PDA

Vis full versjon : Selvreparerende?



flarssen
18/06/10, 07:22
For snart to år siden fikk jeg ulyd i forstillingen ved svinging i lav hastighet. Oppstod etter at jeg rattet litt uten motor i gang. Lyden forsvant gradvis og var borte helt til jeg var på EU-kontroll for noen dager siden. Bilen likte nok ikke torturen av forstillinga og lyden var tilbake når jeg dro derfra. Fikk ingen påpakninger, bare en liten anmerkning om at det svettet litt olje fra tannstanga. Høres ut som når man kjører fort over en ferist. Etter å ha kjørt noen dager er lyden nå borte igjen, før jeg rakk å forske mere på dette.
Er det noen som har noen teorier?
Noen som vet hva bytte av tannstan koster i Sverige (i tilfelle lekkasjen skulle bli værre).

TeamBørnOut
18/06/10, 07:31
Har du ikke byttet endeledd og bærekuler på en 940 på 2 år så har du fine veier å kjører pent :D
er nok der lyden ligger. disse bilene "spiser" endeledd å bærekuler :)
2år er max hva mine holder før de får litt slark (bytter før de lager lyd)
Hvis tannstanga lekker litt så kan du være heldig at det holder å bytte simring i den + "belgene" på sidene. Hvis det ikke minker mye på servoolja di så kjøp bare nye belger. litt svetting er lov hvis simringene er gammle :)

flarssen
18/06/10, 08:45
Har vel kjørt ca 37.000 km i mellomtiden men 90% har vært på E6 Moss-Oslo. Rart de ikke fant noe på EU-kontrollen om det var en kule eller to. Får feilsøke grundigere neste gang, om et par års tid :D.
Skal sjekke tannstanga. Har aldri etterfylt en dråpe olje, så det er neppe mye lekkasje. Er det mye holloi å bytte simringer?

TeamBørnOut
18/06/10, 10:41
nja. er jo litt kjedelig. men hvis du ikke har etterfylt noe olje så ville jeg ikke brydd meg egentlig. Det er ikke alle folk som sjekker bærekuler / endeledd godt heller.
når bilen løftes opp så får ofte leddene litt annen vinkel å sånt. ofte sånn man merker at de er litt dårlige (kommer luft under fettet)

MadAss
20/06/10, 21:49
Om du har snudd på rattet uten motor i gang vil du få luft i servosystemet. Du vil da få en vibrasjon i bilen ved svinging (spes ved lave turtall) - vil kunne høres ut som du kjører over en ferist ja. Er mulig at når bilen din har vært på EU kontroll, har de snudd på hjulene mens bilen har vært på løftebukk. Dette vil lufte seg selv etter litt kjøring.

Kan ikke akkurat si at disse bilene spiser endeledd og bærekuler. Er vel snart 100 000 km siden endeleddene ble byttet, og 150 000 km siden bærekuler ble skiftet på min bil - og jeg kjører på mye dårlige veier! Ingen slark enda.
Men om bilen er blodsenka og store felger vil selvfølgelig slitasjen bli betydlig større.

Mr. Crepsley
20/06/10, 22:05
Jeg tenker hjullager med en gang jeg da.

flarssen
06/07/10, 12:57
Om du har snudd på rattet uten motor i gang vil du få luft i servosystemet. Du vil da få en vibrasjon i bilen ved svinging (spes ved lave turtall) - vil kunne høres ut som du kjører over en ferist ja.
Tror du er inne på noe der, da det forklarer hvorfor problemet kommer og går. Finnes det metoder for lufting av systemet? Søkte litt og fant at man kunne svinge fra ytterkant til ytterkant noen ganger. Noen påsto dette skulle gjøres mens motoren står, men det strider jo mot teorien din.

Christian
06/07/10, 14:37
Tror du er inne på noe der, da det forklarer hvorfor problemet kommer og går. Finnes det metoder for lufting av systemet? Søkte litt og fant at man kunne svinge fra ytterkant til ytterkant noen ganger. Noen påsto dette skulle gjøres mens motoren står, men det strider jo mot teorien din.

Er riktig fremgangsmåte dette, mens motoren går, altså på tomgang, ratter man fullt ut til begge sider fram og tilbake et par ganger, så lufter det seg selv.
Men motoren må stå å gå ja.

MadAss
06/07/10, 21:06
Motor må gå ja. Er pga pumpen ikke går at man får luft i systemet.
Det å ratte fra side til side med motor igang vil få luftet det meste, men kan fortsatt ta litt tid før all luft er ute av systemet.
Dette gjelder hovedsaklig 7/900 serien (mulig også 200)

flarssen
07/07/10, 06:38
Flott, da skal jeg prøve dette neste gang.