PDA

Vis full versjon : Klimaanlegg '98 V70 2,5tdi



Sagen
09/07/14, 20:28
Hei. Trenger ekspertråd! Har nylig byttet fordamper og tørke og fått fylt opp anlegget med gass. Byttet fordamperen og tørka selv, men hadde inn bilen på merkeversked for å fylle gassen. Anlegget har fungert helt supert i en måneds tid, men med varmen som nå har kommet over oss, så vil ikke kompressoren gå. Det vil si, den starter og går en liten stund, så stopper den. Om jeg slår av klimaanlegget i en fem minutters tid, så kan jeg slå det på, og kompressoren går et par minutter igjen. Jeg kan fint tvangskjøre kompressoren, og clutchen kobler som den skal. Men, tusenkronersspørmålet; Hva er det som gjør at kompressoren ikke vil gå når gradestokken passerer 25 varmegrader?

konso
10/07/14, 10:21
Lite gass eller feil på trykkgiver, om du kan garantere for tett anlegg. Kan også være feil på frysevakt om det er noe slikt.

Sagen
10/07/14, 11:03
Er temmelig sikker på at det er tett og at jeg har nok gass. Har fått noen tips om at det kan fryse, eller at det er en giver som er feil. Skal trykkteste og måle givere/temperatur i ettermiddag, så da får vi se. Takker for gode innspill.

850GLTsilver
11/07/14, 12:32
Er litt typisk sånn "low pressure switch"-problem dette.
Systemet enten tror at det er lavt trykk på systemet etter kompressorstart, eller at det faktisk er det.
Noe frysesaker har jeg litt lite tro på. Defekt bryter/Low pressure switch mer sannsynlig.