PDA

Vis full versjon : "Lugging" i styring '04 XC70



ludvigsen
27/07/14, 19:11
Hei!

Har nettopp kjøpt meg en xc70 fra 2004 med knappe 230000km på telleren.

Problemet jeg har er at i et gitt sted i styringen når jeg kjører så virker det som om servoen "tvinger seg mot" den retningen jeg kjører. Ganske frustrerende problem, men jeg lurer mest på om det er noe som kan repareres eller om jeg må bytte tannstanga eller lignende.


På forhånd takk for svar :)


-ludvigsen

Vatnehol
28/07/14, 01:01
ofte er det når du kjører rett frem du vil merke slitt tannstang, da der blir mye dødgang.
Regner med du har sjekket nivået på servo oljen.

Du har ett aksel kryss fra rattstammen og ned til tannstangen, 3 på bildet
http://cdn.revolutionparts.com/ill3.php?d=fbcca&i=6a7354575642030002171313161411137212&t=1406505621&make=

de kan ruste og gjør att ratter lugger hver 180 grader, eller knirker.

Torsen67
28/07/14, 08:11
Jeg har samme problemet, men det kommer ved nesten fullt utslag begge veier.

cheng
28/07/14, 08:34
Mulig årsak kan være at servopumpa suger luft fra servotanken, pga et løsnet rør i denne. Skift servo oljetanken.

TommyG
28/07/14, 09:19
Jeg har og samme symtomene som Torsen67 beskriver. dvs. lugger er ikke ordet jeg ville brukt. mer at styringen glipper, men så kommer tilbake. Høres ut som Cheng sin forkaring kan stemme med min. Noen som har delenummer på denne tanken?

Torsen67
29/07/14, 11:53
Jeg vil gjerne ha delenr på den akselen som går ned til styresnekka hvis noen har det også. Har forresten lest et sted at den akselen har fått nytt utbedret kryss.

Torsen67
29/07/14, 11:54
TommyG, akkurat sånn jeg opplever min også. Rett og slett utrygt å kjøre med på svingete landeveier.

Ola Hagen
29/07/14, 19:18
servo olje tanken: http://www.vparts.se/se/utjamningskarl-for-styrservolja-volvo-c70-s70-s60-s80-v70-xc70.html

Griffin
29/07/14, 19:58
Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.

Griffin
29/07/14, 20:00
Men er det mulig att se om dette rör er löst innen man bestiller deler og bytter?

jerognal
29/07/14, 20:05
Vår og er slik rar på styringen. Trodde nesten de var slik. Spent på videre løsning i tråden...

TommyG
29/07/14, 20:33
Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.
Det er en rimelig nøyaktig forklaring på hvordan min et

Torsen67
29/07/14, 20:33
Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.

Bra forklart. Akkurat slik er min også. Nei, det skal ikke være sånn. Min teori er at enten er det indre styreledd eller nedre del av rattakslingen eller en kombo. Indre styreledd er litt vanskelig og sjekke da den sitter inne i gummimoffa på hver side som er en del av styresnekka.

Leste for sikkert ti år siden i en avis om ett lensmannskontor som parkerte sin UP V70 i garasjen. De hadde vært på utrykning og hold på å gjøre i byksorna pga styringen. Dessverre kjenner jeg ikke til utfallet av saken men Volvo ble koblet inn.

Griffin
29/07/14, 20:49
Vel vi har alla 2002-2005 modeller så er jo ikke umuligt att det er noe som kommer etter en tid.

Men att ingen har påpekt dette ved service? De finner jo feil som ikke finnes....kan de ikke finne feil som finnes og?

Vatnehol
30/07/14, 17:58
høres nesten ut som det kan vere fleire forskjellige ting,
det som kan virke på styring først og fremst er jo indre og ytre styrestag, de er veldig lette å sjekke, jekk opp bilen på ene fremhjulet, ta hendene på klokka 9 og 3 og bikk frem og tilbake, er de veldig slitt så hører du klunkelyd, om de bare er litt slitt så vil de nødvendigvis ikke gi lyd på denne prosedyren men da holder du en finger på staget og kjenner etter slark mens du river i hjulet. eller skru av hjul, og ytre styrestag fra nav slik du kan holder staget i hendene og trykker inn og ut, da finner du fort ut på den siden du jobber på er slitt.

eller dårlige foringer i bærebru kan gi slik upresis/nervøs styring som dere beskriver.

når fjærskålene mine var dårlig så hadde jeg også ligende som dere beskriver, + i tillegg en ekstrem sporing.

Torsen67
30/07/14, 19:19
Jeg har ett nytt indre styrestag liggende. Jeg er litt forundret over denne konstruksjonen. Kula i leddet går liksom ikke jevnt men litt rykkete når jeg jobber med den i handa. Tror det samme skjer når man svinger. At det må være et indre ledd er jo pga at ytre styreledd følger styrearmen som igjen endrer vinkel. Leddet jeg har liggende er ifra Meyle. Tror jeg heller velger originalt fremfor å sette på dette.

Vatnehol
31/07/14, 01:30
skal vere litt treig når den er ny, belastingen du gjør med handen er ingenting kontra hva hjulet gjør mot den.
sjekke slakk så drar du inn og ut, da foringen rundt kulen blir slitt og "gjør at kulen blir for liten"

Griffin
31/07/14, 09:35
høres nesten ut som det kan vere fleire forskjellige ting,
det som kan virke på styring først og fremst er jo indre og ytre styrestag, de er veldig lette å sjekke, jekk opp bilen på ene fremhjulet, ta hendene på klokka 9 og 3 og bikk frem og tilbake, er de veldig slitt så hører du klunkelyd, om de bare er litt slitt så vil de nødvendigvis ikke gi lyd på denne prosedyren men da holder du en finger på staget og kjenner etter slark mens du river i hjulet.

Vilket stag er det?


eller skru av hjul, og ytre styrestag fra nav slik du kan holder staget i hendene og trykker inn og ut, da finner du fort ut på den siden du jobber på er slitt.

Dette er den halvbuede ikke sant?



eller dårlige foringer i bærebru kan gi slik upresis/nervøs styring som dere beskriver.

Er usikker vad som er bærebru, google viser hele rammen runt motorn.




når fjærskålene mine var dårlig så hadde jeg også ligende som dere beskriver, + i tillegg en ekstrem sporing.

Ja her er det jo mye rust, men hvordan vet man att de er dårlige? Jag har også mye sporing, men syns ikke de ser såååå illa ut. Kan jo ta bilder.


Tack för ett bra inlägg med konkreta ting att sjekke.

Torsen67
31/07/14, 12:19
Sånn ser en bærebru ut:

http://www.skruvat.no/b%C3%A6rebru-P10094.aspx

Torsen67
31/07/14, 12:20
Den halvbuede er styrestaget ja.

Griffin
31/07/14, 17:58
Sånn ser en bærebru ut:

http://www.skruvat.no/b%C3%A6rebru-P10094.aspx

Ok så bärebru er det samme som lenkearme. Bilia sa att jeg hade slitte lenkearmer.

Skal ut og sjekke alle tingene såfort jeg blir frisk (er litt syk). Skal se på gummien i lenkearmene spesifikkt.

Griffin
01/08/14, 17:48
Hissade upp ena sidan itaget idag og rev i hjulet. Var ikke noe slark i det hele tatt.

Fikk ikke anledning att skrue av yttre styrstag men den såg ganska fin ut.

Jeg trur det kan vara bärebru/lenkarme da de faktisk ser ganska illa ut. Hade ikke verktöy att kunna kjenne på dem men jeg ser att "gummin" er slitt. Når Bilia dessuten klagade på dem så er nok dette en ting jeg må bytte.

Vet ikke om dette er greia, men når forstarkede er såpass billige og mina er såpass slitt så syns jeg dette er vert det. Så får jeg bara se etter byttet om styrningen blir bedre eller ikke. Dette må planeres til tidligst sluttet på neste måned da jeg skal på ferie.

Sammtidigt som jeg bytter delene så skal jeg inspisere yttre styrstag mera nöyaktig og se hvordan dem er.

jerognal
03/08/14, 20:42
Sjekket min i dag. framre foringer bærebroer defekt. Ellers fant eg ingen slark noen steder..... Mulig det er her hunden ligger begravet?

Griffin
04/08/14, 16:01
Har litt andre ting jeg må bruke penger på först, men tenkte etterhvert kjöpe disse:

http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/framvagn/lankarmskit-forstarkta-lankarmar-volvo-s60-v70.html

Har en annan sida också som er billigre men finner ikke URL nå. Meneer dem ikke var forstarkede. Ser att det er folk både för og emot forstarkede.

RuZleBiFf
05/08/14, 13:07
Jeg hadde "lugging" i rattet:
http://forum.vccn.no/showthread.php?39479-Problemer-med-styring-på-V70

jerognal
31/12/14, 14:57
Etter skifte av frame foringer bærearmer er det ingen bedring. har merket at ved nesten full sving til høyre slår det sånn høyre-venstre hele tiden i rattet. Nesten som bilen ikke kan bestemme seg for hvor den vil. Dette må løses.....
Har nettopp vært på EU og det finnes ikke slark i noen kuler.
Har klunkelyd fra fartsdumper av og til, kan dette være fjærbenslagre?
Ellers må det være den rattakselen tror jeg...

RuZleBiFf
31/12/14, 16:48
Å bytte leddet nederst på rattstammen er hverken vanskelig eller dyrt.
Vil fortsatt anbefale det, da flere har hatt problemer med at det blir vanskelig etterhvert.

jerognal
31/12/14, 16:57
Ja får vel prøve det utpå nyåret.

Torsen67
01/01/15, 21:48
Noen som har delenr på dette krysset i rattakslen?

Ullteppet
02/01/15, 00:36
Hei!

Ny her på forumet :-)
Har en xc70 2007mod som er rar, treg på stryringen når jeg bruker små bevegelser. Fikk sjekka hos frydenbø i kjøkkelvik, men de fant ikke noe galt.
Tok en forstillings sjekk hos snapdrive i Åsane og de fant slitt bakre lenkarm foring på høyre side, og dårlig fjerbens lagere.
Snappen mente at tregheten skyldes fjerbens lagrene. De fant forøvrig utslitt motorfeste nede helt framme. (momentstag).
Har skiftet moment staget, men fjerbens lager og lenkarmforing har jeg ikke fått tatt enda.
Tenkte skifte støtdempere samtidig og skifter lenkarmene i stedet for å presse ut foringen. koster litt..
Rart at ikke Frydenbø oppdaget disse tingene, men sender meg i stedet ut på veien med beskjed om at alt er i orden ?
Kan det være fjerbenslagerene som lager problemer med xc70 iene?

sekse
02/01/15, 00:52
Velkommen til forumet! :)

Ja, fjørbeinslageret vil merkes på styringen. Ingen tvil.

Griffin
23/01/15, 09:18
Ok nå begynner min att bli ganske exakt som OP beskriver.

Idag er det -10 igjen og idag gikk det knappt an att styre!!!
Helt jävligt.

Jeg må få sjekke det der krysset så lurer på om dere som bytta kan hjelpe:

* Ser jeg hele denne greia fra innsidan av bilen? Jeg tok av "tåfis-gummit" men hade ikke med meg verktöy för neste kobling, men det er meget vanskelig att komme åt her, mener dere att man gjör hele byttet herfra?? Hvor mange svordommar koster dette lurer jeg på :D

* Så...jeg lossner den bäljen og så er det kun 1 skrue utenifra (om man åpner panseret) så får jag den lös? Kan dette stemme?

* Fant vi delenummer på denne, og hvor mye penger var egentlig "rimelig" ? :)

* Er det mulig att ta vekk teppet eller vek dere bare dette til siden?

Griffin
26/01/15, 20:49
Kan se ut som jeg fikset det!!

Det var vanskelig att se da det er så trangt her så jeg tok ett par bilder.
Rette meg om jeg har feil, men jeg syns ikke denne ser så ille ut. Möckete og torr ja, men syns ikke det ser ut som att den er rustig eller ödelagd i det hele tatt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/824.jpg


Husk, jeg måtte bruke 2 hender, det knirket her og der i svinger og rattet gikk ikke tilbake etter sving.

Jeg drog til europris og kjöpte wd40 för 39,- og sprayade fra utsiden, rattede litt fram og tillbake og sprayde litt mer. Jeg tömde kanske 1/3 burk og la det stå fra lunsj til 15:30 og når jeg drog hjem så var allt i orden igjen. Har parkert, kjört sakte osv og rattet går tilbake av seg selv, jeg kan styre med en hand og det knirker ikke i det hele tatt.

Så nå lurer jeg på vad det finnes för bedre ting att smöre med som holder litt. Helst skulle jeg vilje drenke den i noe tykt "guffe" slik att den blir helt smurt og også holder borte salt og skjit. Nån som har forslag?

Torsen67
27/01/15, 00:07
Tykk guffe har den egenskapen at det tar til seg feks sand og annen drit. Dette vil feste seg og slitasjen vil nok eskalere.
Grusveier er vel typisk miljø som ikke er bra. Iom at smøringa hjalp tyder på at denne er moden for utskiftning uansett.

Griffin
27/01/15, 00:28
Ok men jeg kan ikke se hvordan jeg skal klare dette selv, det er så trangt att jeg har ikke en mulighet att få den lös. Er ikke aktuellt att lemne in heller pga penger. Tenkte om det fantes noe bedre smöring slik att jeg kan kjöre videre en stund.

jerognal
27/01/15, 08:00
En sprayboks med kjedefett fra Biltema?

Griffin
27/01/15, 15:48
Takk.

Griffin
04/03/15, 21:56
Nå har jeg fått gjort en del ting med bilen min.

Bilen er kontrollert runt om.

* Skiftet begge fjör fram. Fjörbensfeste er fine, dempere er fine.
* Skiftet ene hjulagret fram höyre.
* Skiftet bärebruer. Kuler er fine.

Mina lyder var mest sannsynlig bärebru da de var helt utslitte.

Jeg har ingen bedring i denne "lugging" det kan tvertemot se ut att ha blitt verre.
Nå hade jeg vant meg ved en bil med sykt mye slark i fremre foringer og kun kjört en dag med de nye, men jeg opplever bilen som utruligt mye bedre i gupp og ujevnheter, og att den er "smudere" i styrning. Nesten litt treig, men det kan vara att de foringene er så nye.

Rundt-rundt i rundkjöring gir nesten samme "vill tilbake hele tiden"-fölelse som förr men ikke alls lika hart og ryckigt uten mere mykt.

Er igentlig kun ved fulle varv i rundkjöringer eller meget store lange rundkjöringer så jeg tror jeg bara lar det vare, bilen er bra nok nå etter de tingene er byttet.

Nye fjör:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/156.jpg

Gamle bärebru:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/157.jpg

2 ting:
1. Det var sånn slark att den nesten hengde og slengde. Dette har tatt ca 9 måneder fra "bör byttes" til "sykt dårlig".
2. Notere att ena siden av festet er rundet og andre et flatt. Den ene av disse satt altså 180grader feil vei montert! Dette förte til dårlig vad det nu heter....hjulinstilling. Noterte att dekkene faktiskt er slitt litt skeivt.

Fikk fikset dette med justering og satt på nye med polyforinger fra breakparts:

ahhhhh
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/158.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/159.jpg

jerognal
10/03/15, 08:20
jeg ser at det lekker servoolje fra servotanken min. Lekker i bunn av tanken ved slange. lurer på om jeg skal prøve å bytte denne tanken først. Har vel vært noe tull med disse etter hva jeg forstår. Fikk sjekket akselkrysset mitt og det var nada rust der.

Har Skruvat grei kvalitet på denne tanken?

jerognal
21/03/15, 13:52
Da har eg skiftet dempere og fjører samt tårnlagre foran. All lugging i styring er iallefall vekke i dag. Får no se det an.
Lagrene mine var helt kake og gikk nesten ikke rundt. Dempere like "bra".
I dag jobbet ikke styring imot meg iallefall....
Så skifte av rattaksel er lagt på is her foreløpig.

Men merker at ved FULL sving så retter ikke bilen opp igjen sjøl. Siste kvarte omdreining må det tvinges litt tilbake før selvoppretting kommer tilbake. Skal det være slik?
Må eg ha forstillingskontroll etter bytte av dempere og fjører framme?

Torsen67
22/03/15, 10:55
Min retter seg heller ikke opp slik du forklarer. Der mistenker jeg rattakselkrysset.
Du skal ikke trenge forstillings kontroll for denne jobben du har gjort nå.

Griffin
22/03/15, 15:08
Etter smurning av krysset så rettet min opp som en dröm, som en ny bil.

Den har blitt litt treigere der nå etter massa bytte ting og jeg misstenker att nye ting må "gå sig till litt".

RuZleBiFf
22/03/15, 21:13
Det er også mulig at krysset rett og slett er ødelagt.
Når du kan smøre det opp fra utsiden betyr det at ting er veldig "åpent" for ytre påvirkning, noe som ikle er bra. Søle og støv kommer da like lett inn i krysset som det du smører med.
WD40 og sånne midler tørker veldig fort inn. Hvis du ikke gidder å bytte det, bør du heller se på å smøre med noe som er laget for å virke over lengre tid.

Griffin
23/03/15, 09:34
Jeg hörer vad du sier og jeg har smurt med kjedefett.

Men unskyll mig.."ikke gidder" er ikke korrekt. Jeg har medicinske problemer som gjör att jeg ikke er i fysisk stand att klara bytte denne del. Jeg har ikke heller råd att la verksted ta det da mat kommer före dette når den ser ut til att virke greit.

Jeg har planert att be volvo bytte denne (eller annet verksted) men må kansje vente till skattepengene kommer.

Torsen67
23/03/15, 13:03
Griffin: dette viste jo ikke vi noe om! Når man leser over så virker det som du ikke ville bytte dette krysset, men at du på død og liv skulle ordne dette med grease, wd40 eller annet fludium. Men er du verken i fysisk stand eller har økonomi til det så er det greit. Men det kan som sagt ikke vi vite i forkant så lenge det ikke er nevnt;-)

Griffin
23/03/15, 15:03
Jeg skriver att jeg ikke klarer bytte det selv og skriver også att jeg ikke har penger.

Post #35 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=35)

På död og liv höres også feil ut, jeg sier jo att jeg måtte bytte saker för 8000,- for att ha lov att ha bilen på veien og det kommer före dette kryss som beter sig fint etter smurning. Nei jeg visste ikke att det skulle koste 8000,- men jeg viste att det skulle bli såpass dyrt att jeg ikke skulle ha noen tusener som ligger og slenger etter dette jeg nevner over.

På deg höres det ut som nettopp på grund av att det virker så fint nå så kommer det explodere når som helst. Hvis dere mener att det faktiskt er en meget stor risiko att kjöre videre nå på bakgrunn av att krysset likte smuring, ja då må jeg omvurdere dette og öka på forbrukslånet da jeg kjörer familien min i bilen.

Thomazz
24/03/15, 00:08
Er det egentlig no beskyttelse på dette krysset opprinnelig som blir borte over tid og dritt kommer inn?

Har samme problem å tenkte å orlve å smøre først :)

Torsen67
25/03/15, 10:51
Tror det er dårlig med beskyttelse. Rart det ikke sitter en belg over krysset. Skal vel egentlig komme veldig lite fukt på krysset så lenge man har beskyttelses plate under motoren.

Thomazz
25/03/15, 11:37
Så da kan det funke å smøre da :)

jerognal
25/03/15, 17:47
Krøp under og smurte det krysset i dag. Merket ingen forskjell.
Status på min etter bytte av dempere, lagre og fjører er at luggingen er vekke. Det var nok lagrene sin skyld.
Derimot så har bilen blitt rar på en helt annen måte. På siste halve omdreining mot full sving, drar bilen rattet voldsomt til bunn. Må dra rattet ut av dette med makt. litt vanlig svingete vei er helt ok.
Jeg har en mistanke om at det må ny hjulstilling til etter bytte av dempere. Det er jo tross alt litt å gå på i bolthullene på fjørbeinet. Og samme oppe på lagrene. Kan aldri tenke meg at dette stemmer ved bytte...Bilen virker helt rar.

En annen ting jeg tenkte på: Kan dårlige drivnuter føre til slik adferd på styringa? Hadde en liten sprekk i indre belg.... Dermed kan vel den knuten ha fått en knekk...

sekse
25/03/15, 17:57
Begynte å lede gjennom innlegget ditt og det første jeg tenkte var hjulstilling. Noe du foreslår selv...

Prøv det :)

Thomazz
25/03/15, 19:50
Hadde tatt hjulstilling uansett jernonal [emoji4] men på min vet jeg det er krysset da den ble sykt tung av å stå to uker for så å brå smøre og kjenne forbedring. Tenkte å ta på rustløser og så smøre [emoji4]

jerognal
25/03/15, 20:00
Da ringer eg verkstedet i morgen og får time til hjulstilling asap.

Thomazz
26/03/15, 07:38
Da ringer eg verkstedet i morgen og får time til hjulstilling asap.
Mekonomen har forresten greie priser på det[emoji4]

jerognal
26/03/15, 07:40
Mekanikeren min har greiere pris. Garantert!:cool:

Thomazz
27/03/15, 20:32
Noen som har noen sider og anbefale å kjøpe kryss? :)

sekse
27/03/15, 20:48
Koster rundt tusenlappen hos Volvo med rabatt.

Thomazz
28/03/15, 16:31
Skal bytte over påske, tenkte å snøre bå imens. Kjedespray bo bra å snøre der med? :)

Griffin
29/03/15, 10:46
Jeg brukte massa wd40 noen ganger om dagen i 2 dager og så kjedespray dagen etter det og min har hållt sig like fin siden dess. (Januar)

Men virker som jeg sölet litt på den gummigreia der slik att den ble bittelite stor i festet og da fikk jeg mye turbo-lyd inn i kupèn, så måtte lage en demper og ha over der.

jerognal
30/03/15, 10:25
Da har eg vært på forhjulsstilling med bilen. Mekaniker holdt på å le seg ihjel da eg kjørte inn på bukken. Skeivere forstilling hadde han aldri sett. :-)
Men nå er den justert inn etter demperbytte og fjørbytte, og bilen går no rett og har selvoppretting og stikker ikke av i svingene.
Så da kan vi bare konkludere at Forstillingskontroll er ABSOLUTT påkrevd etter bytte av dempere og fjører.
Men FRAMDELES har eg litt mot-jukk fra styring i rundkjøringene.......
får prøve å smøre krysset litt mer. Mekaniker sa "Pøs på med smøring". Han var enig i at krysset kunne være problemet.

Thomazz
30/03/15, 10:42
Beste er vel å bytte? Er vel slitent. Jeg bytter nok mitt over påsken :)

Griffin
15/04/15, 20:11
Er det noen som kan hjelpe med delenummer på 13 og 14. (og 15 hvis den er spesiell)

Har nå lyst att bytte begge. Virker fortsatt fint, men skal alikevel ha bilen inne hos verksted snart så kan ta dette sammtidig, pratede med dem idag og de sa att de gjort dette förr.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/433.jpg

-Jørn-
05/10/16, 07:21
Noen som har delenr på nedre rattaksel kryss til 2006 Volvo XC70?....mistenker at mitt også er ferdig....er veldig ustabil i venstresving i 80km/t og høyere fart. Ved nesten rattutslag går ratt helt ut i utslag og blir der...ingen selvoppretting,blir stående der til jeg selv svinger mot høyre.
Når den er ustabil er det nesten som servopumpa suger luft eller som om bilen overstyrer litt..blir liksom sittende å korrigere.
Har byttet dekk,fjærer,tårnlager og tatt hjulstillingskontroll.

Per Turbo
06/10/16, 12:42
Første jeg tenker er tannstanga, som ikke er ett ukjent problem på disse bilene over tid.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

sekse
06/10/16, 14:58
Delernr på nedre rattstammen på min 2005 V70 er VO 30741950.

Høres ut som om det er krysset på nedre rattstamme som er helt ferdig. Da får du slike symptomer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torsen67
10/10/16, 10:41
Nedre rattstamme sier du, tenker du da på del nr 9 eller 13?

sekse
10/10/16, 12:01
Nedre rattstamme sier du, tenker du da på del nr 9 eller 13?

13

:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
10/10/16, 16:40
Husker vi byttet på Ren til Petter, der var også det krysset (13) helt ferdig!

Børge Vikebø
11/10/16, 21:01
kryss nr 13 er standard feil på disse. Byttet på flere i familien..

jerognal
11/11/16, 19:58
Da er jeg endelig i mål og vil oppsummere min vei mot strøken styring:
1. Skiftet dempere, fjører og lagre. Endel bedre.
2. Skiftet rattakselkryss. Det gamle lugget. Ikke noen stor forbedring dog.
3. Flushet tannstaget. Merkbar bedring men ikke vekke.
4. Nettopp vært på EU. Defekt høyre bærekule samt løs drivakselbolt og sprukket ABS-ring. Ny bærekule og ABS ring montert.
(Skal være obs. på å sjekke drivakselbolt ved hjulskifte heretter).
NÅ forsvant siste rest av lugging.

Ehhh nei. Lugger igjen som før....

jerognal
05/06/17, 14:25
Kan oppdatere denne med at styring stort sett lugger som før. Så da må vel tannstag byttes. Men det blir ikke aktuelt på så gammel bil som har passert 300.000.
Ble anbefalt å prøve QMI servo-tilsetning. Flaske er bestillt. Blir spennende, for jeg har jo i alle år brukt QMI produkter og er kanonfornøyd og aldri har tull med hverken automatkasser eller motorer.

Skal holde dere oppdatert.