PDA

Vis full versjon : Byttet til helsyntetisk olje - Fått blåhvit eksos?



Sand945
04/07/14, 12:19
Hei, folkens!

Har en VOLVO 940 II Stasjonsvogn (945) 2.3 ti (135Hk) bensin som har kjørt på 10W 40 i noen år(!) og fikk endelig byttet til 5W 40 helsyntetisk her for noen dager siden. Jeg hadde selvfølgelig ikke verktøy til å få løs oljefilteret, så jeg bestemte meg for at denne nye oljen fikk rense motoren en ukes tid og så bytte til ny olje en gang til men med nytt oljefilter og ny kobber-ring på tappeskruen. Motoren gikk mye jevnere og jeg har ikke hatt noen problemer. Frem til i går. Da kjørte jeg et utall hengerlass og bilen sto ofte i litt nedoverbakke og så litt oppoverbakke, sikkert 5 ganger i løpet av 3 timer. Plutselig legger jeg merke til blåhvit eksos. Skrudde løs to av fire tennplugger og sjekket om det var olje på dem, men de var helt tørre. Sjekket peilepinnen om det var noen vanndråper på den men den så også helt fin ut. Løsnet luftrøret til turboen og der var det litt olje i veggene på røret, men dette lot seg tørke av uten problemer noe som tilsier at det er ganske ny olje?

Så det jeg lurer på er om det rett og slett er den gamle oljen som ikke vil blande seg ordentlig med den nye og at dette gjør at jeg får blåhvit og kraftig eksos? Kan jeg kjøre på dette og håpe at det gir seg eller hva bør jeg få sjekket?

Evig takknemlig for all respons! :cool: