PDA

Vis full versjon : Avløpsslange klimaanlegg XC 70 2008

orfaman68
16/07/14, 21:45
Hei og go kveld,

dette er første inlegget mitt. Er opprinnelig tysk jeg, flyttet til Norge i 2009, er derfor ikke såå flink til å skrive norsk :( Men jeg skjønner nok det fleste jeg leser ;)

Bilen min er en 08-model XC 70 D5 automat, bilen har gått 320.000 km.

Har et problem med ACn:

Den virker fint, blåser kaldt som den skal, også varm når den må ;) MEN- på tur til Kristiansund førre uke kom det plutselig vanndamp fra dysene i dashbordet. Ikke hele tia, men flere ganger. Skrudde på vifte på maks, da ble det mindre. Etter en-to minutter var alt igjen som det skulle. Dette gjentok seg flere ganger. Og det må være vanndamp, fordi det lukter nesten ikke, også ikke etter kjølevæske. Har etterhvert prøvd alt- maks varme, maks kulde, alt virker. Ikke noen lekkasje noen sted, i tillegg bruker motorn ikke noe vann. Så jeg tro jeg kan utelukke varmeapparatet.
Men, jeg la merke til, at det ikke er mer kondensvann under bilen, etter jeg har stoppet motorn. Og det burde jo være der i disse temperaturene vi har for tiden.
Har jekket opp bilen i helga og letet febrelsk etter avløpsslangen fra ACn, men fant den dessverre ikke :( ( Men fant endelig eksossen til parkeringsvarmern... )

Lurer derfor på om noen vet hvor denne avløp sitter under bilen. Jeg antok høyre sia rett bak motorn, men fant ingenting... Tro faktisk at den har tettet seg- det hadde hvertfall forklart vanndampen.

Beklager igjen at jeg er ikke så flink til å skrive norsk, men det blir nok bedre og bedre ;)

Tusen takk for hjelpen,

Hilsen, Stefan

Aleks_
16/07/14, 23:13
Velkommen hit :)
Du skriver mer enn god nok norsk til å gjøre deg forstått :)

Jeg husker dessverre ikke hvor utløpet til AC'n ligger, men jeg har samme bil som deg, så kan legge meg under å sjekke neste gang jeg er ute å kjører en tur :)
Eventuelt en kjapp telefon til nærmeste Volvo-verksted og de vet sikkert hvor den er, og helt sikkert problemet også.

Andre symptomer på at denne er tett kan være at teppet i fotbrønn på passasjersiden, og teppet i baksetet blir bløtt. :)

orfaman68
17/07/14, 04:47
Hei Aleks,
Takk for svaret :) Skal sjekke om det er våt eller fuktig under mattene. Hadde jo ringt verkstedet, men dessverre er det ferietid... Må dessverre vente til mandag.
Flott forresten at du har samme bil, har nok litt andre ting jeg lurer på :)
Men først på jobb :)
Sent from my RM-825_eu_euro1_282 using Tapatalk

orfaman68
17/07/14, 18:03
Sånn, da har jeg sjekket alle matter i bilen. Finnes ikke noe fuktighet under den i det heletatt.
Lurer fortsatt på hvor utløpet til kliman sitter...
Hilsen, Stefan
Sent from my RM-825_eu_euro1_282 using Tapatalk

Aleks_
17/07/14, 20:33
43094310
Her renner det ut hos meg, du ser vanndråpene. Har ikke løftebukk for tida, så får ikke helt lokalisert den.

orfaman68
17/07/14, 20:40
Hei Aleks,

tusen takk for di bilder, var faktisk akkurat der jeg letet. Fjernte til og med kapsler av kabler og bremsslanger for å finne den utløp. Men jeg finner den ikke :(
Kan det være at den er gjemt bak varmeskjold for eksossen ?
Verkstedet mitt har ferie til nestkommende mandag, så skal nok ringe di :)

Men tusen takk for at du gadd å legge deg under bilen for å ta bilder :) Setter veldig pris på det :)

Stefan

Aleks_
17/07/14, 20:45
Ser nok ut som det ligger under varmeskjoldet ja. Men om dette er tett, må vel det beste være å finne hvor andre enden på slangen ligger, for så å blåse med trykkluft ifra den enden. Det funka ihvertfall på en Saab jeg hadde :)

orfaman68
17/07/14, 20:54
Nettopp derfor jeg lurte på det...

Men er vel kanskje ingen her som har hadd denne problem :(

Runis
18/07/14, 15:07
Hei,mener denn går ut på passasjer siden i kupeen.hvis du løsner mittkonsol,evt teppe så skal du komme over slangen.Jeg gjorde også dette for å sjekke om denn var tett.brukte trykkluft å blåse igjennom med.

orfaman68
18/07/14, 21:47
Hei Runis,

takk for svaret :) Mener du eller vet du at den sitter under mittkonsolen? Holder det å løsne underste delen, eller må jeg også fjerne den del med radio og klimastyring ? Har du kanskje en oversikt og rekkefølge hva jeg må fjerne ? Kan finne ut av det sjøl, men siden du har gjort det, kan du kanskje forklare, hva du gjorde ?
Tusen takk :)
Hilsen, Stefan

Runis
18/07/14, 23:28
hei,mener jeg løsnet gulv teppe som går opp til mittkonsol.teppe er delt rett oppunder konsolen.fort ett par år siden jeg gjorde dette,så litt rusten hukommelse.rørte hvertfall ikke klimastyring å radio.lykketil

orfaman68
19/07/14, 23:01
Så du mener at det sitter noen deksel under teppe, og under den sitter denne utløpsslangen ? Den kan jo på en måte ikke være tilgjenglig når man kun fjerner teppen...

Runis
20/07/14, 15:15
Hei,nå har jeg frisket opp litt.Du kommer over slangen enkelt på 5 min.Du skrur løs 2 stk torx t20 som sitter under hanskerom.dette er en list som bla holder lyset til gulvet.legg vekk denn.så tar du løs nedre deksel på mittkonsol,slik att øvre del av gulv teppe blir synlig.Så er det bare å dra teppe fra mittkonsol,Helt inne,nesten mot torpedo veggen kommer du over slangen.Denn er delt der så bare å blåse med trykk luft evt.
Att bakluka di ikke lukker seg med knappen,kan være irr i kontakt inne i bakluke.Jeg måtte bytte kontakt stykke her.Lykke til.
Har bilder av avløps slange plassering,men vet ikke helt hvordan man poster her.Evt på mms hvis du pm nr ditt
Hilsen Rune

orfaman68
20/07/14, 17:51
@Runis :
Har sendt deg pm :)
Tusen takk for hjelpen, setter pris på det !!
Det med bakluke har akkurat nå ikke første prioritet ;) Men skal jo bygge om til 2014 baklykter og er da nøtt til å fjerne deksel på bakluka, tenker jeg skal sjekke det da :)
Hilsen, Stefan

orfaman68
21/07/14, 21:54
@Runis

Tusen takk for hjelpen med bilde og beskrivelse, Rune :) Var akkurat som du sa. Fjernet liste med gulvlys, klipset av nederste deksel fra midtkonsolen og dro teppe tilbake. Fjernte slangen og da kom det masse vann, nesten en halv liter. Blåste ut denne avløp som sitter i karosseriet og satt på slange igjen. Ikke rart at man ser ingen utløp under bilen. Den er skjult bak varmeskjold til eksosen... Nå virker hvertfall alt som det skal igjen :) Ikke mer vanndamp i bilen min :) Takk også alle andere dom bidro med tipser :)

Sent from my Nokia lumia 1020

Runis
21/07/14, 22:48
bra att det ordnet seg

anders85
22/07/14, 13:34
Til senere hadde det vært supert med noen bilder ;-)