PDA

Vis full versjon : V70 2.4s med automat + vogn =??



AndersW
04/07/14, 17:16
Jeg har en 2001 modell V70 2.4s 140hk som har runda 200000km. Jeg vurderer nå å kjøpe meg campingvogn på en 16-1700 kg og lurer i den forbindelse på om det er trygt å dra den med såpass godt kjørt V70 med automat. Jeg er tredje eier på bilen, og vet lite om det har vært dradd vogn med denne før. Har V70 med denne motoren vært plaget av girkassehavari?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Ola Hagen
04/07/14, 20:53
Uansett motor så treng jo girkassa stell. Er lurt å flushe girkassa iblant. Feilen med at mange av desse girkassene blir byttet er pga for lange oljeskift intervaler. Volvo hadde jo " evighets" olje som sku vare lenge. Men olje må jo byttes som motorolje, ikke like ofte men.

Også er det jo enkelte som monterer egen olje kjøler til girkassa som kjøler mer effektivt, spes de som drar mye hestekjerre / campingvogn har gjort det.

AndersW
04/07/14, 21:19
Ja jeg har lest en del om disse havariene. Jeg vet kassen ble flushet på 160000, men håper det er gjort flere ganger. Hvor mye arbeid er det å montere kjøler?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sotengel
04/07/14, 23:03
spørs hvor fingernem du er.. kan i utgangs punktet sette på nesten hvilken som helst olje kjøler bare du finner en brukbar plass...

AndersW
04/07/14, 23:04
Er tekniker med motormannserfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sotengel
04/07/14, 23:05
da anser jeg dette som et ikke problem for din del ;)

locked
05/07/14, 01:27
Med såpass svak motor, kjem du til å holde forholdsvis høgt turtall (høgt turtall er bra på automat, gjer større oljesirkulasjon og dertil bedre kjøling).

Motoren også momentsvak på lavt turtall sammenligna med D5'en som er den motoren som definitivt tar livet av flest automatkasser.

Eg hadde ikkje vore bekymra :)

locked
05/07/14, 01:29
Ja jeg har lest en del om disse havariene. Jeg vet kassen ble flushet på 160000, men håper det er gjort flere ganger. Hvor mye arbeid er det å montere kjøler?
XC90 er "identisk" bil med den du har, den kjem og med den samme girkassen og med oljekjølar.

Det kittet kan du montere på din bil, eg har gjort det på min og det passa så godt som rett på bilen.

AndersW
05/07/14, 07:07
Med såpass svak motor, kjem du til å holde forholdsvis høgt turtall (høgt turtall er bra på automat, gjer større oljesirkulasjon og dertil bedre kjøling).

Motoren også momentsvak på lavt turtall sammenligna med D5'en som er den motoren som definitivt tar livet av flest automatkasser.

Eg hadde ikkje vore bekymra :)

Noen som har prøvd å dra såpass stor vogn med denne motoren? Dette at den er såpass
momentsvak vil vel føre til at det blir krevende å dra 1800kg?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stig-Arne
05/07/14, 07:19
Kjør med fornuft.
140 hk holder lenge til den vognen, men klart, det er ingen racer i bakkene.
Bensinmotorer har aldri vært noe særlig momentsterke, derfor man bruker diesel til å trekke tungt. Men hadde absolutt ikke vært bekymret for motoren i ditt tilfelle.

AndersW
05/07/14, 11:26
Når man snakker om solen... Fruen skulle ut å kjøre Volvo i dag og da ville den ikke gire, men etter at hun hadde slått av tenningen og startet igjen så var alt normalt. Noen ideer på hva dette kan være?


Sent from my iPhone using Tapatalk

AndersW
06/07/14, 13:49
Noen ideer om hva det kan være?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stig-Arne
06/07/14, 19:41
Kan jo være så mangt.
Styreenheten kan ha fådd hikke.
Eller noe i girkassen har hengt seg opp.
Ville ikke vært for bekymret før det skjer flere ganger.

cortinaterje
07/07/14, 16:54
Høres ut for meg som om kassa har vært en tur innom nødmodus. Da gearer den ikke, men bruker kun 3dje gearet. Start stopp av motoren gjør at alt funker igjen. Men, du skulle hatt en gul trekant lysende i instrumentpanelet etter nødmodusen mener jeg.

lilleulv
07/07/14, 21:58
Kjører no 1600kg med 2.4s. Manuell riktig nokk. Å oppjustert til 180hk. Bilen er nå trilla 323000 og skal snart ut på nye eventyr.