PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål om -08 XC70



ojacobs1
28/06/14, 11:37
Første post på dette forumet.

Har akkurat kjøpt en -08 XC70 D5. Holder fortsatt på å bli kjent med den. Kommer fra -01 XC70 som nå blir nr. 2 bil her hos oss.

Mitt første spørsmål går på lysbryter. Denne har kjørelysfunksjon i stilling "0". Går dette an å programmere bort? Har bestilt CREE LED-pærer for montasje i tåkelys og har tenkt å bruke dem som kjørelys ved hjelp av en "DRL auto controll switch"-enhet. Stilling "0" må være mørk for at jeg skal få dette til... Noen som vet?

Neste spørsmål går på hengerfestet. Dette en avtagbart og er låsbart med en nøkkel når montert. Denne nøkkelen mangler og lurer da på hvordan muligheten er for å få tak i en ny. Skaffer Volvoverkstedet dette?

Et til før jeg gir meg foreløpig... Bilen har mørke ruter i lasterom. Skulle gjerne hatt dette i sideruter i bakdører også men er det da film som gjelder? Har ikke sjekket pris på nye ruter på Volvo men kan tenke meg det koster "litt"... Mye jobb å skifte disse rutene eventuelt?

På forhånd takk

Ole

Stig-Arne
28/06/14, 19:54
Det er mulig å programmere om lysbryter ja.
Må gjøres på verksted

Er fullt mulig å få ny lås til hengerfestet, forhandleren din fikser dette. Selv bruker jeg aldri nøkkelen på hengerfestet.

Du får sikkert kjøpt nye ruter med original tonet ruter, ellers er det sot film som gjelder, eller de løse solskbeskyttelsene som Volvo selger til bakrutene.

Morgis
01/07/14, 11:58
Kan programmeres hos forhandler.
Jeg betalte 700kr for dette.

Du vet at du kan montere originale LED DRL lykter fra 2014 XC70 og 2010+ V50 ?
Disse er plug & play på V70

Tore
01/07/14, 12:37
Når det gjelder mørke ruter var vel eneste opsjon fra fabrikk at dette enten var fraværende eller alle ruter bak B-stolpen? Når du da mangler i bakdørene er det trolig solfilm som er montert i bagasjerommet, eller at noen ruter enten er byttet til blanke eller noen byttet til mørke. Sjekk rundt matrix og trykk på rutene bak så ser man fort om det er film eller originalt mørke. Det billigste er nok å legge "matchende" film på dørrutene bak om du vil ah det likt.

Holern
01/07/14, 13:31
Når det gjelder mørke ruter var vel eneste opsjon fra fabrikk at dette enten var fraværende eller alle ruter bak B-stolpen? Når du da mangler i bakdørene er det trolig solfilm som er montert i bagasjerommet, eller at noen ruter enten er byttet til blanke eller noen byttet til mørke. Sjekk rundt matrix og trykk på rutene bak så ser man fort om det er film eller originalt mørke. Det billigste er nok å legge "matchende" film på dørrutene bak om du vil ah det likt.

Dette stemmer nok ikke, for jeg har også bare mørke ruter i bagasjerommet på min '08 V70.
Mener det fantes en opsjon på 3, eller 5 ruters "soting".

ojacobs1
01/07/14, 16:34
Kan programmeres hos forhandler.
Jeg betalte 700kr for dette.

Du vet at du kan montere originale LED DRL lykter fra 2014 XC70 og 2010+ V50 ?
Disse er plug & play på V70

Vet om disse lyktene men de gir meg vel ikke elektronikken for tenning/slukking? Får først se om dette fungerer før jeg kjøper nye lamper.

Takk for svaret likevel:)


Når det gjelder mørke ruter var vel eneste opsjon fra fabrikk at dette enten var fraværende eller alle ruter bak B-stolpen? Når du da mangler i bakdørene er det trolig solfilm som er montert i bagasjerommet, eller at noen ruter enten er byttet til blanke eller noen byttet til mørke. Sjekk rundt matrix og trykk på rutene bak så ser man fort om det er film eller originalt mørke. Det billigste er nok å legge "matchende" film på dørrutene bak om du vil ah det likt.


Dette stemmer nok ikke, for jeg har også bare mørke ruter i bagasjerommet på min '08 V70.
Mener det fantes en opsjon på 3, eller 5 ruters "soting".

Bilen min har "Option 000765 Tinted rear glasses" ifølge utskrift fra min lokale Volvoforhandler. Tror nok det er som "Holern" sier, at det er to forskjellige options... Har sett flere biler med samme sotingsløsningen som min...

Noen som kan skaffe fram delenummer til siderutene bak med soting??

Morgis
01/07/14, 20:02
Vet om disse lyktene men de gir meg vel ikke elektronikken for tenning/slukking? Får først se om dette fungerer før jeg kjøper nye lamper.

Takk for svaret likevel:)

Nei det gjør dem ikke. Jeg har bestilt meg hovedlysbryter fra 2014 V70. Blir artig å se om denne software ligger lagret i bryteren for DRL.. Tviler, men jeg vil teste det.

Ganske enkelt å koble inn et veksel rele i CEM.. Slik at når hovedlys er av, bil tåkelys slåes på.
Tåkelysreleet styres av 12v - (negativ)

ojacobs1
01/07/14, 20:18
Nei det gjør dem ikke. Jeg har bestilt meg hovedlysbryter fra 2014 V70. Blir artig å se om denne software ligger lagret i bryteren for DRL.. Tviler, men jeg vil teste det.

Ganske enkelt å koble inn et veksel rele i CEM.. Slik at når hovedlys er av, bil tåkelys slåes på.
Tåkelysreleet styres av 12v - (negativ)

Lite trolig at DRL-funksjonen ligger i lysbryter ville jeg tro...;).

Kjenner ikke så godt til det elektriske anlegget i denne bilen. Hvordan ville du plassere dette vekselreleet tenkte du? Mener du at originalreleet for nærlys er et standard 4 pin som du bytter ut med 5-pin veksel og lar 5. pinne gå til tåkelyset/kjørelyset?

Edit: Når jeg leser innlegget ditt et par ganger til tror jeg at jeg forstår tanken din.... Et ekstra rele med veksel styrt av nærlys hvor du bruker hvilekontakten for å styre releet for tåkelyset...tror jeg...;). Hvor er CEM plassert i bilen? Er det "kassa" ved siden av batteriet?

Ole

Morgis
01/07/14, 21:40
Lite trolig at DRL-funksjonen ligger i lysbryter ville jeg tro...;).

Kjenner ikke så godt til det elektriske anlegget i denne bilen. Hvordan ville du plassere dette vekselreleet tenkte du? Mener du at originalreleet for nærlys er et standard 4 pin som du bytter ut med 5-pin veksel og lar 5. pinne gå til tåkelyset/kjørelyset?

Edit: Når jeg leser innlegget ditt et par ganger til tror jeg at jeg forstår tanken din.... Et ekstra rele med veksel styrt av nærlys hvor du bruker hvilekontakten for å styre releet for tåkelyset...tror jeg...;). Hvor er CEM plassert i bilen? Er det "kassa" ved siden av batteriet?

Ole
lite trolig nei, men man vet aldri i disse BUS system dager hvor alt skal prate sammen i bilene ;)

ja, du er inne på noe der. Releet er loddet fast til printkortet, men å lodde på en liten ledning på baksiden er enkelt.
CEM boksen ligger bak hanskerommet. Må skru ut et par skruer til dekselet under hanskerommet, så ser du den med ei gang.
Sikringer og en masse ledninger går inn på den

Tore
02/07/14, 13:30
Noen som kan skaffe fram delenummer til siderutene bak med soting??

Finner liste her: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=244446&ukey_make=865&ukey_model=12013&modelYear=2008&ukey_category=7878

Tore
02/07/14, 13:32
Dette stemmer nok ikke, for jeg har også bare mørke ruter i bagasjerommet på min '08 V70.
Mener det fantes en opsjon på 3, eller 5 ruters "soting".

Oki; da gir jeg meg på den ;-)

ojacobs1
02/07/14, 14:36
Finner liste her: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=244446&ukey_make=865&ukey_model=12013&modelYear=2008&ukey_category=7878

Takker:-)

Sent fra min LT26w via Tapatalk

ojacobs1
03/07/14, 01:29
lite trolig nei, men man vet aldri i disse BUS system dager hvor alt skal prate sammen i bilene ;)

ja, du er inne på noe der. Releet er loddet fast til printkortet, men å lodde på en liten ledning på baksiden er enkelt.
CEM boksen ligger bak hanskerommet. Må skru ut et par skruer til dekselet under hanskerommet, så ser du den med ei gang.
Sikringer og en masse ledninger går inn på den

Kan du hjelpe meg litt med dette... Har et koblingsskjema for denne bilen nå og har funnet både CEM og hovedlykter men kan ikke finne noe rele for nærlys... På mine skjemaer er det kun fjernlys som har rele, K2. Nærlys kommer direkte fra klemme C1:75 og C1:76 på CEM. Har ikke målt noe sted, bare kikket på skjema foreløpig.

Morgis
03/07/14, 11:51
Laget ei rask skisse. Tror denne skal fungere greit.
Hentet her styrestrøm fra bensinpumpe som også er plassert i CEM..
4249


Alternativt en enklere løsning som ikke involverer lodding og demontering av CEM:
(NB: Anbefaler å hente styrestrøm til vekselrele fra parklys C1:40 fremfor nærlys. Via nærlys oppstår der en høyere risikofaktor dersom lysbryter er i parklys med tåkelysbryter PÅ. Det blir paralellt dobbelt opp med sikringer (sikring på bilens kabelmatte via rele K1, samt sikring via nytt rele via C5:2).
4248

ojacobs1
05/07/14, 10:44
Laget ei rask skisse. Tror denne skal fungere greit.
Hentet her styrestrøm fra bensinpumpe som også er plassert i CEM..



Alternativt en enklere løsning som ikke involverer lodding og demontering av CEM:
(NB: Anbefaler å hente styrestrøm til vekselrele fra parklys C1:40 fremfor nærlys. Via nærlys oppstår der en høyere risikofaktor dersom lysbryter er i parklys med tåkelysbryter PÅ. Det blir paralellt dobbelt opp med sikringer (sikring på bilens kabelmatte via rele K1, samt sikring via nytt rele via C5:2).

Takker for skjemaene. Da fikk jeg bekreftet at nærlys er uten releer;). Får se hvilken løsning jeg går for. Snart ferie så får ikke tid til dette før vi drar.

Er det forresten noen som har oversikt over hvilke lys som er med i pæreovervåkinga på bilen? Planlegger å bytte ut noen til LED men vil unngå problemer med falske alarmer

Ole

Morgis
06/07/14, 06:12
Jeg har montert Philips LED i park, sidemarkering, skiltbelysning og interiørbelysning. Ingen feilvarsling. Har kun opplevd feilvarsling på tilhenger
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Holern
06/07/14, 10:31
...og jeg har LED i tåkelysa, uten varsel.


Sent from my iPad using Tapatalk

ojacobs1
06/07/14, 12:28
Jeg har montert Philips LED i park, sidemarkering, skiltbelysning og interiørbelysning. Ingen feilvarsling. Har kun opplevd feilvarsling på tilhenger
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Hvilken farge har du brukt på disse? 4000k eller 6000k? Bilder? Park/markering er vel T10/W5W... Er skiltlys spolepære? Mener jeg leste det et sted.....


...og jeg har LED i tåkelysa, uten varsel.


Sent from my iPad using Tapatalk

Var det jeg har tenkt å gjøre også.


Takker for svar begge to:)

Morgis
06/07/14, 16:34
Jeg har 6000K w5w i park og 4300K w5w i sidelampene..

6000K pinolpære i skiltlys

Aleks_
11/07/14, 14:29
Det er mulig å programmere om lysbryter ja.
Må gjøres på verksted

Hvordan kan denne programmeres?
Kan man feks legge inn så den starter med park+tåkelys i "0", eller er det kun mulig å programmere "0" til enten kjørelys eller ingen lys?
Volvo mente at park+tåkelys kun funka på 13 og 14 modeller, men de kunne gjerne prøve. Har ikke hatt tid til å stikke innom enda, men tenkte kanskje noen her visste.

ojacobs1
11/07/14, 15:27
Kan kun programmeres til "0" eller kjørelys desverre. Volvo er ikke intressert i å lage dette "bakoverkompatibelt" etter hva jeg har forstått her og på andre forum. Jeg kommer til å bruke LED i tåkelys alene som kjørelys styrt av et relé. Mulig jeg tar med baklys også. Må forske litt....;-)

Sent fra min LT26w via Tapatalk

Aleks_
11/07/14, 19:03
Du får lage en how-to etterhvert :cool:

ojacobs1
11/07/14, 21:47
Skal se på det;-). Har noen deler liggende på Oslo letter center nå. Får se om de rekker hit før jeg drar på ferie....

Sent fra min LT26w via Tapatalk

Seimer92
22/08/14, 20:12
Noen som vet hvilke pærer som skal i ryggelys til 2008 mod xc70? er ikke ba15s som det står i instruksjonsboken.. :P

Morgis
23/08/14, 00:34
er noe merkelige pærer der. husker ikke sokkeltype, men de er heilt på trynet.