PDA

Vis full versjon : '00 V70 2.4t - Går ujevnt på tomgang, ingen kraft og begynner å rykke under ca. 1250 omdreininger



volvoRsport
07/07/14, 22:29
Som emnetittel, broren min sin '00 V70 2,4t går ikke slik den skal.

- Går ujevnt på tomgang
- Nesten ingen kraft
- Begynner å rykke sinnsykt hvis man triller på giret under ca. 1250 omdreininger
- Kan høre en "surgelyd" ved pådrag, og når den dumper kommer det en veldig markant "piskelyd".

Har lest av feilkoder, fikk bl.a. opp ECM-904C, som kan indikere feil med ETM. Etter at jeg slettet den har den ikke kommet tilbake, men bilen går like dårlig.
ETM ble byttet for omtrent et år siden, kan det være det som allerede har begynt å kødde igjen?

MortenKr
10/07/14, 14:28
Hei!

Har kanskje tilsvarende problem som deg! Har en XC70 2000 modell (1.gen) med 2.4T 193hk.

Hos meg kan følgende sies:
Bilen går normalt, men ECM/ETM lampa lyser. Ingen merkbare tegn på ytelse på motor.
Jeg renset spjellhuset i vinter, men lampa tenner uansett:

Onsdag morgen ved start virket det som bilen manglet noen sylindre og det klakret og smalt. Veldig ujevn tomgang. Etter et par tre minutter normaliserte motoren seg og den fungerte som normalt.

Ettermiddagen ble feilkoder avlest med følgende registreringer. Bilen fungerte da normalt igjen:
9160: ECM-9160 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal
720A: ECM-720A Immobilizer Communication, Signal Missing
9150: ECM-9150 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal

Jeg nullet kodene. Ved oppstart ble bilen helt umulig igjen og det virket som motoren levde sitt eget liv.
Leste igjen av feilkoder og fikk da opp følgende
903F: ECM-903F Throttle Unit, Internal Fault, Signal to Low
904C: ECM904C MIL Requested Throttle Unit, Faulty Signal
903C: ECM903C Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal
904D: ECM-904D Pedal Sensor Fault, Faulty Signal
9150: ECM-9150 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal

Nullet igjen. Bilen helt håpløs i starten, gikk ujevnt. Kjørte en tur og det virket som spjellhuset levde sitt egen liv (min tolkning av ujevnt gasspådrag uten min påvirkning)
Bilen sto stille en halv times tid og virket helt normalt igjen ved oppstart og ny kjøretur.
ECM/ETM lampa startet å lyse etterhvert, men bilen fungerte normalt når jeg parkerte den.

Spjellhuset er byttet for endel år siden av Volvo (måtte selvfølgelig betale skjorta) til et spjellhus med hvit label, da det originale hadde feilen som er velkjent på 99-01 modellene.

Mye hos meg tyder på at det er spjellhuset som krangler, men er det mulig å gjøre noe uten å bytte spjellhuset? Merk at jeg nylig har renset spjellhuset iht. Volvo prosedyren (var meget møkkete).

Som sikkert også VolvoRsport ønsker, er det veldig velkomment med noen tanker fra andre om hva som kan være feil og som kan bidra til fiks på rimeligst og enklest mulig måte :-)

MortenKr
11/07/14, 09:12
Hei!

Har kanskje tilsvarende problem som deg! Har en XC70 2000 modell (1.gen) med 2.4T 193hk.

Hos meg kan følgende sies:
Bilen går normalt, men ECM/ETM lampa lyser. Ingen merkbare tegn på ytelse på motor.
Jeg renset spjellhuset i vinter, men lampa tenner uansett:

Onsdag morgen ved start virket det som bilen manglet noen sylindre og det klakret og smalt. Veldig ujevn tomgang. Etter et par tre minutter normaliserte motoren seg og den fungerte som normalt.

Ettermiddagen ble feilkoder avlest med følgende registreringer. Bilen fungerte da normalt igjen:
9160: ECM-9160 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal
720A: ECM-720A Immobilizer Communication, Signal Missing
9150: ECM-9150 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal

Jeg nullet kodene. Ved oppstart ble bilen helt umulig igjen og det virket som motoren levde sitt eget liv.
Leste igjen av feilkoder og fikk da opp følgende
903F: ECM-903F Throttle Unit, Internal Fault, Signal to Low
904C: ECM904C MIL Requested Throttle Unit, Faulty Signal
903C: ECM903C Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal
904D: ECM-904D Pedal Sensor Fault, Faulty Signal
9150: ECM-9150 Throttle Unit, Internal Fault, Faulty Signal

Nullet igjen. Bilen helt håpløs i starten, gikk ujevnt. Kjørte en tur og det virket som spjellhuset levde sitt egen liv (min tolkning av ujevnt gasspådrag uten min påvirkning)
Bilen sto stille en halv times tid og virket helt normalt igjen ved oppstart og ny kjøretur.
ECM/ETM lampa startet å lyse etterhvert, men bilen fungerte normalt når jeg parkerte den.

Spjellhuset er byttet for endel år siden av Volvo (måtte selvfølgelig betale skjorta) til et spjellhus med hvit label, da det originale hadde feilen som er velkjent på 99-01 modellene.

Mye hos meg tyder på at det er spjellhuset som krangler, men er det mulig å gjøre noe uten å bytte spjellhuset? Merk at jeg nylig har renset spjellhuset iht. Volvo prosedyren (var meget møkkete).

Som sikkert også VolvoRsport ønsker, er det veldig velkomment med noen tanker fra andre om hva som kan være feil og som kan bidra til fiks på rimeligst og enklest mulig måte :-)

Bilen helt umulig imorres. Akkurat de samme symptomene som VolvoRsport har beskrevet, egentlig. Snakket med Volvo i Drammen i dag, og generelt mente de der at det er ikke sikker at det er spjellet som krangler, siden dette er byttet til nytt med "hvit label".
En tanke! Har originalt eksosanlegg som nok begynner å synge på siste verset etter snart 15 år på veien og 265' km. Synes jeg hører en liten "blåsing" under bilen som kan tyde på et lite hull ett eller annet sted under. Kan dette være en årsak til at gasspjellet lever sitt eget liv?

volvoRsport
13/07/14, 18:54
Ser ut til at det er LMM som er problemet, i kombinasjon med bortrustet slangeklemme på nedre slangen til IC slik at det ble lekkasje.

MortenKr
15/07/14, 09:47
Ser ut til at det er LMM som er problemet, i kombinasjon med bortrustet slangeklemme på nedre slangen til IC slik at det ble lekkasje.

Volvo i Drammen nevnte at LMM kunne være årsaken. så det må jeg sjekke ut :-) Men hva er IC (burde jeg kanskje visst, men ..... )?

850GLTsilver
15/07/14, 10:34
Volvo i Drammen nevnte at LMM kunne være årsaken. så det må jeg sjekke ut :-) Men hva er IC (burde jeg kanskje visst, men ..... )?

IC er nok IAC: Idle Air Controller = Tomgangsregulatoren.

MortenKr
15/07/14, 11:14
IC er nok IAC: Idle Air Controller = Tomgangsregulatoren.

Takk :-)

gswede
15/07/14, 16:11
Bortrustet slangeklemme på IC høres da saktens ut som slangeklemmen nederst på InterCooleren.

Men for all del, sjekk inn/ut slange på IAC tomgangsventilen også. Slangeklemmene på IAC er for øvrig av den rustfrie sorten...

850GLTsilver
15/07/14, 17:32
Bortrustet slangeklemme på IC høres da saktens ut som slangeklemmen nederst på InterCooleren.

Men for all del, sjekk inn/ut slange på IAC tomgangsventilen også. Slangeklemmene på IAC er for øvrig av den rustfrie sorten...

Uff. Den så jeg ikke :D
Kjører sugiser jeg vet du.

MortenKr
03/08/14, 19:56
Hos meg viste det seg å være gassspjellet som har tatt kvelden. Dette er andre gang jeg skifter dette. Trodde det nye jeg fikk sist (m gul label) skulle være av bedre kvalitet enn det opprinnelige md hvit label.

Problemet er etter det jeg er blitt fortalt at veivhusventilasjonen tetter seg slik at det "spytter" olje opp i gasspjellet og ødelegger elektronikken i dette. Jeg har fulgt alle servicer på bilen opp gjennom årene og bedt Volvo rense veivhusventilasjonen jevnlig og trodd at dette har vært gjort skikkelig, men tydeligvis ikke. På servicer gjøres det tydeligvis kun en enkel oppstaking og ikke skikkelig rens. Irriterende, for det er ikke akkurat billig å få dette fikset :-(