PDA

Vis full versjon : Oljeforbruk 2,5l 10V



snordbe
17/06/10, 15:48
Hei, jeg har kjøpt meg en 1995 mod 850 144hk (2,5l 10V) som ryker blått og bruker da en del olje.
Har byttet veivhusventilasjons filter (den lille runde plastikken med masse små hull i) Har også byttet den sorte filterboksen som er skrudd fast i blokka under innsuget.
Noen tips om hva som kan forårskake oljebrenningen? Ventiltettninger eller stempelfjærer?

Mvh
Snordbe

Nedkvit'n
17/06/10, 15:57
Er nok ventiltetninger eller stempelfjærer som du nevner som kan vere ein årsak ja, kor mykje olje brukar den?

snordbe
17/06/10, 17:04
Har nettopp kjøpt den så jeg har ikke fått sjekket forbruket, men den puffer blå skyer så det betyr at det går med noe olje.
Det billigste vil nok være å bytte ventiltettninger.

TeamBørnOut
18/06/10, 06:23
Bytt til en bedre og dyrere olje. kjøp noe tilsats (husker ikke navnet. men kan prøve å finne det ut) så minsker du nok forbruket en del.
har du kjøpt en blå stv så høres det veldig ut som den gammle vår :P men når vi bytta til skikkelig olje og tok hyppige oljeskift så gikk forbruket ned så mye at vi aldri trengte å etterfylle mellom hvert oljeskift (5000).

snordbe
18/06/10, 08:31
Bytt til en bedre og dyrere olje. kjøp noe tilsats (husker ikke navnet. men kan prøve å finne det ut) så minsker du nok forbruket en del.
har du kjøpt en blå stv så høres det veldig ut som den gammle vår :P men når vi bytta til skikkelig olje og tok hyppige oljeskift så gikk forbruket ned så mye at vi aldri trengte å etterfylle mellom hvert oljeskift (5000).

Jeg har byttet fra Biltema til Mobil1 olje, skal prøve å tilsette noe godstoff kanskje ventiltettningene mykner litt da hvis jeg har flaks :-)
Bilen jeg har kjøpt er grønn.. og ble kjøpt ny av Elverum Ambulansetjeneste der den fungerte som reserve utrykningskjøretøy.

hgnubel
18/06/10, 09:49
Bytt til en bedre og dyrere olje. kjøp noe tilsats (husker ikke navnet. men kan prøve å finne det ut) så minsker du nok forbruket en del.

Etter jeg tok veivhusventilasjonen for litt siden håpet jeg motoren min skulle slutte å bruke olje, men virker som den fremdeles drar litt. Så denne ble jeg nysgjerrig på.

Har inntrykk av at det er mye sånne oljetilsetningsprodukter som lover gull og grønne skoger, men litt vanskelig å orientere seg...

Men apropos tilsetninger, jeg kjørte en innvendig motorvask fra QMI, og den fikk ut masse dritt, og nå holder oljen seg blank og fin (ihvertfall en måned nå...). For å rense opp i en gammel motor der oljen gjerne blir møkkete med en gang den er byttet så var den helt fantastisk.

Kjørte en QMI PTFE-behandling også, som er sånn teflongreie som skal bli værende i oljen og ikke skylles ut. Mulig motoren har det bedre, men jeg klarer ikke å merke noen forskjell egentlig.

TeamBørnOut
18/06/10, 10:54
husker ikke navnet på tillsatsen. men står om den i en nissan micra bremsetråd på evo forumet. det finnes flere typer. men denne vet jeg fungerer. gjorde ihvertfall det på 850n vår. men hyppige oljeskift + en ikke biltema / statoil / mølla olje av litt kvalitet kan ofte gi nye liv til litt slitne motorer. De fjerner ikke rådebank.. men de minsker forbruket av olje.
Møllas oljer (super turbo + og super syntetisk + de der bare renner igjennom hvitmotorene våre. lukter dritt og ryker en del mer av de.)

snordbe
20/06/10, 08:23
husker ikke navnet på tillsatsen. men står om den i en nissan micra bremsetråd på evo forumet. det finnes flere typer. men denne vet jeg fungerer. gjorde ihvertfall det på 850n vår. men hyppige oljeskift + en ikke biltema / statoil / mølla olje av litt kvalitet kan ofte gi nye liv til litt slitne motorer. De fjerner ikke rådebank.. men de minsker forbruket av olje.
Møllas oljer (super turbo + og super syntetisk + de der bare renner igjennom hvitmotorene våre. lukter dritt og ryker en del mer av de.)

ProLong heter god stoffet? Jeg kjøpte en flaske (amerikansk) hos Bilextra i går, men jeg tester nok Pro Long neste gang.

cosworth
29/03/13, 18:10
Hvor langt har den gått?? åpnet en sånn motor nå i kveld og så slitekanter jeg aldri har sett maken til før. så her var sylinderene helt utslitt...
Men her var Km stand ca 400.000

850GLTsilver
29/03/13, 21:15
Har nettopp kjøpt den så jeg har ikke fått sjekket forbruket, men den puffer blå skyer så det betyr at det går med noe olje.
Det billigste vil nok være å bytte ventiltettninger.

Bytte ventiltetninger for å ordne opp i oljelekkasje?
Sorry, men det er som å pisse i buksa når du er på snaufjellet vinterstid og fryser.
Er ventiltetningene dine "lekke" så er ventilstyringene dine det også.
Alt etter kjørelengde og slikt så snakker vi nok helst om slitne sylindervegger og slikt her også.

Dessverre så er disse hvittingene her langt dårligere enn rødmotorene på enkelte områder.
Sylinderslitasje er en av de.

cosworth
30/03/13, 12:03
Bytte ventiltetninger for å ordne opp i oljelekkasje?
Sorry, men det er som å pisse i buksa når du er på snaufjellet vinterstid og fryser.
Er ventiltetningene dine "lekke" så er ventilstyringene dine det også.
Alt etter kjørelengde og slikt så snakker vi nok helst om slitne sylindervegger og slikt her også.

Dessverre så er disse hvittingene her langt dårligere enn rødmotorene på enkelte områder.

Sylinderslitasje er en av de.

Gjelder dette alle typer ? altså 2,3T5R / 2,5 / 2,4 / 2,0 ?????
Noen som event. har borra og kjøpt overdim stempler som veit sånn ca. kost på stemplene ?

GMV
30/03/13, 12:10
Min har rullet 365000km og jeg etterfyller maks 1-1, 5l pr 1000mil. 2.0t

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

850GLTsilver
30/03/13, 14:43
Gjelder dette alle typer ? altså 2,3T5R / 2,5 / 2,4 / 2,0 ?????
Noen som event. har borra og kjøpt overdim stempler som veit sånn ca. kost på stemplene ?

De er strengt tatt klin like disse.
Etter hva en motormann sa til meg, så har det å gjøre med at råden får en relativt stor vinkel mot sylinderen, noe som dytter stemplene med litt skjev kraft opp i sylinderne.
Dette gjør at disse femmerne relativt ofte har ovalt slitte sylindere. Noe av det kan også tilskrives veivhusventilasjonens utforming som slipper i overkant mye koksrester tilbake i veiva. Har en mistanke om at man kan plages av at forurenset olje fra uljeutskilleren ender opp på motvektene til veivakselen for sylinder 2 og 3 (De to mest utsatte) og blir så kastet opp under skjørtene på stemplene for disse sylinderne.

Mine motorvenner støtter denne teorien, ut fra hvordan disse to sylinderne ofte ser ut i disse femmerne. Kanskje aller mest på sylinder 2?

Forsberg
08/04/13, 15:16
jeg hadde samme problem på min 1994 volvo 850 2.5l 10v den brukte ca 2 liter per 300 mil motoren hadde gått 315000. på volvo sa de at motorene fra 1993 tom 1995 brukte mye olje. jeg fikk ikke noe klart svar på hva det kom av. men tok en kompresjonstest og den viste at jeg på sylinder 2 og 3 lå 1bar under det de 3 andre gjorde. fikk tilslutt rådebank i den fordi jeg glemte og sjekke oljen å nå har jeg en lik motor fra en 1998 V70 å den bruker nesten ikke noe olje. har tenkt og demontere den havarerte motoren når jeg har tid å sjekke litt

Naske
08/04/13, 15:50
jeg hadde samme problem på min 1994 volvo 850 2.5l 10v den brukte ca 2 liter per 300 mil motoren hadde gått 315000. på volvo sa de at motorene fra 1993 tom 1995 brukte mye olje. jeg fikk ikke noe klart svar på hva det kom av. men tok en kompresjonstest og den viste at jeg på sylinder 2 og 3 lå 1bar under det de 3 andre gjorde. fikk tilslutt rådebank i den fordi jeg glemte og sjekke oljen å nå har jeg en lik motor fra en 1998 V70 å den bruker nesten ikke noe olje. har tenkt og demontere den havarerte motoren når jeg har tid å sjekke litt

Fra jagrullar-forumet:

*En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.*

bortstun
16/04/13, 16:15
Noen som event. har borra og kjøpt overdim stempler som veit sånn ca. kost på stemplene ?

Boring kan bli en dur operasjon da det er tynne vegger i sylinderen. Man må da evt bytte foringene. Ikke akkurat gratis for å si det sånn. Men det går. Så er nok billigere å finne en blokk som er i bedre kondisjon en den man har. Min 850 hadde rullet knappe 200k km, men hadde en vanvittig slitekant. Fikk da takk i en donor blokk som jeg overtalte med alle lager. Ble vesentlig billigere. Selv om bare toppen med planing og innslip av ventiler mm og slipesett kom på 5ķ.

RuneL
17/04/13, 22:50
I utgangspuntet gammel tråd ser jeg, men ganske interessant å se hva som er skrevet her da jeg nettopp har kjøpt en 96' 850 2.0LT som bruker endel olje.. ser ikke ut til at det er så mye å gjøre med det om en ikke vil bytte ut alt.. så får bare håpe det går å bytte litt olje fylle etter :)

hammerpaal
17/04/13, 23:41
Fikk redusert forbruket på min 850 ved å skifte ut delene til veivhusventilasjonen, bytte over til en helsyntetisk kvalitetsolje med jevnlige skift.
Kan ikke si jeg plages med noe høyt forbruk nå som jeg gjorde før. Oljen har holdt fin farge siden siste oljeskift - rundt 2000 km siden.
Sliter heller ikke med blårøyk etter 304000 kjørte km.

RuneL
18/04/13, 00:29
Fikk redusert forbruket på min 850 ved å skifte ut delene til veivhusventilasjonen, bytte over til en helsyntetisk kvalitetsolje med jevnlige skift.
Kan ikke si jeg plages med noe høyt forbruk nå som jeg gjorde før. Oljen har holdt fin farge siden siste oljeskift - rundt 2000 km siden.
Sliter heller ikke med blårøyk etter 304000 kjørte km.

http://ebayitem.com/390384623368
Dette kit-et inneholder alt en trenger å bytte?
regner med at det passer til min 2.0lt også selv om den ikke er oppgitt, er vel ikke den modellen det er flest av.

hammerpaal
18/04/13, 15:24
http://ebayitem.com/390384623368
Dette kit-et inneholder alt en trenger å bytte?
regner med at det passer til min 2.0lt også selv om den ikke er oppgitt, er vel ikke den modellen det er flest av.

Har ikke turbomotor selv, bare vanlig sugemotor. Tror det skal passe overrens selv om du har 2,0lt.
Uansett så skal det være alt du trenger for å bytte.
Selve flammefellen til veivhusventilasjonen må vel kjøpes separat, men finnes på FCP sin hjemmeside (http://www.fcpeuro.com/products/volvo-flame-trap-kit-850-960-s90-v90-519602).
PTC-nippel kan vel brukes om igjen om du renser den godt.
Eventuelle vacuumslanger kan du få tak i lokalt.

PM 850GLTsilver (på forumet), han kan nok bekrefte om de passer overrens. :)

RuneL
19/04/13, 13:21
Har ikke turbomotor selv, bare vanlig sugemotor. Tror det skal passe overrens selv om du har 2,0lt.
Uansett så skal det være alt du trenger for å bytte.
Selve flammefellen til veivhusventilasjonen må vel kjøpes separat, men finnes på FCP sin hjemmeside (http://www.fcpeuro.com/products/volvo-flame-trap-kit-850-960-s90-v90-519602).
PTC-nippel kan vel brukes om igjen om du renser den godt.
Eventuelle vacuumslanger kan du få tak i lokalt.

PM 850GLTsilver (på forumet), han kan nok bekrefte om de passer overrens. :)

Da skal jeg iallefall få byttet ut veivhusventilasjonen og slik etter en motorrens.. Håper på at motoren er i ganske bra stand, jeg vet iallefall at den er pent kjørt, men kan jo selvfølgelig være endel slitasje alikevel.

RuneL
07/05/13, 13:17
har byttet alle slangene og boksen i veivhusventilasjonen nå.. det så ganske greit ut, med unntak av PTC-nippelen som var ganske tilstoppet. så håper rengjøringen er nok til å gjøre at forbruket går ned igjen..

GMV
12/05/13, 10:57
Veivhus ventilasjon fra sugemotor er ikke lik som på turbomotorene. 2.0T er lik som 2,5T, T5 etc. Men igjen kommer ett skille i 99 da Canbus ble introdusert og drive by wire. (elektronisk gasspjeld).

850GLTsilver
30/05/13, 21:12
Borra opp med 0,8 overdim på Oslo Motorservice, fikk fem nye stempler samt komplett pakningssett for i underkant av Kr. 6000,-