PDA

Vis full versjon : Avgassproblemer b20 i 142



hanole
25/07/14, 08:55
Hei, hadde nylig min 142 på EU-kontroll, noe den strøk med glans, blant annet på avgassmålingen. CO-verdien var på 6,5, noe mekanikeren mente var greit nok på så gammel bil. Men HC-verdien var rundt 2000, tror normalt den skal være ca. 2-3-400? Dette mente mekanikeren kunne skyldes feiltenning eller falskluft. Jeg har lett etter falskluft uten resultat. Har også målt kompresjonen, den var om jeg husker rett litt lav men lik på alle sylindrene.

Men noe jeg reagerte på når pluggene var ute var at plugg nr 1 var hvit, plugg 4 derimot var helt sort og nedsotet. 2 og 3 var henholdsvis litt hvit og litt sort. Vil ikke dette kunne tyde på at sylindrene får forskjellig luft/bensinblanding? Det synes jeg høres veldig merkelig ut mtp. motoren kun er utstyrt med 1 stk original stromberg.

Kan også nevne at plugger, pluggledninger og fordelerlokk er byttet nylig
Er det noen som har noen forslag til hva som kan være galt?

850GLTsilver
25/07/14, 21:41
Når skiftet du membranen i forgasseren din sist?
Generell overhaling av den er også en god vei å gå for å få den til å gå renere.

MEN, differansen på sylinderne tyder på enten falsk luft, eller rett og slett gåensylinder Nr 4. (stempelringer eller annet)

hanole
26/07/14, 16:12
Vet ikke når den er skiftet sist. Hvor kan jeg få kjøpt ny membran og pakninger?

Hvis sylinder 4 er gåen, vil man ikke få en indikasjon på det ved en kompresjonstest?

Aleks_
28/07/14, 21:59
Og du er helt sikker på at tenninsrekkefølge er rett? :)

Prøv en leakdown test, da ser du fort synderen.