PDA

Vis full versjon : vibrasjon/dur i bilen ved ca 100 km/t (1998 V70 AWD Aut)



Tore
18/06/10, 21:18
Har "alltid" hatt litt dur/vibrasjon i bilen (1998 V70 AWD Aut) ved ca 100 km/t.

Det er ikke avhengig av dekk; samme med sommerdekk, vinterdekk, nye dekk og gamle dekk.

Det er ikke slark eller slikt i oppheng så det er også utelukket. Øvre motorfeste er også byttet.

Det er tatt 4-hjulskontroll og alt ok

Rett etter at jeg kjøpte bilen ble bensinpumpa byttet på verksted. I forbindelse med dette måtte mellomakslingen ned, og da skal vistnok alle skruene der mellomakslingen skrues fast mot viskosen stå i samme posisjon, da en bolt er "balansebolt". Koblingen mellom mellomaksling/viskose ble skadet og byttet i samme jobb, og da skal vistnok alle boltene byttes til nye, uten at man benytter balansebolt. La merke til atverkstedet hadde gjennbrukt boltene, også balansebolten, som da ikke balanserer den koblingen den er laget for, men en kobling som ikke skal ha en slik bolt.

Dette er 6 år/100.000 km siden. Når bilen har vært på service på samme volvoverksted i ettertid har jeg kommentert dette, men eneste resultatet er at jeg må betale for en halvtime prøvekjøring og at bilen min ikke har noen unormale lyder eller vibrasjoner. Når jeg spør om boltene til feste av mellomakslingen, og den balansebolten i sær, er svaret det at det er kun små variasjoner i boltevekten, og at dette står så nært senter av aksingen at det blir så ubetydelig svingemasse at det er utelukkende at jeg kan merke dette.

Er det noe annet som kan gi slike små vibrasjoner og litt dur? Er det enkelt å ta ned mellomakslingen for å prøvekjøre uten denne? Trenger man bruke det spesialverktøyet Volvo foreskriver for å holde igjen når man skrur ut boltene eller finnes det enkle triks for dette?

Hvordan sjekker man evt kast i drivakslinger?

Det er veldig små vibrasjoner, det er mest lyden man merker det på. Men jeg er litt petimeter og klarer ikke å la være å "føle" på slikt når jeg mistenker det er noe galt... Kan ikke si det har endret seg merkbart over tid på de årene og kilometerne jeg har hatt bilen.

Kan man sette bilen på bukker og så kjøre motoren/drivlinjen for å sjekke hvor det vibrerer mest, evt ligge under å lytte etter hvor duren kommer fra?

Tore
25/06/10, 20:35
Kanskje det var dumt å stille dette spørsmålet forrige helg når "alle" var bortreist... Kanskje noen ser det og har noen ide å komme med nå?

Bilen har litt skeivslitte framdekk, lite mønster igjen ytterst, men 4 hjulstillingskontroller de siste 3 årene (på 3 ulike appparat) bekrefter at hjulstilling er ok så slitasjen skyldes nok kjørestil i rundkjøringer og andre krappe svinger :) (bilen går mye småkjøring og bykjøring).

Kan det evt være at skeivt slitte dekk kan gi vibrasjoner i bilen ved gitte hastigheter?

HAS
25/06/10, 22:51
Jeg har hatt vibrasjoner ved 100 km/t i et par år. Vibreringa har vært uforandret helt til nå.
Nå har jeg fått ekstreme vibrasjoner ved hard oppbremsing fra bakbremsene. Så når alt av bremser blir byttet blir det spennende å ta en test-tur. Jeg mistenker at skivene bak har vært synderen hele tiden og at de nå har tatt kvelden skikkelig. Jeg har også awd.

JP_Ra©ingTeam
25/06/10, 23:03
har litt vibrasjon ifra 83 -87km/t under og over denne hastigheta merkes det ikke.
(Gps-måling)
Har Nylig hatt nede Mellomakslingen.. og Ingenting vart merka opp, da det ble demontert..
så det er med 110% sikkerhet ikke montert slik det en gang var..

mulig jeg har hatt en smule flaks..
eller at det rett og slett ikke er så Innmari nøye..

regner med det koster skjorta og skal få det Balangsert på nytt..

Morgis
29/06/10, 08:08
Sjekket hjullagrene dine?
vibrasjoner rundt 100kmt er typiske dekk, hjullager og foringsproblemer.

Mellomakselen kan du lett skru ned selv uten spesialverktøy.
Har skrudd opp og ned slike flere ganger. Trenger ikke å demontere eksosanlegget heller.
Bare løsne godt på eksos-mellomakselopphenget på midten.

Slittasje på hjul er kjent problem.
Spiser hjul gjør disse gnagerene.. Men jeg fikk beskjed om å fylle mer luft i framhjulene.
Altså, mer enn hva som står anbefalt bak bensinlokket..

Tore
29/06/10, 08:18
Sjekket hjullagrene dine?
vibrasjoner rundt 100kmt er typiske dekk, hjullager og foringsproblemer.

Har også begynt å mistenke hjullager. Synes det er en tendens til litt "wooob-woob" lyd når jeg har en del fart. Får bukke opp bilen i garasjen og snurre hjulene med kritisk feeling og nøye hørsel :-)

Man trenger masse tålmodighet og presse og annet spesialverktøy for å skifte hjullager bak på disse?


Mellomakselen kan du lett skru ned selv uten spesialverktøy.
Har skrudd opp og ned slike flere ganger. Trenger ikke å demontere eksosanlegget heller.
Bare løsne godt på eksos-mellomakselopphenget på midten.


Er det bare å løsne boltene som holder de fleksible koblingene i enden av selve mellomakslingen sammen og så ta ned hele saken, mens viskosen forblir på bilen, eller bør viskosen ned også? Ikke noe skadelig å kjøre med det slik?



Slittasje på hjul er kjent problem.
Spiser hjul gjør disse gnagerene.. Men jeg fikk beskjed om å fylle mer luft i framhjulene.
Altså, mer enn hva som står anbefalt bak bensinlokket..

Bør vel da også kompensere med tilsvarende mer luft i bakjulene slik at man iveretar en tilnærmet lik rulleomkrets på begge akslingene? Når dekkene først er slitt skeivt vil de vel uansett fortsette å slites skeivt uansett om man bare kjører fremmover, siden den slitte delene har en mindre rulleomkrets enn resten av dekket, og således hele tiden slites ekstra mye. (ond sirkel).

Morgis
29/06/10, 09:06
Har også begynt å mistenke hjullager. Synes det er en tendens til litt "wooob-woob" lyd når jeg har en del fart. Får bukke opp bilen i garasjen og snurre hjulene med kritisk feeling og nøye hørsel :-)

Man trenger masse tålmodighet og presse og annet spesialverktøy for å skifte hjullager bak på disse?
Har ikke skiftet lagrene bak før, men er hovedsaklig hjullagrene foran som slites på disse bilene, og er kun de foran som er merkbare i rattet egentlig
De foran er lette å skifte. Bak er det vel noe pressverktøy som må til muligens.




Er det bare å løsne boltene som holder de fleksible koblingene i enden av selve mellomakslingen sammen og så ta ned hele saken, mens viskosen forblir på bilen, eller bør viskosen ned også? Ikke noe skadelig å kjøre med det slik?
Løsne 8bolter i hver ende, samt 2stk til lagerholderen på midten av mellomakselen så er den løs.
Viskosen står igjen ja.
Kjører selv med det slik nå, men man bør ikke kjøre for lenge slik, da senterdiff og bakaksel osciliserer litt og lager derfor fort litt uling og slittasje over tid.





Bør vel da også kompensere med tilsvarende mer luft i bakjulene slik at man iveretar en tilnærmet lik rulleomkrets på begge akslingene? Når dekkene først er slitt skeivt vil de vel uansett fortsette å slites skeivt uansett om man bare kjører fremmover, siden den slitte delene har en mindre rulleomkrets enn resten av dekket, og således hele tiden slites ekstra mye. (ond sirkel).

Bør være nogenlunde riktig med luft ja.
Så om du går ut i fra tabellen, og legger på likt foran og bak så skal det bli bra.

Tore
29/06/10, 09:41
Har ikke skiftet lagrene bak før, men er hovedsaklig hjullagrene foran som slites på disse bilene, og er kun de foran som er merkbare i rattet egentlig
De foran er lette å skifte. Bak er det vel noe pressverktøy som må til muligens.


Jeg burde vel ha byttet lagerne foran også da jeg byttet bærebruer, fjærer, støtdempere, støtdemperlager og drivakselmansjetter foran i vinter :( Så vidt jeg kan se så var jeg fire små bolter unna nye hjullager den gangen... Pleier disse å sitte som styggen selv eller er det grei skuring?

gaupe
29/06/10, 10:23
Å bytte framlagera er ein veldig grei jobb, så lenge du ikkje endar opp med å plagast med ein av boltane som held navet.

Har du prøvd å bytte framhjul mot bakhjul? Eg har brukt å bytte midt i sesongen for å halde slitasje jamn på hjulsettet på desse bilane.

Tore
29/06/10, 10:30
Har du prøvd å bytte framhjul mot bakhjul? Eg har brukt å bytte midt i sesongen for å halde slitasje jamn på hjulsettet på desse bilane.

Bare mellom sessonegene, ikke nå. Har målt mønsterdybde og midt på dekkene er det 5mm mønster på framhjulene og ca 4.2 mm på bakhjulene.

Framhjulene er mer slitt på kantene, ned mot 1 mm. Bakhjulene er jevnt slitte i hele bredden.

I følge Volvo skal dekk med mest mønster stå fremme pga AWD'n. Jeg har regnet dette for å være midt på dekkene. På den andre siden står det at reservehjulet kun kan brukes opp til 80 km/t. Vil tro at ulik dekkslitasje er verre for AWD'n jo fortere man kjører. jeg kjører mest mellom hjem, jobb og barnehage og har en snittfart på en tank ned mot 30-40 km/t. Men det hender helt klart at jeg kan kjøre hele tanker uten stopp i 100-140 km/t også; som i neste måned når vi skal kjøre ned til Danmark; Kunne godt tenkt meg å hatt kontroll på dette til jeg legger ut på denne "langturen".

gaupe
29/06/10, 10:41
Det står også at det ikkje skal vere store variasjonar mellom framme og bake, er berre å bytte, og så ser du om du får noko endringar i vibrasjonar. Er eit komplekst system desse AWD-bilane, vibrasjonar og ubalanse kan stamme frå plassar som ein ikkje heilt kan tippe.

Er jo kanskje nok at ein har fått trapping på dekka, til at ein får litt vibrasjonar.

Tore
29/06/10, 11:08
Jeg får prøve å bytte litt :-)

Framdekkene har litt trapping da jeg hadde slark i både nedre bærekule og ytre styreledd i fjord sommer... Så det kan være at det bare er noe slikt som lurer. Kanskje en gylden muliget for å bestille seg dekk/felgpakke med 18" sorte R-replika?

gaupe
29/06/10, 11:17
Jeg får prøve å bytte litt :-)

Framdekkene har litt trapping da jeg hadde slark i både nedre bærekule og ytre styreledd i fjord sommer... Så det kan være at det bare er noe slikt som lurer. Kanskje en gylden muliget for å bestille seg dekk/felgpakke med 18" sorte R-replika?

Blir svart felg bra på din bil? Du har jo ein veldig spesiell farge, som kanskje vil fungere best med sølv?

Får du trapping av slitne endeledd? Får trapping hos meg hovudsakleg, når dekka blir for mykje slitne.

Tore
29/06/10, 12:00
Blir svart felg bra på din bil? Du har jo ein veldig spesiell farge, som kanskje vil fungere best med sølv?

Jeg har orginale antransit METEOR-felger på sommerdekkene og sølvfarget PERSUS-felger på vinterdekkene. Synes helt klart antransit-felgene er penest på bilen. Men om sort egner seg, det har du kanskje rett i at er tvilsomt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2631.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2632.jpg


Får du trapping av slitne endeledd? Får trapping hos meg hovudsakleg, når dekka blir for mykje slitne.

Kan være at det bare er rene slitansjen som har gitt trapping. Jeg trodde slark også var med å laget slikt.

gaupe
29/06/10, 12:15
Ja, du har rett i at meteor ser bra ut på bilen, men trur svart ikkje blir noko særleg. Svart passar på ytterst få bilar, og det krever veldig vedlikehald skal det sjå pent ut, svarte dekksider f.eks. Antrasitt er ein lettare farge på den måten.

Tore
30/06/10, 11:46
Satte hele bilen på bukker i går men kunne ikke finne noe slark i noe hjuloppheng eller styring iallefall.

Kunne heller ikke kjenne eller høre noe med noen av hjullagerne, men er ikke så legg heller da siden ingen hav hjulene går helt fritt; må jo uansett dra med en differensial.

Får prøve å balansere hjulene å sjekke om det blir noe bedre. Evt sjekke dekk/felger for kast. Er jo 12 år gamle felger og godt slitte dekk både på sommer og vinterhjul så det kan jo ligge litt der også.

Tore
04/07/10, 20:54
Sjekket litt i dag og oppdatet at det var høydekast i det ene bakhjulet. Ser at felgen ikke er helt rund; ser ut som at den har fått seg en kakk på innsiden.

Det er ikke noen knekk eller noe på skaden, bare at den er trykket litt inn på innsiden slik at den er litt flatere, det er vanskelig å se. Prøvde å slå mot skaden med en slegge og trekloss smen det var helt ytteløst. Hvordan er det å rette en slik felg, og hvor kan man få det gjort?

Tore
08/08/10, 20:54
Har vært på ferie med bilen nå;

Vibrasjonene er størst når speedometeret viser ca 80-90. Fra 100 til ca 140 er bilen igjen helt smooth og fin. Noe særlig over 140 har jeg ikke testet.

Er det sannsynlig at dette skyldes kast i felgene? Ellerbør jeg sjekke opp annet før jeg bytter ut hjulene?

Morgis
08/08/10, 21:54
har du prøvet å hive på vinterfelgene eller noe?

Tore
09/08/10, 06:09
har du prøvet å hive på vinterfelgene eller noe?

Nope; burde kanskje prøvd det :p Problemet er at det bare er litt vibrasjon liksom, må føles litt på dette - er ikke sånn at hele bilen rister og jeg får dobbeltsyn. Vinterhjulene er med pigg og det frister ikke å kjøre mye rundt med det nå...

Kjenner også at jeg har noe kast i en eller annen bremseskive for ved supersaktig bremsing så kjenner jeg at bremsekraften er noe ujevn (sterk/svak osv samtidig som at hjulene ruller saktig rundt). Men dette skal vel ikke gi vibrasjoner under fart så lenge klossene ikke ligger innpå skivene?

Men lysten på nye større felger er vel større enn gidden på å gå ned i garasjekjelleren å rydde frem igjen vinterhjulene som står absolutt bakers innerst og under diverse akebrett, snowracere, snøskuffer og fruens vinterdekk.

Får kanskje levere inn vinterhjulene til avbalansering (så jeg vet de skal være helt gode) og så se om det blir bedre når de kommer på om noen måneder; i så fall sier det seg selv at jeg må ha nye 18" neste sommer :-)