PDA

Vis full versjon : Ac-radiator lekker. Bytte selv?



turbohjelle
22/07/14, 04:48
Bil: 945 '97

Nå som bilen ble eu-godkjent på første forsøk tenkte jeg å endelig ta til vett og be verkstedet ta en service på ac. Men den gang ei, det viser seg at det er en lekkasje. "Ac-Radiatoren må skiftes" står det på et ark jeg fikk, den hadde lekkasje på et uttak. Fikk et prisanslag fra verkstedet på litt over 6000 kroner for jobb + deler. 1378,- for "kondensator".
Syntes (som kanskje du og gjør) at dette var litt i overkant, så tenkte å bytte den selv.

Selve delen var ikke så dyr, men det ble beregnet 3 timers arbeid, så da bruker nok en hobbymekaniker som meg sikkert noen timer til (inkludert prøving og feiling). Noen som har fremgangsmåte på å bytte denne ac-radiatoren? Leitet litt i vida uten de store funnene.

Bare for å spørre; Ac-radiator er forskjellig fra den vanlige radiatoren? Altså det er en liten radiator bakom\foran den vanlige? Mener å huske jeg har sett noe sånt en gang jeg var under bilen foran, men ikke sikker på om det er riktig bil jeg husker fra. Har ikke vært borti dette før, som kanskje merkes.

Også om noen vet et greit sted å kjøpe den fra, hvis jeg ikke får tak i en brukt en.

flarssen
22/07/14, 09:09
Den er foran den vanlige radiatoren. Systemet er jo fyllt med kjølemedie, så det er ikke så enkelt å gjøre dette selv. Fremgangsmåten er vel å tømme anlegget for gass (hvis det er noe igjen), bytte kondensatoren, sjekke at hele anlegget er tett og fylle på gass igjen.

turb00le
22/07/14, 09:57
Det blir en vurderingssak.
Når du åpner anlegget så må egentlig tørkefilteret skiftes hvis det blir stående med luft for lenge.
Tørkefilteret inneholder silica (mener jeg det var) som trekker til seg fukt. Med andre ord så vil det blir ødelagt/mettet hvis det står for lenge.
Tørkefilteret koster stort sett 500-1000kr.

Etter montasje så må systemet vakuumeres og da blir det også testet for lekkasje. Så fylles ny gass på sammen med olje og evt sporstoff (som anbefales for å se evt nye lekkasjer).

Husk at detta griseriet her stort sett består av aluminiumsdeler. Kombinert med svarte skruer så irrer det fælt og det er lett å ødelegge når en skrur på det.
Så kan være ett tips å sause det inn med rustløser noen dager i forveien... Du må heller ikke bende særlig på rørene da de har lett for å sprekke etter litt herjing.

turbohjelle
23/07/14, 16:09
Ok, takk for innspill. Får ta fruens mazda på norgesturne i ferien istedet, så heller spytte i de tusenlappene etter ferien hvis det er er penger igjen =)

PVT
23/07/14, 22:53
prøvde å demontere ac fra en 87 modell alle røra og koblinger gikk i oppløsning selv med mye rustløser varm etc.
lurer på å skaffe nye slanger og koblinger fra tess evt de leverer vel til bruk for ac også?