PDA

Vis full versjon : Justerbart Panhard stag



Vetle
18/06/10, 17:35
Bare lurte på om noen viste om noen sider i norge eller sverige som selger justerbare panhard stag til 240? :)

Vet ipd har men skjønner ikke heelt betalinga enklere å bestille fra norge/Sverige eller noe :)

Volvo-Christian
18/06/10, 17:48
kan kjøpe mitt. Ubrukt. Handla på ipd for en mnd siden.

volvoRsport
18/06/10, 18:03
Både BCB og Xtremt.se fører IPD's produkter. Blir du VCCN medlem får du også rabatter hos dem ;)

Vik93
19/06/10, 13:26
Både BCB og Xtremt.se fører IPD's produkter. Blir du VCCN medlem får du også rabatter hos dem ;)

vccn medlem?

volvoRsport
19/06/10, 13:40
vccn medlem?

http://forum.vccn.no/showthread.php?p=45051#post45051

odegard
21/06/10, 14:04
hvor mye koster ett slikt ? :)

Anders-
21/06/10, 16:37
hvor mye koster ett slikt ? :)

Det kommer an på hvor du kjøper det... Regn med ca. 2000,-

kermitt
21/06/10, 16:40
hvorfor ikke lage det selv?

Anders-
21/06/10, 16:55
hvorfor ikke lage det selv?

Er ikke alle her i verden som kan kappe og sveise inn gjengestag og mutter...

IPD staget er mye mer bling enn ett sluffent originalt ett som er kappa og :D

Vetle
21/06/10, 17:11
Har sveiseapparat og allt i garasjen :) MEN når jeg får handlet et for 1800,- kliss nytt med foringer som er fra IPD så kan jeg jo handle skikkelig med engang.. hadde det vært en annen bil så hadde jeg mulig laget selv ;)

kermitt
21/06/10, 17:27
personlig ser jeg fremdeles ikke poenget når du kan lage deg ett selv for 500kr med foringer og alt og fredeles ha det originale liggende.

VolvoR-Sport
21/06/10, 17:52
enig med kermitt over her..

odegard
21/06/10, 18:19
noen som har no bilder og info fra "hjemmelagd" ? :)

kermitt
21/06/10, 18:35
det er vel ikke så vanskelig å se for seg ett panhardtstag kappa i to med mutter påsveisa på hver ende og ei gjengastang inni dem?

odegard
21/06/10, 19:44
Nei kanskje ikke :P

kapli
21/06/10, 20:32
Å stort gjengestag er det vanlig og bruke? M10 ? M12?

kermitt
21/06/10, 20:34
så stort som du får plass til. skal lage meg ett så fort jeg er ferdig med sommer jobb og ferie. mene du skal få plass til M16 eller kanskje til og med M18. må være solide greier. en bolt Med Ø12 knekker du lett.

ArneR
21/06/10, 21:19
Brukte vel M20 selv, om det ikke var større. :p

Gikk akkurat inni enden ved litt filing av gjengetopper på enden.

pogona
22/06/10, 04:31
lagde mitt sjøl på drøye to timer, inkludert dreiing av foringer i teflon. brukte m16 umbrakobolt med nedslipt hode som er sveist fast med halve hodet inni staget, så slengte eg på eit strøk og to med svart lakk, vil påstå det ser like "bling" ut som ipd sitt. har enda ikkje pitla meg til å montere det dog.... :P

THolandsli
22/06/10, 06:16
Jeg brukte 3/4 UNF når jeg snekra sammen et til Gaupe. Viktig å ha fine gjenger slik at det ikke blir flere mm mellom "intervallene".

gaupe
22/06/10, 08:13
Jeg brukte 3/4 UNF når jeg snekra sammen et til Gaupe. Viktig å ha fine gjenger slik at det ikke blir flere mm mellom "intervallene".

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1814.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1815.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1816.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1818.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1819.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1820.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1821.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1822.jpg

Vetle
22/06/10, 15:58
hva er egentlig poeng med den mutteren der? få ekstra hold på en måte?

gaupe
22/06/10, 16:13
hva er egentlig poeng med den mutteren der? få ekstra hold på en måte?

For å låse justéringa ja.

JørnM_940
22/06/10, 16:14
Hva med å bygge om et godt, gammelt toppstag?:)

gaupe
22/06/10, 16:14
Hva med å bygge om et godt, gammelt toppstag?:)

Blir altfor grove gjengar

kermitt
22/06/10, 16:15
låse av det regner jeg med, den gjenga stanga sitter vel ikke fast inne i den andre mutteren. tenke på å sveise på en mutter midt på gjenga stanga så jeg kunne bruke grovgjenga stang og enkelt justere akslingen, bare å vri på den mutteren også skrur den seg inn og ut. også er det enkelt å få tak på.

THolandsli
22/06/10, 16:16
Om jeg forstår deg rett nå så er ikke det du snakker om mulig uten å kombinere vanlige gjenger og linksgjenger?

Vetle
22/06/10, 16:17
må jo være festa hvis ikke kan de jo dette fra værandre..

THolandsli
22/06/10, 16:20
Stagene til Gaupe er laget med 2 stk mutter og en bolt. Bolten sveises fast i den lille delen, mens mutter sveises i enden på røret. Den andre muttra fungerer som kontramutter og er helt nødvendig for å stive opp staget. Et så kort gjengeparti som i ei mutter blir alt for slingrete om man ikke gjør det.

5/8" UNF syns jeg huske det ble brukt i momentstagene.

kermitt
22/06/10, 16:26
må naturligvis ha en vanlig gjenge og en linksgjenge, ja. links gjenget mutter har de vel på AEO så det er ikke noe problem å skaffe. greia er bare hvor solid vil det bli? hvor mye skal jeg kappe vekk? skal jeg bare kappe bort akkurat den lengda mutteren tar opp eller skal jeg passe på å ha litt til overs så jeg kan justere det andre veien og? er det andre stag jeg samtidig burde lage justering på?

beklager om jeg stjeler tråden din vetle :p men jeg har tilgang på dreiebenk i kveld.

Turbo mem
22/06/10, 16:48
må naturligvis ha en vanlig gjenge og en linksgjenge, ja. links gjenget mutter har de vel på AEO så det er ikke noe problem å skaffe. greia er bare hvor solid vil det bli? hvor mye skal jeg kappe vekk? skal jeg bare kappe bort akkurat den lengda mutteren tar opp eller skal jeg passe på å ha litt til overs så jeg kan justere det andre veien og? er det andre stag jeg samtidig burde lage justering på?

beklager om jeg stjeler tråden din vetle :p men jeg har tilgang på dreiebenk i kveld.

Momentstagene som går fra akslingen og fremover kan det være lurt å ha justeringer på.;)

kermitt
22/06/10, 16:50
ok, da tar jeg ned dem med det samme, gylden mulighet for å forsterke litt på den ramma og! takker for lånet av tråden :p

Joakim-G_R
22/06/10, 23:43
Husk og ha gjengene på boltene likt også da, sånn at det ikke blir store forskjeller på stagene. Selvom det er små marginer vi prater om.

Larsgunnar
30/10/11, 07:55
Låner tråden litt.
Ser ikke helt for meg hvordan man skal kunne justere det uten å ta det av?
Noen som har forklaring, gjerne med bilde?

VolvoR-Sport
30/10/11, 15:55
Links (venstre gjenger) på ene sida og vanlig høyre gjenger på motpart.

Dan Bay-Johansen
30/10/11, 18:37
Den andre typen med bare en innsveist bolt og mutter, der må staget av for å justeres ja...

JørnM_940
30/10/11, 18:48
Den andre typen med bare en innsveist bolt og mutter, der må staget av for å justeres ja...
Klarer man å rikke akselen nok til å få på staget etterpå da?

ArneR
30/10/11, 20:16
Ja, selvfølgelig.. Er bare å ta et spenntak med foten det, og vips.. :p

Larsgunnar
31/10/11, 07:18
Plagdes som faen igår når jeg skulle ha på mitt etter justering!
Måtte trykke lårene mot bremseskiva å ta i det jeg maktet for å få det på. :p
Men jaja, akselen ble da i senter. :)

larsverm
31/10/11, 15:15
Er justerbart panhardstag nyttig bare hvis bilen er senket? Skal bakakselen i prinsippet være i senter hvis understellet er i original stand ellers?

ArneR
31/10/11, 16:14
Jeg bruker å sette akselen litt skjevt med vilje, slik at den går mot midten ved humper. Da unngår man subbing litt bedre.

Dan Bay-Johansen
31/10/11, 20:11
Watt-link ftw :p

JørnM_940
03/11/11, 21:51
Hvor mye påstand er det egentlig på staget? Tenkte å lage det slikt som THolandsli har gjort, men var en som mente på at det ble for veikt med bare en mutter.

Et annet alternativ vi tenkte på var å ta rundtjern/aksling å dreie ned så man akkurat får presset det inn i staget et stykke, så sveise på enden. Deretter (eller først) så bore og gjenge innvendige gjenger i den akslingen, til en passende dimensjon. Gjøres dette på begge ender som er kappet av, og bruker gjengestål i mellom, så vil man jo få det sterkere. Gjengestålet sveises så fast i den lengste delen, så bruker man en setmutter i mellom på andre siden.

Joakim-G_R
05/11/11, 14:02
Hvorfor ikke bruke en ordentlig mutter, som er fingjenget?

IPD sine stag er jo også bare en mutter og en bolt. Er en god del påkjenning der, det er jo det eneste som holder igjen akslingen sideveis.

volvobrage
05/11/11, 20:53
Jeg brukte 3/4 UNF når jeg snekra sammen et til Gaupe. Viktig å ha fine gjenger slik at det ikke blir flere mm mellom "intervallene".

målte ein m20 bolt med vanleg gjengestigning no..det trengs jo ein halv runde for og få foringen i riktig posisjon igjen og det må 4 rundar til for og få 5mm..dvs litt over ein mm på ein halv runde, er ikkje det greit nok?eller må det være enda meir nøyaktig?

JørnM_940
05/11/11, 21:28
målte ein m20 bolt med vanleg gjengestigning no..det trengs jo ein halv runde for og få foringen i riktig posisjon igjen og det må 4 rundar til for og få 5mm..dvs litt over ein mm på ein halv runde, er ikkje det greit nok?eller må det være enda meir nøyaktig?
M20 har stigning på 2,5, så det er ganske grovt. Hvor nøyaktig det bør være, vet jeg ikke, men jeg tenker å bruke stigning 1,5.

volvobrage
05/11/11, 21:43
M20 har stigning på 2,5, så det er ganske grovt. Hvor nøyaktig det bør være, vet jeg ikke, men jeg tenker å bruke stigning 1,5.

ja, eg veit kva stigningen er:)Men som sagt så måtte ein skru to heile rundar for og få 5mm..dvs justeringsmulighet på litt over ein mm på ein halv runde som minimum justering

volvobrage
23/11/11, 19:17
har eit kjappt spørsmål her..

eg skal flytte akslingen fram ca. 1,5cm for og få felgen meir i senter av hjulbuen..må panhardstaget byggast om då for og komme 1,5cm lenger fram mot motorrom slik at eg flyttar det med akslingen?

Larsgunnar
23/11/11, 19:41
For å få akslingen lengre frem mot motorrom må du vel ha justerbare momentstag.

volvobrage
23/11/11, 19:53
For å få akslingen lengre frem mot motorrom må du vel ha justerbare momentstag.

ja, det har eg:)akslingen skal flyttast, så lurer på om folk pleier bygge om panhardstaget og då, eller om det kun trengs og gjere det justerbart

totoåførr
24/11/11, 03:46
Låner tråden litt selv jeg;)
Jeg skal lage meg slike stag selv, men er litt usikker på om hvorcmye jeg skal korte inn stavene med? Har bolter og muttre som jeg skal bruke likt som bildene her i tråden, men er litt usikker på hvor mye jeg burde kappe, vil ikke kappe for mye, slik at det blir for mye av bolten som syntes, for er redd det fort kan bli et svakt punkt? Takker for svar;)

Joakim-G_R
30/04/13, 13:18
Du bør ikke korte det inn for mye. Det er ikke langt før det begynner å bryte i leddet inn på kassa, og du vil da få:

- Mindre grep
- Funky vinkel på pinjongen
- Bråk/during fra mellomakselledd

Når jeg kortet inn så felgen var nærme "perfekt" i buen, kunne jeg omtrent burne på tomgang med en sliten F-motor.
Prøv deg frem litt, tror jeg kom frem til ca 12mm var "optimalt" på min bil. Over det bør du sveise igjen hullene på bærearmen og flytte akselen der, med de ulempene det medfører. F.eks at mellomakselen kan bli litt lang, og må kortes inn.

volvobrage
30/04/13, 13:22
Du bør ikke korte det inn for mye. Det er ikke langt før det begynner å bryte i leddet inn på kassa, og du vil da få:

- Mindre grep
- Funky vinkel på pinjongen
- Bråk/during fra mellomakselledd

Når jeg kortet inn så felgen var nærme "perfekt" i buen, kunne jeg omtrent burne på tomgang med en sliten F-motor.
Prøv deg frem litt, tror jeg kom frem til ca 12mm var "optimalt" på min bil. Over det bør du sveise igjen hullene på bærearmen og flytte akselen der, med de ulempene det medfører. F.eks at mellomakselen kan bli litt lang, og må kortes inn.

Eg og kom fram til 12mm på 242en, 20mm (som mange tar) trur eg blir for mykje!

ArneR
30/04/13, 15:05
Bare for å ha det på det rene, dere mener 12mm kortere momentstag nå?

Har laget meg justerbare momentstag, men har ikke kommet rundt med å få dem montert enda.

volvobrage
30/04/13, 16:37
Bare for å ha det på det rene, dere mener 12mm kortere momentstag nå?

Har laget meg justerbare momentstag, men har ikke kommet rundt med å få dem montert enda.

Eg snakkar vertfall om momentstaga:p

ArneR
30/04/13, 17:32
Da er vi på samme side. :p

Var jo snakk om panhandstag tidligere i tråden, og med tanke på at jeg kappet mitt aller første panhardstag ca. 12mm for å sentrere akselen, så mistet jeg tråden litt. :p

Skal montere de justerbare stagene mine så snart bilen er kontrollert og godkjent av biltilsynet. :)

Joakim-G_R
30/04/13, 23:01
moment ja.

Ble lett å spole med, da. :p

ArneR
01/05/13, 14:31
Kunne ikke noen av dere tatt litt teori og fakta på hva som skjer med bilen og veigrepet når man justerer hit og dit? :)

Hassel
01/05/13, 19:30
Noen som har målt hvor mye kortere panhardstaget og momemtstaget er kontra orginalt. Tenker for dere som har justert dette opptimalt imot 40senk :)

Joakim-G_R
02/05/13, 10:55
Kunne ikke noen av dere tatt litt teori og fakta på hva som skjer med bilen og veigrepet når man justerer hit og dit? :)
Teori er jeg jævelig god på, egen-teori altså. Men om det har rot i virkeligheten vet jeg ikke.

Regner med tapet i veigrep har noe med "attakk-vinkelen" på akselen, hvilket jeg vet er nøye å få riktig på biler som skal ha mye grep i starten. Dvs pinjongen skal være så godt som vannrett med bakken under start og akselerasjon.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg det har noe med at pinjong/knute/mellomaksel bryter og ønsker å rette seg opp, istedenfor å holde seg nede, og at det går mye energi på å vri akselen, som igjen løftes fra bakken/minsker marktrykket.

Igjen, kun vasete teori fra min side. Iblant er det lettere å lese seg opp til en pekepinn, også faktisk teste ut i praksis enn å lese, gruble og studere, for så å ikke forstå hvorfor ikke teoriboka fungerer i praksis, for "alt er jo riktig" :p


Noen som har målt hvor mye kortere panhardstaget og momemtstaget er kontra orginalt. Tenker for dere som har justert dette opptimalt imot 40senk :)

Ved orginale Lesjöfors-fjører har det ikke så mye å si på momentstag, og panhardstaget blir heller ikke så avgjørende. Jeg var vel oppi 80-90mm på det meste, så det var mye å hente på å sentrere akselen først og fremst.

Ble senket litt mer etter dette, men.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/5414_244193180507_3074738_n.jpg