PDA

Vis full versjon : hjelp til og finne den orginale boost contolleren på 850 2.0 turbo



morpheusbd
13/07/14, 21:10
hei.

jeg har leita og leita men klarer ikke og finne den orginale boost controllen (bcs)
slangen fra wastegate forsvinner under turbo og jeg har ikke den ledningen som skal være på luft inntaket (rett før luftfilter)

virker nesten som at slangen fra wastegaten går direkte inn i turbo..

noen ideer?

gswede
13/07/14, 22:24
Ja, slangen er som du sier, koblet på trykksiden av turbo.

morpheusbd
13/07/14, 22:37
hvordan blir trykket justert da? skal ikke slangen fra wg og turbo gå inn på den elektroniske justeringa?

gswede
14/07/14, 07:37
Jo det skal den. Enkelte tidlige turbosystemer og sågar enkelte systemer selv i dag er satt opp med styring av WG direkte fra turbo-trykkside. Da oftest med en restriktor pille i slangen, slik at man forsinker trykksignalet for bedre kjørbarhet, unngå turbosurge etc.

Originalt skal du ha:
BCS, denne har tre fargekodede porter
Rød - slange fra trykkside turbo
Gul - slange til WG
Blå - Slange til plastslangen mellom MAF og turbo - slik at avblødd trykk holdes i loopen etter MAF

I tillegg skal det gå en slange fra innsugsmanifold til resirkventilen på turbo. Resirken dumper trykkbølgen som dannes i det gasspjeldet lukkes. Som ved en blow off ventil, bare at denne er en intern ventil som avlaster trykkbølgen inn foran turboen.

Godt mulig at oppsettet du har nå er skyld i rusingsproblemet du nevnte i den andre tråden din.

morpheusbd
14/07/14, 12:51
hmm. hvordan kan jeg koble opp manuell boost controlleren min da? hehe.

problemet med rusinga som beskrevet i andre tråden har kommet plutselig. og jeg har ikke endra noe i motor rom annet enn og satt inn turbotrykks måler:)

gswede
14/07/14, 14:14
og turbotrykksmåleren er koblet på hvor? Lurer på om du kanskje har skaffet deg en liten vakumlekkasje.

At motoren ruser seg i det gasspjeldet lukkes, tyder på vakumlekk...

morpheusbd
14/07/14, 17:37
Er koblet på det såkalte vakum treet:) kan hende den lekker litt der da

gswede
14/07/14, 19:47
Nja, nå er det et hav av plasser du kan få vakumlekkasje. Hvordan står det til med vakum/trykksignal til bensintrykkregulatoren? Har du vakumlekk her vil du få for høyt bensintrykk i forhold til hva du skal ha med gasspjeldet lukket.

morpheusbd
14/07/14, 22:02
hvordan kan jeg sjekke det da?

850GLTsilver
15/07/14, 00:07
På tomgang skal turbotrykkmåleren din gå helt ned.

Men med tanke på alderen på bilen og hva som er vanlig på disse med hensyn til vakuumlekk, så er det å skifte de kummibendene, og t-stykkene en jobb du like godt kan gjøre uansett.
De sprekker opp før eller siden likevel.

morpheusbd
15/07/14, 01:19
har ikke orginal måler. når bilen er på tomgang så står måleren på et sted mellom -6 og -8

gswede
15/07/14, 06:52
På vakumtreet sitter det ett gummibend, til dette er det koblet et gult 3mm hardplastrør , dette sitter i andre enden igjen på ett gummibend som er på bensintrykkregulatoren. Grunnen til at nettopp dette trykksignalet går i hardplastrør er for nøyaktigheten i vakum/trykksignal slik at regulatoren gir mest mulig nøyaktig bensintrykk. Er det lekkasje her vil du ha for høyt trykk på tomgang og for lite trykk ved pådrag.

Sjekk trykket på fuelrail ved tomgang om du kan