PDA

Vis full versjon : D5 2006 automat med mystisk formsvikt



vikry
27/07/14, 21:55
Her om dagen kom jeg kjørende i steikende sommervarme på E39 med full feriebil fra Sogn til Bergen.
Flere lange og bratte tuneller skulle forseres, og det ble flere intense bremsinger på gir i 80-100kmt.

Etter en lang slik nedbremsing var det ny tunell med mote. Plutselig var det ikke lenger respons på gasspedalen. Samtidig kom den ekle meldingen «motorsystem – service erfordras» i displayet. Men motoren gikk fortsatt og temperaturen var normal, og jeg merket litt respons på gassen, nok til at jeg fikk kloret meg opp den siste lange tunellen i 60kmt med rusende motor.

Det var nok krefter til at jeg holdt følge med trafikken på flatene. Men i moter var det ingen ting å hente, det virket som om 150 av de 185hk hadde tatt kvelden.
Slik fortsatte det de siste milene fram mot Bergen.

Vel hjemme slukket jeg motoren og tømte bilen for pikk og pakk.
Etter en liten halvtime startet jeg opp igjen for å kjøre en liten prøverunde, og skulle du sett, der var kreftene tilbake og bilen helt normal igjen.

Slike opplevelser er ikke hyggelige. Man blir redd for at det skal skje igjen, eller at det er første tegn på at noe alvorlig er i gjære. Derfor hadde det vært fint om noen med peiling eller liknende erfaring kunne komme med noen tanker om hva dette kan være

Jimmen
27/07/14, 22:59
Sjekk slangen som går fra turbo til luftfilter, den kan bli myk og klappe sammen.
En kompis har forresten samme problemet, men han har ikke fått bukt på problemet enda.. men han har ikke byttet den slangen enda, og hans er veldig myk..

Torsen67
28/07/14, 08:25
Er litt usikker på om du har den nye eller gamle slangen, men denne er opp til 06 mod.
Hadde heller gått for denne enn original:

http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-v70-xc70-s60-s80-xc90-d5-24d-01-06-tryckslang.html

aarnes
28/07/14, 09:25
Du bør lese av feilkoder, se hva som har gjort at den gikkk i nødmodus/limpmode.
jeg opplevde det samme som deg en gang her i Oslo - lavt turtall i 5gir opp en lang bakke - det var fordi virvelspjeldet mitt ikke fungerte. skjedde bare en gang på meget høy belastning.

Nero
28/07/14, 17:06
Er litt usikker på om du har den nye eller gamle slangen, men denne er opp til 06 mod.
Hadde heller gått for denne enn original:

http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-v70-xc70-s60-s80-xc90-d5-24d-01-06-tryckslang.html
Vet du hvor mye mer do88 slangene koster kontra originale? Mistenker at jeg har lekkasje på trykksiden eller inntakslange som suger seg sammen noen ganger, fått emisson.serv erfordras og den ryker til tider mye (svart) ved belastning på lavere turtal :( Men ellers så går den helt greit.

Aurelius
28/07/14, 19:57
Kjøpte den originale slangen hos Volvo i forrige uke. Jeg betalte ca 1250kr med litt rabatt, ifølge selger. Byttet denne da min hadde en stor flenge i underkant. Har et lignende problem som deg bare at jeg får opp "motorservice erfordras" og turboen kutter helt. Om jeg stopper og starter bilen igjen fungerer alt ganske greit igjen. Dessverre hjalp det lite med slangebytte for min sin del.. Får opp feilmeldingen, men kun ved 2500++ turtall. Bilen skal inn til feilsøk senere i uken. Frykter for turboen.. håper på det beste :) dette er dog en V70 02mod D5 med kmstand på snart 230 000.

EvolveR
28/07/14, 21:55
Kjøpte den originale slangen hos Volvo i forrige uke. Jeg betalte ca 1250kr med litt rabatt, ifølge selger. Byttet denne da min hadde en stor flenge i underkant. Har et lignende problem som deg bare at jeg får opp "motorservice erfordras" og turboen kutter helt. Om jeg stopper og starter bilen igjen fungerer alt ganske greit igjen. Dessverre hjalp det lite med slangebytte for min sin del.. Får opp feilmeldingen, men kun ved 2500++ turtall. Bilen skal inn til feilsøk senere i uken. Frykter for turboen.. håper på det beste :) dette er dog en V70 02mod D5 med kmstand på snart 230 000.

Er intercoolern hel? Da disse har en tildens til og sprenge. Du ser det ved og se neders på den. Er ikke Turboen som kutter, men motoren går i nødmodus:) da kutter den dieselen og Turboen får ikke noe fart:) når du starter og stopper motorer går den ut av nødmodus. Vil anbefale alle med dette problemet og bytte diesel filter. Har hatt samme problem som dere har nå, begge gangene var det dieselfiltert.

Aurelius
28/07/14, 22:51
Dieselfilteret skiftet jeg for 6000km siden, så det burde være ok. La nettopp merke til en lekkasje under radiator/intercooler. Den så ikke god ut!Er ikke veldig bilkyndig, så mer "avanserte" jobber blir - dessverre for lommeboken - lagt til verkested. Bilen skal inn på torsdag, så får helt sikkert et godt svar da. Uansett, takk for gode tips :) beklager til trådstarter om jeg stjal tråden litt! men sikkert gode råd for deg også :)

EvolveR
28/07/14, 23:03
Dieselfilteret skiftet jeg for 6000km siden, så det burde være ok. La nettopp merke til en lekkasje under radiator/intercooler. Den så ikke god ut!Er ikke veldig bilkyndig, så mer "avanserte" jobber blir - dessverre for lommeboken - lagt til verkested. Bilen skal inn på torsdag, så får helt sikkert et godt svar da. Uansett, takk for gode tips :) beklager til trådstarter om jeg stjal tråden litt! men sikkert gode råd for deg også :)

Da er nok intercoolern din sprengt:)

Aurelius
28/07/14, 23:50
Får vell nesten "satse" på det :P er vell en del billigere enn turbohavari.. :) takker igjen!

Torsen67
29/07/14, 11:47
Vet du hvor mye mer do88 slangene koster kontra originale? Mistenker at jeg har lekkasje på trykksiden eller inntakslange som suger seg sammen noen ganger, fått emisson.serv erfordras og den ryker til tider mye (svart) ved belastning på lavere turtal :( Men ellers så går den helt greit.

Den originale slangen er uansett bare noe dritt da den har kort levetid. Slangen i fra do88 vil ikke trekke seg i sammen når du belaster motoren ved feks akselerasjon.

Torsen67
29/07/14, 11:48
Aurelius: du så vel om det lakk olje eller vann?

jerognal
29/07/14, 20:15
På min tok framre motorfeste kvelden og da gikk motor i nødmodus som din.

Nero
29/07/14, 20:19
Den originale slangen er uansett bare noe dritt da den har kort levetid. Slangen i fra do88 vil ikke trekke seg i sammen når du belaster motoren ved feks akselerasjon.

Å ja, gikk over litt slanger i stad, var veldig myk den inn mot turboen så er vel moden for utskifting. Kunne klemme den sammen veldig lett i en viss form (som om den har blitt svekket og drar seg sammen likt hver gang).

vikry
29/07/14, 20:26
hm.....jamen er det mye rart som skjer med disse bilene. En slange som klapper sammen under vanlig kjøring, det hører jo ingen plass hjemme. Det hadde ikke vært for mye om Volvo hadde kalt inn samtlige biler med denne slangen og fikset problemet. Uansett , jeg får sjekke slangen, og takk for gode tips til alle.

locked
01/08/14, 12:11
På min tok framre motorfeste kvelden og da gikk motor i nødmodus som din.
Det gjeld berre Euro 3 motoren.

Torsen67
01/08/14, 18:57
Hvilke årsmodell er euro 3?

locked
01/08/14, 21:28
Til og med modellår 2005.

Aurelius
02/08/14, 17:57
Aurelius: du så vel om det lakk olje eller vann?

Beklager litt sent svar! Volvo mente at ene motorfestet var defekt da det ikke ga utslag på vacuum-testen. Mener på de sa at det gjaldt bakre. Er det vacuum i både fremre og bakre? Uansett, begge motorfestene var skiftet på et annet verksted for under 2 mnd siden, så nå skal bilen inn dit neste uke.. Hyggelig når det baller på seg :P
Ang lekkasjen så er det olje, ja. Det er ikke mye det er snakk om, men som EvolveR var inne på nevnte også Volvo at dette sikkert er starten på slutten for intercooleren. Får holde øye med dette fremover.

Torsen67
03/08/14, 00:30
Hmm, har også en følelse av at mitt bakre motorfeste ikke er som det skal. Høses ut som det klonker når jeg starter og stopper motoren. Men Volvo har gitt braketten, eller hva det heter, mellom motor og motorfeste et nytt delenr. Fikk ikke klart svar på hvorfor, men det kan tyde på ett ny leverandør eller endring på delen. Skal prøve å kjøre en vakumtest med dette verktøyet:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Vakuumtesterbremseluftingssett-151392/