PDA

Vis full versjon : b234(16V) motor fra 740 i 240 bolt on?



Kodja
01/01/10, 13:39
passer det med 16V motoren fra 740n rett nedi 240n eller er det noe som butter i fjærbein eller andre plasser???
begynner å bli litt frista til å kjøpe en hel svenskbil å få flytta over til 16V i 242n istede for Turbomotor til å begynne med :P hehe

motornett er vell LH 2.4 på 16V å? slik at det bare er å skifte hjerner og dysemotstander der også senere?

hvilke 16V motorer er volvo levert med som passer? og hvilke HK\NM har de respektive?
hvilke har best rykte på seg og er best å gå for? :)

b204FT?
b234F
B204F?

TeamBørnOut
01/01/10, 14:24
alle passer. alle er like bra. men b234 FT finnes ikke.204ft bare. gå for en slik

Kodja
01/01/10, 14:33
ok... blir ikke lett å finne :P hehe
fikk vite fra Volvo-Power at motorfester ikke passer overens. disse må vell da sveises om. men det er med rettstilt 16V at innsuget butter i fjærbeinet kanskje?

volvoRsport
01/01/10, 14:37
Det blir også et problem med fordeleren hvis du skal kjøre original sprut/tenning.

Kodja
01/01/10, 14:40
okei, for den sitter bak på motorene her også?!
hvilket tenningssystem bør i såfall da brukes?

TeamBørnOut
01/01/10, 14:44
bruk en gummi slegge så dår den plass. vi har satt 16v motorer i 240 før. gikk som bare det.
Måtte ikke sveise om noen feste heller. tok bare festene fra 240 740 / 940 som passet og monterte. den motoren sitter der den dag i dag.

ChrML
01/01/10, 14:47
bruk en gummi slegge så dår den plass. vi har satt 16v motorer i 240 før. gikk som bare det.
Måtte ikke sveise om noen feste heller. tok bare festene fra 240 740 / 940 som passet og monterte. den motoren sitter der den dag i dag.
Banke inn dempertårna med gummislegge? Det blir jo veldig pent :P.

Kodja
01/01/10, 14:49
TBO: men Måtte dere "slå inn dempertårnet" for å få innsug og alt til å passe? flytta dere bare over motorfestene fra en 16V motorisert bil eller sveisa dere opp eget?

TeamBørnOut
01/01/10, 14:53
banket inn litt (er jo ikke snakk om mange MM man trenger hvis man fjerner det svarte plastikk dekslet bak fordelern. vi tok tilogmed formye.) dempertårnet gjorde vi ikke noe med.
motorfestene tok vi noe som passet. sveiset ikke noe eget.

Kodja
01/01/10, 14:54
får du tatt noen bilder hva dere gjorde? :) hadde vært fint...

TeamBørnOut
01/01/10, 15:05
bilen står under en halvmeter snø nå. (sommer bruksbil).
men vi bare satte i motorn og kjørte. tok motorfester vi hadde som sagt. vi ble også fortalt vi måtte bygge om fordeler etc. men tok en gummihammer og slo litt. ser ikke at vi har banka en gang

Kodja
01/01/10, 15:13
ok. ta noen bilder å legg ut når den er snøfri da :) så får jeg\vi sett :)

men ledningsnettet er da LH 2.4!?

TeamBørnOut
01/01/10, 15:32
ja. bare tok vekk de kablene vi ikke trengte . slang på jord. ga det strøm og skrudde det fast i plastiken over beina på passasjer siden. startet på første forsøk.
Det var litt sånn "gi faen" prosjekt. bare få det til å fungere. men så ble det så bra at bilen ikke skulle brukes på isen alikevell. heller som litt bus bil om sommern. merker godt at motoren sitter i en lettere bil

Kodja
01/01/10, 15:37
hehe :D
ja frister godt med en slik suger istede for snurre til å begynne med på 242n nå. blir litt mere modifikasjoner for å få inn FKn til å starte med når en 16V frister også, som kan bygges videre på senere ;)

men hva med HK og NM på de forskjellige motorene? hvor mye på hver av de? forskjeller på årsmodeller?

Shaiko
02/01/10, 02:00
var jeg deg så ville jeg bytta ut 204/234 blokka med en 91+(?) 230, 234 blokkene er ikke særlig bra, og oljepumpa samt olje pumpehjulet er kjent problem på dem, også slipper du og blende balanse aksler, også slipper du de GYSELIG store motorfestene, så blir det skråstilt 234 som passer utmerket. billig alternativ er fordelerløs tenning MSD feks.

TeamBørnOut
02/01/10, 02:50
Det er problemer med motorene hvis man ikke holder de vedlige. oljepumpene har jeg fått høre de siste dagene at er VELDIG bra! Eaton pumpe. har ikke lest om en eneste slik pumpe som har havarert. det har fler b230 pumper gjort... bedre pumpe i den er det også! (noe som er lurt når det er hydrauliske løftere).

Kodja
02/01/10, 12:06
ok :)
frister godt ja! hva bør man betale ca for en hel 740 f.eks. med 16V som har gådd under 300\250 000 km...? slik at man kan ta med alt hjem og fikse å trikse over...

Shaiko
02/01/10, 14:59
ok :)
frister godt ja! hva bør man betale ca for en hel 740 f.eks. med 16V som har gådd under 300\250 000 km...? slik at man kan ta med alt hjem og fikse å trikse over...

du bør betale det han som selger skal ha... blocket.se

Kodja
03/01/10, 03:36
Volvo B234F
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Volvo B234F er en 16V rødblokks bensinmotor produsert av Volvo fra 1988-91, og ble brukt i modellene 740 GLT og 940 GLT. 16V rødblokksmotorene ble produsert i to utgaver - en 2 liters turbo på 190/200hk, B204FT/GT og en 2,3 liters sugemotor på 155hk, B234F. Toppen var designet av Cosworth, og de hovedsaklige forskjellene fra en vanlig 8v rødmotor er følgende: 16v topp, hydrauliske løftere, to balanseakslinger i blokka og ekstern oljepumpe.




Historie [rediger]
Volvos konkuranseavdeling i Sverige (R-Sport)utviklet en 2,3 liter DOHC 16V motor allerede i 1981. Denne motoren var basert på motorblokka til B19, og med to 48 mm Solex forgassere hadde den en effekt på hele 228 hk v/ 7200 rpm!
I 1982 kunne en få kjøpt 16V konverteringskit for B21/B23 for den nette sum av 4000 engelske pund.


Tekniske data [rediger]
Effekt: 155 hk @ 5800 rpm
Moment: 204 Nm @ 4450 rpm
Slagvolum: 2316 cc
Kompressjon: 10,0:1
Innsprøytning: LH. Jetronic 2.4

fant info om B234F i allefall...

hva var max nm i 240? vet max hk er 200 uten ventilerte skiver foran og 220 med ventilerte skiver.

ArneR
03/01/10, 05:53
Maks dreiemoment i 240 er 28kpm, eller ca. 276Nm..

Kodja
03/01/10, 12:36
Maks dreiemoment i 240 er 28kpm, eller ca. 276Nm..

takker :)
da kan man jo hive på åpenfilter og større eksos på B234F'n uten at det går over da :)

gaupe
03/01/10, 14:50
Maks dreiemoment i 240 er 28kpm, eller ca. 276Nm..

No tenker du på 700, maks dreiemoment på 240 er 22 kpm med ventilerte framskiver.

gaupe
03/01/10, 14:52
Ein finn også B234F i 940 GLE, 155hk automatversjon og 159hk i manuell versjon.

ArneR
03/01/10, 16:32
:eek: Gaupe da?


Kode YV1 D1 - Motoreffekt:
Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).
Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

Shaiko
03/01/10, 16:48
takker :)
da kan man jo hive på åpenfilter og større eksos på B234F'n uten at det går over da :)

Jeg ville ikke hatt åpent filter og vist bilen på noe biltilsyn.
Da er det lurest og ha alt så orginalt som mulig, for du hadde planer om og stemple vogn kort?

Allt som ser uorginalt og sportslig ut har dem rett til og kreve labresultat av.

Kodja
03/01/10, 16:56
ja den skal godkjennes med det ja :)
problemet er vell at det ikke blir plass til en original luftfilterboks :P der står vell batteriet fra før så :)
kan vell ikke kreve å se labreslutat av en original B234F med filter på når\om en i såfall stille bremsepapirer på den om de ønsker det? joda de kan sikkert, men er det sannsynlig...?

Shaiko
03/01/10, 17:00
Her er det ikke snakk om effekten. det er snakk om utslipp.

Selv om du har rett co på tomgang så vet alle som driver med bil at det er ikke slik når du kjører med belastning på motoren, det er derfor de kan kreve lab resultat. du må ikke bare tenke på effekt.

Edit; detta skal jo i en veteran av en 242. så er vel jeg som er litt på jordet her nå =)

Kodja
03/01/10, 17:03
tja den er jo unntatt "alt" av diverse regler snart muligens så lenge det kommer under volvo sine egne begrensninger? men er jo forskjellige år forskjellige krav kom vell :)

Shaiko
03/01/10, 17:07
tja den er jo unntatt "alt" av diverse regler snart muligens så lenge det kommer under volvo sine egne begrensninger? men er jo forskjellige år forskjellige krav kom vell :)

Du har ganske fritt spillerom i 242n med den motoren. kan like godt sette 2doble på den =)

Kodja
03/01/10, 17:13
2doble hva? :P

Shaiko
03/01/10, 17:24
2doble hva? :P

gassere vel... nasjonal gutta drar jo 250+ ut av dissa motorene med gassere, og så er det vel værstingene med datasprut og throtlebody ++ mye div drar fort en 300++ såklart på 2,5-2,7l bunn. men en veldig værst sugemotor

Kodja
03/01/10, 17:26
regna nesten med at det var gassere du mente men var ikke helt sikker :P
blir i allefall originalt oppsett først bortsett da fra filter og eksos som ikke lar seg gjøre i og med at det skal i en helt annen bil enn opprinnelsen :) så får man se :)
hadde vært kurrant med turbo på den etter hvert og datasprut ja...

gaupe
03/01/10, 20:52
:eek: Gaupe da?

Du har heilt rett :o

Kodja
06/01/10, 18:19
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/370.jpg
bare en kjapp feed. kopiert fra boka til Kverneland Bil.
spec på både B234F med komp. info og de andre motorene der :) nyttig info muligens? :)

Holten
08/02/10, 22:45
Låner denne tråden litt jeg, om det er greit?`

Skal hente en orginal b234f snart nå...Og lurer på om noen kan skrive ALT hva som må gjøres for å få den kjørbar i en 242/240?

Kan man bruke orginale 240 motorfester? Hva må gjøres med motoren? Hva må generelt gjøres? Hadde vært fint, ble litt forvirra nå :o

Og, hvordan er det å få de godkjent? For min del, er det i en 75' 242..

Kodja
09/02/10, 00:50
hallooo?? har du LEST topic og slikt her? er jo AKKURAT det der jeg forespørr i denne tråden! så du kan jo lese+vente på svar på akkurat dette slik som jeg gjør! ;)

motorfester må vell sveises over fra bilen du henter motoren fra om du får med de, originale festene passer ikke.
må bruke annen fordelerløsning da fordeleren på bakkant av toppen ikke går pga den kanter i torpedoveggen. da må man begynne å tenke litt kreativt gitt. datasprut+edis tenning f.eks. eller annen lur løsning som ingen enda har kommet opp med så langt! men LES så vet du hvor langt jeg er kommet i dette spm som du gjenntar fra førsteside...

Shaiko
09/02/10, 00:56
Ang dette med tenning som du bekymrer deg så stort over kodja.

Det er ikke stort andre løsninger enn fordelerløs tenning på en 234f motor.

Da må du isåfall ha en 230 bunndel. Hvis ikke så kan du gjøre som jeg gjorde engang i min tid når jeg satte en slik i 240. det var og kutte et firkanta hull i torpedoen og sveise den firkanten jeg kjærte ut 5cm lengre inn. dette funka, men man måtte ha ut enten kammen eller motoren for og få ut fordeleren da.

Ang motorfester så kan du ikke ta de orginale fra en 740 glt hvor forøvrig v.motorfeste er sveiset til traversj og sveise dette på 240, dette passer ikke.


om dere absolutt skal bruke h-blokka.(b234blokk) så må dere være kreative og sveise noen løsninger.

Hvis ikke, så ville ejg gjort som nevnt tidligere gått for K-blokka. (b230blokk)

Som 16v toppen passer rett på blokka med orginal toppakning.blokka passer rett på orginale motorfestene. og du kan sette fordeleren nediblokka på v,side.

Kodja
09/02/10, 01:03
bra du seier ifra ang motorfestene, trodde begge var bare å sveise over jeg! :) går det å kopiere H. motorfeste og speilvende slik at man får til venstresiden også eller er de ikke identiske?

men nå vil jeg ikke ha b230 blokk foreløpig :) lyst å teste ut b234 motoren komplett :) for starters :p og modifikasjoner mot torpedo utgår for min del, ønsker ikke å gjøre det på bilen her :)

og med fordeler på blokka på en b230 så må\bør man bruke en annen type fordeler i forbindelse med blokkmontert drevet der for å få klaringen mot vanninnløpet til topp\blokk leste jeg på et utenlandsk forum, som ejg mener var linka opp til enten her eller i den andre datasprut tråden mot b234F motoren. + man må ha andre drev, registereim++ på b230 blokka med 16V?! :)

Holten
09/02/10, 01:04
Jada Kodja...men det er en måned siden sist noen ga livstegn fra seg! Og, jeg tenkte jeg kunne få en oppsummering!

Hmm, noen sier du må banke litt og ta av et plastdeksel, og du sier du må kutte ut en firkant og sveise 5cm? Hmm...store forskjeller på bilene eller?

Han jeg kjøper motoren av sier at 240 fester passer på b234 blokka? Du sier de ikke gjør det, og man må sveise og styre? Ikke lett å bli klok for en liten stakkar :o

Shaiko...har du prøvd å sette på orginale 240 fester, så du VET det ikke passer? Bare spør jeg..

Kodja
09/02/10, 01:06
holten: sorry om jeg virka litt gretten! men det er jeg! dessvere akkurat nå med god grunn, ikke på deg nei!!! :p

Holten
09/02/10, 01:08
hehe, no hard feelings ;)

Shaiko
09/02/10, 01:20
jeg hadde h-blokka i 240n jeg. var ikke snakk om i havet at jeg fikk motorfestene som sto i 240n te og passe.om jeg vrei det ene festet 90 grader så klarte jeg og tvinge den på, men da sto det i VELDIG mye spenn, og motoren sto for det første. HELT feil vinkla, for det andre ALT for høyt oppe.

Blei til at jeg sveisa motorfester til den for og få den på rette plassen.

Men så gikk det 1 mnd så sprakk blokka langs oljekanalen til den ene balanse aksjelen og resulterte med motoras på stedet.

Da satte jeg sammen en 230 blokk med 234 stemplene og 16v toppen, og brukte orginal motorfestene, korta fordeleren 1cm, dette var en 10min jobb.
Slang motoren på plass og allt var i orden.

Dette ang regreim er heller ei store problemet. jeg brukte 120mm brei regreim fra en 02 golf og den mekaniske strammeren fra samme bilen, dette er forøvrig rundkugg. og skrudde inn 2 stk 6mm skruer istede for de splittsplintene som flyr hele tiden.

Det er ingen plast deksjel du kan ta vekk så får du plass til fordeleren. det er sykt trangt mot topp og torpedo i 240. Det er bare en ting og gjøre om du skal ha fordeler på kammen i 16v og det er og kappe hull i torpedoen.


Men det og koble opp fordelerløs tenning er sykt lett.

du kan feks lage en rund plate som du fester på kammen med feks 4 triggere. dette må du selv finne ut av hva som passer deg best. pleier bare ha 2 trigger tenner selv. sveis en brakett til en føler så er du nesten i boks.

TeamBørnOut
09/02/10, 10:04
Det går å mikse frem noen motorfester som fungerer. husker ikke hvilken kombo. men gikk i den vi monterte i.

Kodja
09/02/10, 11:35
sjekk ut da TBO :p eller er den nedsnødd enda den bilen det ble montert i? :p

TeamBørnOut
09/02/10, 16:44
den har sikkert en halvmeter mere snø nå en før over seg :D
Jeg aner ikke hvordan jeg skal få sett hvordan motorfester det sitter i den heller. mulig det står noe delenr. om jeg klarer å se dem så skriker jeg ut. Men hvis noen står å skal ha slike motorfester så tar det jo ca 20minutter å lage egne fester :P

Holten
09/02/10, 21:20
Hadde vært konge om du hadde fått tak i info på motorfester ja TBO! :cool:

Men, er det mulig å få godkjent en veteran 242 med denne motoren?


Sorry om du føler jeg stjeler tråden din Kodja...Isåfall, si ifra! Men du trenger vel denne infoen du også =)

Kodja
09/02/10, 21:24
i need this allso ja! men det skal vell gå greit å få godkjent med slik motor på lik linje med FK også, trenger bare papirer på hvilken bil motoren kommer fra sikkert? samt papirer fra volvo på hva motor leverer av effekt slik at biltilsynet vet at den kommer innenfor godkjente HK\NM for 200serien :)

Holten
09/02/10, 21:30
Aaha :)

Lurer på en ting til...bilen min er avskilta nå! Kan jeg sette inn 16v'n når jeg skal vise den for å få skilter? Eller må jeg sette inn vanlig gasser motor, så få skilter...så sette i 16v og godkjenne? Blir så mye mer stress da :p

Kodja
09/02/10, 21:35
er vell samma regla uansett tror jeg? skal du ha godkjent bilen på veien igjen så må den til kontroll og er det bare vanlig eu kontroll sånn sett så får du mangellapp på feil motor med 16V men da er det jo bare å dra å godkjenne med den i såfall etterpå :)

The Sven
09/02/10, 22:18
holten: sorry om jeg virka litt gretten! men det er jeg! dessvere akkurat nå med god grunn, ikke på deg nei!!! :p



Hm.. kikka innom vf i sta og der hadde du hatt et utbrudd mot en stakkars uskyldig pike som kom med noen innspill i en salgstråd som tydeligvis ikke falt i smak... Trodde du var litt mer ladiesman enn som så, så må være noe som skurrer for tida ja!

Kodja
09/02/10, 22:32
Hm.. kikka innom vf i sta og der hadde du hatt et utbrudd mot en stakkars uskyldig pike som kom med noen innspill i en salgstråd som tydeligvis ikke falt i smak... Trodde du var litt mer ladiesman enn som så, så må være noe som skurrer for tida ja!

vanligvis veldig ladiesman ja :) men akkurat nå er det noe piss som skurrer fælt så da får en dessverre noe grettent utbrudd i tide å utide dessverre :(

Kodja
13/03/10, 11:11
ligget død lenge denne nå... shit happend = null motivasjon. skal da prøve å starte på friskt igjen... med ny motivasjon...

lurer litt på om det kan være greiere og lettere å bare bygge om slik at jeg bruker ei B230 blokk og plukker alt av stempel og råder +topp over på den...
noen som har ei komplett handleliste og gode tips\triks for det?

ArneR
13/03/10, 13:54
Det er i bunn og grunn det samme som jeg gjør det, 91mod B230FB bunndel, med h-profil råder (ikke nødvendig, men hadde de liggende) og originale 16v stempel. Men bare vær klar over at du bør prøve å skaffe et komplett pakningsett til toppen på ebay f.eks. da pakningene til B234F koster en formue hos volvo. Bare ventiltetningene koster over 500,- for et sett.

Sånn går det når man skal ha en spesiell motor.. :p

Den halvmåne pakningen bak den ene kammen er den samme som på gamle B21/B23, og det er samme lokk for å tette fordelerhullet som på B230..

Ellers selger de reg.reim sett på yoshifab.com for 16v topp på B230 til en hyggelig pris.

Kodja
13/03/10, 14:37
takker. da har jeg pittelitt å gå ut fra her :)
må prøve å få bilen over til volvo-power for demontering etter hvert. så jeg får demontert hele motorn å tatt med hjem å styra :)

Kodja
13/03/10, 15:14
http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=26
like greit å bestille en slik tenningsfordeler da? som er ferdig innkorta + et slikt lavt fordelerlokk så man slipper å av med hele toppen for å skifte tenningsdelene der etter hvert

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=23
slik fordeler?!

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=25
rotorn...

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=9
dette regreimkitet du tenkte på?!

ArneR
13/03/10, 16:33
http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=26
like greit å bestille en slik tenningsfordeler da? som er ferdig innkorta + et slikt lavt fordelerlokk så man slipper å av med hele toppen for å skifte tenningsdelene der etter hvert

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=23
slik fordeler?!

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=25
rotorn...

http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=9
dette regreimkitet du tenkte på?!

Ja, bestilte alt dette du har linket til, siden jeg skal ha motoren i 240.. Tenkte på å spørre om de hadde en fordeler uten hallgiver, men kom på at man kan bruke den til megasquirt f.eks.

Kodja
13/03/10, 16:56
annet jeg trenger da?

er det greit å kjøre på med en FK blokk eller skal jeg drite i underspylinga å bare kjøre vanlig F blokk? annet jeg må være obs på?

288$ for alt det + frakt ja.. sånn ca 2000+mva. å så bør man vell ha nye lager og pakninger og alt... så blir da noen lapper dette... + duppedingser :D :D :D

volvoRsport
13/03/10, 17:01
annet jeg trenger da?

er det greit å kjøre på med en FK blokk eller skal jeg drite i underspylinga å bare kjøre vanlig F blokk? annet jeg må være obs på?

Alle B230 blokker fra 93-> har underspyling.

Kodja
13/03/10, 17:05
thankyou! :)

ArneR
13/03/10, 17:32
En annen ting man bør tenke gjennom, er om oljepumpa man velger leverer nok til både hydrauliske ventiltrykkere og underspyling..

Originalt har jo B234F en ekstern oljepumpe som har høy kapasitet, så det kan sikkert lønne seg å droppe en av delene når det monteres 16v topp på B230 blokk..

Jeg har kjøpt "144" pumpen fra KG Trimning, og lurer på å sjanse på å bruke de originale hydr. trykkerene, siden jeg ikke har underspyling, men jeg hadde egentlig tenkt å skaffe omslipte kammer og bruke mekaniske trykkere fra Volvo 440, men pengene strekker ikke til for øyeblikket..

Kodja
13/03/10, 17:36
hmmm nok en case altså.... :p

så da bør jeg altså ha blokk Uten underspyling da...hvis ikke får jeg jo aldri dette ferdig...

ArneR
13/03/10, 17:42
Kan vel være like greit, dumt å håpe at det holder til begge deler, for så å se at oljelampa blinker som setebeltevarsleren.. :p

Kodja
13/03/10, 17:51
hehe :p
men det er såpass at det holder med +margin når man bruker blokk uten underspyling da!? så det ikke er i grenseland der også? :p hehe

kjøre på med tørrsump istede da... eh jaaaaa.....

ArneR
14/03/10, 12:41
Det skal vel holde om man bruker en oljepumpe som leverer litt mer, som den jeg har kjøpt, evt. oljepumpe fra B230FK, denne dytter også litt mer enn en vanlig sugemotorpumpe.

Kodja
14/03/10, 19:32
er bolt on den du har kjøpt da eller? og kostet? :)

ArneR
15/03/10, 02:08
Den er til B230 ja, bestilte hos pedersens, til 1695,-.

Koster iflg. kgkatalogen 1395:- men pedersens påsto de hadde hatt en prisøkning..

Men du har da svensk kompis? Få ham til å bestille direkte fra kg, og sende den til deg som gave eller noe..

OP-144 er delenummeret, du finner den på side 53 i katalogen som du laster ned fra kgtrimning.com

EDIT: Den er laget for B19/B21/B23/B200/B230, men passer ikke B19/B200 i Volvo 360.

Kodja
15/03/10, 08:48
toppers Arne. bra du deler :) setter pris på alle tips jeg kan få nå!

ArneR
15/03/10, 10:51
Selvfølgelig må jeg jo dele min viten med andre, så lenge de vil høre.. :p

Tror det blir moro med 16v sugis..

Kodja
15/03/10, 10:58
er det noe jeg er flink på nå så er det å ta imot tips :p hehe
har ikke råd til å bygge opp og så krasje det med en gang pga bagateller :p hehe

da er vi vell oppe i
ca2000+mva på tenningsdelene og det fra yoshifab
og 1600ca for oljepumpe...
500 i blokk uten underspyling ca... noe spes årgang\blokk som er best av de? F\FB\FX motorene sine blokker...?
mye for komplette lager og det der da antas? og hvor er det beste å kjøpe det?

ArneR
15/03/10, 11:55
Jeg kjøpte overhalingssettet med h-profil råder lgspeed selger, det kostet meg ikke stort siden kursen var fin, og han trakk av svensk moms, og skrev ned verdien.. Der er alt av lager og pakninger til en 8v. B230 motor nedi. H-profilråder er jo ikke akkurat nødvendig på en motor med ~155hk, men greit å ha noe å gå på.. :p

Når det kommer til blokk, spiller det vel nesten ingen rolle hvilken motor du tar den fra, men det lønner seg å ta en '89-> som har hatt et godt liv. Blokka mi har gått ca. 270000, og hadde nesten ingen slitekant, og ble målt til å være helt rund..

Toleransemerkingene på blokka var C, D, C, D, og nye stempler til B234F finnes kun med merkene D og G. Så for at det ikke skulle bli for trangt kjøpte jeg 4 stempler merket D. Det var ok i henhold til Volvos toleranser på klaring mellom stempel og sylinder, tillatt klaring er 1-3 hundredels mm.

Du må nesten pelle av toppen fra motoren din, så ser du hvilke merkinger du har å gå ut ifra. Hver bokstav indikerer en forskjell på 1 hundredels millimeter. Så du skjønner sikkert at stempel merket G i en sylinder merket med C blir trangt..

Kodja
15/03/10, 14:12
aiai enda mer å være klar over :p
ser for meg at jeg hadde bomma fint der gitt på egen hånd... nøyaktig hvor står denne merkingen?

ArneR
15/03/10, 16:03
Står øverst på blokka på anleggsflaten mot toppen, og på stempeltoppene.

Går i fra C til F på B230, så har man B234F med de samme pluss sin uvanlige G.. De går å bruke i B230 med F merkede sylindre, men har enda til gode å se en B230 med større enn D, men nå har ikke jeg demontert så mange motorer da.. :p

Kodja
15/03/10, 20:39
så da kan jeg ikke bruke stempla jeg har i 16V motoren fra før heller da? :(

Shaiko
15/03/10, 21:03
Jeg har en hel del 16v stempler med C og D om det skulle vært intrisangt

Kodja
15/03/10, 21:17
Jeg har en hel del 16v stempler med C og D om det skulle vært intrisangt

hvor kommer de fra da?

_emil_
15/03/10, 22:59
Volvo B234F
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Volvo B234F er en 16V rødblokks bensinmotor produsert av Volvo fra 1988-91, og ble brukt i modellene 740 GLT og 940 GLT. 16V rødblokksmotorene ble produsert i to utgaver - en 2 liters turbo på 190/200hk, B204FT/GT og en 2,3 liters sugemotor på 155hk, B234F. Toppen var designet av Cosworth, og de hovedsaklige forskjellene fra en vanlig 8v rødmotor er følgende: 16v topp, hydrauliske løftere, to balanseakslinger i blokka og ekstern oljepumpe.




Historie [rediger]
Volvos konkuranseavdeling i Sverige (R-Sport)utviklet en 2,3 liter DOHC 16V motor allerede i 1981. Denne motoren var basert på motorblokka til B19, og med to 48 mm Solex forgassere hadde den en effekt på hele 228 hk v/ 7200 rpm!
I 1982 kunne en få kjøpt 16V konverteringskit for B21/B23 for den nette sum av 4000 engelske pund.


Tekniske data [rediger]
Effekt: 155 hk @ 5800 rpm
Moment: 204 Nm @ 4450 rpm
Slagvolum: 2316 cc
Kompressjon: 10,0:1
Innsprøytning: LH. Jetronic 2.4

fant info om B234F i allefall...

hva var max nm i 240? vet max hk er 200 uten ventilerte skiver foran og 220 med ventilerte skiver.



får en 16v utgave med 159hk mener jeg også.. med 3" lmm og annen hjerne

ArneR
16/03/10, 04:06
så da kan jeg ikke bruke stempla jeg har i 16V motoren fra før heller da? :(
Det var ikke meningen å skremme deg, du får sannsynligvis til å bruke stemplene dine videre ja.. :p

Shaiko: ikke for å være frekk, men du var så treg at jeg kjøpte nye stempler.. :D

Kodja
16/03/10, 06:51
får en 16v utgave med 159hk mener jeg også.. med 3" lmm og annen hjerne

Automatbilene det :)

Kodja
16/03/10, 06:52
Det var ikke meningen å skremme deg, du får sannsynligvis til å bruke stemplene dine videre ja.. :p

Shaiko: ikke for å være frekk, men du var så treg at jeg kjøpte nye stempler.. :D

damn blir litt over the egde det her :p hehe

Volvo-Power har funnet fram en 89blokk som han skal sjekke merkinga på :p gådd 250 000 kanskje og uten slitekanter eller hva han sa i går nå ;)

ArneR
16/03/10, 13:11
Kurant, får håpe den stemmer da..

Stempelringsett koster på Volvo kr. 280,- pr. stempel, minus evt. rabatt btw.

Kodja
29/03/10, 18:06
glemte å spørre så langt... går original innsuget på med rettstilt blokk i 242n?

VolvoR-Sport
29/03/10, 18:22
må kortes litt. kapp i to og tig det sammen :)
men da må du også lage motorfester, modifisere girkasse travers, kjøpe ny girkasse evt clutch hus for rettstilling da girkassa blir stående skikkelig rart i tunnelen :p

Kodja
29/03/10, 18:49
med rettstilt blokk da mente jeg B230 blokk, sorry glemte å skrive det! :)

hvordan vil motor effekten eventuelt bli påvirket av innkorta innsug?

ChrML
29/03/10, 19:14
med rettstilt blokk da mente jeg B230 blokk, sorry glemte å skrive det! :)

hvordan vil motor effekten eventuelt bli påvirket av innkorta innsug?
B230 blokka er ikke rettstillt med mindre du sveiser om motorfester, clutsjhus og girkassefeste for å stille den rett. Skal du gjøre det?

Hvis ikke, så er B230 skråstilt originalt.

VolvoR-Sport
29/03/10, 19:55
akkurat som jeg beskrev over her :)
tviler sterkt på at du merker noen forskjell på om du korter innsuget 5cm eller noe ja!
hvis ikke kan du jo kjøre med adapter og b230f innsug vil jeg tro.

Kodja
29/03/10, 21:41
ChrMl: litt rettere enn B234F blokka vell? :p var i alle fall det jeg mente sånn forskjellsmessig :)

tja da får jeg sjekke om det finnes noen i trondheimsområdet som kan sveise det for meg da. ser ikke noe poeng i å bruke b230f innsuget da det er mindre spjeld og alt på det enn B234F sitt?

VolvoR-Sport
29/03/10, 21:47
såvidt jeg vet har alle rødblokkene 15 graders helling, eksl b19-20?
er 3" spjeld på 16v og 2.5" på b230f, er mulig å fikse adapter på det også, yoshifab selger alt du trenger mener jeg.
men kan korte b234 innsuget litt, så det går klart ;)

Kodja
29/03/10, 22:01
går for innkorta, blåst og opplakkert B234F innsug jeg :D
må bare finne noen som gjør det for meg... skal høre med Autocarros etter ferien tenker jeg :) kjernekar på heimdal!

VolvoR-Sport
29/03/10, 22:48
du kapper jo selv, og ser at det passer bra først?
så slip rent hvor det skal sveises.. må være 110% rent før tig sveising.

Kodja
29/03/10, 23:00
tja får se. må få oversikt over alt som må handles, skaffe det og så da få testa med innsuget dertill når blokka kanskje er ferdig overhala, så er det å skru på etter den er ferdig og korta inn suget :) tror det kommer til å ta liiiitt mer tid enn jeg misstenkte gitt :p hehe

VolvoR-Sport
29/03/10, 23:01
er jo ikke noe problem å stappe en 16v i 240, rettstillt eller ikke :p
hehe, tar som regel litt lenger tid enn antatt..

Kodja
29/03/10, 23:19
hehe sant :p

driver å lurer på om jeg skal kjøøøre på med H-profil råder med det samme eller hva jeg skal gjøre... blir jo nok cash uansett liksom, men får jeg lyst å hive på snurre etter hvert når først 16V er godkjent så kunne det kanskje være greit med ordentlige råder også!? ;)

åssen er det når man skal montere lager og slikt... er det bare å "sette de på" og skru sammen eller er det diverse klaringer +++ som en må vite og sjekke underveis, eller ordner dette seg ut fra lagrene og det man setter sammen... gah nuuuub in action!

ChrML
29/03/10, 23:22
Veiva bør hvertfall måles. Viktig at den fortsatt er helt rund, ellers må det slipes. I tillegg får du vite hvilken lagerstørrelse du bør bruke, det er litt forskjellig å velge mellom der mtp klaringer.

Men det finnes folk med bedre peiling på dette enn meg :p. Jeg har fortsatt til gode å gjøre dette.

Kodja
29/03/10, 23:40
godt tips ChrMl!!!

ArneR
30/03/10, 07:04
Drei av stemplene før du monterer det sammen da, om du har planer om turbo på motoren. Får ikke mye til ladetrykk uten tenningsbank med 10.0:1 i komp.forhold. :p