PDA

Vis full versjon : Montere ekstra tankmåler, Volvo 740 1989



kjellt
20/07/14, 21:27
Som topic sier, hvordan monterer jeg en ekstra tankmåler på 740`n min da min er defekt! 98% av alle 740`r har jo defekt tankmåler og speedometer, har VDO speedometer!

Noen som vet hvordan jeg kobler opp en ekstra? Kjøper bare en tankmåler fra Tema.

Christian
20/07/14, 21:35
Sålenge sendern har samme virkningsområde, så er det bare å følge koblingskjema.

ellingsøyern
20/07/14, 22:33
det finnes en fin guide på p-i-r-a-t-e-b-a-y(det er vel å banne i kirka her inne, menmen), bare søk på volvo 740 så skal den ligge nederst der, husker ikke hvem av de to det var, det kan ta lang tid å laste ned.

kjellt
31/07/14, 00:35
Ingen som har noe mer info?

samaron
31/07/14, 15:44
Hovedårsaken er korrosjon. Kan hende også at loddepunktene på instrumentet sprekker, det er veldig enkelt å fikse. Bak irrer ledningene i stykker og må i så fall loddes inn nye, eventuelt kjøpe hele armaturet nytt. Dette ruster, så er vel helst anbefalt å skaffe helt ny. Bestilte selv ny i dag etter måleren fikk spasmer i sommervarmen (dårlig kontakt bak pga irr).

Mest sannsynlig fungerer selve instrumentet ditt. Står testprosedyre i boken fra Haynes. Husker ikke hvordan den var, men gikk ut på å jorde en av lederene for å få signal som indikerer full tank. Spretter nålen opp på full tank så virker den og problemet ligger bak i tanken.

PVT
31/07/14, 20:45
syns det er snodig, yazaki måleren min har snart runda 30 år og still going strog. bank i bordet.
en kompis kjøpte digital instrument som kalibreres ved at du setter strøm på den setter den på max og min på resistorne på resistorstavene i tanken så er den operativ så det er muligheter der.


fant den.
Fuel gauge (http://www.ebay.com.au/itm/AUTOMETER-FUEL-LEVEL-GAUGE-PROGRAMMABLE-2-1-16-0-280-OHMS-AU6910/171341734627?hash=item27e4c362e3)

samaron
31/07/14, 21:08
Min har også fungert helt perfekt frem til den ekstreme varmen kom i sommer. Rust og irr bak med tanken. Antagelig vil bensinmåleren min begynne å fungere ordentlig igjen når temperaturen synker. Selve instrumentet mitt fungerer som det skal, men er irret i stykker bak (i tankarmaturet). Vil nok tro dette er årsaken for defekt måler i de fleste tilfeller.