PDA

Vis full versjon : V70 08 - Vibrering ved jevnt turtall



Petter M
23/07/14, 21:38
Har en problemstilling eg trenger litt hjelp til:P

Har en 08 v70 II 2.4 D Automat. Gått 240.000km nå.

Ved å kjøre på jevn vei, gjerne litt slakk motbakke, så får eg voldsomme vibreringer i bilen.., Har lokalisert di til å være gear, eller forstilling.

Det skjer som oftest i 50/60km/t der eg ligger på veldig lavt turtall, med lite gass, virbrasjonene gjir seg tvert om eg gir litt mer gass, eller om eg skubber girspaken til høyre, for å gire "manuelt".

For meg så virker det som om vibrasjonene begynner der girkassen egentlig burde ha girt ned, da eg føler den egentlig ligger ett gir for høyt..


Det eg trenger, er noen synspunkter for hva dette kan være..

Har snakket med noen volvo mekanikere, og ingen sier det samme:P

- Girkassen er ødelagt.
- Intern feil i girkassen.
- Converter kan være løs.
- Drivakslinger kan være problemet.
- Ett motorfeste under luftfilterboksen kan være synderen.

Bilen har gått som taxi.

Gearkassen ble sist fluchet på 206.000km., usikker på om det var første gang eller ikke.

Har kjørt 12.000km med dette problemet, først litt risting innimellom, til å nå riste litt for ofte.(rister alltid på di samme plassene,mellom hjem og jobb)

Sjekket navet på begge sider, skruene går rundt på begge sider,klarer ikke å stramme di..reiner med dette IKKE er normalt:P

Kan også nevene at eg brukte bilen fra Bergen til gatebil,videre til sverige, drammen,evje og hjem uten å merke noe til problemet, forutenom småkjøring i halden og evje...Vel hjemme begynte ristingen igjen :P

Sikkert skrevet litt mye og uoversiktligt, men håper noen har noe innspill :):)

Petter M
31/07/14, 21:30
Har fått nye bolter i drivakslingene på begge sider forran nå.. Dette hjalp ikke på ristingen..

Morgis
02/08/14, 12:20
Forsøkt en girkasse adapsjon tilbakestilling?
Om du finner noen med Dice boks, kan de gjøre dette for deg.
Evnt du kan få kjøpe en Dice boks av meg og gjøre slikt selv framover

Petter M
02/08/14, 21:54
Forsøkt en girkasse adapsjon tilbakestilling?
Om du finner noen med Dice boks, kan de gjøre dette for deg.
Evnt du kan få kjøpe en Dice boks av meg og gjøre slikt selv framover

Om det er å sitte den til "0" Stilling, så er det prøvd ja :P

TommyG
02/08/14, 22:59
Det høres ganske likt ut som når jeg hadde felger med høydekast.

Petter M
03/08/14, 10:01
Det høres ganske likt ut som når jeg hadde felger med høydekast.

hehe! Har sjekket dette også.. Først med 18" med vinterdekk, så flett nye 19" med sommerdekk, så 18" felgene igjen,nå med sommerdekk å nylig balansert.. så eg tror ikke det er felgene som lager problemer :D

Petter M
09/08/14, 22:19
Ingen som har noen innspill? :P

MadAss
09/08/14, 23:52
Tipper problemet ditt ligger i lock-up'en. Dersom en kjører med Vida innkoblet og leser ut parameterene, vil du se at vibreringen kommer når lock-up signalet ligger på 5-600 mA (dvs lock-up delvis innkoblet)
Da må girkasse byttes eller overhales.

Petter M
10/08/14, 07:08
Tipper problemet ditt ligger i lock-up'en. Dersom en kjører med Vida innkoblet og leser ut parameterene, vil du se at vibreringen kommer når lock-up signalet ligger på 5-600 mA (dvs lock-up delvis innkoblet)
Da må girkasse byttes eller overhales.


Takk for ett klokt svar :):)

Løs converter er utelukket tror du?

MadAss
10/08/14, 09:03
Vanskelig å utelukke noe som helst, bare ved å lese om problemet her på forumet. Men løs converter burde gi ulyder, og gjerne få frem vibrasjon på flere turtall/under mer varierte forhold.

Petter M
10/08/14, 14:02
Vanskelig å utelukke noe som helst, bare ved å lese om problemet her på forumet. Men løs converter burde gi ulyder, og gjerne få frem vibrasjon på flere turtall/under mer varierte forhold.

Var det som var min tanke var også:P

Har ingen ulyder, kun vibreringer i bilen.. Mer hyppigere enn tidligere

TLH
23/08/14, 11:13
Feil på lock up.bytt kasse el overhaling

Petter M
29/08/14, 07:44
Feil på lock up.bytt kasse el overhaling

Blir sverige neste mnd å hente kasse :):)

anders85
16/12/14, 22:01
Hei. Har du funnet svaret på problemet ditt? Jeg har fått samme problemet med min. En 08 XC70 D5. Mvh Anders


Sent from my iPhone using Tapatalk

autod
18/12/14, 01:11
Sjekka mellomakslingen?? Hadde samme symtomene på min 2010 xc70. Gått 325000 km. Var mellomakslingen som var gåen hos meg, bytta akslingen og alt var i orden. Var opphengene og lagrene som var gåen på min aksling Disse akslingene går ikke ann og bytte kryss/oppheng/lager på, da de er heil sveist

autod
29/12/14, 01:05
Funnet ut av vibrasjonen ??

anders85
29/12/14, 20:28
Nei desverre, ble jaggu jul i år også. Så det ble nedprioritert. Skal se på det på nyåret, samtidig som jeg bytter AC pumpa igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Viply
07/01/15, 09:49
Jeg fikk samme problem på min V70 06, 400 000 km, hørtes ut som den kjørte over et vaskebrett når LU. Fikk problemet etter at et verksted (ikke Volvo) hadde byttet olje på kassa, masse diskusjoner uten resultat. De hadde benyttet Valvoline Maxlife ATF og sa at den hadde spesifikasjoner som oppfylte Volvo sine. Fikk beskjed hos alle jeg har spurt at her er det bare å bytte kasse, km tatt i betraktning. Jeg kjøpte da 10 liter olje hos Toyota (noe rimligere enn Volvos) og gjorde jobben selv. Etter ca 50 km fungerte alt som før og jeg har kjørt 35000 km etter dette.

anders85
07/01/15, 22:41
Kansje jeg må ta en ny flush hos Volvo da og oppgradere kassa med vida?

Kenut88
11/01/15, 20:20
Finnes programvare for at kassen skal gire ned tidligere for å unngå vibrasjoner. Ligger meld fra volvo på dette.

Petter M
09/05/15, 14:35
Lenge siden eg har vert innpå her nå altså:P nå er bilen gått 269.000km, å kassen er blitt litt verre.. tullegiring osv... reiser muligens til sverige på mandag å kjøper en brukt kasse..

Stig-Arne
09/05/15, 18:10
Snakket med RATS om dette? De er jo kjent for å være god på girkasser.

Vet broderen hadde på sin forrige V70 N, vibrasjoner ved nedgiring til 3. gir.
Dette ble bedre da vi flushet den girkassen.

th3-1nonly
12/05/15, 08:37
Min nykker noe jævlig når den girer ned til 2. Men momentstaget mitt mellom kasse og karosseri er også dårlig. Sjekk opp det også imens du er igang :-) ellers ville jeg også prøvd å resette adapsjonen på kassen. Om flere deler på disse bilene så har kassen en tendens til å gire som en full bestemor. Fordi kjøremønsteret mellom personer er så ulikt. En flush og en overhaling eller utskifting av kassen er dog utvilsomt en god idè. Men har hørt om de som skifter olje i kassen og som resultatet girer den bare verre.

anders85
13/05/15, 21:38
Funnet ut av feilen din? Min hadde samme symptomer som din. Var hos Volvo, leste ut feilkoder; internfeil i gearkasse hydraulisk og mekanisk var meldingen. Det ble ny gearkasse på meg. Brukte Volvia forsikring med en egenandel på 25000kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stig-Arne
13/05/15, 21:49
Min nykker noe jævlig når den girer ned til 2. Men momentstaget mitt mellom kasse og karosseri er også dårlig. Sjekk opp det også imens du er igang :-) ellers ville jeg også prøvd å resette adapsjonen på kassen. Om flere deler på disse bilene så har kassen en tendens til å gire som en full bestemor. Fordi kjøremønsteret mellom personer er så ulikt. En flush og en overhaling eller utskifting av kassen er dog utvilsomt en god idè. Men har hørt om de som skifter olje i kassen og som resultatet girer den bare verre.

Flush med rensemiddel er jeg skeptisk til. Dette vil jo løse opp i skit som da dessverre av og til havner på uønskede plasser.

Petter M
06/06/16, 22:29
kan komme med ett etterlengtet svar :rolleyes:

Byttet kasse på 270,brukt kasse. bil er gått 313.000nå.

volvo mente det var ventilblokk,lockup som var gåen.
Den defekte kassen lot eg ligge ute i 6mnd, hadde planer om å åpne den.. ble aldri gjort.

Solgte den den til en lokal fyr, han skulle bygge den om til å kunne passe i sin 2005 xc70.

1 uke etter så ringte han å sa at han hadde bygget om, og at det var converteren som var gåen på min gamle kasse...

Hvem som har rett svar? ingen anelse.