Logg inn

Vis full versjon : GMV's 940 Asfaltracer blir til.



Sider : 1 [2] 3 4 5 6

HansOla
21/11/15, 20:43
Tilogmed IC skal lakkeres svart for å skli inn under "orginal". Må bestille noen rør/slanger i kveld.
Har akkurat gjort det jeg også. Lakkert trykkrøra svarte og har svarte silikonslanger fra før :) ble grei originalstuk av det!

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

GMV
22/11/15, 10:54
Går jo å slipe de blanke siliconeslangene med våtslipepapir for å få de mer matte og.

Lasse R
22/11/15, 11:25
Takk, jeg er så glad for att det er flere enn meg. Jeg HATER blå slanger og blå/rød elokserte deler og an kuplinger...

GMV
22/11/15, 12:24
Jeg er ikke imot det men da må alt stå i stil å være en mening med at de er der. Ikke bare bytte for fargen sin skyld....

GMV
24/11/15, 10:36
Da var vannkjølingsrør lagd. Dreid stuss for å ha i blokka med 16mm slangetilkobling, bestilt. Oljereturslange i armert silikon pluss noen deler. Omtrent bare eksos som gjenstår snart.

crazyclomp
26/11/15, 03:24
Følger..

skjarlie
26/11/15, 10:54
Korleis fungerte bakaxel.se sitt momentstag? Noko å ha på ein bruksbil med litt oppgradert understell?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

skjarlie
26/11/15, 10:56
Såg no at du hadde laga det sjølv, men er ganske likt i design

Sent fra min D5803 via Tapatalk

GMV
26/11/15, 12:20
Synes det ble ganske plagsom resonans inni ved pådrag/motorbrems. Skal redesigne det litt når jeg får tid, da tror jeg det blir bra.

skjarlie
26/11/15, 12:23
Ok, greit å vite :) du får legge ut bilete av redesignet :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

GMV
26/11/15, 12:26
Ja det skal jeg gjøre. Er snakk om å sette foringer i enden mot akselen.

GMV
06/12/15, 01:17
Da er vinterhjul i boks. Har også bestilt litt tenningsdeler og fler alurør da jeg bommet litt på lengde til LMM rør og diameter på IC rør.

Holck
06/12/15, 20:09
Kult prosjekt :). Blir spennende å se hva EFR turboen gir [emoji106]

GMV
06/12/15, 21:58
Ja noen timers jobb nå så burde den være oppe og gå.

Holck
08/12/15, 21:24
Hvilken kam kjører du med i denna motoren GMV :)?

GMV
08/12/15, 21:49
VX3 foreløpig

Holck
08/12/15, 21:54
Ok :). Hadde du tenkt å bytte :)?

GMV
09/12/15, 02:29
Får se. Ikke om den blir kjørbar med den i.

Holck
09/12/15, 02:30
Ok :)

GMV
09/12/15, 05:48
Om ikke blir det kanskje en STS eller annen moderne turbokam.

Holck
09/12/15, 05:51
Sts 247 [emoji16]

Batland
09/12/15, 13:39
Vennligst ikke ødelegg dette oppsettet med noe overoptimistiske fakter.

En 940 manifold tåler ikke noe mer enn en kam som Volvo T5 Gr.A eller STS 237/116.

Hvis man vil kjøre STS247/112 så må man skaffe seg ett 4-2 grenrør og twin entry (divided) turbinhus.

Holck
09/12/15, 13:49
Har du prøvd en STS 247/117 f.eks Batland ?

GMV
09/12/15, 13:54
Kommer ikke annet enn std grenrør på denne. "Orginalt" utseende er pri 1. Så noe super SS rally GT kam blir det ikke.

Holck
09/12/15, 14:21
Kommer ikke annet enn std grenrør på denne. "Orginalt" utseende er pri 1. Så noe super SS rally GT kam blir det ikke.
Det tror jeg du gjør rett i :).
Var mest for å se hvor fort reaksjon til sheriff Batland kom at jeg kom med 247 innlegget [emoji16].

GMV
09/12/15, 15:08
Mulig det hadde gjort seg med en kam som har noe mer durasjon og løft på eksos. Dvs mer turbovennlig.

Batland
09/12/15, 15:49
Har du prøvd en STS 247/117 f.eks Batland ?
Nei det har jeg ikke. Har imidlertid det jeg mener er glimrene resultater med 940 manifold og T5 kammen som har 267/117. STS 247/117 har til sammenligning 292/117 og med hele 25 grader mer durasjon så øker overlappet og ventilløftet i ØD dramatisk. Dette vil sabotere resultatet.

Ett par lokale optimister forsøkte 292/112 på noen motorer med grenrør - med nedslående resultat. Kammene ble raskt erstattet med 267/112 og strålende resultater.

STS237/117 kan også omtales som 272/117, altså ørlite værre enn T5 kammen på 267/117.

Batland
09/12/15, 15:54
Mulig det hadde gjort seg med en kam som har noe mer durasjon og løft på eksos. Dvs mer turbovennlig.
Tidlig åpning av små eksosventiler er effektivt på lystgass og kompressormotorer med høyere kompresjon. Turbomotorer på pumpebensin sliter med bedrøvelig lavoktan drivstoff. Har man 2V topplokk så er det fra større til STORE eksosventiler som er den rette løsningen. Dette er grunnen til at jeg spec. topp med 46 mm innsugsventiler og uvanlig tykke og tunge 42 mm eksosventiler på ovennevnte motor.

Batland
09/12/15, 16:01
Det tror jeg du gjør rett i :).
Var mest for å se hvor fort reaksjon til sheriff Batland kom at jeg kom med 247 innlegget [emoji16].
Se her hva mannen bak STS247 kammen selv sier: "Ett bra grenrör typ ajden eller KL extrem med fullt pulssplitt rekommenderas på alla dessa STS 247 kamaxlar."


Legger til at fullt pulssplitt faktisk betyr bruk av 2 stk. eksterne wg, èn for hver side, evt. EFR sitt unike turbinhus.

GMV
09/12/15, 16:02
Har vært inne på å sette i 38 eller 40mm eksosventiler men det blir ikke prioritert nå.

Batland
09/12/15, 16:06
Har vært inne på å sette i 38 eller 40mm eksosventiler men det blir ikke prioritert nå.

Det er helt ok. Bare ikke prøv å kompensere for ulempen med små eksosventiler med å overkamme motoren. Den oppskriften har aldri fungert og det vil den heller aldri gjøre.

GMV
13/12/15, 15:46
Blir mild/moderat kam og ett generelt "moderat" lettkjørt oppsett.

GMV
15/12/15, 18:40
Er KG2T kammen ett bra alternativ her? Har en på hånda.

Marius
15/12/15, 18:41
Er KG2T kammen ett bra alternativ her? Har en på hånda.

det er en god kam, har brukt den mye selv, men hvordan den blir til din store turbo er jeg usikker på

GMV
16/12/15, 18:12
Kammen var solgt.... Får sikte mot en STS 237 / 116 med tiden.

Batland
17/12/15, 11:50
Kammen var solgt.... Får sikte mot en STS 237 / 116 med tiden.
Godt. Ja gjør det. ;) Dette er helt riktig innstilling til en velfungerende gatebil. Den mildeste trimkamprofilen som tilbys og levert på høyeste LCA emnet som tilbys. :)

Batland
17/12/15, 11:56
det er en god kam, har brukt den mye selv, men hvordan den blir til din store turbo er jeg usikker på
Jeg anser KG-2T kammen som en "High-boost" kam, dvs at den bør/må/skal kombineres med 398/530 topp, det må LADES, og hvis man kjører pumpebensin så betyr det at kompresjonsforholdet må reduseres for suksess.

GMV
27/12/15, 12:53
Litt sysselsetting i jula.
"Fant" ett MS2 V3.0 med 4bar mapsensor som jeg vurderer å sette på. Må bare komplettere med en ekstra coildriver og styring for ladetrykk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/765.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/766.jpg

Skårholen
27/12/15, 23:57
Når ser du for deg oppstart? Er veldig interessert i se hvor tidlig du får ladetrykk.

GMV
28/12/15, 02:25
Håper på romjula men det er snø og kaldt så sliter nok veldig med festet.

Skårholen
28/12/15, 05:36
Okei, det er bra er vel en eller annen riksvei som er salta hos deg også :) Så egentlig på en annen turbo men må si denne frister mer.

GMV
28/12/15, 14:09
Er faktisk ikke saltet da det er -8 grader. Nydelige vinterveier å kjøre på.

Skårholen
30/12/15, 18:37
Åssen går dette da? Jeg vurderer en annen turbo nemlig 6258, da jeg har funnet t3 til t25 flens til en rimelig penge. Og 6258 er jo nærmere mitt effekt mål.

GMV
30/12/15, 20:37
Har ikke gjort noe enda, men det skal bli iløpet av de første dagene på nyåret. Du mener vel 5862 eller? Den blir nok endel større kompressorhjul enn på EFR da men alt er en smaksak :)

Skårholen
30/12/15, 21:39
Nei er EFR 6258 jeg mener som igjen er mindre enn din, med t25 flens.

GMV
30/12/15, 23:09
Å den ja. Jeg og sto mellom de to valgene men ble anbefalt 7064 til mitt oppsett.

GMV
02/01/16, 09:38
Godt nyttår.
Da var tiden kommet for en liten oppdatering her.
Lasta opp bilen og fikk den kjørt til broderen for å kunne holde på innendørs.
Monterte wg brakett. Satt på vannkjøling, lagde en ny LMM IC rør. Sveiste DP osv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/38.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/39.jpg
Kjørte den på hjula hjem men fikk ikke testet noe særlig pga den begynte å gå magert litt opp på turtall. Men det lover godt! Begynner å dra bra allerede før 3000 og har positivt ladetrykk fra ca 2000. Det får jeg si er imponerende bra av en såpass stor turbo.
Stay tuned.

GMV
02/01/16, 09:44
Glemte å si at jeg har kjøpt meg vinterhjul både for veikjøring og lek og morro.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/40.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/41.jpg

Lasse R
02/01/16, 10:30
Godt nyttår :)

GMV
02/01/16, 10:52
Godt nyttår :)
Jo selv takk :)

Skårholen
02/01/16, 22:01
Bra det ser ut til at turboen funker bra, gleder meg til du får prøvd den litt mer. Så skal jeg jammen meg bestemme meg jeg også.

volvobrage
02/01/16, 22:19
Passa wg braketten du kjøpte av meg?:)
Motorrommet ser veldig bra ut!

GMV
03/01/16, 00:24
Bra det ser ut til at turboen funker bra, gleder meg til du får prøvd den litt mer. Så skal jeg jammen meg bestemme meg jeg også.
Kjørte og mappet litt i dag og fikk opp bensinmengde. Ser ut til at turboen spinner fint igang og bilen er svært lettkjørt.
Det er antageligvis mye å hente på tenningsbiten enda siden større turbo kan ha høyere tenning. Som den står så spinner den i 3 gir ved pådrag [emoji12]

GMV
03/01/16, 00:29
Passa wg braketten du kjøpte av meg?:)
Motorrommet ser veldig bra ut!
Takker. Nja den passet etter litt mod for wg staget havnet midt for oljeretur og der kunne det ikke være. Måtte rette ut det meste av knekken og bøye wg staget for frigang mot eksoshus. Hadde gjort seg om wg klokka hadde kommet 1-2cm vekk fra kompressorhuset sånn at jeg hadde sluppet å bøye staget. Men ellers såg braketten veldig bra ut.

Skårholen
03/01/16, 00:38
Når den spinner på 3. er det på tørt? Og sånn ca trykk kjører du på nå?

GMV
03/01/16, 06:29
Tørt ja med 17". Men dekka er gamle og det er kaldt ute. Siste draget var jeg oppe på 1,5 i trykk. Men som sagt tror jeg det er mye å hente på tenningsbiten enda. Også har jo den 4,10 utveksling som hjelper endel.

ArneR
03/01/16, 17:40
Greit å få med seg utvekslingen og ja. :p

Selv har jeg 3,73:1, og noe spoling i tredje gir har jeg enda til gode å se. Nå kjører jeg ikke fullt så høyt trykk enda heller, og mapping av tenning etc. står det igjen mye av her også. Blir spennende å følge med videre, håper du har planer om å måle baktrykk? :)

GMV
03/01/16, 17:51
Jeg hadde planer om å måle baktrykk ja via den egr utgangen. Må koble opp oljecatchtanken også. Opplevde noe blowby og påfølgende oljesprut opp fra oljefella.

ArneR
03/01/16, 18:17
Ja, har selv tatt en måling ut der, lagde noe greier utav EGT sonde feste med klemringskobling og 6mm kobberrør rullet i en spiral. :) Men jeg hadde bare en turbotrykksmåler som måler i PSI til rådighet, så det ble jo så som så med nøyaktigheten. Pluss at biltemamåleren min ikke er nøyaktig for en femmer. :p

Skulle hatt enda en mapsensor på baktrykk og logget inngangen sammen med den andre, så hadde det vært en reell måling. :)

Skårholen
03/01/16, 18:42
Ser jo ut til at dette funker, så fort jeg får råd og lyst på en ordentlig bruksbil blir det nok 4.10 på min også. Gleder meg til fortsettelsen her.

Batland
04/01/16, 15:01
Jeg hadde planer om å måle baktrykk ja via den egr utgangen. Må koble opp oljecatchtanken også. Opplevde noe blowby og påfølgende oljesprut opp fra oljefella.
All lokal erfaring tilsier at 2,3 L rødmotorene trenger en seriøs oppgradering av veivhusventilasjonen når ladetrykket passerer ca. 1,5 BAR på ett oppsett som gir effekt.

Ett annet tips, husk å målet trykket i downpipen også. Jeg husker at denne lokale Cosworthen https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM målte maks 0,15 BAR høyere trykk i eksosmanifolden enn i innsugsmanifolden med en EFR 7064. Så ble trykket i downpipen målt til 0,2 BAR! Med ett bedre eksosanlegg som hadde gitt 0 mot-trykk i downpipen så hadde altså eksostrykket aldri passert ladetrykket her, selv med ladetrykk rundt uvanlige 2,6 BAR (38 psi) som er det bilen går med til vanlig. :D

stian2k
04/01/16, 15:17
All lokal erfaring tilsier at 2,3 L rødmotorene trenger en seriøs oppgradering av veivhusventilasjonen når ladetrykket passerer ca. 1,5 BAR på ett oppsett som gir effekt.

Kan du utdype seriøs oppgradering av veivhusventilasjon? :)

Batland
04/01/16, 15:32
Javisst. Det benyttes forskjellige løsninger. Noen bygger om den originale boksen. Noen bruker i tillegg en nippel der hvor den blokkmonterte fordeleren står på gamle motorer. Noen lager en boks med skilleplater og utlufting og monterer den der hvor den mekaniske bensinpumpen står på A-motorer. Det som er felles er at man bruker dimmensjoner som passer radiatorslanger for å få bukt med problemet. ;)

Holck
04/01/16, 16:39
All lokal erfaring tilsier at 2,3 L rødmotorene trenger en seriøs oppgradering av veivhusventilasjonen når ladetrykket passerer ca. 1,5 BAR på ett oppsett som gir effekt.

Ett annet tips, husk å målet trykket i downpipen også. Jeg husker at denne lokale Cosworthen https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM målte maks 0,15 BAR høyere trykk i eksosmanifolden enn i innsugsmanifolden med en EFR 7064. Så ble trykket i downpipen målt til 0,2 BAR! Med ett bedre eksosanlegg som hadde gitt 0 mot-trykk i downpipen så hadde altså eksostrykket aldri passert ladetrykket her, selv med ladetrykk rundt uvanlige 2,6 BAR (38 psi) som er det bilen går med til vanlig. :D
3 tom downpipe/anlegg med 1 lydpotte eller 2 ?
Edit: Batland . Mener du å si at han har 2,75 bar mottrykk i eksosmanifolden når han har 2,6 bar ladetrykk i innsugsmanifolden?
Dette endrer seg ganske betydelig i filmklippet du har lagt ut, så hva hadde han i mottrykk i eksosmanifolden når ladetrykket er 1,85 bar på slutten?

GMV
04/01/16, 17:39
3" hele veien med 1 potte. Står på en sk racekat og om det er noe så er det nok den som er proppen.

Batland
04/01/16, 21:02
3 tom downpipe/anlegg med 1 lydpotte eller 2 ?
Alt i 3" med 2 stk. potter, men Standal hadde 0,5 BAR med lignende opplegg så det MÅ måles i hvert tilfelle. Man tester enkelt ved å erstatte lambdasonden med en nippel og kobler til ladetrykksmåleren.

Holck
04/01/16, 22:24
Alt i 3" med 2 stk. potter, men Standal hadde 0,5 BAR med lignende opplegg så det MÅ måles i hvert tilfelle. Man tester enkelt ved å erstatte lambdasonden med en nippel og kobler til ladetrykksmåleren.
Det må måles ja :). Det som var intressant med målingene hans var at, syns jeg ihvertfall , at det fortsatt var mottrykk selv med 3 toms rør uten lyd demperne. Her hadde det vært morro å sett hva slags målinger han hadde fått med 3,5 toms rør på den motoren. Time will show [emoji6]

Holck
04/01/16, 22:29
3" hele veien med 1 potte. Står på en sk racekat og om det er noe så er det nok den som er proppen.
Hadde vært intressant om du har mulighet til å få målt hva slags mottrykk du har i det anlegget :)

Skårholen
04/01/16, 22:46
Du har full innboks.

GMV
05/01/16, 09:09
Du har full innboks.
Den er tømt. ;)

Skårholen
05/01/16, 09:40
Gikk fortsatt ikke ann og sende deg melding.

GMV
05/01/16, 09:43
Hæ? Var innpå å slettet unna nesten alt i morges. Mulig jeg har blitt degradert fra betalende medlem pga sein innbetaling og derav fått redusert maks antall meldinger :/

Skårholen
05/01/16, 10:56
Det spørs da altså. Lurte i grunn kun på hvor du kjøpte EFRn.

GMV
05/01/16, 11:06
RS Tuning i Bergensområdet. Du finner de på FB.

GMV
07/01/16, 12:20
Fikk lagt om dekk i går. Prøvde å rette en felg men den sprakk litt i kanten så vi slipte en fuge og la i kjemisk metall på inn og utside. Ser ut til at det ble bra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/281.jpg

Skårholen
07/01/16, 14:17
Da kan det bli iskjøring da? Er det noen isbaner som har åpent hos dere der oppe?

GMV
07/01/16, 14:32
Trackday arrangerer kjøring i helga i Funäsdalen ca 20 mil fra meg. Men tror ikke jeg rekker det. Fant kjølevæskelekkasje i går og så må tenninga mappes mer før jeg tørs å belaste den noe særlig.

Skårholen
07/01/16, 14:35
Okei, ellers er det jo kjøring på Vurrusjøen da, er vel ca 30 mil fra deg. Men er kjøring der hver helg til isen blir for dårlig har det blitt sagt. Jeg sliter med å få tak på 16 toms felger, så vet ikke om jeg får kjørt i helga. Men neste helg blir det vel årnings :)

vangsfreaken
07/01/16, 15:26
Okei, ellers er det jo kjøring på Vurrusjøen da, er vel ca 30 mil fra deg. Men er kjøring der hver helg til isen blir for dårlig har det blitt sagt. Jeg sliter med å få tak på 16 toms felger, så vet ikke om jeg får kjørt i helga. Men neste helg blir det vel årnings :)
Har som sagt felger jeg [emoji14] blir kanskje unødvendig dyrt når det ligger greie sommerdekk på dem, men...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
07/01/16, 18:54
Jajo blir kanskje dyrt, men fikk aldri no svar på bredden på de. Hvordan gjorde du det med vannkjølinga på turboen GMV?

GMV
07/01/16, 18:56
Kjøpte M14 banjokoblinger og loddet på rør så det ble tilnærmet likt orginalt.

vangsfreaken
07/01/16, 22:44
Jajo blir kanskje dyrt, men fikk aldri no svar på bredden på de. Hvordan gjorde du det med vannkjølinga på turboen GMV?

jeg ligger rett ut med influensa, så jeg har ikke orka å sjekke, men du må gjerne komme innom å se på dem :p

GMV
08/01/16, 09:10
Satte på en slange fra orginale veihusventilasjonen og har frisert en blokkmontert fordeler for å sette på en 1" slange der i tillegg. Må bli bra da vel? Var i båthylla på Biltema og fikk tak i raceparts.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/310.jpg

fixi93
08/01/16, 18:13
har eventuelt en par løsninger på veivhus ventilasjon som jeg vet av :) er Yoshifab som lager noen få deler som gjør til at man bruker -AN slanger eller ligndene til veivhus ventilasjon :) blant annet som man kan ha på der vanligvis bensinpumpa til gasserbil står :)

en par linker :)
https://www.yoshifab.com/store/b230-10-an-crank-case-vent.html
https://www.yoshifab.com/store/redblock-10an-fuel-pump-plate-vent.html


Håper ikke det ble feil at jeg postet dette nå da :) bare og si ifra om jeg skal fjerne det :)

GMV
08/01/16, 20:43
Helt iorden. Men dette kostet ca 70kr og jeg fikk fiksa det i dag.

GMV
09/01/16, 17:05
Litt bilder. http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/349.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/350.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/351.jpg

Skårholen
09/01/16, 18:53
Fin patent det der, kanskje jeg skal vurdere å gjøre det samme. Må bare skaffe meg et sveiseapparat så jeg får lagd en catchtank.

240racing
09/01/16, 18:56
Satte du bare delen fra fordeleren over hullet som blir i blokka om du fjerner blendelokket? Blendet av gamle veivhusvent eller?

Marius
09/01/16, 19:11
Satte du bare delen fra fordeleren over hullet som blir i blokka om du fjerner blendelokket? Blendet av gamle veivhusvent eller?

setter det bare rett over etter at man har fjernet lokket ja, ser også ut som han bruker den orginale ventilasjonen

240racing
09/01/16, 19:17
Ikke dum løsning da :)

GMV
09/01/16, 19:57
Gjorde det kjapt og enkelt. Hadde det meste liggende fra før. Catchtanken er en spylertank fra Biltema og filteret fra en moped [emoji14]

Runar
10/01/16, 00:33
Fin løsning det der, men ikke noe vakum tilkoblet?

GMV
10/01/16, 02:28
Nope. Ingen vacuum.

GMV
11/01/16, 22:45
Fant ett bilde ifra før jeg var å hentet den. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/441.jpg

Batland
12/01/16, 08:01
3 tom downpipe/anlegg med 1 lydpotte eller 2 ?
Edit: Batland . Mener du å si at han har 2,75 bar mottrykk i eksosmanifolden når han har 2,6 bar ladetrykk i innsugsmanifolden?
Dette endrer seg ganske betydelig i filmklippet du har lagt ut, så hva hadde han i mottrykk i eksosmanifolden når ladetrykket er 1,85 bar på slutten?
Nei.
Det er slik at trykket i eksosmanifolden IKKE følger trykket i innsugsmanifolden. Det som skjer er at man på lave turtall gjerne har betydelig lavere eksostrykk enn ladetrykk, men etterhvert som turtall og effekt øker så er eksostrykket stadig stigende. Man kommer så til ett punkt hvor eksostrykket krysser over og blir høyere enn ladetrykket. Når dette skjer er avhengig av turboens og eksosanleggets egenskaper. I dette tilfellet tror jeg at det skjedde rundt 6500 o/min., men ta det med en klype salt. Sånn ca. snakker vi iallefall om noe i nabolaget 1,95 bar ladetrykk og 2,10 BAR baktrykk hvorav 0,2 BAR er forårsaket av eksosanlegget.

Uten støykrav og med dragrace eksos som gjerne består av KUN er ett 90 graders 4 - 4,5" bend så snakker vi altså om rundt 2,1 BAR ladetrykk og 2,05 BAR eksostrykk rett før turtallsperre. :)

Dersom man må ta hensyn til støynivået så blir eksosanlegg til høyeffekt gatebiler med turbo så godt som alltid ett problem pga økt baktrykk i eksosmanifolden.

Holck
12/01/16, 08:09
Nei.
Det er slik at trykket i eksosmanifolden IKKE følger trykket i innsugsmanifolden. Det som skjer er at man på lave turtall gjerne har betydelig lavere eksostrykk enn ladetrykk, men etterhvert som turtall og effekt øker så er eksostrykket stadig stigende. Man kommer så til ett punkt hvor eksostrykket krysser over og blir høyere enn ladetrykket. Når dette skjer er avhengig av turboens og eksosanleggets egenskaper. I dette tilfellet tror jeg at det skjedde rundt 6500 o/min., men ta det med en klype salt. Sånn ca. snakker vi iallefall om noe i nabolaget 1,95 bar ladetrykk og 2,10 BAR baktrykk hvorav 0,2 BAR er forårsaket av eksosanlegget.
Ok :) . Bra resultat på den motoren :)

GMV
12/01/16, 09:13
Skal se om jeg ikke klarer å få rotet meg til å lagd målepunkt for mottrykksmåling. Den går ganske bra med LH2.4 og vil jeg påstå. Selv om det langtifra er optimalt på noe vis. Er så kjekt å bare kunne gå ut å fyre den selv om det viser -17 ute og den har stått i ei uke. Fant en Gr.A T5 kam på hylla som skal inn også.

Batland
12/01/16, 15:12
Ok :) . Bra resultat på den motoren :)
Ja det er det. Jeg har sikkert nevnt det før i en eller annen sammenheng, men gjentar det gjerne. Eieren av denne bilen liker å spinne - og det klarer han til gangs. Jeg vet ikke om noen andre som kan kjøre i 60 km/t på 4. gear, med 4 personer i bilen, på tørr asfalt, rett frem, med gode 17" dekk og så bare nappe den løs med clutchen og legge 100 vis av meter med spor.

GMV
12/01/16, 23:30
Begynt så smått å modifisere MSn. Den har nå wastespark og boost solenoidstyring. Tenkte å gjøre ferdig PWM styringen av tomgangsmotor i morgen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/466.jpg

GMV
15/01/16, 16:31
Liten enkel snutt på 1,5bar.
https://vimeo.com/151912668

Holck
15/01/16, 19:51
Er det med T5 kammen GMV?

GMV
15/01/16, 20:10
Nei det er VX3 kammen enda. Helt uportet 531 og lavkomp FK. Sterk som fy fra bunnen med ekstra sprut over 4500. Så jeg vil kalle det en 940 med turbo + kit. [emoji14]

Lasse R
15/01/16, 20:13
Hjelper vel godt med over 4 i utveksling på bakakselen også ;) hørtes frisk ut. Fikk nå veldig lyst til å kjøre turbo Volvo igjen.. Lenge til april :P

GMV
15/01/16, 20:28
Ja den går ganske bra nå. Hadde hjulpet på betraktelig med ett halvkilo til i trykk.

Holck
15/01/16, 20:35
Er tanken å prøve å komme seg til en benk å få justert når alt er på plass :) ?

GMV
15/01/16, 20:58
Ja det er planen ja å få den mappet. Hadde egentlig vært kuult å se hva LH2.4 klarer med. Er veldig lettkjørt nå å ikke ett eneste feilslag eller nøling på noe vis.

Holck
15/01/16, 21:08
Blir spennende å se hva den gir :) . Hvilke justerings muligheter har du egentlig på emulatoren?

GMV
15/01/16, 22:04
Det meste egentlig. Er vel grovere enn de fleste datasprut og LH2.4 er et batch-fire sprut dvs alle 4 dyser åpner samtidig så begrenser hvor store dyser man kan kjøre. Tenninga er jo også steinalder med fordeler.

Skårholen
15/01/16, 22:13
Men hvordan er dette å mappe da, hvordan 'logger' man seg inn f.eks i selve programmet? Slik jeg har skjønt det livemapper man og brenner på eproms.

ArneR
15/01/16, 22:26
Laster inn en kopi av eepromen i minnet på Ostrichen, og med en plugin så korrigerer den checksum automatisk. Om/når man finner ut at mappet er ferdig kan det leses ut fra Ostrichen og brennes på en chip. :)

GMV
15/01/16, 23:37
Burde hatt en Ostrich til når man mapper for raskt bytte imellom tenning og bensin. Knot å måtte brenne chip, flytte over mappe brenne flytte over osv.

Holck
15/01/16, 23:47
Når er det du egentlig oppnår fullt ladetrykk nå ?

GMV
16/01/16, 09:14
Er ikke helt sikker må helst se på veien [emoji14]

Holck
16/01/16, 09:17
Hehe :D, ser den :)

Holck
16/01/16, 09:24
Hva bruker du forresten som ladetrykk styring på denne :) ?

ArneR
16/01/16, 09:33
Kan evt. få låne min Ostrich mot et depositum, ikke at jeg ikke stoler på at jeg får den igjen da, Hegra er ikke så stort. :p

Lasse R
16/01/16, 09:52
Kan alltids gjemme seg i festningen vettu ;)

GMV
16/01/16, 16:49
Haha. Jeg kan være mye men kjeltring er jeg altså ikke! ;)

GMV
16/01/16, 16:52
Hva bruker du forresten som ladetrykk styring på denne :) ?
Vanlig wg og pysventil. Er for slapp fjæra i wg så er max 1,5bar nå.

Holck
16/01/16, 20:47
Vanlig wg og pysventil. Er for slapp fjæra i wg så er max 1,5bar nå.
Ok :). Er vel 3 forskjellige actuatorer til den turboen så vidt jeg husker så hadde nok vært fint å få en strammere ja. Vil anbefale deg å få kjøpt en elektronisk boost controller også hvis MS'en ikke har mulighet for styring av det.

GMV
17/01/16, 01:40
MSn er bygd om til det nå. ;)

Batland
21/01/16, 17:22
Liten enkel snutt på 1,5bar.
https://vimeo.com/151912668
Jeg vet ikke når du gir full gass her, men det ser ikke ut til at det skjer noe særlig før 4000 o/min. Dette er ikke den glimrende turboen sin feil, men TYPISK for alle motorer med 531 toppen.

Håper at fremtiden skjenker deg en portet 530 topp med store eksosventiler sammen med T5 kammen. :D

Kunne du filmet slik som med denne oppgraderte B21DT motoren med BSRT325 turbo? : https://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto

Vi vet altså at hvordan det lader og her ser vi at det river løs på 2. gear når ladetrykket når ca. 1,5 BAR, altså ca. 3150 o/min. Man ser etterhvert ca. 3000 o/min til ca. 4500 o/min på. 4. gear i motbakke, altså 50% økning i turtall og ergo hastighet på 5,0 sek. https://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8

Holck
21/01/16, 17:30
Han sier jo sjøl at han enda ikke kjører noen form ladetrykk styring Batland. Du må jo gi oppsettet en sjanse før du kan komme med de påstandene.

Batland
21/01/16, 17:48
Som en av få har jeg mast på 530/531 problematikken i årevis. Noen har lyttet, byttet topp, prøvekjørt og så, helt uoppfordret sendt undertegnede en PM om hvor overrasket og hvor fornøyd de har blitt med resultatet. Egne erfaringer og slike tilbakemeldinger gjør forskjellen til ett faktum og ikke bare en påstand. Finner humor i at profiler i miljøet i de siste har postet det samme om disse toppene.

Skal ikke bruke tid på å diskutere det, men en video av ladetrykkmåleren (full gass på 4. gear.) samtidig som turtall blir opplyst vil vise sannheten. Jeg mener at det er helt uaktuelt at en glimrende EFR7064 ikke våker før 4000 o/min., noe jeg tror du vet.

Her ett eksempel med en lavkomp. 2,0L motor. 2,6 BAR ladetrykk ved 3500 o/min. https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM

Holck
21/01/16, 18:16
Er enig mye du sier Batland, vi er nok mer enig enn mange skulle tro. Men jeg syns det blir feil å komme med de påstandene du gjør før "oppsettet" en gang er ferdig testa.

Batland
21/01/16, 18:42
Skriver at jeg ikke vet når han gir full gass. Kansje han ikke gir fullt før 3900 o/min? Jeg kunne bare tenkt meg å se det mer tydelig og viste til eksempler. Det er ikke ment som kritikk til eieren eller noe i den gaten, men jeg måtte kommentere det jeg såg i videosnutten når jeg leste gjennom deler av tråden og oppdaget at han kjørte 531 topp. Jeg vet ikke om noen som objektivt har vært fornøyd med 531 topp på en turbomotor. Med objektivt mener jeg akkurat her at man har testet og opplevd FORSKJELLEN i resultat 530 vs 531. Når GMV har investert i det jeg personlig mener er markedets beste turbo så synes jeg at han, kanskje enda en gang og kanskje helt unødvendig, må få tipset om hvordan hente ut hele potensialet og hva man oppfatter i videosnutten. Han har tross alt eksosmanifold og har nevnt T5 kammen som viser at han gjør det meste riktig.

Hvis noen føler seg "støtt" så er det helt ok for da huskes budskapet enda bedre og enda lenger frem i tid. :) Dette øker mulighetene for ett objektivt godt resultat og ikke bare ett subjektivt godt resultat som er at man selv mener at resultatet er bra.

Holck
21/01/16, 19:22
Jeg føler meg støtt altså [emoji23] .
Fra spøk til revolver, det "bor" mer i oppsettet til GMV sånn den er montert nå enn det som fremkommer av videoklippet, derfor jeg tidligere i tråden anbefalte han elektronisk boost controller så han får så tidlig ladetrykk som mulig [emoji6]

Batland
22/01/16, 06:12
Jeg føler meg støtt altså [emoji23] .
Fra spøk til revolver, det "bor" mer i oppsettet til GMV sånn den er montert nå enn det som fremkommer av videoklippet, derfor jeg tidligere i tråden anbefalte han elektronisk boost controller så han får så tidlig ladetrykk som mulig [emoji6]
Hehehe.

Det tror jeg også. Vi må huske at en EFR7064 først og fremst er en responsturbo som har potensiale for å levere luft til at motoren skal kunne klare å rive løs 3. gear på tørr asfalt, rett frem, bare ved full gass fra 1500 o/min. 531 toppen vil effektivt sette en stopper for dette.

Hvis man har en god actuator med korrekte egenskaper (Nei, de er ikke så like som mange tror.) og bruker tid på å justere den inn korrekt, justere bleed ventil og eksperimentere med størrelsen på bleed "dysen" så gir det enkelt like gode resultater som man klarer med en billig elektronisk boost controller som er fryktelig oppskrytt.

Elektroniske ladetrykkstyring er faktisk så vanskelig at gode ladetrykkstyringer koster en formue. Det er ikke få ganger de som mapper fjerner hele dritet og setter på bleedventil for å få ett godt og stabilt resultat innen rimelig tid.

Hvis man bruker ett T-stykke og kobler en ekstra ladetrykksmåler inn på actuatorslangen så får du sett hvordan den elektroniske ladetrykksmåleren arbeider og evt. hvordan en bleed ventil fungerer. Gode elektroniske ladetrykkstyringer har egen MAP sensor som leser av actuatortrykket - dårlige, billige systemer har ikke dette. Hovedfordelen med elektronisk ladetrykkstrying er sikkerheten med at man kan redusere ladetrykk ved høye motortemperaturer osv. og at man lettere kan kompensere for at man bruker FEIL actuator.

Holck
22/01/16, 07:16
Hva er i dine øyne en god bleed ventil og en god elektronisk boost controller :) ? Gjerne linker hvis du har mulighet :)

Batland
22/01/16, 08:24
Hva er i dine øyne en god bleed ventil og en god elektronisk boost controller :) ? Gjerne linker hvis du har mulighet :)
Hvilken bleed ventil som fungerer best avhenger av oppsettet. Noen har kule og fjær, andre har ikke dette. Noen har kraftig restiksjon, andre har moderat restriksjon og alt har innvirkning på resultatet. Hvis jeg skal plukke ut èn stk. som man uansett vil kunne klare å hente ut det potensialet som er i oppsettet så må det bli en slik: http://turboxs.com/shop/boost-controllers/135-high-perfomance-boost-controller.html

Når det gjelder elektroniske boost controllere så ser man omfanget av utfordringen her: http://documents.holley.com/199r10628rev2.pdf

Her en annerkjent "stand alone" utgave: http://www.ams1000.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=60

I Gr.A racing brukte Sierra Cosworth 500 Air injectorer til å styre ladetrykket fordi èn stk. vanlig solenoid er alt for treg og unøyaktig. Likevel er det slike akkurat slike universaksolenoider hovedsaklig brukes i dag og resultatene står i stil - langt fra imponerende og gevinst pr. brukt kr. er patetisk. Husker godt en praktisk test som FastFord gjennomførte for mange å siden. De testet en Cosworth med steg 3 sats, så monterte de en vanlig elektronisk boost controller og etter en hel dag med testing og justering så klarte de etterhvert å komme ned på samme tidene som bilen klarte i utgangspunktet.

Det er klart at en elektronisk ladetrykkstyring kan kompensere for grove feil i oppsettet ved å redusere ladetrykket her og der, men jeg vil fraråde å trimme motoren på en slik måte og er sikker på at sluttresultatet blir bedre med å trimme riktig og heller bruke en manuell bleed ventil i kombinasjon med en actuator som har de egenskapene som trengs for å få det resultatet man ønsker.

Gjentar at selve actuatoren har mye større innvirkning på sluttresultatet enn det folk flest tror FØR de har forsøkt og testet med forskjellige.

Holck
22/01/16, 09:02
Enig med deg på bleed ventilen, den har vi også hatt bra resultater med.
Aldri vært borti den AMS boost controller'n men virket veldig avansert og ikke minst dyr.
Vi har hatt gode erfaringer med Greddy sine boost controllere :).
Enkle å sette opp og fungerer så lenge wastegate er riktig satt opp fra starten av.
Hva tenkte du på når det gjaldt linken til Holley ECU egentlig? Noe spesielt som står der du ville fram til så gjerne referer/henvis til det.

Batland
22/01/16, 09:15
Kjekt at dere har funnet frem til produkter som dere er fornøyd med.

Liken til Holley viser hvor omfattende det faktisk er å sette opp en velfungerende elektronisk ladetrykkstyring, hvor mye som spiller inn og hvor mye det må kompenseres for.

GMV
22/01/16, 09:25
Den lader tidlig men får fullt trykk noe seint. Ikke justert eller sjekket grunntrykk på wg klokka i det heletatt. Mistenker at den er noe slapp stilt, men å stramme for mye innvirker på hvor mye den klarer å åpne, det er jo en 14psi klokke som sitter på.
Har tittet på Turbosmart sin dobbeltvirkende wg klokke. Da kan man kjøre trykk innpå som normalt uten bleedventil og heller regulere med bleedventil på baksiden av membranet, da er man ikke så avhengig av å ha hard fjær i aktuatoren.
Hva tenkes om dette? Forøvrig er antageligvis tenningskurven alt for lav, spesielt på de lavere turtall, det kommer nok til å gjøre størst forskjell.

Holck
22/01/16, 09:33
http://www.full-race.com/store/images/full/borgwarner-efr-high-boost-wastegate-canister-2-content-1.jpg

Holck
22/01/16, 09:37
Men det er en Borg Warner actuator som sitter der GMV :)?

GMV
22/01/16, 09:38
Jepp. Mener de er levert std med medium.

Holck
22/01/16, 09:40
Det tror jeg du har rett i så lenge man ikke spesifiserer :)

Holck
22/01/16, 09:44
En fin begynnelse på å stille inn actuatoren står her :)

http://www.full-race.com/articles/efr-install-guidelines.html

Holck
22/01/16, 09:45
http://www.full-race.com/docs/WG_setpoint.pdf

Batland
22/01/16, 10:17
Den lader tidlig men får fullt trykk noe seint. Ikke justert eller sjekket grunntrykk på wg klokka i det heletatt. Mistenker at den er noe slapp stilt, men å stramme for mye innvirker på hvor mye den klarer å åpne, det er jo en 14psi klokke som sitter på.
Har tittet på Turbosmart sin dobbeltvirkende wg klokke. Da kan man kjøre trykk innpå som normalt uten bleedventil og heller regulere med bleedventil på baksiden av membranet, da er man ikke så avhengig av å ha hard fjær i aktuatoren.
Hva tenkes om dette? Forøvrig er antageligvis tenningskurven alt for lav, spesielt på de lavere turtall, det kommer nok til å gjøre størst forskjell.

Akkurat. Da er noe feil. Korrekt oppsatt tror jeg at du kan klare 1,5 BAR fra ca. 3000 o/min. eller noe deromkring, så: Hvis man kjører for mye forspenn på actuator så får man boost creep som er at ladetrykket plutselig tar av fra ca. 5500 o/min eller deromkring. EFR turboene har en stor og effektiv integrert wg og tåler uvanlig store mengder forspenn før dette blir ett tema. Du kan helt sikkert trygt øke forspennet slik at en for lite forspent actuator ikke saboterer resultatet for deg.

Påpeker dette: "Some users have used as much as 10mm (10 turns) of preload." og som du ser trenger Medium boost actuatoren 8 mm forspenn for å klare å holde wg tett opp til 1,0 BAR ladetrykk.

Jo hardere fjær man har i actuator eller ekstern wg, jo mindre påvirker baktrykket ladetrykket. En stor actuator (eller ekstern wg med stor membran) som har hard fjær og som brukes uten bleed ventil gir en helt annen ladetrykkskurve enn det en liten actuator (eller ekstern wg med liten membran ) med svak fjær + bleed ventil gir.

Jeg vil tro at en maksimalt forspent Medium actuator og en god bleed ventil vil gi deg ett godt resultat.

Holck
22/01/16, 10:28
Ganske utrolig å se på oversikten hvor mye forspennet har å si. Antar at du ville kjenne ganske stor forskjell GMV når du får forspennet riktig :)

Batland
22/01/16, 10:44
Presis! :D

GMV
22/01/16, 11:00
Uten boostcontrol så lader den nå 1bar. Det er vel bortimot max på denne klokka?

Holck
22/01/16, 11:08
Uten boostcontrol så lader den nå 1bar. Det er vel bortimot max på denne klokka?
Har du mulighet til å sjekke nummeret på actuatoren :) ?

GMV
22/01/16, 12:20
Jeg mener at jeg sjekket det tidligere, det var den medium boost.

Holck
22/01/16, 12:37
Ok :). Juster forspennet så skal du nok se at den vil levere høyere trykk hvis det er medium canister. Sannsynligvis vil du også merke at spool up blir drastisk bedre :). Men obs obs, be careful .Nå som du sannsynligvis vil få tidligere ladetrykk så er det viktig at du ikke er for ivrig med tenning så lenge du ikke sitter å hører etter bank med spesial utstyr :). Det er veldig mye bedre å få det siste lille justert under kontrollerte former = i en bremse benk :)

Batland
22/01/16, 12:40
Originalt er disse vanligvis levert med minimalt forspenn, slik vi ser her.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/18/37f10dac4400076eac591d5ff5a72b66.jpg

Holck
22/01/16, 12:43
Hehe :D, på det bildet er det vel i praksis ikke noe forspenn. Ser jo ut som wastegate faktisk står i åpen stilling [emoji85]

Holck
22/01/16, 12:49
Men dette er bare positivt, det vil si at det er masse å hente :)

Holck
22/01/16, 13:50
Litt modifisering så er detta en fin actuator tester hvis du har tilgang på luft i verksted [emoji6]

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Luftpafyller-2000030971/

Batland
22/01/16, 14:13
Jeg kjøpte denne fordi den har en mer relevant trykkskala og som også kan brukes som baktrykksmåler i fremtiden. ;)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Lufttrykkmaler-2000032256/

Holck
22/01/16, 14:22
Spør dumt kanskje, men hvordan får du tilført trykk til actuator med den der Batland?

Batland
22/01/16, 14:40
Synes ikke det. Tror egentlig ikke at du spør for din egen skyld heller. ;)

Man kombinerer den med noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ytelse/Pysventil-Turbo-2000032868/ og noe slikt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Renblasingspistol-2000024253/

Holck
22/01/16, 14:45
Det var en fin løsning [emoji4] [emoji106]

GMV
22/01/16, 14:53
Har en løsning med slange sykkelventil og en ladetrykksmåler. Det trenger man ikke tilgang til luft og kan ha med på prøvetur.

Batland
22/01/16, 16:16
Det var en fin løsning [emoji4] [emoji106]
Har fungert godt for meg iallefall. Enkelt og raskt å endre actuatortrykket opp og ned på en stabil og fin måte. Dette gjør det enkelt å finne ut på hvilket trykk actuator begynner å bevege seg og på hvilket trykk den står i bunn.

Holck
22/01/16, 16:28
Har du forøvrig sett noen som selger aluminium senter del til EFR turboene Batland ? Mener jeg så på intervju fra SEMA at de skulle komme med det men har ikke sett noe priser på det enda.

Batland
22/01/16, 17:27
EFR7163 har alu senterdel og er sjokkerende lett i forhold til andre turboer. En kompis byttet ut sine EFR7064 turboer med EFR7163 akkurat pga dette.

Holck
22/01/16, 17:30
Ahhhh, riktig :). De sa det var 4-5 pounds mindre vekt og det er rimelig sykt ja [emoji41]

Batland
22/01/16, 17:38
Nå gikk han karen her for V-bands husene i tillegg så forskjellen var nok betydelig større enn som så. :)

Holck
22/01/16, 17:40
Såpass ja [emoji41] . Det er rått [emoji4]

Holck
23/01/16, 17:03
I Gr.A racing brukte Sierra Cosworth 500 Air injectorer til å styre ladetrykket fordi èn stk. vanlig solenoid er alt for treg og unøyaktig. Likevel er det slike akkurat slike universaksolenoider hovedsaklig brukes i dag og resultatene står i stil - langt fra imponerende og gevinst pr. brukt kr. er patetisk. Husker godt en praktisk test som FastFord gjennomførte for mange å siden. De testet en Cosworth med steg 3 sats, så monterte de en vanlig elektronisk boost controller og etter en hel dag med testing og justering så klarte de etterhvert å komme ned på samme tidene som bilen klarte i utgangspunktet.



Så ikke at du hadde redigert denne før nå. Første spørsmålet som dukker hos meg er hvordan i all verden de fikk til det de FastFord gutta. Det må ligge noe mer bak historien enn det du skriver her.

Batland
23/01/16, 19:01
Det var ikke vanskelig og nei, det gjør det ikke. De tok en helt vanlig steg 3 Cosworth, testet den, monterte en eller annen elektronisk boost controller, koblet til slangene og testet og justerte på "gain", "boost", og "overboost" osv., mens de jaget tiden som ble prestert med det originale systemet.

Eneste "noe mer" som evt. skulle ligge bak må være at det er en steg 3 Cosworth, dvs. det er ett velutviklet oppsett med manifold, integrert wg, -31 actuator og Cosworth kompressorkåpe. (Cosworth bruker KUN GARRETT -31 actuator eller -34 for høyere ladetrykk! Hvorfor?)

Med grenrør, ekstern wg og mer tilfeldig kompressorkåpe på turboen så mister man spool up, respons og dreiemoment. Da kan man forsøke å hente inn igjen noe av det tapte med å overkompensere med en elektronisk boost controller, men Cosworth er ferdig utviklet og derfor er det ikke noe å hente. Jeg ser de samme egenskapene i EFR7064 med integrert wg. og derfor tror jeg at man henter ut potensialet med maksimalt forspent actuator og en god bleed ventil. :)

En kravstor bekjent ønsket å rive løs 3. gear ved gasspådrag så vi fikk gjøre ett forsøk. Det ble bruk endel timer, 3 forskjellige actuatorer og 3 forskjellige bleed ventiler med mods. før ham ble fornøyd. Forskjellen mellom råeste oppsettet og det snilleste oppsettet var betydelig selv om maks ladetrykk var det samme så det er mye og hente og det er mye å lære med å teste med dette.

Holck
23/01/16, 19:10
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de har fått det til så lenge de ikke har fikla eventuelt med actuatoren. Så lenge den er innstilt som før de begynte så er det ingen måte de kan få lavere ladetrykk.

Batland
23/01/16, 19:15
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de har fått det til så lenge de ikke har fikla eventuelt med actuatoren. Så lenge den er innstilt som før de begynte så er det ingen måte de kan få lavere ladetrykk.
Det gjorde de ikke.

Hvis deres universal solenoid har større dyse enn det amalventilen til Cosworth har så kan man enkelt redusere ladetrykket. Videre kaster man bort mer luft. Dette presser luftflødet lenger til høyre i kompressorkartet til turboen. Dette reduserer effektiviteten, øker ladelufttemp. og baktrykk i enhver driftstilstand.

Holck
23/01/16, 19:23
Hehe :-D, for du glemte jo ikke å si at de kjørte med ladetrykk styring før de begynte med den seperate elektroniske boost controllern. Det stiller selvfølgelig ting i et helt annet perspektiv. For å gjøre kveruleringa minimal: hvis de ikke hadde hatt noen form for ladetrykk styring fra før, du er vel da enig at det ikke er mulig at det kan gå dårligere med en elektronisk boost controller?

Holck
23/01/16, 19:41
Ferdig med å redigere innlegga dine Batland?

ArneR
31/01/16, 21:16
Fått testet noe mer da? Meste av snø og dritt har jo regnet bort nå vel? :p

Er veldig spent på når du ser positivt manifoldtrykk og når du har fullt. :)

GMV
12/02/16, 09:53
Nei har vært i Danmark på jobb. Er på tur hjem nå. Er inne på tanken å sveise/lodde på en nippel på andre siden av wg klokka for å kjøre mottrykk. Spent på om det gjør at trykket bygges raskere. Sliter litt med å få brent ut chip og å få riktig checksum. Fikk det til tidligere men husker ikke helt hvordan :/ Begynner å bli gammel[emoji14]

turb00le
12/02/16, 10:37
Aldri kikka på lh2.4, men checksum er jo bare å summere alt fram til offset for checksum og putte verdien der.
Enklest å bruke f.eks hex workshop.

Har du offsetadressa for checksum?

GMV
12/02/16, 11:53
Bruker den plugin fila for LH2.4. Funka før jeg oppgraderte til Windows 10....

andersg
12/02/16, 12:04
Anbefaler mottrykksstyring sterkt, hentet inn rundt 200rpm fullttrykk på det, enda mer på hold, og ikke minst bedre respons mellom gira.

turb00le
12/02/16, 12:10
Bruker den plugin fila for LH2.4. Funka før jeg oppgraderte til Windows 10....

Windows 10 ja... Savner igrunn XP x64 jeg.

Checksum i lh2.4 var ikke rett fram som det er i motronic 4.3/4.4.
Hvis du vil kan jeg godt se på det, men da må du gjøre endringen i f.eks hex workshop sjøl hvis ikke du sender over fila så jeg kan korrigere checksum.

GMV
12/02/16, 12:26
Jeg må se litt mer på det. Er sikkert noe helt elementært jeg har glemt. Klarte ikke å brenne chippen heller. Jeg vet at fila må legges på andre halvdel av chip grunnet det er en 512k istedet for 256 som orginalt. Jeg har gjort det mange ganger i sommer men av en eller annen grunn får jeg det ikke til. Kommer opp error.

ArneR
12/02/16, 13:49
Offset 0x8000?

turb00le
12/02/16, 14:34
Siste er 0x7FFF, 0x8000 er "total lengde", checksum ligger som regel en bit før slutten av fila.
Checksum i lh2.4 er ikke summen av alt fram til en bestemt offset også putte inn en 16bit checksum.
Var noe complimenter og skrot, skjønte det ikke sånn ved første øyekast.

ArneR
12/02/16, 15:52
Du kan bruke LH-editor til å korrigere checksum på fila før du brenner den på en chip. :) Det har jeg gjort inntil jeg fikk ordnet pluginen. :)

Zeeker
12/02/16, 23:00
Nei har vært i Danmark på jobb. Er på tur hjem nå. Er inne på tanken å sveise/lodde på en nippel på andre siden av wg klokka for å kjøre mottrykk. Spent på om det gjør at trykket bygges raskere. Sliter litt med å få brent ut chip og å få riktig checksum. Fikk det til tidligere men husker ikke helt hvordan :/ Begynner å bli gammel[emoji14]

Det med mottrykk på baksiden av membra'n på ei vanlig wastegateklokke har jeg prøvd. Det funka ikke.
Har hørt folk sier at det finnes slike klokker men det har jeg til gjengjeld ikke funnet.
Mulig det har kommet de siste årene :) Har kjørt med ekstern wastegate etter at jeg tok en upgrade på motoren for mange år siden.
Det klokkene jeg har prøvd selv og sett ellers har 2 nipler og den nippelen på "baksiden" er kun til utlufting av varm luft.
Hvis du prøver å sette trykk på baksiden vil du fort merke at all luft blåser rett ut av centeret til stanga.
Prøvde etter beste evne å tette dette hull med diverse gummipakninger men lyktes ikke.
Har du en ekstern wastegate som er laget for formålet fungerer det helt utmerket :)

Batland
12/02/16, 23:28
Hmm! Sååh!

http://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=47&cat_key=660

Zeeker
12/02/16, 23:34
Hmm! Sååh!

http://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=47&cat_key=660

Jepp.
Har fortsatt ikke noe trua på at den der er "duel port" mtp trykk på begge sider av membraen.
Det står heller ingenting om at det går an å kjøre mottrykk på den, noe som garantert hadde stått hvis det var tilfelle.
Jeg hadde ihvertfall markedsført den som det. Men de skriver at du må skru inn staget, noe som da er rart hvis man kan øke trykket på annen måte.

"Fully adjustable from approx. 4psig and up to whatever your turbo can support, by tightening the tension on the threaded wastegate arm (or even higher with one of our variable boost controllers--see our other auctions)."

vangsfreaken
13/02/16, 00:32
Jeg ser for meg at ordentlig trykkregulering, i form av for eksempel en elektronisk boostcontroller, kunne vært en fin løsning? Har hørt mye flott om det, men jeg vet ikke om noen eventuelt har noe negativt å si om det? Er litt nysgjerrig på det selv siden min tjuvåpner i så stor grad at jeg mister bortimot 0.4 bar makstrykk på det verste... Det er ikke noe jeg finner meg i når jeg skal bytte turbo[emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

GMV
13/02/16, 09:38
Eboost controller utgår da bruker jeg heller pengene på ett skikkelig sprut som støtter det....

andersg
16/02/16, 12:28
Jeg lagde mottrykksstyring på denne fra KL: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate-klocka-justerbar.html
Fungerte knirkefritt og pålitelig i ett års tid før jeg solgte bilen, ryktene skal ha det til at det har fungert prikkfritt siden.

GMV
16/02/16, 18:14
Den turbosmart har som er en erstatning for denne turboen er beregnet for å kjøre mottrykk inn på.

Augdal
16/02/16, 19:09
Jeg kjøpte trykkregulator fra biltema til 129kr som jeg regulerer motrykket med, har brukt d på 2 biler, stabilt og bra :)

kimove
09/03/16, 11:19
Du, det BC coiloverkitet du kjøpte. Hvordan er det å kjøre på med den fjørkonstanten ?

Jeg tenkte jeg skulle bestille til min, men er litt usikker på om jeg skal gå for gate eller race kitet :p

GMV
09/03/16, 16:13
Det er veldig hardt. Fjærer mest i setet. Men det kan kombineres sånn at du har race forran og gate bak. Har selv vurdert å sette på førsterkede stv fjærer bak for å få mer vandring på akslingen. Skal veldig lite til for at ett hjul løfter seg.

Holck
09/03/16, 16:15
Fått testa noe mer på denne :) ?

GMV
09/03/16, 16:40
Har bare kjørt litt. Økt trykket til 1,7bar så den går rimelig bra nå. Utover det har den ikke vært så veldig prioritert.

Holck
09/03/16, 16:42
Ok :)

GMV
10/03/16, 15:22
Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en STS 237 / 116 kam utover våren bare for å sjekke. Det burde i teorien hjelpe på da 531 og vx3 kombinasjonen er helt motsatt av hva en turbomotor trenger. Portet 530 topp er heller ikke lagt på hylla men det krever litt mer jobb.

Holck
10/03/16, 15:28
Det blir nok en fin kombinasjon STS kammen ja :)

GMV
24/03/16, 13:02
Da har jeg fått rettet og lakkert dørstokken på denne. Kjekt med kompis som er biloppretter.

GMV
06/04/16, 12:01
Da var sommerskoene på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/238.jpg

kimove
06/04/16, 12:07
Da var sommerskoene på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/238.jpg

Hva er specs på felgene ? :p

Er det mye klaring til coiloversene ? :p

GMV
06/04/16, 13:14
8x17 ET11 Er vel ca 5mm klaring.

GMV
07/04/16, 17:30
Knakk pinnen i bakkant på spakstellet i går. Denne er reparert tidligere, men nå tror jeg ikke det går å sveise. Funderer på å lage ny overføring som er stumt montert mot kassa. Har aldri likt den orginale patenten.

Skårholen
07/04/16, 17:34
Sjekk ut tråden min mener det ligger et bilde om hvordan min spak er der :)

GMV
08/04/16, 16:09
Fikset en helt ny overføring med en uniball, noe rør og en gearspak fra Biltema. Funker bra!

Skårholen
08/04/16, 19:05
Noen lunde lik min da? :)

GMV
08/04/16, 19:14
Fant ikke noe bilde i tråden din så ble egenkomponert.

Skårholen
09/04/16, 02:26
Ah mente jeg hadde lagt inn noe der jeg, http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/slepeinnretning/kulelager/flenskulelager-339457/

Har et slikt skrudd på ei plate i tunellen, også et M20 gjengestag tredd gjennom også det 'øret' fra den originale girspaken har jeg kappa og sveist på igjen. Er ikke mer hokus pokus enn det :)

GMV
09/04/16, 07:55
Aha. Jeg var inne på tanken å gjøre det samme men jeg lagde noe i samme dur som det orginale med likt oppheng.

GMV
09/04/16, 09:03
Sånn ble det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/338.jpg

GMV
13/04/16, 11:29
Da er det bestemt at det blir datasprut på denne. LH2.4 henger enkelt og greit ikke med på turtallsøkningen på de lavere gearene, det blir for grovt. Kommer til å bruke Haltech E8'n jeg har liggende. Så jeg er nå på utkikk etter en 2kanals tenningsmodul fra Bosch. GM map sensorkontakt og lufttemp kontakt samt pinner og støvmansjetter til dysekontakter. Hvor finnes dette rimelig?

Holck
13/04/16, 11:34
http://www.bjprace.se/index.php?route=product/product&path=73_75&product_id=534

Vet ikke om det er billig eller bra. Har en del av det andre du etterspør også :)

vangsfreaken
13/04/16, 12:33
Da er det bestemt at det blir datasprut på denne. LH2.4 henger enkelt og greit ikke med på turtallsøkningen på de lavere gearene, det blir for grovt. Kommer til å bruke Haltech E8'n jeg har liggende. Så jeg er nå på utkikk etter en 2kanals tenningsmodul fra Bosch. GM map sensorkontakt og lufttemp kontakt samt pinner og støvmansjetter til dysekontakter. Hvor finnes dette rimelig?

jøss, er den så kvass? :p

GMV
13/04/16, 14:55
Behøver ikke å være så kvass for å overgå LH2.4 sin kapasitet da.

vangsfreaken
13/04/16, 15:14
Nei, ikke vet jeg, jeg bare ser for meg at LH2.4 henger med til en viss grad[emoji14]men det skal sikkert ikke så mye til... For alt jeg vet er det nok med litt ladetrykk og ett lett svinghjul, sånn som jeg har, for at lave gir blir et problem[emoji14]men det er jo uansett bare en god unnskyldning til å oppgradere ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

GMV
14/04/16, 12:59
Turbofun hadde det meste unntatt 2 kanals tenningsforsterker. Får lete litt til.

Terje1
14/04/16, 13:43
Blir det å beholde m90 kassa vidre eller? :)

GMV
14/04/16, 15:58
M90n får leve helt til den raser. Tror det er mindre sjanse for bomgiring med nytt spakstell.

Skårholen
14/04/16, 16:33
Det er veldig mye mindre sjanser for bomgiring er min erfaring. Eneste var at spaken er skrudd i karosseriet, og girkassa har jo sitt eget feste under bilen som ikke er like stivt. Så den hoppa ut av gir engang, og det var på isen og da er det jo ikke akkurat jevnt underlag etter en dag med ispigg.

vangsfreaken
14/04/16, 16:36
Det er veldig mye mindre sjanser for bomgiring er min erfaring. Eneste var at spaken er skrudd i karosseriet, og girkassa har jo sitt eget feste under bilen som ikke er like stivt. Så den hoppa ut av gir engang, og det var på isen og da er det jo ikke akkurat jevnt underlag etter en dag med ispigg.
Det løses enkelt med stivere feste til girkassa[emoji14]regner med det var festet i traversen som var problemet?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
14/04/16, 16:51
Mhm, det er forsåvidt nytt org volvo. Men problemet blir nok borte med zf kassa da jeg kan bruke mye stivere fester med den.

GMV
14/04/16, 17:20
Mitt er montert i kassa da jeg fryktet dette med at den kan hoppe ut av gir....

GMV
16/04/16, 13:19
Da har jeg funnet ut at jeg kan bruke coil og coildriver fra de fleste Opler med bensinmotor. Må bare få kommet meg på skroten og samlet litt deler. Trenger coil med kontaktstykke og tenningsmodul med kontaktstykke.

GMV
17/04/16, 19:51
Er på utkikk etter dekk for litt mer seriøs banekjøring. 225 eller 215 45 17. Noen tips?

turb00le
17/04/16, 20:34
Federal rsr?

Sent fra min S30 via Tapatalk

GMV
18/04/16, 01:49
Hørt mye dritt om de som at banen separerer seg hvis de blir overopphetet. Funderte litt på Nankang sine R dekk. Satt å leste litt om de og de har fått bedre omtale. Men smaken er vel som baken.

HansOla
18/04/16, 13:28
https://www.facebook.com/groups/323488161032805/permalink/1007339659314315/
Billige slicks her da! Mulig for breie?

Edit: Beklager, oppdaget nå at et var 17" du skulle ha... :(

Holck
18/04/16, 15:01
Har kjørt Toyo R888 i mange år. Fornøyd med de :)

GMV
18/04/16, 15:20
De koster ca 60-70% mer enn Federal og Nankang så blir nok ikke de tror jeg. Er ikke 1. pri å legge over 10k i dekk.

Holck
18/04/16, 15:55
Dyre er dem, ingen tvil :) .

GMV
25/04/16, 19:54
Da er det bestemt at det blir datasprut på denne. LH2.4 henger enkelt og greit ikke med på turtallsøkningen på de lavere gearene, det blir for grovt. Kommer til å bruke Haltech E8'n jeg har liggende. Så jeg er nå på utkikk etter en 2kanals tenningsmodul fra Bosch. GM map sensorkontakt og lufttemp kontakt samt pinner og støvmansjetter til dysekontakter. Hvor finnes dette rimelig?

Øh... Hadde helt glemt at jeg har ett modifisert MS2 liggende. Trenger ikke tenningsforsterker heller til det.
Sånn går det når man har for masse å tenke på :p

Terje1
26/04/16, 11:08
Sånn er det når man begynner å bli litt opp i åra... :)

GMV
27/04/16, 02:54
Har brukt litt tid på å sette meg inn i MS2 verden. Har funnet ihvertfall èn feil med MSn min. Dvs at triggersignalet til coil nr 1 er på feil plass. Er vel bare å flytte en ledning så skal den være grei. Men er det noen som har en oppstartsmap til B230 med 630 dyser? Har bestilt kontakter gjengetapp til IAT og hjelm samt hovedstrømsbryter i kveld. Har trua nå.
Lurer også på en annen ting om det går med en 302mm bremseoppgradering på denne siden det er 2 krets bremsesystem uten ABS. Den har jo to slanger til hvert hjul framme.

HansOla
27/04/16, 06:46
Skårholen har kanskje et map med 630 å dele? :)

Skårholen
27/04/16, 07:04
Kjører på 465cc i en mnd til jeg. Men da blir det over på 630. Men hvis du hører med DreRacing så har han noe tenker jeg, for en kamerat av meg kjører 630cc. Han er vel kanskje lettest å nå på facebook.

HansOla
27/04/16, 13:29
Jeg har map med deka630 dyser, men det ligger på ecu hjemme i Lom.. Så er nok enklest å kontakte DreRacing på facebook om du skal ha tak i det

Skårholen
27/04/16, 13:48
Det mappet du har Hans Ola er nok det kompisen min kjører med.

HansOla
27/04/16, 13:54
Det mappet du har Hans Ola er nok det kompisen min kjører med.

Jepp, er det! Ettersom jeg forsto hadde han ganske likt oppsett som meg, så er sikkert fint startmap til GMV også :)

Zeeker
27/04/16, 22:13
Er det kun tenning og bensinmap du trenger eller hele config'n?

GMV
28/04/16, 01:21
Tja si det. Ikke rotet så mye i Tunerstudio enda men skal klare å sette opp triggerposisjon og coil config. Ellers er jeg litt grønn.

GMV
04/05/16, 14:36
Da ble det reine slicks og litt småsnacks. :)

Holck
04/05/16, 14:37
Da ble det reine slicks og litt småsnacks. :)
Kult :) . Husk å kjør riktig dekk trykk på de :)

GMV
04/05/16, 17:47
Takk for tipset skal følge med.
Tror felgvalget blir unikt på Volvo. Er 9x17" felger.

Holck
04/05/16, 20:52
Takk for tipset skal følge med.
Tror felgvalget blir unikt på Volvo. Er 9x17" felger.
Kult :). Hvilken bredde er det på slicksa :) ?

volvobrage
04/05/16, 20:59
Er det 5x108 på dei?:)
Ka felgar er det?:D

GMV
04/05/16, 22:43
Er 5x112 med 230 slicks.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/211.jpg

Dan Bay-Johansen
05/05/16, 19:29
Stilig [emoji106]

GMV
06/05/16, 08:25
Håper det blir bra og at jeg får de til å passe. Må vel på med spacer så de blir Nærmere ET0. Er samme type felger som ble brukt i STCC og WTCC mener jeg. ATS DTC.

volvobrage
06/05/16, 08:44
Kule felgar!:D

GMV
08/05/16, 21:34
Takk. Jeg falt for de og tror de kommer til å bidra til ett litt mer racestuk.

Amundsen T5r
08/05/16, 22:16
Kult prosjekt :)

GMV
13/05/16, 09:30
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/466.jpg

kimove
13/05/16, 10:11
Litt bilder. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160109/cdb0708ea056053a22e850fe30f1f1a6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/350.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160109/2ba52e77ded4873a6ee64a3bfadd3e62.jpg

Har du skjært ut noe ekstra for topplagringene ? :p

GMV
13/05/16, 10:42
Nei ikke gjort det. Likevel er det over 3 grader negativ camber.

GMV
19/05/16, 20:09
Lagt på bittelitt dekor i kveld.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/686.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/687.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/688.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/689.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/690.jpg

aoo97
20/05/16, 20:57
Du kjørt bak meg ista, var fin lyd i den nå. Trodde ikke bilen ble så tøff når jeg så første bildene[emoji28]Kjørte sølv v70 med sticker på bakruta[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk