PDA

Vis full versjon : Servostyring bli tyngre jo lavere turtall



orfaman68
17/07/14, 20:52
Go kveld :)

Har et problem med servostyring til XC 70 min. I tomgang går den veldig tung, så tung, at kjæresten min ikke gidder mer å kjøre den... Gi man litt mer gass går den som vanlig. Ingen lekkasje noen sted, rett mengde servoolje.
La merke til at servostyring IKKE reagerer på programmering i bordcomputer hvor man kan justere styrekraftnivå. Bilen var koblet til VIDA, men ingen feilmelding fra Servostyring. Men fikk ikke noe tips fra Bilia Høvik hva det kan være for noe... Klart at di vill tjene penger med bare å sjekke...
Kan det være mulig at det er en elektrisk feil rett ved servon ? Kanskje en kontakt som har løst seg ?

Hadde fjernet kapslet under motorn, men fant ikke noe. Kanskje fordi jeg ikke visste hva jeg letet etter ?

Ved kjøring virker servon akkurat som den skal, så å si fra rundt 900 opm er alt i orden.

Noen som kan hjelpe ?

Hilsen, Stefan

Stig-Arne
18/07/14, 06:58
Siden din servo drives elektrisk så vil jeg mistenke for lav spenning inn på servoen på lave turtall

Sjekk batteriet og ladespenningen din ved lavt turtall.

gswede
18/07/14, 13:30
Har noe av det samme på min V50, usikker på om det er samme system men på min er det hvertfall elektrisk pumpe. Det merkes spesielt ved oppstart, vrir om på rattet første gang og det er akkurat som om rattlåsen er på.
Om vinteren, ved minus grader er det mye værre. Frem til motor når arbeidstemperatur, låser rattet seg under fart. Et typisk scenarie er nedbremsing mot rundkjøring, 3/4 gjennom legger man på gassen igjen og skal "svinge seg ut" av rundkjøringen igjen. Da låser rattet seg et sekund, med at det låser seg menes nettopp det. Uansett krefter som tillegges rattet i denne situasjonen vil det ikke rikke seg. Livsfarlig.
Kan virke som at det er en treghet etter man var av gassen og at det tar noen sekunder etter man igjen er på gass før servoen slår inn. Bilen er defacto ubrukelig om vinteren på dette grunnlag.

Bilen har vært gjentatte ganger inne hos BILIA. I første omgang ble oljen byttet, uten resultat. Så ble pumpen og ledningsnett byttet, også det uten resultat. Batteri og batterikabler er også byttet.
Da dette ikke hjalp begynte jeg selv å kikke meg rundt i motorrommet. Fant til min forskrekkelse ut at hovedsikringene ikke var fastskrudd etter bytte av servo-strømkabel.
Fikk disse festet uten at det har hjulpet på servostyringen. Sikkert unødvendig og nevne det men bilen min (2005 V50 T5) har aldri vært det samme etter dette.

Jeg mistenker at dette har noe med kommunikasjon med CEM og gjøre.
Kan nevne at like etter disse extreme symptomene ble oppdaget senhøstes 2 år siden, kontaktet jeg volvo nasjonalt, i sverige, og volvo service desk for nordamerika per mail med en bekymringsmelding. Uten at noen parter noengang svarte meg. Null hjelp og få, masse penger utav vinduet, sitter igjen med sommerbil til 850tusen. Stilig.

Sikringene jeg snakker om..
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1933.jpg


Her kan du se restene av den gamle strømkabelen til servopumpen (like under røde kabelen som er koblet på 80amp sikringen), denne fjernes ikke da du må ut med hele ledningsnette for å trekke denne. Det er passe svakt av Bilia og ikke engang prøve å skjerme kabelen, masse kabeltråder som stikker ut av den gamle kabelen som kan gnisse mot de andre kablene. De kunne i det minste sikret stussen med litt eltape. Service, det er volvo det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1094.jpg


Må legge til at kontaktstykket på selve pumpen står rett opp uten fuktsikring. Denne finnes det en PN på og ved bytte blir det nå lagt på en "strømpe" som hindrer fukt i kontaktstykket.
Problemet med 90graders kontaktstykket er at fukt/vann samler seg, trenger til slutt igjennom kontakten og ned på kretskortet som ligger nederst i pumpen. Dette er således ett problem volvo er klar over, men de snakker ikke høyt om det.

orfaman68
18/07/14, 21:56
Batteri og generator er nesten ny, og ved tomgang ligger den på 13,8 Volt. Dette burde vel holde :) Men takk for denne tips, Stig - Arne. En ting mer jeg kan utelukke :)
Høres ikke bra ut det, gswede :( Men jeg vill ikke si at servon min er livsfarlig. Den virker akkurat slik den skal, hvertfall etter min oppfatning. Som sagt, kun i tomgang virker den dårlig. Er servon komplett elektrisk styrt, kun med e-motor, eller skal e-motoren bare hjelpe til ? Denne kontaktstykket rett ved pumpen, hvor sitter den ? Har ikke sett noe av en pumpe da jeg la under bilen :(
Men tusen takk for hjelpen :)
Hilsen, Stefan

gswede
19/07/14, 06:57
Kontaktstykket er den blankeste biten som stikker opp på venstre siden av pumpen avbildet her http://bresolin.com/en/prodotti_dettaglio.php/power/steering/pump/ele/volvo?itemid=109124
Servopumpen er elektrisk og kun det. Pumpen mener jeg skal ligge skjult mellom/under høyre framlykt og hjulhus.
For at pumpen skal sette feilkode må den registrere lavt trykk over en periode på mer enn 0,8sekunder. Husker ikke trykkparameteret.
Ingen koder på min på noe som helst av det nevnt i mitt tidligere innlegg.

orfaman68
19/07/14, 22:59
Har en lyd som kommer fra høyre side, kan jo være lagret fra pumpen. Det jeg ikke skjønner er, at også i min tilfelle er det ikke noen feilkode...
Men tusen takk for hjelpen, gswede :) Forresten, kjempestilig 240 du har :)

gswede
20/07/14, 11:47
Bare hyggelig. 240`n er dessverre ikke lenger i mitt eie. Men et smykke var den :-)

orfaman68
20/07/14, 11:53
Vill jeg gjerne tro :) Hadde en 91 240 classic, 4 dørrer, med ronal felger 9x18, har dessverre ikke mer bilder av den, gjorde litt om på baksjermen... Skikkelig leketøy denne, og nesten ingen elektrikk.... deilig :)

orfaman68
02/08/14, 23:30
Heve temaet opp igjen.
Har nok flere spørsmål:
Hvor sitter pumpen på en V 70 eller XC 70 nøyaktig ?
Går pumpen avhengig av turtall ?
Er det mulig å skifte den selv uten VIDA ? Har enda ikke noen feilkode...

Takk for hjelpen :)

Vatnehol
03/08/14, 00:00
slo opp 2008 xc70 d5 i vida nå, og der er vanlig servopumpe, altså belte dreven.

visst du gir meg chassi nr så kan jeg få det mer nøyaktig.

regner med den elektriske er pwm styrt( styrer turtall) men der må uansett vere en bypass valve som åpner på overtrykk slik at olje og pumpe ikke blir brent. er mulig det er skit i denne slik at den ikke regulerer slik den skal.

orfaman68
03/08/14, 10:33
Hei vatnehol, jeg som tenkte at servon var ren- elektrisk... Har som sagt mulighet via BC å justere styrekraftnivå- noe som ikke virker lengre...
Regnr til bilen er DL 76126, chassisnr.: YV1BZ714681011347
Som sagt, enda ikke noe olje lekkasje under bilen, servoolje har rett mengde og lukter normal, ikke brent, litt rød. Enkelte ganger virker servon akkurat slik den skal, også i tomgang, andre ganger har jeg nesten ingen servo. Men gi jeg da litt mer gass, virkern igjen. Har teknisk forståelse, men vet ikke hvor jeg skal lete.
Løser jeg bunnplaten under motorn ligger nederst på høyre side ac.kompressorn. La ikke merke til servopumpen, men la også ikke merke til noen slanger som "forsvinner" under høyre lykt...
Takk for hjelpen
Stefan

Vatnehol
03/08/14, 22:58
får opp mekanisk servo pumpe:
deletegning:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/1.png

tegning for å fjerning av pumpe:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/211.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2.png
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/3.png

Vatnehol
03/08/14, 22:59
der er kjøler på servo olja, pluss den er fartsavhengig( da blir sikkert dette styrt i tannstanga )

orfaman68
04/08/14, 22:10
LITT av en informasjon.... :)
Tusen takk, Vatnehol !!!!
Men, var jo det jeg lurte på- det må jo faktisk styres via tannstang. Vet du kanskje hvor den sensor i tannstangen sitter? Mener , jeg få jo ikke opp noen feilkode, så det kan jo teorotisk være slik, at det er en løs kabel ved sensorn på tannstangen eller noe liknede. Før jeg demontere pumpen hadde det jo vært lurt å utelukke sensorn.
Men tusen takk for hjelpen !!

orfaman68
20/09/14, 10:21
Litt oppdatering her:
Servopumpe måtte dessverre byttes. Det ble gjort igår hos Volvo Gustavsson i Oslo. Totalt kostet dette 7.133,- NOK Bilen er frisk igjen :) Bilia Høvik ville for samme jobb har 11.800,- NOK. For noe tull :( Er andre gang jeg har positive erfaring med Gustavsson og kan virkelig anbefale denne verksted. Blir kun brukt original Volvo deler der. Service er helt perfekt. Ble ringt opp bare for å si ifra at begge generator- og reimen til servo og ac ikke må byttes, fordi di var nesten nye - noe jeg visste. Hyggelig folk der :)

Stig-Arne
21/09/14, 12:29
Uflaks at 2 brukte pumper er defekt da.

orfaman68
21/09/14, 15:41
2 pumper, Stig-Arne ?? Var bare en, servopumpen ;)

Stig-Arne
21/09/14, 21:24
Her gikk det litt i surr ja :o Mange tråder med servostyring for tiden

orfaman68
21/09/14, 21:41
Hehe ;)

Morgis
28/09/14, 22:28
Det er ikke er elektrisk servopumpe på min V70II hvertfall.

orfaman68
29/09/14, 21:10
Er vel elektriske pumper på V50, men ikke i våres XC eller V70

Holern
22/10/15, 10:13
Tar opp igjen denne tråden, og lurer på om styringen din fremdeles virker slik den skal?
Styringen min har utviklet seg i samme retning, og bilen er helt håpløs å styre når motoren går på tomgang.

Dette er for dårlig når bilen ikke har gått mer enn snaue 190000 km.

orfaman68
23/10/15, 20:27
Ikke noe problem her etter servopumpen ble byttet :)
Alt fungerer som det skal :)

Holern
23/10/15, 23:32
Har sjekka priser i Barteby og Östersund, og det ligger rundt ti laken for jobben... :(
Gjenstår å sjekke på ikke-merkeverksteder nå. Regner med det er penger å spare der.

orfaman68
24/10/15, 21:09
Regner med at det er rimeliger i Sverige. Kanskje du få tak i en brukt del. Men vet ikke om man kan anbefale det...

Holern
25/10/15, 14:18
Regner med at det er rimeliger i Sverige. Kanskje du få tak i en brukt del. Men vet ikke om man kan anbefale det...

Det er ikke mye å spare på å gjøre jobben i Sverige...kun et par tusen. Så kommer jobbfri, kjøring osv. Ikke mye igjen da.
Men har vel funnet ut at dette er en overkommelig jobb å gjøre selv...så vi får se :)