PDA

Vis full versjon : Lykteglass matt XC 70



orfaman68
20/07/14, 21:02
Hei,
lure på om noen har erfaring med polering av lykteglasser. Har brukt en sånn greie på bilen jeg hadde før- Jeep Grand Cherokee2. Polering hjalp da svært lite...
Var en polerpaste jeg fikk av en venn, husker ikke merke. Men var veldig komplisert med flere pads osv.
Noen som har tips til meg ?
Eller er det mulig å bytte bare glass ( plast ) på XC eller V70. Har fjernet begge lykter før og så clips rundt glasset, men vet ikke om den er i tillegg limet fast. Etter 320.000km er lyktene litt sliten... ;)

Takk for hjelpen,

Hilsen, Stefan

Aleks_
20/07/14, 21:59
3M har et kit til dette. Heter headlight restoration kit, mener jeg.
Følger med tre forskjellige pussepapir, og polish. Funka greit på min, bare du bruker god tid med det groveste papiret.

Fåes kjøpt hos de fleste bilrekvisitabutikker :)

orfaman68
20/07/14, 22:14
Tro faktisk det var 3M jeg brukte på Jeepen, var hvertfall med flere pads... Kanskje di bruker en annen type pleksiglass på Volvo...

Morgis
21/07/14, 00:16
ikke mulig å skifte glass på disse.. mulig du kan smelte dem i liminga, men tror reserveglass er umulig å oppdrive..

Har ingen erfaring med polering, men ei ny lykt fra sverige, koster ikke så mye.

Stig-Arne
21/07/14, 08:56
3M sitt poleringskit fungerer meget bra.

Brukte det selv på min kones tidligere bil, en Carisma 2001 modell, hvor lyktene var meget matte.
Man må bare passe på å slipe nok ned slik at mest mulig steinsprang og riper forsvinner, før man begynner med fin korrigeringen.

Men dette hjelper jo da bare på utsiden, ikke om glass og reflektor er matt på innsiden, noe som lett kan skje ved bruk av billige lyspærer uten UV beskyttelse bla.

anders85
21/07/14, 21:12
Jeg har lagt på lykte folie på min xc70. Fungerer egentlig veldig bra.

orfaman68
21/07/14, 21:46
Takk for tipset angående polering. Nye lykter er ikke aktuelt fordi jeg har xenon og det blir uansett for dyrt. Reflektorer er helt i orden, sitter Philips pærer i fjerrlys. Men har planer om å sette i xenon der og. Hva er vitsen med lyktefolie ? Da misser du minst ti prosent lyskraft. Ønsker meg bedre lys, ikke dårligere...
Sent from my RM-825_eu_euro1_282 using Tapatalk

Per Turbo
22/07/14, 00:26
Lyktefolie som er klar, altså uten toning demper svært lite lys. Klar folie og UV spray på den så beskyttes plasten veldig godt :)

anders85
22/07/14, 13:27
På sommeren har jeg mørk lyktefilm og på vintern har jeg gjennomsiktig film. Har montert ekstralys som lyser mer enn godt nok

anders85
22/07/14, 13:29
http://imageshack.com/a/img838/5952/pc6sx.jpg

Polestar
29/07/14, 19:26
http://www.detailersclub.no (http://www.detailersclub.no/forum/topic/7214-guide-oppfrisking-av-plastlykter/) en liten guide

orfaman68
21/09/14, 21:58
Har polert begge lykter nå, og begge ser ut som ny :) Brukte forresten Autosol- metalpolish :) Dette fungerer helt perfekt, men ta nok litt tid. Tålmodig burde man være... Gjenstår bare tåkelys, men venter til jeg skifter pærene til LED- da må jeg skrue av disse uansett, og er da mye lettere tilgjenglig :) Men tusen takk for alle tips :)