PDA

Vis full versjon : 2004 V70 -Problemer med clutch på vestlandsferie



tommye
27/07/14, 09:02
Heisann :)

Bilen det gjelder er en V70 04, 2.4l Bensin 100 kW. Fått mye hjelp med andre Volvo-relaterte ting her tidligere, men finner ikke noe særlig om dette som skjedde med V70en min i går.

Jeg er for tiden på ferie på vestlandet. Når vi hadde kommet nesten helt frem her i går og skulle kjøre inn der vi skulle være skjedde følgende:

Jeg tråkket inn clutchen for å gire ned, imidlertid kom ikke clutchpedalen ut igjen. Den ble stående inne. Jeg klarte å få parkert bilen der vi skulle være, men nå kommer jeg ikke noe særlig videre (noe som i og for seg er litt upraktisk ettersom vi ikke hadde tenkt å være på sunnmøre til evig tid).

I forkant av dette hadde det vært en slags plystrelyd fra clutch når clutchpedalen var helt ute, denne forsvant når jeg touchet så vidt borti pedalen. Lyden dukket opp noen mil før selve clutchpedalen gikk i bånn og ikke kom ut igjen.

Jeg kan manuelt trekke ut clutchpedalen med hånda, uten at dette har noe innvirkning på systemet for øvrig, trykker jeg inn pedalen igjen så blir den stående inne og må manuelt trekkes ut på nytt.

Har prøvd å lese meg opp endel på emnet siden i går, det jeg har sjekka er selve pedalen med denne fjæren = ser hel ut.
Videre forstod jeg det slik at om det var kass mastersylinder ville man gjerne se en type oljelekkasje/hydraulikkolje inne i bilen = ser ingen lekkasje inne i bilen eller på mastersylinder i motorrommet.

Til slutt sjekket jeg bremsevæske/hydraulikkolje-ekspansjonstanken i motorrommet. Så at denne lå litt lavt, så jeg fylte på litt der. Hører da etter relativt kort tid "rennende væske-lyder" under bilen, når jeg legger med ned og ser ser jeg at det renner olje fra litt på innsiden av venstre forhjul.

Etter å ha lest mer om dette på nettet lurer jeg på om det kan være denne slavesylinderen som har tatt kvelden? eventuelt om det er noe type slange som går til clutchsystemet som har sprunget lekk.

Har noen av dere noen erfaringer med hva det kan være? jeg har ikke rukket å jekke opp bilen og skru vekk dekslene under for å kunne se ordentlig, håper å få tilgang til litt mer utstyr for å kunne få gjort dette i dag og kan oppdatere denne posten etter det.

Om det er slavesylinder som har tatt kvelden må man, slik jeg har forstått det, ned med hele kassa for å få skiftet denne, i så tilfelle er det vel like greit å skifte hele clutchen samtidig? (bilen har gått ca 194 000 km), er i tilfelle slavesylinder en del av de clutchsettene man kjøper, eller kommer denne i tillegg?

Om det er slik at det er slange som har løsnet, bør jeg vel bytte/feste denne, fylle på mer hydraulikkvæske og lufte systemet?

Denne plystrelyden jeg hørte på noen mil i forkant av at pedalen sluttet å reagere, kan dette også ha noe med slavesylinder å gjøre? eller er dette noe som kan skyldes f.eks. utløserlager el.l.? (greit å få fikset dette også når man først skal ha ned hele kassa).

Har noen noe antagelser på pris på disse operasjonene? ser fra tidligere at f.eks. Volvo tar ca 12 k bare for arbeidet med å skifte clutch? vil anta at et uavhengig verksted er rimeligere. Noen som har noen anbefalinger på gode verksted til denne jobben på søre sunnmøre? (eid, måløy, volda, ørsta, ulsteinvik, fosnavåg, hareid, vanylven el.l.)

Ola Hagen
27/07/14, 11:00
den plystrelyden, jeg vet ikke helt om det kan høres slikt ut, men når utløserlageret begynner å bli dårlig så blir det jo lyder.

MadAss
27/07/14, 12:52
Slavesylinderen sitter i utløserlageret. Trolig dette som lekker.
Frydenbø på Sandane bruker å ha grei pris kontra en del andre merkeverksted.

tommye
27/07/14, 14:40
Jøss, svar så fort jo, moro :)

Liten foreløpig update; Prøvde å komme meg under bilen i stad for å se bedre, litt vanskelig når jeg kun har tilgang til den jekken som følger med bilen (stoler ikke helt på den kontra bukker). Ser ihvertfall at det ligger bremsevæske oppå det dekselet som er under motor/girkasse.

Prøver å ringe litt rundt i morra for å sjekke med verksteder, det er vel sannsynligvis like greit å få byttet alt av clutch da, når jeg først er i gang med en slik operasjon. Verkstedet vil vel i så tilfelle også skifte både utløserlager og slavesylinder? (ellers får jeg be de spesifikt om å gjøre det).

Takk for gode tips mtp verksted o.a. :) Jeg oppdaterer videre etterhvert som det skjer noe :)

MadAss
27/07/14, 15:03
Om du ber om å skifte slavesylinder eller utløserlager er ett fett, da dette er en komplett enhet. Anbefaler bytte av clutch samtidig, siden også denne gjerne er full i bremsevæske.

tommye
28/07/14, 09:18
Liten update. :)

Bilen ble hentet av NAF nå på morgenen og kjørt til Oseberg mekaniske i Syvde (har hørt de har fått endel gode tilbakemeldinger tidligere). De tok opp bilen og tittet på den, var en tydelig lekkasje fra clutch/girkasse.

De anbefalte da, i tillegg til å skifte slavesylinder og clutch, også å vurdere å skifte svinghjulet.

Så prisen på dette svinghjulet lå på ca 10k, så ba de se an hvordan det gamle svinghjulet så ut før de eventuelt skulle skifte det. Noe de skulle gjøre, de hadde fra tidligere hatt erfaring fra en V50 som skiftet clutch og ikke svinghjul at svinghjulet måtte inn og byttes etter ca et års tid. Vet ikke om det samme gjelder for V70? (er vel dobbeltmasse på både V50 og V70 såvidt jeg har forstått).

Har dere andre som har skiftet clutch på V70 tidligere også byttet svinghjulet i samme operasjon? eller har dere sett an og ventet? frister ikke veldig å cashe ut enda 10 k for nytt svinghjul merker jeg.

Ellers skulle de ha ca 4500 for delene og beregnet ca 8-10 timers jobb. Mener jeg tidligere har lest at Volvo-verksted beregner ca 6?

aarnes
28/07/14, 09:23
Du skriver ikke hvor langt bilen har gått, men jeg ville ikke sagt ja til bytte av svinghjul med mindre det virkelig er nødvendig.
Det er jo ikke en motor med veldig mye power, jeg har selv byttet clutch på mine biler - S60 og V70 med D5 maskin - ca 140k på tellern, ikke vært behov for nytt svinghjul. (Sistnevnte så lakk utløserlageret som en sil, samme som har skjedd hos deg tenker jeg)

Ang. tid; 10 timer høres mye ut, da er nok det inkludert bytte av svinghjul. jeg sto på et halv-profesjonelt verksted, med litt kløning, spising osv så ble det 8t , og jeg er ikke mekaniker...

tommye
28/07/14, 20:42
bilen har gått ca 194 000 km, er jo ikke så mye power som du sier, samtidig som bilen er pent kjørt (ihvertfall de siste 80k km - tror også forrige eier behandlet bilen ganske ok). Han mekanikeren skulle ringe meg nærmere i morra, skulle da sammenligne det nye svinghjulet med det som allerede står i bilen - tror det skal mye til før jeg gidder å skifte det. Ser også ut som flertallet på andre forum lar være å bytte dette ved clutchskifte.

Stilte jo spørsmål ved timene det skulle ta å skifte dette, og han modererte seg noe der. Får vel et greit anslag i morra vil jeg tro.

Ellers;
Var vel deg jeg handlet stereo av for noen år siden (2011 tror jeg), HU-603 - fungerer som gull enda! :)

EvolveR
28/07/14, 21:50
Jeg hadde samme problem som deg, byttet bare clutch og utløserlageret. Jeg er mekaniker og brukte ca 9 timer på jobben alene. Tviler meget strekt på at svinghjulet er deffekt. Dette problemet er nok noe større på d5 ved høy km. Min s60 d5 hadde gått 300.000 og svinghjulet ble ikke byttet.

Christian
28/07/14, 21:56
En sånn jobb, på verksted, tar normalt sett ikke mer enn 3-4 timer.
Men det kan jo tenkes dem drar ut litt for å få inn noen kroner. Syns uansett 10t hørtes drøyt ut.
Det er ut/inn med kassa som tar tid. Så fort kassa er nede er selve clutch/svinghjulspakka byttet på 30min.

aarnes
28/07/14, 22:09
bilen har gått ca 194 000 km, er jo ikke så mye power som du sier, samtidig som bilen er pent kjørt (ihvertfall de siste 80k km - tror også forrige eier behandlet bilen ganske ok). Han mekanikeren skulle ringe meg nærmere i morra, skulle da sammenligne det nye svinghjulet med det som allerede står i bilen - tror det skal mye til før jeg gidder å skifte det. Ser også ut som flertallet på andre forum lar være å bytte dette ved clutchskifte.

Stilte jo spørsmål ved timene det skulle ta å skifte dette, og han modererte seg noe der. Får vel et greit anslag i morra vil jeg tro.

Ellers;
Var vel deg jeg handlet stereo av for noen år siden (2011 tror jeg), HU-603 - fungerer som gull enda! :)

Mulig det :-P bra det fortsatt fungerer ;)


En sånn jobb, på verksted, tar normalt sett ikke mer enn 3-4 timer.
Men det kan jo tenkes dem drar ut litt for å få inn noen kroner. Syns uansett 10t hørtes drøyt ut.
Det er ut/inn med kassa som tar tid. Så fort kassa er nede er selve clutch/svinghjulspakka byttet på 30min.

Har du noen gang byttet dette på S60/v70? 3-4t syns jeg var lovlig lite. samtlige verksteder jeg snakket med bergnet en arbeidsdag.

Christian
28/07/14, 22:11
Ja, når du tar ned hjelperamma så er kassa "rett der", for en som har gjort dette et par ganger så er det fort gjort.

Ola Hagen
28/07/14, 22:24
Ja, når du tar ned hjelperamma så er kassa "rett der", for en som har gjort dette et par ganger så er det fort gjort.

så du tar ned hele hjelperamma? Ikke bare løsne litt på høyre side og helt løs på venstre side for å tilte?

tommye
30/07/14, 18:49
Da var ihvertfall bilen fikset opp igjen, svinghjulet så helt bra ut - de på verkstedet anbefalte ikke å skifte det.
Det ble totalt regnet 10 timers jobb, da ble også skiver og klosser foran byttet når de først var i gang.

Tok også kontakt med Volvo i Ålesund for å høre hva de ville gjort i "mitt" tilfelle. De anbefalte selvfølgelig å skifte både slavesylinder, clutch, svinghjul og simring ved veiv når de først var i gang - til en totalpris pålydende kr 30 100,- (sånn ca). (sånn om noen andre skulle finne denne tråden senere og lure).

Tusen takk for all god hjelp jeg har fått i denne tråden - oppdaterer ikke noe mer om ikke noe uforutsette ting skulle skje med clutch sånn i nærmeste fremtid :)

Torstein R
30/07/14, 19:30
Akkurat samme skjedde på min S60 2002 nå nylig. Gått nesten 191 000 km. Hørte litt synging i utløserlageret, og noen få gearinger senere kom ikke clutchen ut igjen. Selvfølgelig slavesylinderen... Betalte litt over 17 000 sure kroner på merkeverkstedet.

Mvh Torstein R

tommye
30/07/14, 22:24
Hører det er en slags klakkelyd når bilen står i fri nå, forsvinner når jeg trykker inn clutchpedalen, usikker på om denne har vært der før - er jo lettere å legge merke til lyder når man akkurat har skiftet deler. Mistenker jo egentlig svinghjulet mtp denne lyden, noe som iflg verkstedet så fint ut. Leser også på andre forum at det ikke er uvanlig med litt "arbeidslyd" herfra..


Akkurat samme skjedde på min S60 2002 nå nylig. Gått nesten 191 000 km. Hørte litt synging i utløserlageret, og noen få gearinger senere kom ikke clutchen ut igjen. Selvfølgelig slavesylinderen... Betalte litt over 17 000 sure kroner på merkeverkstedet.

Mvh Torstein R

Ok, skiftet clutch du også da eller? ikke svinghjul regner jeg med? (da hadde det fort vært 10k dyrere antar jeg?)