PDA

Vis full versjon : Gåen simring rundt servo-pumpe ?



gasgasboy
17/06/10, 18:19
Heisann !

Idag er 2. dagen jeg har lappen, å da møtte jeg sååklart på litt vanskeligheter ..

Stoppet pga jeg hørte ulyder fra reimene, så jeg åpna panseret, å da fossa servo olja mi ut ved simringen rundt servo-pumpa .. Så vi fikk dratt den på bilhenger, å satt den på ett verksted for å hindre at servopumpa skal skjære seg .

Noen som har erfaring med dette ? Er det bare å løsne hjulet, ( se hvor de strekene peker, så jeg har noe å gå etter når jeg monterer ? ) få ut simringen, å tre en ny forsiktig inn og stramme igjen ?

Har hørt om åssen jeg sjekker at reima er der den skal .. Er det sånn at jeg bare tar en pipe, dreier hjulet 2x360 grader, å da skal strekene på reima og hjulet stemme overens ?

Blei mye spørsmål her, beklager dette .. Håper noen kunne hjulpet meg med dette, så jeg får bilen på veien igjen .. Dra til volvo i moss imorgen og handler ny simring :)


Mvh Magnus !

Christian
17/06/10, 18:47
Bytt pumpa. :)
Jeg pleier ikke ta mer enn 250,- for ei brukt pumpe når jeg har solgt

gasgasboy
17/06/10, 18:53
Er det store problemet å bytta simringen da? Er hvertfall ikke gira på å kjøpe ei helt ny pumpe til mange tusen kroner ..

Iversen
17/06/10, 19:12
Er du sikker på at du ikke mener oljepumpa? For det er da ingen timing på servopumpa.

gasgasboy
17/06/10, 19:15
Om simringen på oljepumpa har gått, så burde jeg da vel ikke mista alle servo olja, mens motorolja er like full som alltid ? : s

Hørte det bare fra onkelen min jeg .. Men så deter bare å skru det fra hverandre, å sette det sammen igjen ? :)

Iversen
17/06/10, 19:24
Er det servopumpa du skal fikse så er det på bare å ta av reima og skru på den. Kan fint kjøre uten servo også. Bare ta av reima til du har fiksa den. Så setter du den på igjen.

Christian
17/06/10, 19:27
Om simringen på oljepumpa har gått, så burde jeg da vel ikke mista alle servo olja, mens motorolja er like full som alltid ? : s

Hørte det bare fra onkelen min jeg .. Men så deter bare å skru det fra hverandre, å sette det sammen igjen ? :)

Jeg tror onkelen din tenkte på regreima, for sevropumpa er det bare å ta av å ta på. Jeg ville seriøst kjøpt en brukt pumpe å montert, billigste å enkleste.


Er det servopumpa du skal fikse så er det på bare å ta av reima og skru på den. Kan fint kjøre uten servo også. Bare ta av reima til du har fiksa den. Så setter du den på igjen.

Jeg tror vi kom fram til at servopumpa går på samma reim som vannpumpe, og at det er dynamoen som står for seg selv på denne motoren, så det kan bli vanskelig.

gasgasboy
17/06/10, 19:33
Ja, jeg tror det !

Skal se om jeg får tak i ei pumpe jeg .. Tenkte å ha den klar fort, så jeg må handle raskt hvertfall :)
Skal sjekke litt rundt imorgen, se om jeg får tak i noe brukanes :)

Men da er det altså bare å skru av hjulet, bytte simring/pumpe, skru på igjen, fylle på servo olje, la den gå litt, fylle litt til, også kjøre når nivået på olja holder seg jevnt ? :)

Iversen
17/06/10, 19:33
Jeg tror vi kom fram til at servopumpa går på samma reim som vannpumpe, og at det er dynamoen som står for seg selv på denne motoren, så det kan bli vanskelig.

Da blir det litt vanskeligere. Hvis ikke reimene kan passe omhverandre.
Jeg tror ikke det er å få kjøpt deler til servopumpene. Tror man faktisk må bytte hele pumpa.

Christian
17/06/10, 19:37
Ja, jeg tror det !

Skal se om jeg får tak i ei pumpe jeg .. Tenkte å ha den klar fort, så jeg må handle raskt hvertfall :)
Skal sjekke litt rundt imorgen, se om jeg får tak i noe brukanes :)

Men da er det altså bare å skru av hjulet, bytte simring/pumpe, skru på igjen, fylle på servo olje, la den gå litt, fylle litt til, også kjøre når nivået på olja holder seg jevnt ? :)

Det kan hende jeg har ei pumpe du kan teste evnt.
Det er ganske rett fram å bytte pumpe, men du må huske på å lufte ut servoolja.
Det gjør man ved å fylle tanken full av servoolje, starte bilen, svinge helt til høyre, helt til venstre, helt til høyre, helt til venstre, og så peile nivået.

gasgasboy
17/06/10, 19:37
Uff .. Får håpe de har en simring eller noe da, hvertfall håpe :)
Ringer de imorgen hvertfall, eller så får jeg vel finne en delebil jeg kan kjøpe deler fra :)

ChrML
17/06/10, 22:14
Bare å kjøpe en brukt servopumpe fra noen. Er vel ikke så ofte dette skjer akkurat. Er bare å skru av gamle servoen, hive på den nye, fylle olje, starte bilen og svinge frem og tilbake 10 ganger. Deretter etterfylle. Får ikke blitt så mye enklere :).

Ny servopumpe koster nok noen tusen hos Volvo. Men er jo sjelden at de ryker da så ville gått for brukt.

gasgasboy
17/06/10, 22:33
Ja, tror det er det lureste jeg ..
Tusen takk for fyldig svar ChrML ! :D

Har nå skaffet en brukt servo som jeg får levert imorra i 6 tiden, så bilen kommer vel på veien imorgen kveld :D !

Noen som kan annbefale noen olje å bruke på servon ? Og evnt hvor jeg får tak i ? :D


Mvh Magnus !

ChrML
17/06/10, 22:53
Ja, tror det er det lureste jeg ..
Tusen takk for fyldig svar ChrML ! :D

Har nå skaffet en brukt servo som jeg får levert imorra i 6 tiden, så bilen kommer vel på veien imorgen kveld :D !

Noen som kan annbefale noen olje å bruke på servon ? Og evnt hvor jeg får tak i ? :D


Mvh Magnus !
Er vel ATF olje som går på servoen hvis jeg ikke husker helt feil. Automatic Transmission Fluid. Mulig det står servoolje på noen forpakninger og.

Christian
17/06/10, 22:57
Hvilken som helst ATF DIII er brukende, sikker DI og DII også.

gasgasboy
17/06/10, 22:57
Okei !

Hvor er det jeg får tak i denne olja ? :) Skal jeg hande på bilxtra etc, eller burde jeg ha fra volvo ? Nå mener jo volvo at man skal bruke kjølevæske fra dem også da men :P

ChrML
17/06/10, 22:58
Okei !

Hvor er det jeg får tak i denne olja ? :) Skal jeg hande på bilxtra etc, eller burde jeg ha fra volvo ? Nå mener jo volvo at man skal bruke kjølevæske fra dem også da men :P
Samme hvor du kjøper den. De har den nok hos nesten alle bilrekvisita butikker. Kanskje bensinstasjoner og.

gasgasboy
17/06/10, 22:59
Okei ! Men da sier jeg tusen takk for svarene dine ! Da blir det nok orden på sakene igjen ! :)