PDA

Vis full versjon : Ulyder fra høyreside v70 2001 modell

sandal
26/06/14, 23:19
Har en ulyd som kommer frem når eg kjører i fartspumer eller ujen vei og ved hardscing til venstre
Også trekker bilen litt til venstre, noen som vet kam som er gale ??
Eg TROR! Demperen er hel men e ikkje sikker kan det være den som er knekt?

locked
27/06/14, 00:16
Ville nok satsa på å bytte "kyllingstaga" først, dei ca 25cm lange staga som står mellom stabilisatorstaget of støtdemperen. Dei har en tendens til å ryke og då kjem det nokre ekle lydar.

Viss eg ikkje huskar feil er denne lyden svært véravhengig til å begynne med.

sandal
27/06/14, 09:26
er biltema sine stag bra og bruke?

Koffert9
01/07/14, 23:54
Ikke sats på Biltema. De er billig, men må garantert skiftes oftere pga dårligere kvalitet. Anbefaler å dra til nærmeste Volvo forhandler å sjekke pris der. Grunnen til det er for at det er garanti på delen du kjøper så hvis det skulle oppstå noe så kan du klage å få ny del :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
02/07/14, 00:29
Enig med koffert her. De må byttes oftere. Jeg bruker Biltema konsekvent fordi jeg er inni under der så ofte, og tilogned Volvo sine tåler ikke den store saltmengden, da umbrakosporet i enden går i fillebiter med en gang man bruker verktøy på den. Da foretrekker jeg å bytte deler til 179,- kontra deler med listepris på godt over 700,- stykket. Om du ikke har store planer for endring k forstillinga, hadde jeg gått for Volvo med en gang. Virker som at kuleleddene holder en god del lengre uten ulyder.

Men, før du gjøre noe, ta av dekka foran og sjekk at begge mutterene på kyllingbeina på begge sider sitter skikkelig stramt og godt. Disse har en tendens til å løsne litt, med klanking og klunking som resultat.

locked
02/07/14, 00:40
tilogned Volvo sine tåler ikke den store saltmengden, da umbrakosporet i enden går i fillebiter med en gang man bruker verktøy på den.
Dissa er jo engangs!? Strammast med muttertrekkar første gang, og når du skal demontere dei er det berre å stramme meir med muttertrekkar til bolten ryke, einaste fornuftige måten å gjere det på ;)

mrstfu
02/07/14, 00:52
Dissa er jo engangs!? Strammast med muttertrekkar første gang, og når du skal demontere dei er det berre å stramme meir med muttertrekkar til bolten ryke, einaste fornuftige måten å gjere det på ;)

Har prøvd det, men aldri klart p ryke den. Kuleleddet spinner bare inni huset sitt. Et par løsninger er det dog... man får ikke av mutteren fordi gjengene er rusta og korroderte i filler. Om man er generøs med litt våtromssilikon på gjengene og mutteren ved montering, tror jeg man kan slippe mye av problemene neste gang. Deretter har jeg en liten idé. Om gjengene først er korroderte er det neste umulig å få av mutteren, siden det ikke finnes noe skikkelig mothold med unntsk av indre anleggsflste til stabstaget, altså ei tynn, rund plate mellom gummihetta til huset og stabstaget/demperfestet. Om man kunne fått tak i muttere med riktig gjenger, men bsre fir-fem millimeter tykk, er gjengepartiet langt nok til å skru på denne innerst på gjengepartiet, og deretter montere som vanlig, og slippe å bruke umbrakoen i det hele tatt. Problemet mitt er å finne muttere i riktig tykkelse.... vet du eller noen om noe? Å kappe e mutter på lengden er ikke verdt jobben og skaden den eventuelt kan gjøre på gjengepartiet.

locked
02/07/14, 00:59
Har prøvd det, men aldri klart p ryke den. Kuleleddet spinner bare inni huset sitt.
Må for all del ikkje prøve å løsne først, berre gå rett på "strammin" med full kraft, viss det spinne då så har du fore for beskjeden når du stramma ved montering ;)

Problemet mitt er å finne muttere i riktig tykkelse.... vet du eller noen om noe? Å kappe e mutter på lengden er ikke verdt jobben og skaden den eventuelt kan gjøre på gjengepartiet.
Er det M10 gjenga så e på detta? Har nokre sånn "halvmutter" greier som er omtrent det du er på jakt etter. Er sjukmeldt til 31.august (i første omgang, gjeeesp) men stikke innom en dag, skal prøve å huske å sjå etter de :)

Ola Hagen
02/07/14, 05:00
hellanor selger slike lemførder, var ikke så dyr som mekonomen husker jeg. Var i allefall nesten halve prisen minnes jeg da noen fra jobben undersøkte dette for moro skyld :)