PDA

Vis full versjon : B230K motor med 16v topp



TeamBørnOut
18/06/10, 13:39
Hvordan ville det vært med 16v toppen på en K motor (se bortifra de dårlige rådene + + +). de er jo uthulet ganske mye. Noen som har hørt om noen som har brukt slike stempler på noe sånt? Sitter å tenker litt hit å dit bare :D

ArneR
18/06/10, 14:49
Du kommer nok ikke utenom de velkjente ventiluttakene 16v trenger, men du vil ikke få store problemer med tenningsbank p.g.a. før høy komp ihvertfall.. :p

Men du har jo tilgang på en masse maskiner, er vel fort gjort å ta ut for ventilene?

TeamBørnOut
18/06/10, 14:59
tenkte egentlig bare "dreid" ned stemplene litt så jeg fikk god klaring til ventilene. + planet blokka litt så jeg fikk opp kompen. men det er kanskje helt døfødt å gjøre noe sånt?
Har en del K stempler liggende å ville bare høre om noen hadde noen ideer :D har ikke regnet ut hva kompen ville blitt heller

GeTReibeAktienGesellschaf
18/06/10, 17:31
B234F stempel
Total lengde 64.9
Kompresjons høyde 39.9
Forbrennings kammer (dybde) 3.1
Ventil utakene er 2.88 og 3.89

K stempel (Litt usikker på disse måla.)
kompresjons høyde 39.7
Forbrennings kammer (dybde) 3.2

Til sammenligning:
FT/FK stempel
Total lengde 64.7
Komp høyde 39.7
Forbrenningskammer dybde 4.5

A/E stempel
komp høyde 39.7
forbrenningskammer dybde 0.6

GMV
18/06/10, 21:51
Mener å ha regnet på dette for noen år tilbake å fant da ut at det ble rundt 5,8:1 i komp med 8V topp. Blir vel noe lignende med 16V også når spor til ventiler er frest ut. Litt for lav komp vil jeg si, men de passer utmerket til å dreie av å brukes sammen med f.eks marineveiv. Det gir vel rundt omkring 7,5:1 som er akseptabelt.

Borstad
18/06/10, 21:55
Lurer også litt på dette :P men i og med at om registerreima til K-motoren går der, så bruker hele motoren å havarere så ser jeg på dette med skråblikk, tenker også at det kommer til å bli en storsmell om man kjører istykker reg.reima med 16v toppen på så blir det et heidundranes til smell med tanke på at stemplene tar oppi, eller hva?

Hadde vert arti å sett hvordan det fungerer da:) mange klager jo på at k-motoren/k-blokka ikke er brukende til noe ..

kermitt
18/06/10, 22:11
16V motoren havarerer også om reg reima går, så ser ikke helt problemet. overhold regreim byttene og gjør jobben rett så er ikke det ett tema.

Borstad
18/06/10, 22:19
16V motoren havarerer også om reg reima går, så ser ikke helt problemet. overhold regreim byttene og gjør jobben rett så er ikke det ett tema.

Er litt skummelt uansett da, men hvor langt tåler egentlig en reg.reim å gå? finnes det ingen annen sikkerhets som kan spare toppen og stemplene som slår oppi? :P

kermitt
18/06/10, 22:25
volvo har sagt 120 000km eller åtte år på B230 motoren, men jeg bytter ca annet hvert år. eneste som sikkerhet som kan spare motoren for skade er klaringer. men det er ikke noe morro :p

ChrML
18/06/10, 23:39
Hvis man ikke gidder å følge med på regreim intervallene og gjøre den jobben riktig så burde man ikke bygge om til 16v :p. På alle B230 8v motorene så går ventilene klar av stemplene bortsett fra K- motorene. Med mindre toppen er høvlet noe jævlig :p.

GMV
19/06/10, 00:53
Hvis man ikke gidder å følge med på regreim intervallene og gjøre den jobben riktig så burde man ikke bygge om til 16v :p. På alle B230 8v motorene så går ventilene klar av stemplene bortsett fra K- motorene. Med mindre toppen er høvlet noe jævlig :p.

Går ikke på B23E med K eller H kam eller.....

TeamBørnOut
19/06/10, 05:04
Mener å ha regnet på dette for noen år tilbake å fant da ut at det ble rundt 5,8:1 i komp med 8V topp. Blir vel noe lignende med 16V også når spor til ventiler er frest ut. Litt for lav komp vil jeg si, men de passer utmerket til å dreie av å brukes sammen med f.eks marineveiv. Det gir vel rundt omkring 7,5:1 som er akseptabelt.

5,8:1 er litt lite ja :P kjedelig å starte den på eter :D¨

ChrML
19/06/10, 09:02
Går ikke på B23E med K eller H kam eller.....
Hva med B230 med K og H kam?

TeamBørnOut
19/06/10, 09:09
hvis det er liten klaring kan det sikkert smelle på høyt turtall. Men dette er jo ikke noe man en gang skal tenke på. Det kan man gjøre når man har kjøpt ny bil og kjører hjem for å bytte regreima :)

T90
19/06/10, 16:08
Funker det å bygge om 16v motor til Diesel?
Siden det er noen som har byggd om k montoren til diesel.

TeamBørnOut
19/06/10, 17:34
går sikkert det. men hvor bra det går i forhold til en normal diesel motor er uvist :D bør ha noen skikkelig råder ihvertfall