PDA

Vis full versjon : 940 turbo får for mye bensin..



bakketoppenracing
23/07/14, 17:08
hei. har en 940 turbo som får for mye bensin. den er litt tungstartet og går hardt på lågt turtall.

når jeg gasser opp så virker det som om motoren jobber litt i mot seg selv, (er træg opp på turtall synes jeg)

lambda lampa lyser i dashen.

har byttet: lmm, tomgangsreg. temp sensor til hjernen. plugger, pluggledninger, coil. (har ikke byttet lambda da den ikke begynner å regulere før motoren er varm?)

når jeg ruser motoren ser jeg at eksosen har en anelse svart farge og når jeg er rask på gassen så dør motoren ut, men hvise jeg er forsikti så går den opp på turtall..

noen som har erfaring med dette eller vet hva som kan være feilen? takker på forhånd.. har holdt på en stund med dette..

Marius Nilssen
23/07/14, 20:49
Sikkert lambda som er gåen, akkuratt det samme som skjedde med Chrysleren vår. Byttet lambda og alle problemene var løst :)
Den røyk svart og var virkleig slapp opp bakker. Måtte holde 4-5k omdreininger i hver bakke for at den ikke skulle dø.

bakketoppenracing
23/07/14, 22:30
Sikkert lambda som er gåen, akkuratt det samme som skjedde med Chrysleren vår. Byttet lambda og alle problemene var løst :)
Den røyk svart og var virkleig slapp opp bakker. Måtte holde 4-5k omdreininger i hver bakke for at den ikke skulle dø.

har byttet lambda nå og den ble en del bedre men ikke helt bra.. dør fortsatt på lavt turtall og tromp gass men går fint ellers, går finere på varm motor også.
lambda lampen lyser enda..
kjører med NGK BP8ES plugger, vet at den i grunn skal ha 6 eller 7 kan dette ha noe virkning pga varmeverdien?

Svirre
23/07/14, 22:32
Bytta luftfilter i det siste?

bakketoppenracing
24/07/14, 12:22
Bytta luftfilter i det siste?

har sjekka luftfilteret og det ser helt nytt ut..

Svirre
25/07/14, 12:22
Er det temp.sensor som måler innsugstemp'n på bilen? Og er bilen chippa?

bakketoppenracing
25/07/14, 13:19
Er det temp.sensor som måler innsugstemp'n på bilen? Og er bilen chippa?

jeg mener du har en temp føler som måler innsugstempen ja, er ikke det den sensoren som står i trykkslangen fra lmm og inn på turbo? eller tar jeg helt feil?
er blitt prøvd med både chippa hjerne og original hjerne, samme problemet på begge to..

Svirre
29/07/14, 22:41
Hvor den sensoren sitter er jeg helt usikker på, men den tror jeg sitter ved innsuget et sted? uten er at skal si det sikkert. Det er vel også 2 temp.sensorer på denne bilen som på 760 vil jeg tro. Begge sitter på vannkjølinga, hvor en går til hjernen og en til måleren i dashbordet. Siden du har bytta den, lmm og tenningsdeler så heller jeg veldig mot lambdasonden. Om du tar ut lambdasonden, så kan du gjøre en sjekk som dem her har gjort:


https://www.youtube.com/watch?v=QM2jO0_Cah0

samaron
30/07/14, 18:51
Ikke bruk lambdasonde fra Biltema. Mange som har gått i den fella. Hvis du har uoriginal så foreslår jeg du kjøper en original. Har lest flere tråder hvor det har løst alle feil.

bakketoppenracing
04/08/14, 16:56
har prøvd både biltema sin og original lambda nå og ingen forskjell i det hele tatt..
får vel bare kjøre den på verksted og få lest ut feilkodene..

nå har jeg et litt annet problem, skal bestille slavesylinder til m90 kassa..
men der er forskjell på 20,6mm? og 22,6mm? har prøvd å måle meg litt fram men fant ikke ut av noe..
noen som vet hva denne forskjellen utgjør??