PDA

Vis full versjon : Motorvask med høytrykk



ChrML
18/06/10, 20:51
Bør jeg være litt mer forsiktig med motorvask på varm motor når jeg har montert nytt ekstraktorgrenrør i svartstål på 940in? Mtp bråkjøling / eksosbandasje og slikt eller er det ikke noe problem?

Nå som bilen er original så tar jeg bare en pose over luftfilteret og spyler rett i alt som er oppi der. Selv på varm motor så det ryker som bare det av turbo og manifold. Aldri opplevd noe fusking eller problemer faktisk selv om jeg har spylt rett i fordeler og diverse.

TeamBørnOut
19/06/10, 04:40
hvem spyler kaldt vann på varme ting? :D

TeamBørnOut
19/06/10, 05:07
pass også på at du ikke river i filler eksosbandasjen med høytrykk spylern.

ChrML
19/06/10, 08:51
hvem spyler kaldt vann på varme ting? :D
Pleid å gjøre det med gamle turboen fordi selvvasken er et lite stykke unna hjemme :p. Ryker hvitt lange veier :p.



pass også på at du ikke river i filler eksosbandasjen med høytrykk spylern.
Var noe sånt jeg tenkte på kanskje kan være fort gjordt.

TeamBørnOut
19/06/10, 09:06
jepp! gjorde dette på monkeyn i går. tok faktisk ikke nærme heller. men dritten er kjøpt fra biltema. kan være derfor :)

boman
27/06/10, 09:38
ChrML:
Jeg har alltid syns motorvask har vært litt skummelt, men er det null problem å bruke "høytrykk" vasken på statoil + avfetting derifra oppi motoren? innbiller meg at det er for mye trykk, selv om trykket der ikke akkurat er ekstremt.

Eller er hageslangen og noe motorvask ifra feks Torshov bedre?

volvoRsport
27/06/10, 10:05
ChrML:
Jeg har alltid syns motorvask har vært litt skummelt, men er det null problem å bruke "høytrykk" vasken på statoil + avfetting derifra oppi motoren? innbiller meg at det er for mye trykk, selv om trykket der ikke akkurat er ekstremt.

Eller er hageslangen og noe motorvask ifra feks Torshov bedre?

Høytrykk er null stress å bruke, ihvertfall på en B230.

Øyvind G
27/06/10, 10:12
hvis du har fram montert fordeler, så må man være litt forsiktig rundt den. jeg hadde problemer med dette i 3 dager en vinter for et par år siden. når du først har fått fukt inni fordeler/fordelerlokket, så er det ikke så lett og bli kvitt det igjen (ja. jeg prøvde med blåsepistol og pappir)

virker som om den bakmonterte er litt tettere :)

boman
27/06/10, 10:20
Men da har jeg jo ingen unnskyldning til å ikke få det litt renere under panseret lenger ;)
Men bør kanskje la bilen kjøle seg litt ned hvis jeg har kjørt mye før jeg når frem til statoil, så avfettinga ikke tar fyr (står jo sånn fare skilt om at ikke skal påføres varme flater mtp brann osv) hehe

Øyvind G
27/06/10, 10:26
har du tid til å vente litt, så er jo det det beste. kan godt ta det litt pent rundt fordeler uansett (trenger ikke å stå å spyle direkte på den for morro skyld hvis du skjønner) sånn i tilfelle. er ikke no morro å stå å kødde med fusking når du skal kjøre vekk fra selv vasken :P

henrik940
27/06/10, 10:28
Jeg bruker Meguiars motorvask. Veldig effektiv, og spyler av med høytrykk. Selv når motoren er varm.

Dekk til luftfilter :)

ChrML
27/06/10, 17:23
Jeg har ikke dekket til annet enn luftfilter eller. Spylt rett inn i fordeler, pluggledninger og det som er. I tillegg er fordeleren full av olje fra o ringene bak der :p. Ikke merket noe til fusk.

THolandsli
27/06/10, 17:29
Er lurt å la bilen stå ei god stund på tomgang med panseret på gløtt når du nettopp har vaska. Da vil varmen tørke opp matta under panseret og evt fukt som har kommet inn i kontakter og kriker og kroker i motorrommet.

TeamBørnOut
27/06/10, 17:51
hvis du har fram montert fordeler, så må man være litt forsiktig rundt den. jeg hadde problemer med dette i 3 dager en vinter for et par år siden. når du først har fått fukt inni fordeler/fordelerlokket, så er det ikke så lett og bli kvitt det igjen (ja. jeg prøvde med blåsepistol og pappir)

virker som om den bakmonterte er litt tettere :)

bakmonterte er veldig åpne. det er fordi den skal få ut gassen som blir produsert i fordelern.

Oldren
27/06/10, 17:52
virker som om den bakmonterte er litt tettere :)

Er vel ikke noe tettere, men den står sånn at alt vannet renner ut av den.
Hadde motoren igang en dag jeg tok motorvask, å tømte ca 10 liter vann over selve motoren ifra en bøtte. Den stoppet tvert, men starta og tvert jeg prøvde, litt småfjusking, men det var over etter noen sekunder.

jonass
27/06/10, 20:06
Jeg vaska på statoil selv vask, med den avfettinga dems, og plasten i motor rommet ble hvit. Men skal dra nå snart og vaske motor rommet igjen og skylle mer, kanskje jeg ikke gjorde det bra nok sist.

MrX
27/06/10, 20:16
Vær litt forsiktig med statoil sin avfetting på motoren når den er varm. Har faktisk hatt en bmw 3 serie som endte i flammenes rov etter litt uforsiktig omgang med avfetting.

jonass
27/06/10, 20:19
Haha, hadde gjort seg og fyra opp volvo mens jeg hadde vaskan ja.

ChrML
27/06/10, 20:46
Godt at ikke "Avspyling" knappen og høytrykkspyleren er så langt unna da hvis det skulle ta fyr :D.

henrik940
27/06/10, 20:49
Eller så har du jo skumbørste :p

MrX
27/06/10, 20:51
uheldigvis sto jeg hjemme med en hageslange som ikke ville holde seg fast i veggen. Ble litt stress og en hund som ikke forsto hvorfor jeg sprang fram og tilbake med vannskålen hans.

Øyvind G
27/06/10, 20:55
Er vel ikke noe tettere, men den står sånn at alt vannet renner ut av den.
Hadde motoren igang en dag jeg tok motorvask, å tømte ca 10 liter vann over selve motoren ifra en bøtte. Den stoppet tvert, men starta og tvert jeg prøvde, litt småfjusking, men det var over etter noen sekunder.

kan hende det, men tror det er lettere å få problemer med kondens i blokkmontert fordeler enn det er med topp montert fordeler. det er hvertfall bare å vaske og se åssen det går :D

jonass
27/06/10, 21:00
Var nettopp og vaska motor rommet nå. Må taes en gang til ser jeg med oppvask børste og diesel eller noe. Er litt fast grodd dritt.

henrik940
27/06/10, 21:00
Var nettopp og vaska motor rommet nå. Må taes en gang til ser jeg med oppvask børste og diesel eller noe. Er litt fast grodd dritt.

Åssen avfetting brukte du?

henrik940
27/06/10, 21:05
http://norskprol.meguiars.no/default.asp?uid=65&CID=29

Jeg bruker den øverste.

jonass
27/06/10, 21:06
Jeg brukte statoil sin. Men er mer fan av diesel egentlig. Eller parafin.

henrik940
27/06/10, 21:10
Jeg brukte statoil sin. Men er mer fan av diesel egentlig. Eller parafin.

Hvordan er det for trykkrør, gummi osv med diesel :p ?

jonass
27/06/10, 21:21
Det går utrolig bra, diesel er jo såpass feit. Blir seende nesten nytt ut.

kermitt
27/06/10, 21:25
liker best å vaske med parafin selv for å løse den grøvste også skrubber jeg over blokka og andre metall deler med en skuresvamp dynka i FK redskapsvask. skeptisk til å spyle noe særlig på motor. men det er mulig det er bare noe jeg innbiller meg, ser det funker veldig bra for mange her så.

TeamBørnOut
28/06/10, 15:29
div avfettnings produkter er jo ofte utvannet diesel eller parrafin. whitesprit er det jo mange som bruker også..
diesel / parafin tar det meste + at det ikke skader ting. billig er det også. en liten kost fra biltema så blir alt rent å pent :)

jonass
28/06/10, 16:57
Lukter jo white sprit av statoils avfetting.
Og lukter parafin av enkelte.
Skal man ha litt skikkelig luksus kan man slå til med lampe olje i stedet for parafin eller diesel.

boman
28/06/10, 21:24
Har noen testa ut autoglym sin motorvask før de spyler av?

kermitt
28/06/10, 21:32
hvorfor kjøpe noe utvanna når du kan få de tunge greiene billigere og mer av det?

jonass
28/06/10, 21:35
Haha ja, fant en avfetting som visstnok ikke var giftig engang. Den har jeg god tro på at funker bra til vasking:D

volvoRsport
28/06/10, 21:41
Haha ja, fant en avfetting som visstnok ikke var giftig engang. Den har jeg god tro på at funker bra til vasking:D

Mange vannbaserte avfetting som er like bra/bedre enn vanlige avfettinger, og de kan også tynnes ut.