PDA

Vis full versjon : merkelig problem med motor. den gasser av seg selv når jeg clutcher



morpheusbd
13/07/14, 21:13
merkelig problem med motor. 850 2.0 turbo

den gasser av seg selv når jeg clutcher
hver gang jeg kjører og skal for eksempel gire så tråkker jeg inn clutch og slipper gassen. men motoren gasser fortsatt litt i maks 1 sekund. og så går den normalt i gjenn.

noen ide om hva dette kan være?

locked
14/07/14, 15:46
Ombygd fra automat?

morpheusbd
14/07/14, 17:36
Ikke så vidt jeg vet. Problemet kom plutselig bare

850GLTsilver
14/07/14, 17:40
Typisk vakuumlekkasje.

Er en drøss med gummibend på alt av vakuumslanger i disse bilene. En eller flere av disse har nok slått sprekker.
Kjøp et sett fra IPDUSA eller FCPGroton, og bytt baug rundt.

morpheusbd
14/07/14, 17:42
Må først finne ut om jeg skal beholde denne motoren. Må bytte regreim. Div slanger og rør. Pluss at den har begynt og ryke blått. Har ikke forbruk på kjølevæske men den bruker litt olje.

mrstfu
19/07/14, 12:30
Hva mener du med "bruker litt olje"? Om du fyller en liter per 10 000 km er det helt normalt, og en frisk motor vil alltid bruke litt olje. En motor du ikke har oljeforbruk på i det hele tatt er det noe veldig galt med.

morpheusbd
19/07/14, 14:23
jeg har hatt denne bilen siden feb-mars og har måtte fylle på 2 ganger og da har lampa lyst. har ikke kjørt 10 000km enda en gang.

mrstfu
19/07/14, 15:46
Og da har du fyllt på en liter hver gang? En liter per 5k kilometer er mer enn vanlig, men ikke nødvendigvis krise. Hvordan står det til med veivhusventilasjonen din?

Martin.S
19/07/14, 17:18
Hva mener du med "bruker litt olje"? Om du fyller en liter per 10 000 km er det helt normalt, og en frisk motor vil alltid bruke litt olje. En motor du ikke har oljeforbruk på i det hele tatt er det noe veldig galt med.

Hva er veldig galt da a?:p

Min v70 trenger ikke etterfylling mellom skift. Bytter olje omtrent hver 10. måned.

morpheusbd
19/07/14, 18:03
Har ikke fått sjekka veivhus ventilasjonen. Har ikke sånn kjempe peil. Men lærer underveis hehe. Men hva kan det komme av siden det ryker blått(til tider)

konso
19/07/14, 18:04
Om lampa lyser så er det veldig lite olje, da lampa lyser når trykket er for lite. Da kan du ha gjort skade på motoren.

mrstfu
19/07/14, 18:19
Hva er veldig galt da a?:p

Min v70 trenger ikke etterfylling mellom skift. Bytter olje omtrent hver 10. måned.

Joda, er ikke akkurat et sunnhetstegn, men det er i det minste mye bedre enn et system som ikke forbruker olje i det hele tatt.

morpheusbd
19/07/14, 18:56
blir nok til og bytte motor uansett tror jeg:) men hvordan er det og sette inn en t5R motor eller en R motor da? sånn med tanke på godkjenning:)

mrstfu
19/07/14, 19:21
Fullt mulig det. Bare få med papirer på donormotoren, så er det null stress.

Martin.S
19/07/14, 19:45
Joda, er ikke akkurat et sunnhetstegn, men det er i det minste mye bedre enn et system som ikke forbruker olje i det hele tatt.

Hvorfor mener du det? Kan ikke skjønne hvorfor en motor du må etterfylle skal være bedre enn en som ikke bruker noe olje? Skjønner også at noe olje går vekk som damp. Og det gjør det på min motor og det om jeg måler med litermål ved oljeskift. Er det oljedamp du vil frem til?

mrstfu
19/07/14, 19:58
Oljedamp, ja. Produkt av olje og på slutten av dagen en reduksjon i oljenivået, uansett hvor lite. Det jeg skal frem til er ikke en motor som trenger påfyll hver uke. Ei heller mener jeg en motor hvor oljenivået ikke dropper nedenfor markeringen på pinnen. Det jeg mener er motorer, gjerne dårlig vedlikeholdte, hvor nivået aldri synker, gjerne et tegn på potte tett veivhusventilasjon. Med det i bakhuet synes jeg det er mye bedre med en motor som bruker en skvett mellom fyllingene, enn en som aldri bruker noe.

Scania143
19/07/14, 21:55
Grunnen til at motorer som ikke bruker olje er bra, er at det ofte brukes litt,
Mens det det bruker av olje påfylles av bensin/diesel som renner igjennom

Derfor er en gammel motor som ikke bruker olje "farlig", fordi olja blir veldig uttyynna.
Derfor måler nyere biler viskositet på olja, slik at den sier ifra når olja er "gammel" eller tynn/ "vanna" ut

mrstfu
19/07/14, 22:09
Grunnen til at motorer som ikke bruker olje er bra, er at det ofte brukes litt,
Mens det det bruker av olje påfylles av bensin/diesel som renner igjennom

Derfor er en gammel motor som ikke bruker olje "farlig", fordi olja blir veldig uttyynna.
Derfor måler nyere biler viskositet på olja, slik at den sier ifra når olja er "gammel" eller tynn/ "vanna" ut

Enig med deg selv ennå?:D

Altså, en motor som ikke bruker olje, ikke i det hele tatt, er en motor med potte tett veivhusventilasjon. Veivhusventilasjonen er jo laget for å slippe ut trykk fra veivhuset, det være seg bensindamp, oljedamp eller vanndamp avhengig av tilstanden til motor, inn i innsuget og med i forbrenninga. En motor som ikke bruker olje i den forstand at den ikke har lekke sylindere, vil jo oppleve et overtrykk, og vil etterhvert skvise ut tetninger, på disse ofte rundt veiva ut mot girkasse, som de fleste veit.

Uansett er vel ikke dette tråden å diskutere dette på. Vi virker jo ganske enige, selv om vi definerer forbruk litt forskjellig.

Scania143
19/07/14, 22:44
Ser nå i ettertid at jeg ikke skal stole på telefonen, ble litt merkelig skrevet, ja

Ja, enig med du, men det jeg skulle frem til er at selvom bilen bruker olje, så kan det se ut på peilepinnen som null forbruk, fordi halvparten av olja er bensin/diesel. Nettopp fordi olja som forsvinner påføres med ny bensin/diesel. Derfor ser det ut som null forbruk

Men du skjønte hva jeg mente, alle er enige og vi lar være og okkupere tråden her.

mrstfu
19/07/14, 22:58
Avslutter med det alle burde gjøre, men som de fleste ikke tenker på.. BYTT OLJE.