PDA

Vis full versjon : Turbo havari på tur?



Jimmen
23/07/14, 21:14
Hei!

Gjelder en 2001 V70 TDI.

Siden jeg kjøpte bilen har den bestandig ryket en anelse blå røyk ved kaldstart..
Etter jeg kjører en liten tur slutter det helt til bilen er helt kald igjen. (ikke noe på tomgang når den er varm)

Nå i det siste har jeg lagt merke til at bilen ikke har helt sin fulle kraft lengre, og da spesielt når turbo skal slå inn.
Den er der, men ikke godt nok og i tillegg ryker det litt svart etter meg.. det har det ikke gjort før.

Bilen er dønn orginal og aldri vært chippet, fått ny olje hver 5000 og filter på 10000. slik har den blitt behandlet siste 80.000 minst.

Bare og bestille seg ny turbo? :)

Svirre
23/07/14, 22:50
Helt normalt at det ryker litt blått av eldrr turbodieseler når du tar kaldstart. Spørsmålet er bare om l

Svirre
23/07/14, 22:53
det minker på oljemengden ved hvert skift. Gjør det ikke det så er det nok egr-ventilen som begynner å bli sliten. Jeg har blenda min, så du kan helt sikkert prøve det på din uten å få feilkoder. Det at det ryker svart er bare et tegn på uforbrent diesel, som tyder på for lite luft. Bytt luftfilter i samme slengen så får du se forandringer ;)

locked
23/07/14, 23:01
Spørsmålet er ikkje om kor ofte den får ny olje, men om motoren får gå ei stund på tomgang før du stoppar bilen (uansett) og dersom du stoppar i eller rett etter stignin bør den gå minst 30-120sek for å redusere temperaturen. Det er det som er viktig for levetida, sammen med god behandling ved start/kaldstart. (Start aldri motoren kald om du har sjansen, og rør ALDRI gasspedalen før motoren har gått 5sek)

Jimmen
23/07/14, 23:09
Nei, oljemengden har aldri sunket på bilen.

At det ryker svart er forsåvidt greit nok, men jeg har mine tanker på at det ryker fordi turboen ikke er i stand.
Om den ikke lader nok vil den jo få for mye diesel, og dermed ryke.

Luftfilter har jeg ikke byttet på en stund, men har rengjort det forrige tirsdag senest. Så ikke noe galt med det, pen farge fortsatt.
Til og med støvsugd luftfilter boksen..

Men som sagt, den mangler en god del krefter i forhold til før.
Turbo starter og lade rundt 1800rpm, før kjente du at den slo inn og nå er det ikke mye som skjer..

Kan EGR virkelig tette igjen så mye at den nesten kveler turbo da?

Svirre
24/07/14, 08:44
Hvis egr står oppe hele tida så resirkulerer den eksosen inn i innsuget igjen og du får en vesentlig redusert effekt.
Egr er også med på å kokse igjen innsuget over tid, og det er igjen med på å skape problemer.

Det at det ryker svart har ingen sammenheng med at turbo vil ryke. For myr diesel skader ikke turbo. Jeg holder en knapp på egr, men jeg lurer nå på om hvor lenge siden det er når dieselpumpereima ble bytta sist?

Jimmen
24/07/14, 12:36
at EGR kokser innsug og slikt er jeg klar over, har en honda utom hus her også som sliter veldig med dette..
Men at den kan redusere såpass trodde jeg ikke.

Nei, men siden den ryker svart mistenkte jeg at turbo ladet for lite eller noe i den dur.
Men jeg skal ta en titt på EGR når jeg får tid jeg, så når jeg får gjort noe skal jeg komme med update :)

Dieselreima ble byttet sammen med regreim på 212.000, og bilen har nå gått 239.000..

C.Erstad
24/07/14, 13:16
Du kan sikkert sjekke for lekkasje på Intercooler eller trykkrør.
Svart røyk er for mye suppe.

Jimmen
25/07/14, 19:45
Haha.. fader å flaut, en slange som går fra trykkrør over til magnetventil (?) like ved luftfilter hadde hoppet av..
Liksom det første man ser når man åpner panser :p

Går ivertfall som normalt nå, men alikvell har jeg litt blårøyk ved kaldstart..
Men som sagt, slik har det vært siden jeg kjøpte bilen! Har kanskje blitt noe værre i det siste..

Svirre
26/07/14, 09:16
Det ryker litt blått av både bensinbilen og dieselbilen når jeg starter opp, så er helt normalt etter min mening ;)

Sotengel
26/07/14, 10:13
Min turbo bensiner puffer en liten blå røykdott innimellom. Skal se om jeg stapper nedi en 16t da den som sitter der har tatt helt kvelden

Jimmen
27/07/14, 12:38
Det ryker litt blått av både bensinbilen og dieselbilen når jeg starter opp, så er helt normalt etter min mening ;)

Joda , men jeg har i overkant mye..
Kan filme litt senere, bilen står bort til polering nå.