) Kan gjøres ved å legge D+-ledningen til jord mens du setter på tenningen.
3. Sjekke at det sitter korrekt regulator i dynamoen. Og med hele børster
4. Sjekke at sleperingene på rotoren i dynamoen er såpass hele at de i det hele tatt kan benyttes. (Tåler sjelden mer enn et par børstebytter)

2førr10
05/08/14, 00:35
1. Ok, skal sjekke lampen.
2. Ok, da måler jeg om jeg har 12 volt mellom ladelampe og tenningslås.
Legge D+ ledningen mot jord i motorrommet ja? Jeg kan ikke ta ut kontakta til ladelampa for å legge jodingen der, ellers vil ikke lampa lyse om jeg har forstått rett. ??
3. Det er vel bare 2-3 typer regulatorer og 1 eller 2 av de passer ikke siden de er til nyere biler. Den er ivertfall ny og helt identisk til den gamle regulatoren som satt i den gamle dynamoen, bortsett fra at børstene er hele og u-slitt.
4. Det skjønnte jeg ikke mye av desverre, snakker du om innmaten i dynamoen?
Dynamoen er "ny", eller pent brukt, den ser ivertfall relativt ny ut og den fungere i en 740 den ble tatt ut av, den er kjøpt av 240Racing, som jeg og mange andre vet driver rimelige, ærlige forhandlinger.

2førr10
05/08/14, 00:37
Skal gå igjennom sjekkpunktene dine i morgen glemte jeg å si, så for vi håpe at jeg finner feilen :)

Takk for hjelpen så langt btw! :) Setter pris på alle tips og forslag :)

2førr10
05/08/14, 21:13
Problem løst! :D Det var dårlig kontakt ved tenningslåsen.


Tråd kan slettes!