PDA

Vis full versjon : Hvem type turbo i 02 v70 2,0t¿



Thomazz
21/07/14, 10:03
Som topic sier :-)

Hvor lønner det seg å kjøpe?

Gamle er slitt og eksos ventil lukker ikke ordentlig så lader bare 0,2

gswede
21/07/14, 12:45
Hørtes da fryktelig dyrt ut å bytte turboen fordi du tilsynelatende har en sliten TCV evnt sprukket slange mellom TCV og WG, evnt en liten stramming av WG fjær gjør utslaget.
MAP sensoren din kan gjerne også være synder her, den ryker ofte og vel - uten at feilkode settes.

Thomazz
21/07/14, 14:00
Er det no du vet hvordan man fikser?:-)

Thomazz
21/07/14, 14:05
Hørtes da fryktelig dyrt ut å bytte turboen fordi du tilsynelatende har en sliten TCV evnt sprukket slange mellom TCV og WG, evnt en liten stramming av WG fjær gjør utslaget.
MAP sensoren din kan gjerne også være synder her, den ryker ofte og vel - uten at feilkode settes.
Hvor for jeg tak i det asap?:-)

Lagera var visst bra så er nok dumt å bytte hele ja:-)

FroBe
21/07/14, 14:41
TCV (solenoid-ventil med 3 slanger som er festet ved luftfilteret) får man for rundt kr 900 hos Volvo. Dette er en vanlig slitedel.
Tynne slanger til denne får man hos bilverksted eller rekvisitabutikk.

gswede
21/07/14, 15:43
Start med nye slanger, koster fint lite. Er noe stress å komme til turbo trykk side nippel... Ta av TCV, spray wd40/5-56 i en av portene, bruk en kabel stump og aktiver ventilen med 12volt noen ganger, du merker fort om solenoiden er død. Er den det, må ny kjøpes inn.
Ikke glem slangen mellom innsug og resirkventil.

Thomazz
22/07/14, 08:23
Er det her som er gåent.

http://m.youtube.com/watch?v=ugd4cQkKfyY
http://m.youtube.com/watch?v=M6SzP5Ws3oE

gswede
22/07/14, 08:32
At du kan dra akslingen på WG flappen opp og ned 1 mm eller 2 som i film 2 er vanlig. Litt slark som i film 2 er heller ikke uvanlig.

Uansett gjeldet dette eksoshuset og det kan byttes uten at hele turboen må byttes..

Thomazz
22/07/14, 08:34
At du kan dra akslingen på WG flappen opp og ned 1 mm eller 2 som i film 2 er vanlig. Litt slark som i film 2 er heller ikke uvanlig.

Uansett gjeldet dette eksoshuset og det kan byttes uten at hele turboen må byttes..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1284.jpg

Den er såpss åpen..

Mekanikeren mener jeg må bytte hele varme siden. Går det?

gswede
22/07/14, 09:17
Ehh står den sånn i "lukket" tilstand? Gjør den det er nok mekanikeren din inne på noe :-)

Thomazz
22/07/14, 09:55
TCV (solenoid-ventil med 3 slanger som er festet ved luftfilteret) får man for rundt kr 900 hos Volvo. Dette er en vanlig slitedel.
Tynne slanger til denne får man hos bilverksted eller rekvisitabutikk.
Ser det jeg har vist bilde av riktig ut med det TCV opplegget?

Har bestilt det på Volvo ihvertfall

Thomazz
22/07/14, 10:18
Volvo mener det ikke går å bytte bare eksoshuset. Kun komplett turbo.

Stemmer dette?

Noen andre steder som kan ha det?

gswede
22/07/14, 10:21
Selvfølgelig sier volvo det. Eksoshus finnes i plentyvis på ebay sist jeg sjekket.

C.Erstad
22/07/14, 10:37
Selvfølgelig sier volvo det. Eksoshus finnes i plentyvis på ebay sist jeg sjekket.

Volvo sier det pga det er bare det vi får tak i. Er ikke noe annen grunn en det.

gswede
22/07/14, 10:46
Den er grei, men om dere da har en kunde som kun trenger ett nytt eksoshus er det da vitterlig lov å anbefale kunden å søke hjelp annet steds hen.
Mange kunder tar forhandlerens ord for god fisk og lever i den villfarelse at det er det eneste som gjelder, kunden bruker da ett lass mer penger enn strengt tatt nødvendig.
Du vet hva dette kalles, DÅRLIG SERVICE!!!

Thomazz
22/07/14, 11:05
Enig med deg gswede. Er jo 12k for komplett turbo.

Men må jeg bytte hele eksos huset bare fordi den ventilen er dårlig? :-)

Evt hva skriver jeg i søkefeltet for å finne det? Wastegate?

Er en 02 modell.

Den her type turbo

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1285.jpg

Takker veldig for gode svar.

gswede
22/07/14, 11:35
Skriv "exhaust housing" og referer til turbotype. Ring Bilia og få bekreftet hvilken turbo du har.

Thomazz
22/07/14, 11:38
Skriv "exhaust housing" og referer til turbotype. Ring Bilia og få bekreftet hvilken turbo du har.
Holder det ikke med det som står på bilde over her?:-)

gswede
22/07/14, 11:47
njaeiii tror ikke det, sjelden turboer refereres til som delenummer

gswede
22/07/14, 11:48
aiaiai ser det nå TD04L 12T lavtrykksturbo du har.. må få meg briller :-)

Thomazz
22/07/14, 11:53
aiaiai ser det nå TD04L 12T lavtrykksturbo du har.. må få meg briller :-)
Fant ikke den type på ebay. Bare HL til slutt som er til 2,3t

Har en brukt turbo på hånd til 3000,-
Er det no upris?

gswede
22/07/14, 12:03
Vil ikke si det, spørs jo selvfølgelig på tilstand.

Finner ikke eksoshus til 12T turboen hos Kinugawa, tror kanskje jeg ville sendt dem en forespørsel. De har hvertfall rask levering.
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbinehousing.aspx

Thomazz
22/07/14, 12:58
Vil ikke si det, spørs jo selvfølgelig på tilstand.

Finner ikke eksoshus til 12T turboen hos Kinugawa, tror kanskje jeg ville sendt dem en forespørsel. De har hvertfall rask levering.
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbinehousing.aspx
Har sendt dem mail. :-)

Men tror det blir å hente den til 3k i morgen tidlig. :-) er hos forhandler med garanti :-)

Er vel fort en 1500,- for eksoshuset?

C.Erstad
22/07/14, 14:03
Den er grei, men om dere da har en kunde som kun trenger ett nytt eksoshus er det da vitterlig lov å anbefale kunden å søke hjelp annet steds hen.
Mange kunder tar forhandlerens ord for god fisk og lever i den villfarelse at det er det eneste som gjelder, kunden bruker da ett lass mer penger enn strengt tatt nødvendig.
Du vet hva dette kalles, DÅRLIG SERVICE!!!

Enig med deg. Dette gjør vi av og til. Men en turbo som har gått 150-200tusen fortjener å bli bytta. Bedre det enn at kunden kommer tilbake om noen km med turbohavari.
Og dieselturbo som det går mest av er det ikke lov å reparere på. Her er det bytt som gjelder.

Håper du får bilen i orden igjen Thomazz :D

Thomazz
22/07/14, 19:15
Vis jeg setter på en t16 fra preface t5 2,3.

Kan det passe? Holder det evt bare å chippe? Andre deler som downpipe etc som må byttes?

Hvor mye hester kan jeg få?

Tåler motoren det?

Sotengel
22/07/14, 21:55
Driver å vurderer om jeg skal sette på en T16 turbo selv på s60 2.0t da den originale turboen min lekker olje som en sil.. lurer også på det samme som trådstarter..

Thomazz
23/07/14, 11:33
Jeg bestilte en vanlig. Så bir det med chip. Slipper mye styr. Fant turbo til 1500,-:-)

Hvor mye syns dere er grei pris for bytte jobben av privat person?

Thomazz
23/07/14, 23:03
Enig med deg. Dette gjør vi av og til. Men en turbo som har gått 150-200tusen fortjener å bli bytta. Bedre det enn at kunden kommer tilbake om noen km med turbohavari.
Og dieselturbo som det går mest av er det ikke lov å reparere på. Her er det bytt som gjelder.

Håper du får bilen i orden igjen Thomazz :D
Fortjener og fortjener. Min turbo har gått 440000 km og er helt fin foruten det lokket:-)

Men ble ny brukt turbo :-)

locked
23/07/14, 23:23
Og dieselturbo som det går mest av er det ikke lov å reparere på. Her er det bytt som gjelder.
Er vel Volvo som seier det og reknar eg med, om VNT/VGT turboane til D5'en?

Thomazz
25/07/14, 14:45
Omega motor flush. Ikke å anbefale?

Thomazz
28/07/14, 23:31
Da er turbo byttet og bilen chippa :-)

Kom på 4500,- for bytte av turbo, motorfester, olje og filter. Pluss deler.

Dette syns jeg var litt dyrt, men er nok bare jeg som er bortskjemt med kompis priser:-)