PDA

Vis full versjon : Ut med motor 740 tic



Vik93
18/06/10, 00:17
hei
skal ha ut motoren av 740'n kan jeg ta den ut med girkassa på? evt åssen?

og hvordan gjør dere det når dere tar ut motoren?

noen i agder som har en delebil stående?

Christian
18/06/10, 00:19
Jeg syns det letteste er å ta ut motor å gir samla.
Skru av mellomaksel og alt "bak" girkassa, deretter er det bare å feste elefanten i motoren å røske ut. :)

Må jo såklart skru av alle fester og alt av div koblinger på motoren. :)

Vik93
18/06/10, 00:24
åssen gjør du det med girstanga da?

var det som var planen min å men så begynte æ å tvile litt

Christian
18/06/10, 00:25
Girstanga blir med ned når du drar det ut. :)
Det kan hende kula detter av, men den er det bare å feste på igjen,

Vik93
18/06/10, 00:28
får prøve i morra

åssen gjør dere for og komme til motor festet på høyre side under turboen?

går det bare med ei skralle og pipe?

Vik93
18/06/10, 00:44
kan jeg bruke front rute fra 940?

noen som er interisert i en 960 motor?
2,5l 170hk?

Luigi
18/06/10, 00:47
er ikke så vanskli og ta av girkassa før du løfter ut motor, da slipper du og jokke me så mange "tau" på løfte tingen for og vri motor rett når den skal ut.
skru av traversen til girkassa, ha en jekk under, ellers donker fordelern i torpedo veggen når motorn detter bak.
trenger bare mange kopp nøkkel forlengere, kansje et flexi ledd, luftmuttertrekker for og skru av skruene på girkassa.
Du har vel også m46OD kasse, denne er noe lengre en m47!

ang løsne motor fester, husker ikke hvor god plass det er på 740 for og skru av motor fester, men er jo ikke vanskli og skru av hele manifolin med turbo og alt, ikke del turboen fra grenrøret, da det sikkert sitter slike kapper rundt mutrene og boltene for at dem ikke skal løsne!

clutsen kan være litt vrien om du ikke har rett verktøy, jeg bruker en stor vannpumpe tang og brekker cluts gaffeln til du greier og få ut vairen. greide faktisk og bruke handmakt på gaffeln på en gammel 240 med dårlig cluts :p

ChrML
18/06/10, 10:31
Kan svare på en ting som ikke har blitt svart på enda. Å ta ut motoren mens girkassa står igjen er et helvete, ville ikke satset på det. Vi prøvde det engang, men bunnpanna butta i motortraversen før den var nok ute av girkassa til å kunne løftes rett opp. Gikk med litt bikking og herjing mener jeg å huske, men får jo uansett ikke motoren inn i girkassa igjen på den måten da den måtte tvinges ut så kassa må uansett ned når det skal sammen igjen.

Så da er det to muligheter, enten å dra ut motoren med girkassa på hvis man har plass og mulighet til det (krever litt mer manøvrering). Andre muligheten er å slippe ned girkassa først og så dra ut motoren separat.

Testdriver
18/06/10, 11:04
Jeg klarte uten problem å ta ut bare motor, girkassen sto igjen i bilen.
Hvis man i tillegg til elefanten/motorjekk setter en jekk under girkassen slik at man får litt vinkel så popper motoren ut av girkassen med litt rikking. Litt rikking så har man motor inn i girkassen igjen så er det bare å senke motor og girkasse ned på plass igjen.

ChrML
18/06/10, 11:19
Jeg klarte uten problem å ta ut bare motor, girkassen sto igjen i bilen.
Hvis man i tillegg til elefanten/motorjekk setter en jekk under girkassen slik at man får litt vinkel så popper motoren ut av girkassen med litt rikking. Litt rikking så har man motor inn i girkassen igjen så er det bare å senke motor og girkasse ned på plass igjen.
M90 kasse?

Testdriver
18/06/10, 11:23
m90 kasse?
m46 :)

ChrML
18/06/10, 11:25
m46 :)
Ah. M90 kassa er litt større. Bygger lenger opp så man har mindre å jekke på før det butter i karrosseriet. Men husker ikke om vi jekket opp kassa eller ikke.

TeamBørnOut
18/06/10, 11:32
det beste er å ta det sammlet. sett forhjula på noen gammle felger eller mors vinterfelger. da får man ofte nok høyde til å ta det ut. er dere fulle eller prøver å bli så fjern hele fordeler tullet bak på toppen. napp ut hele greia. bedre en å drite seg ut :P (det samme gjelder triggern over svinghjulet)
servopumpa må også løsnes! husk å se til at ingen kabler henger igjen. gasswire å sånt. det koster så lite tid å se etter 2 ganger

Torra
18/06/10, 11:33
Bruker å ta ut motor og gir i ett jeg, da på 240 med m47.. Likså greit, bare å sette motoren i vinkel så går det lett..

Den gangen jeg tok de av separat så løsna jeg bare girkassa fra motoren, og løfta ut motoren med girkassa stående fast på bilen, lett det også ^^

Testdriver
18/06/10, 11:34
Ah. M90 kassa er litt større. Bygger lenger opp så man har mindre å jekke på før det butter i karrosseriet. Men husker ikke om vi jekket opp kassa eller ikke.
Ja okei, da er det klart at det kan bli litt mere problematisk hvis man ikke får jekket opp kassa.

Men til deg trådstarter som jeg går utifra har M46 kasse så går det fint hvis du får jekket opp girkassen også, er snakk om å få litt vinkel på gir og motor så med litt rikking så glir motor ut av girkassen:)

Eller kanskje du har automat?

Vik93
19/06/10, 08:09
tok ut motoren med kassa på demonterte bare gristanga også heiste den ut :)

ingen i agder som har en 740 delebil?

Vik93
12/07/10, 11:41
hadde et rart problem med den før vi tokk den ut
når man starta den så starta den helt fint også sveiv helt normalt litt også bare kutta den også kunne du bare starte den igjen også samme om og om igjen?

Testdriver
15/07/10, 09:08
Kanskje bensinpumpe rele...

s4nd3r
15/07/10, 14:53
Ingen problem og ta ut og sette innat komplett motor med gir kasse.. gjort det aleine 2 ganger...

plukka ut motoren med girkasse, over halte heile motoren, monterte girkassa, og putta den innat..

men eg hadde grav og løpekatt da.. :) og ikkje sånne dumme elefanta.

240n er litt vrien og sette innat komplett motor med girkasse, bommer altid på det eine motor feste. og der er så trangt i motor rommet.. men det går....