PDA

Vis full versjon : Ny 940 FK, et par småting :)



Instruktionsbok
18/06/10, 17:05
Heisann!
I går henta jeg min nye 940, det var stas! Så nå er det på tide å trekke inn på 7/9/x90 forums :)
Men uansett, er sprell fersk på 940, så må nok stille litt dumme spørsmål, men man må jo begynne et sted.
ABS lampa lyser litt innimellom, men det er vel bare en eller flere følere som kvelder snart. Er disse stress å bytte eller?
Tenkte å skaffe filter også, men er det noen som lager varmeskjold som passer i motorrommet eller er det letteste/billigste å mekke til noe selv?
Og man må jo ha hvite blinkers rundt om, og senking, har søkt litt rundt, men hvor kjøper folk disse billigst?

Mvh Johan - Færsk 940 sjåfør ;)

ChrML
18/06/10, 17:42
Gratulerer med 940! :)

Angående ABS så kan det bare være at tannhjula som følerene leser av foran er full av drit. Prøv stålbørsten å renske de skikkelig først. Det er kun 2 følere og de er foran. Bak er det ingen følere for de går sammen med speedometerføleren, så sålenge speedometer virker så er den OK.

Du får ferdige filter med avskjerming. Opti-flow heter de: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&List=1&CategoryID=1562&Category2ID=1778&Level=2

Instruktionsbok
18/06/10, 17:52
Sweet, takker, ChrML :)
Ellers så tenker jeg å trekke ut litt mer hester av saken, effekt anlegg og filter er vel det første. Og muligens justéring av turbo, men ang justéring, er det staget på wastegaten eller er det andre triks? Lurte også på hva slags trykk man kan kjøre på uten å skade noe?

Mvh Johan

rustan
18/06/10, 18:14
Burde vel koste på chip også da, koster ikke så mye. Er mange som justerer opp til 0,8-0,9 bar ;)

ChrML
18/06/10, 18:18
Yup, 0.8 - 1 bar er ikke noe problem med chip. Motoren min har gått sånn i ca 2 år nå med mye grisekjøring uten noe tull. Men turboen blir fort rødglødende når man grisekjører litt.

Det enkleste er å koble en pyseventil på den lille slangen mellom turbo og wastegate. Det er ikke justerbart WG stag på denne bilen. Alternativet er å bytte wastegate aktuator til en med 0.8 bar eller 1 bar i grunntrykk. Det er en bedre løsning.

Instruktionsbok
18/06/10, 18:32
Mkay, anlegg, filter og gjerne chip i første omgang da. Men, justeringa tar jeg ikke helt, er pyseventilen isteden for justerbar wg, eller pyseventil og wg som er justerbar? Eller er alle aftermarket wg'er justerbare forresten? Kjipe sprøsmål for folk som kan det men, men ;o)

Instruktionsbok
19/06/10, 14:32
En annen ting jeg la merke til idag, er en slange som går langs topplokket på innsugsside og krysser over mot turbo rett ved registeret. Hva er denne til? Legger ved et bilde:
Som man kan se er min brutt halvveis, noe som må utbedres eller..?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1611.jpg

940pearl
19/06/10, 14:36
Den slangen kommer fra veivhuset.. Oljedamp som kommer derfra.
Den skal på den nippeln som står på innsugsslangen.

Lurt å fikse den slangen ja, hvis ikke kommer motorrommet ditt aldri til å være reint :)

TeamBørnOut
19/06/10, 14:37
denne 940n kødder vell litt under kjøring? :D
Slangen må du feste til slangen som går inn på turbon (du ser det er en tilkobling der med en ledning på ). mins at standar hageslange passer fint som erstatning der :)

etter du har festet slangen på igjen så napp ut sikring nr1 . vent litt. og monter den igjen. motoren har nok lært seg å gå uten slangen. da blir det fort feil når den kommer på igjen

edit:Pearl var kjappre :P

Instruktionsbok
19/06/10, 14:49
Sjønner, takk 940pearl :)
Men, oljedamp inn der? Går olja rett inn i turbo'n eller hva skjer der?

Edit: Ah, oppdaterte ikke mens jeg var ute å kikka i bilen. Hva blir fjorskjellen under kjøring med og uten slangen?
Takk for svar forresten, TBO :)

TeamBørnOut
19/06/10, 14:52
Sjønner, takk 940pearl :)
Men, oljedamp inn der? Går olja rett inn i turbo'n eller hva skjer der?


Jupp, en blir sugd inn der for å ikke slippe ut gassene. lurt å ha den på. eller ha en egen tank til en. men husk å tett hullet i slangen inn på turbon

Instruktionsbok
19/06/10, 14:56
Jupp, en blir sugd inn der for å ikke slippe ut gassene. lurt å ha den på. eller ha en egen tank til en. men husk å tett hullet i slangen inn på turbon

Alright, skaffer meg en ny snarest da.. Hullet i slangen inn på turbo ja, hmm, det på innsuget eller? Følger deg ikke helt ;)

TeamBørnOut
19/06/10, 15:02
"hullet i slangen inn på turbon" = der du skal koble den ødelagte slangen din :)

Mange tetter det hullet og kjører dampen fra veivhusventilasjonen inn i en egen ventilert boks :)

Instruktionsbok
19/06/10, 15:06
Ah, klart. Takk :)
Men er det altså merkbar forskjell under kjøring med denne slangen brutt? Er først 940 jeg har kjørt dette her, så har ingenting å sammenlikne med.

TeamBørnOut
19/06/10, 15:08
Bilen suger jo falskluft nå (hvis ingen har tettet det). så da vil du nok merke forskjell når du får tetet det :) eventuelt så vil nok forbruket ditt kanskje gå ned litt også.

Instruktionsbok
19/06/10, 15:09
Okay, nei det var sprell åpent der nå så.. Da får man tette den asap da :) Stor takk for hjelp, TBO ;)

TeamBørnOut
19/06/10, 15:13
Husk å napp ut sikring nr 1 så hjernen får nullstilt seg :)

Instruktionsbok
19/06/10, 16:03
Jepps! En ting til, heh, var ute å kikka litt til, inni denne gummi(?) slangen ligger det en tynnerem hardere en. Er det bare å skjøte på et stykke som rekker ned på innsugsslangen og få det tett, eller er det lite arbeid å ta ut hele slangen, altså både den utenpå og den inni og få fatt i en ny en? Om disse lagerføres hos noen..
Så du skrev hageslange, TBO, men er fan av original-look ;)
Edit: Er det bare å nykke ut den slangen, eller kan man dra med seg noe vitalt nede i veivhusventilasjonshuset(?) ?

TeamBørnOut
19/06/10, 17:37
Ville nok gått for en orginal en selv. men hageslange fungerer hvis man ikke har annet :P
Hvis du holder igjen Y stykket den sitter festet til så klarer du å nappe den opp. bruk ei lommelykt så ser du litt bedre hvordan ting sitter festet der

Instruktionsbok
19/06/10, 18:07
Alright. Lagerføres disse enda sånn at man kan stikke på nærmeste forhandler og bestille, eller må man på en "aftermarked" sjappe å handle?

TeamBørnOut
19/06/10, 18:09
volvo gøteborg har helt sikkert en slik liggende :) ellers har nok mange folk her inne også en ekstra et sted :) du kunne fått min. men jeg har 3cm orange hageslange i tuppen :D

Instruktionsbok
19/06/10, 18:11
Hehe, den er god, prøver å fiske litt i Ø.K tråden da, ellers så får jeg høre hos en forhandler :) Mange takk for alle svar ;)

Instruktionsbok
28/07/10, 14:42
Etter hvert nå så lyser ABS lampa konstant, så dar er det vel en føler ute å går. Men speedometeret virker, så da må et vel være høyre eller venstre foran. Noen som har målt motstand i disse og vet hva de skal ligge på?
Edit: Ser disse koster 1500ish på Meca, noen som vet ca pris hos Volvo?

Mvh Johan

The Sven
28/07/10, 15:05
Den slangen koster nok ikke allverden hos din Volvoforhandler. Du får legge ut noen bilder av bilen/lage en prosjekttråd.

Instruktionsbok
28/07/10, 15:30
Den slangen koster nok ikke allverden hos din Volvoforhandler. Du får legge ut noen bilder av bilen/lage en prosjekttråd.

Joa, glemt å poste. Fikk tak i den hos Volvo, 300 kroner eller noe :) ABS som står for tur nå.

The Sven
28/07/10, 15:31
Såg først nå at det var lenge siden det var snakk om slangen :)

Instruktionsbok
28/07/10, 15:54
Såg først nå at det var lenge siden det var snakk om slangen :)

Hehe, fort gjort :)