PDA

Vis full versjon : Karl: Volvo 740 BTCC



Sider : 1 [2]

Karl
17/08/11, 21:23
Har en fk og en fb. Folket mente at det var mest gunstig å bruke fb-motoren,(med turbo), til rundetidkjøring pga litt høyere kompresjon så da må jo det prøves:)

Berg Performance
17/08/11, 21:40
Høyere kompresjon veit jeg ikke helt om jeg hadde anbefalt deg. Kommer vel litt mere ann på kjørbarhet vs effekt uten andre endringer..

En bane som ACR er det ett rimelig greit behov for mere motor om du skal kjøre gode rundetider, slik er i allefall mitt inntrykk.. Ikke misforstå, understell er i allefall vel så viktig, men bilen din ser ut til å ligge passelig greit i svingene nå..

Med originalt ladetrykk går det sikkert greit med litt høyere kompresjon, men om jeg hadde vært deg ville jeg heller ha satset på 8.7:1 i kompresjon og heller lagt arbeidet i en kam som drar godt over hele registeret kombinert med høyere ladetrykk til "stage 1" av motoroppgradering ;) Dette blir vel gjerne ikke en volvo original kam.. Jens på savarturboforumet har garantert rette kammen til deg om du spør fint..

Er helt sikker på at du klarer å få sammen ett oppsett du er fornøyd med uten mitt kjas og mas, men ville bare lufte mitt inntrykk :)

Sebbe
17/08/11, 21:44
du vil hvertfall ha bedre gassrespons og bunndrag med litt høy kompressjon

Karl
17/08/11, 21:53
Høyere kompresjon veit jeg ikke helt om jeg hadde anbefalt deg. Kommer vel litt mere ann på kjørbarhet vs effekt uten andre endringer..

En bane som ACR er det ett rimelig greit behov for mere motor om du skal kjøre gode rundetider, slik er i allefall mitt inntrykk.. Ikke misforstå, understell er i allefall vel så viktig, men bilen din ser ut til å ligge passelig greit i svingene nå..

Med originalt ladetrykk går det sikkert greit med litt høyere kompresjon, men om jeg hadde vært deg ville jeg heller ha satset på 8.7:1 i kompresjon og heller lagt arbeidet i en kam som drar godt over hele registeret kombinert med høyere ladetrykk til "stage 1" av motoroppgradering ;) Dette blir vel gjerne ikke en volvo original kam.. Jens på savarturboforumet har garantert rette kammen til deg om du spør fint..

Er helt sikker på at du klarer å få sammen ett oppsett du er fornøyd med uten mitt kjas og mas, men ville bare lufte mitt inntrykk :)


Alle gode råd mottas med stor takk Berg. Er ikke akkurat noen guru på motor så jeg lytter gjerne til hva andre har å si:)

Mener du at jeg heller bør bruke fk-motoren med 531-topp og en annen kam? Har du forresten et godt råd til hvilken turbo jeg bør gå for? Slik som jeg forstår det så holder ikke den turboen jeg har til å nærme seg 300.

Kommer nok til å bruke hele vinteren på bilen så jeg har lyst til å prøve å gjøre det sånn høvelig holdbart til banebruk. Det er ikke noe morsomt å stå på treff og mekke.

The Sven
17/08/11, 23:12
Har en fk og en fb. Folket mente at det var mest gunstig å bruke fb-motoren,(med turbo), til rundetidkjøring pga litt høyere kompresjon så da må jo det prøves:)

Folket består gjerne av en gjeng med teoretikere her inne :p Deriblant meg. Men min teori er iallfall at jeg heller ville valgt lavkomp stempel.

Torra
17/08/11, 23:27
Støtter The Sven på den :p Mindre sjangs for tenningsbank, og mer driftsikkerthet med mindre komp.. Selvsagt vil det gå utover bunndrag, men som sagt så kan en kam rette opp litt i det

ArneR
17/08/11, 23:50
Og litt mer ladetrykk.. :p

Berg Performance
18/08/11, 10:32
Og litt mer ladetrykk.. :p

Som sagt !

;) En mild porting kombinert med en kam som drar langs hele registeret og oppjustering av ladetrykk, så har du nok en meget artig motor å kjøre rundetider med.. I allefall en god oppgradering fra original ET uten å pantsette hus og bil.. 300 hester er det neppe..

Ett styringssystem hadde nok også vært på sin plass her om du skal oppgradere mere senere.. Mye fint å velge mellom på markedet! Alt er vel egentlig avhengig av hva pengeboka di sier.. ;)

Hva har du slags effektmål ?

For 300 hester hadde det vært morsomt å prøvd en liten Garrett eller en Precision turbo, da jeg er usikker på om Comp turbo leverer så småe.. :rolleyes:

gaupe
18/08/11, 10:35
FK-motor med 531-topp, blir som ei sykkelpumpe, lav komp, og du må basere deg på turbotrykk, ingenting som funkar til banekøyring.

Har du tilgang på E85?

Eg ville ha gått for FB-motoren og brukte nokre kroner på kam, som passar turboen du skal køyre med, og heller brukt innsats på registeret enn å legge igjen blårøyk ut av sving.

Berg Performance
18/08/11, 15:06
8.7:1 + 531 topp blir vel noe slikt som 8.5:1 i kompresjon, uten å ha regnet dette ut..

Gaupe: Påstår du at 8.5:1 i kompresjon er ubrukelig til banekjøring ?

gaupe
18/08/11, 15:19
8.7:1 + 531 topp blir vel noe slikt som 8.5:1 i kompresjon, uten å ha regnet dette ut..

Gaupe: Påstår du at 8.5:1 i kompresjon er ubrukelig til banekjøring ?

Kompresjonen blir 8,2:1. Eg har eit slikt oppsett i 240en min no, og eg vil ha meir kompresjon enn det. Men det spørs jo sjølvsagt kva køyring du skal foreta deg, lange baner med mange rettstrekningar og gir deretter, så er nok eit slikt oppsett glitrande, sikkert heilt greitt om du skal ligge breidt også. Men om du skal gjennom sjikaner, raske nedbremsingar og få opp farta igjen, så er det ein stor fordel å ha eit breiare register enn du får på eit slikt oppsett.

Berg Performance
18/08/11, 23:50
www.acr.no <- Teknisk info og bilder av baneoppsettet..

Volvo 240 Gruppe-A hadde 7.0:1 i kompresjon.. Mange ting man kan kompansere med for å få ett meget kjørbart oppsett selv med lav kompresjon.. Får svare mer detaljert når jeg har bedre tid..

gaupe
19/08/11, 08:32
Volvo 240 Gruppe-A hadde 7.0:1 i kompresjon.. Mange ting man kan kompansere med for å få ett meget kjørbart oppsett selv med lav kompresjon.. Får svare mer detaljert når jeg har bedre tid..

Dei hadde også mange begrensingar som vi ikkje treng å tenke på, samt at det faktisk står 2011 på kalenderen no.

Njål Nilssen
19/08/11, 21:11
7:1 i komp (og lavere) hører til "spikermomentkurve"-gutta på gatebil som har et brukbart register på 2000rpm... Skal du ha veldig kjørbart register ville jeg bygd en ganske så grei sugis, kjørt 9:1 i komp og kjørt ala 0,6 ladd med en Lysholm-skruekompressor. Den ladder fra første rpm, "fader" ikke ut på høyere turtall (som amerikanske møkka-saker gjør) og har en adiabatisk effektivitet like høy som de fleste turboer vanlige dødelige har råd til... Den kan kjøres kontinuerlig med 1 bar ladd, og er ikke for dyr heller... Sist jeg sjekka kosta en en flunkende ny 1600AX ca. 14k fra Enem i Sverige. Lysholm(r) er opprinnelig svensk, og var inntil i fjord eid av Svenske OPCON. Lysholm ble solgt til Amerikanske Vortech i fjord, men det er fortsatt samme kompressorene, og kommer til å forbli det (dvs at de ikke ender opp som noe crappy "root's"-opplegg). Selv Amerikanerne har fått opp øynene, for den "glemte Svenske"...

Og ja du MÅ ha intercooler, selv om den er veldig effektiv, blir all luft som blir komprimert varm...

Bør få fin respons også ;)

Berg Performance
20/08/11, 23:32
Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?

Njål Nilssen
21/08/11, 00:13
Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?

Nei jeg bare tenkte som så at; om han skulle ha i duren 300hk og allikevel må handle ny turbo, så kunne en lysholmskrue like gjerne være et bedre alternativ ;) Spørs vel om det går meds std. ET program i affal... den er vel ikke akkuratt mappa for trykk i fra 0...

Berg Performance
21/08/11, 18:35
Nei, jeg ser absolutt fordelen med kompressor! =) I allefall med tanke på register.. Vil jo alltids gå noen hester til å drive rundt kompressoren, samt at å ladde mye med kompressor gjerne kan bli ett problem (?)

Spørs bare om ET innsprøytninga blir litt pinglete og feilprogrammert i den sammenhengen ja!

Njål Nilssen
21/08/11, 19:32
Nei, jeg ser absolutt fordelen med kompressor! =) I allefall med tanke på register.. Vil jo alltids gå noen hester til å drive rundt kompressoren, samt at å ladde mye med kompressor gjerne kan bli ett problem (?)

Spørs bare om ET innsprøytninga blir litt pinglete og feilprogrammert i den sammenhengen ja!

Lysholm skrue suger ikke noe betydelig mere effekt enn en turbo gjør... husk en turbo lager mottrykk som gjennom div ulemper sørger for mye hestetap den også, En kopressor lager ikke økt mottrykk (med mindre man har en restriktiv eksos), og siden en lysholmskrue har like stor adiabatisk effektivitet som de fleste turboer lager den ikke så mye varme heller ift trykket den leverer. Lysholmkompressorer har i motsettning til de fleste andre typer "lignende" kompressorer, internkompresjon. Og den tåler fint 1,2bar ladd kontinuerlig ;)

Intercooler må man ha som på turbo uansett... all luft som blir komprimert blir varm ;)

Karl
22/08/11, 17:10
Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?


Planen var først og fremst å bruke det jeg har tilgjengelig av motor og drivverk og kanskje koste på meg en bedre turbo. Det må nå vel være mulig å nærme seg 300hk uten å måtte bygge ny motor og full pakke? Har jo kjørt en del sammen med biler som har rundt 300+ og det er jo ikke SÅ stor forskjell rundt banen. Målet er uansett at bilen i alle fall ikke går dårligere enn den har gjort til nå.

Er litt usikker på det med innsprøytingen. Har lyst på datasprut men er ikke så giret på å gjøre dette selv. Kan vel bare mekke sammen bilen med ny motor, levere den til deg med den utpå vinteren og så har du den klar til vårtreffet?;)

Flyfaen, du har mange gode ideer og befinner deg som vanlig ca 26 nivåer over det jeg hadde tenkt:D

Njål Nilssen
22/08/11, 19:37
Planen var først og fremst å bruke det jeg har tilgjengelig av motor og drivverk og kanskje koste på meg en bedre turbo. Det må nå vel være mulig å nærme seg 300hk uten å måtte bygge ny motor og full pakke? Har jo kjørt en del sammen med biler som har rundt 300+ og det er jo ikke SÅ stor forskjell rundt banen. Målet er uansett at bilen i alle fall ikke går dårligere enn den har gjort til nå.

Er litt usikker på det med innsprøytingen. Har lyst på datasprut men er ikke så giret på å gjøre dette selv. Kan vel bare mekke sammen bilen med ny motor, levere den til deg med den utpå vinteren og så har du den klar til vårtreffet?;)

Flyfaen, du har mange gode ideer og befinner deg som vanlig ca 26 nivåer over det jeg hadde tenkt:D

Lysholmkompressor er da ikke noe avansert!? lettere å mappe enn turbomotor også ;) :D

Vik93
22/08/11, 19:49
pris er det på sånn kompressor da?

Njål Nilssen
22/08/11, 20:15
pris er det på sånn kompressor da?

Ala 14k for en 1600AX fra ENEM... får nok MYE glede av en slik kompressor så jeg ville sagt det er verdt det, samt de varer lenge også :) Dog blir nok billigere om du kjøper den direkte fra Vortech, som nå har kjøpt Lysholm.

Karl
22/08/11, 20:56
Det kan godt være at Lysholm er the shit men slike banebrytende opplegg overlater jeg til noen andre. Gjerne folk med et firma i ryggen som gjør at de slipper å bruke husholdningsbudsjettet på bildeler;)

Litt av tanken bak denne bilen var å holde det på et lavbudsjettnivå. Jeg ser for meg at med en gang man begynner å gå egne veier så koster det fort mer enn det smaker. En annen ting er at når ting blir for omfattende så er det mange prosjekter som har en tendens til å fade ut og ikke bli noe av. Vil jo ikke se bilen ende opp som et rullende chassis på autodb;)

Har kommet litt i gang på bilen igjen etter helgens festival. Blir mindre og mindre stash rundt ground zero:


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2061.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2062.jpg

Varmeapparatet fikk mye juling og må nok kastes:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2063.jpg


Som ei ribbet høne:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2064.jpg

Volvo-Lars
23/08/11, 07:48
Orginal-varmeapparat hiver du ut og erstatter med ett lite ett fra Summit.

Karl
23/08/11, 17:18
God ide`, har du noen du vil anbefale? Var jo et bra utvalg de hadde.

Agrostar
23/08/11, 19:33
Skal med varmeapparat på ein banebil da?

The Bear
23/08/11, 19:47
Ser ut som det har blitt en skikkelig krøll i torpedoen etter svinhjulet tok farvel :p

Njål Nilssen
23/08/11, 20:10
Skal med varmeapparat på ein banebil da?

"Antidugg" Er ikke bare solskinnsdager vettu... det pleier å bli regn når man MINST ønsker det ;) Samt den simple std. varmeapparatet veier ikke mye uansett så :p

Karl
23/08/11, 21:34
Ja, det er et must å ha en eller annen form for avdugging av rutene. I alle fall her nord. Har kjørt uten på et treff og det var ikke noe suksess.

Volvo-Lars
24/08/11, 07:10
God ide`, har du noen du vil anbefale? Var jo et bra utvalg de hadde.

Ska sjekke hvilke type disse drifte-kompisene mine bruker. Funker fjell på våte dager i Bergen hvertfall...

Du får tilbakemelding.

Aartun
24/08/11, 12:49
Moro å følge med på arbeidet ditt! Å at du faktisk klarer bra å følge økonomiske rammer:) gleder meg til å se hva som kommer ut av garasjen til slutt.

Pykea Turbo
24/08/11, 15:00
Tøft prosjekt liker d at du tenker lavbudsjett! Håper på å få startet med et lignende prosjekt når jeg starter som lærling:D
Synn d med sving hjulet:( men det er sånt som skjer:P

Mattis
24/08/11, 15:43
Tips: En fyr i usa har begynt å lage svinghjul av stål.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238208

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=241049

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2245.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2246.jpg

VolvoR-Sport
24/08/11, 17:03
hva er vekta på de?

ArneR
24/08/11, 18:26
Sto det ikke 17lbs da tro?

Njål Nilssen
24/08/11, 20:53
altså 7,72 kg = TUNGT.... enkeltmassesvinghjul uten trykkplate til hvitmotor veier ommentrent det samme...

Originalt B230F enkeltmasse veier jo ikke mye mere akkurat :p

VolvoR-Sport
24/08/11, 21:33
er ikke enkeltmasse svinghjulet til B230F 13kg da? eller er det dobbeltmasse jeg tenker på?
noe sier meg rundt 9kg og men??

Njål Nilssen
24/08/11, 22:20
er ikke enkeltmasse svinghjulet til B230F 13kg da? eller er det dobbeltmasse jeg tenker på?
noe sier meg rundt 9kg og men??

ala 9kg høres noe riktig ut for B230F svinghjulet ja ;)

vazborris
25/08/11, 00:31
Veier over 10kg mener jeg i fra jeg solgte noen slike som gikk med posten

ArneR
25/08/11, 00:39
Jepp, det veier typ 12,5kg.

Da synes jeg 7,5kg virker som en våt drøm.. :p

Karl
25/08/11, 14:16
Det må jo være mulig å få dreiet seg et hjul her hjemme istedet for å få det helt fra USA.

Har fått gjort litt småtteri i dag også. Tok ut resten av styringen. Som det går fram av bildet er stangen kraftig bøyd så hele greia blir byttet ut. Varmeapparatet ble også demontert. Det ble slått stykker av det på passasjersiden så da er det bare å kassere. Det frister å sette inn et mindre uoriginalt et så om Volvo-Lars gir en tilbakemelding på hva som er greit å bestille så skal jeg se nærmere på det. Det er ikke så mye pga vekt men for å ha lettere tilgang i området. Veide forresten det originale etter at jeg tok det ut. Det veide 7kg. Kan sikkert plusse på et kilo til om man tar ut alle luftkanaler og småtteri som hører til. Hadde det vært operativt så ville jeg ikke begynt med vektsparingen der for å si det sånn:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2334.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2335.jpg

Blir kanskje litt kjedelig med alle bildene av ting som er ødelagt men så snart jeg har fått tak i en bil jeg kan kappe biter av så begynner gjenoppbyggingen. Nå gjenstår det bare å vaske motorommet slik at det er klart for sveising.

vazborris
25/08/11, 19:46
fikk dreid svinhjulet mitt hos krb ferdig tilpasset tilton 2plate clutch og tokk av det av stål vi ikke trang for et par lakser før rabat

GeTReibeAktienGesellschaf
25/08/11, 19:52
Hva med å bruke 240 varme apparat helt klart litt mindre og antageligvis noen kg lettere.
Viss du er heldig så får du tak i ett gratis.

Kodja
25/08/11, 21:11
er ikke enkeltmasse svinghjulet til B230F 13kg da? eller er det dobbeltmasse jeg tenker på?
noe sier meg rundt 9kg og men??

originalt enkeltmasse f svinghjul veier ca 12,5-13kg ja. jeg har på begge mine biler KG trimning sitt lettede og det veier ca 9kg en plass. myyyyye mer turtallsvillig med det! :)

Kodja
25/08/11, 21:13
ang varmeapparat så kunne det vært moro å vist litt mer ja. kunne tenkt meg å bygd om konsollen litt på 242n til litt mer fancy smancy etter hvert... litt mer mot dagens design når alt annet innvendig blir oppgradert underveis :) en mer clean midtkonsoll hadde vært noe i bilen!

Volvo-Lars
25/08/11, 23:51
http://www.summitracing.com/parts/SUM-991102/

Karl
26/08/11, 07:31
Den så fin ut og skal absolutt vurderes, takk skal du ha Volvo-Lars:)

Volvo-Lars
26/08/11, 07:41
Den så fin ut og skal absolutt vurderes, takk skal du ha Volvo-Lars:)

Bare hyggelig;)
Blir å bruke en slik i min 7 serie, når jeg kommer så langt.

Njål Nilssen
26/08/11, 14:35
7,4m^3/min:eek: Får hvertfall nok blåst til å "dedugge" hele bilen da, og vel så det :p

Tveite Performance
28/08/11, 10:55
protrim dreier stål svinghjul til volvo ;)

Joakim-G_R
28/08/11, 21:37
Tips: En fyr i usa har begynt å lage svinghjul av stål.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238208

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=241049

http://i475.photobucket.com/albums/rr116/janvanv/JVABSteelVolvoflywheelsbb.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr116/janvanv/JVABSteelVolvoflywheeldoneB.jpg



Pris for disse da?
Ser ikke helt "rette" ut, men kanskje bare bildet som lyver.

Njål Nilssen
28/08/11, 21:41
Pris for disse da?
Ser ikke helt "rette" ut, men kanskje bare bildet som lyver.

Syns og de så noe merkelig ut :confused:

GMV
01/09/11, 14:55
Men er det ikke baksiden vi ser bare? Den mot motorblokka, er jo samme utforming på det orginale også.

Fighter
02/09/11, 20:07
Men er det ikke baksiden vi ser bare? Den mot motorblokka, er jo samme utforming på det orginale også.

Det ser sånn ut iallefall.

Mattis
13/09/11, 08:05
Pris for disse da?
Ser ikke helt "rette" ut, men kanskje bare bildet som lyver.

Prisen er på under 2000kr i hvertfall, husker ikke akkurat nå.. Men det ser dårlig ut da det var noe laber intresse borti statene.

Njål Nilssen
13/09/11, 23:36
Prisen er på under 2000kr i hvertfall, husker ikke akkurat nå.. Men det ser dårlig ut da det var noe laber intresse borti statene.

skummelt med gassrespons vettu ;)

turbohaugen
14/09/11, 10:11
altså 7,72 kg = TUNGT.... enkeltmassesvinghjul uten trykkplate til hvitmotor veier ommentrent det samme...

Originalt B230F enkeltmasse veier jo ikke mye mere akkurat :p

det veier mellom 12-13 kilo ;) veide et her om dagen :)

Njål Nilssen
14/09/11, 14:40
det veier mellom 12-13 kilo ;) veide et her om dagen :)

Hvitmotor- eller b230 enkeltmasse?

Frigstad Racing
15/09/11, 19:47
svinghjul fra b230f veier 13 kilo :)

turbohaugen
15/09/11, 20:06
Hvitmotor- eller b230 enkeltmasse?

b230, beklager offtopic :) tøft prosjekt dette her :)

Vik93
11/10/11, 16:10
Skjedd noe her? :)

Karl
12/10/11, 09:55
Hei. Bilen er klargjort for å begynne med sveisejobben. Har ikke fått kloa i en bil jeg kan kutte biter av enda. Så snart det dukker opp en hos den lokale huggeren så skal jeg få reparert skadene i motor-rommet.

Jan-Einar Jenssen
12/10/11, 12:09
hva trenger du av karossdeler? mulig jeg kan bidra :)

Karl
12/10/11, 15:57
Trenger ca halve torpedoveggen, deler av innerskjermene + litt annet småtteri. Trenger også alt av bremserør som befinner seg i motor-rommet samt bremsekraftforsterker komplett med clutchmaster/slave. Styring fra rattet og nedover til snekka står også høyt på ønskelista slik at det blir lettere å få bilen ut av løftebukken ved behov. Det er i det hele tatt såpass mye at det enkleste er å bruke en delebil i nærområdet til donator.

Jan-Einar Jenssen
12/10/11, 17:21
Såpass, jeg har vertfall alt :) 745 prosjektet går på skroten strax..

Marius Skau
16/01/12, 11:32
Og her er det stillestand? :o

Karl
16/01/12, 14:31
Her er det full stillstand for tia ja. Har vært mye "utenomsportslig" i de siste månedene. Mangler fortsatt torpedovegg for å sveise inn så om du har en liggende så gi meg et tips;)

Har omtrent avgjort at den grønne ticen blir hugd for deler men har en annen bil som må bort først. Ting tar tid.

Marius Skau
16/01/12, 15:28
Lite med slikt ja, men står 2-3 740er på bodø bildemontering ^^

R.G
07/03/12, 17:16
her var det mye interresant lesing:)

stilig prosjekt:)

The Bear
08/03/12, 16:39
Skjedd noe mer her da? Vært stille her i lengre tid nå..

Karl
12/03/12, 18:27
Det har ikke skjedd mye her i det siste nei. Familie og jobben har blitt prioritert foran kvalitetstid i garasjen. Blir skippertaksprinsippet som vanlig. Satser på å starte opp igjen om ca 3 uker og har et ørlite håp om å rekke første sommertreff.

NikolaiB
13/03/12, 21:59
Tøft prosjekt,var du på sommertreffet på ACR i 2008?Mener å ha sett noe lignende bil der:) Har du foresten enda Turbo Intercooler emblemene enda?Er på jakt etter gamle typen..

Geitung
22/03/12, 20:52
Hadde vært flott å se denne snekken oppe å gå igjen :)

Karl
23/03/12, 09:06
Skal gjøre mitt beste for å få den i gang igjen.

NikolaiB; var på ACR 2008 ja. Vet ikke helt hvor det ble av merkene, tror de forsvant underveis. Du får sjekke litt på Tradera og Ebay, ser de dukker opp av og til der.

bakterius
23/03/12, 14:47
Hei!

Viste ikke du var på forumet hilsen Marius Bodø ;)

Begynner å glede seg til ACR nu? :)

Karl
24/03/12, 00:06
Hei hei, Sommertreff er alltid en happening så det er bare å glede seg ja:) Bare man har noe å kjøre med så blir det perfekt.

bakterius
24/03/12, 16:50
Hehe. sant nok ;)

Karl
19/04/12, 15:54
Har endelig fått tid til å fortsette med reparasjonene på bilen nå. Blir mere oppdatering etterhvert som jeg får tid. Er grovarbeid som feks. dette det går i nå;





http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2048.jpg

Karl
23/04/12, 15:21
Tilpasset og punktet fast den største biten;


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2616.jpg

Mr. Crepsley
23/04/12, 16:49
Må du ikke ødelegge flisene :)

Gleder meg til å se denne ferdig igjen, skal ET motoren i, eller er det nye planer der ?

Karl
23/04/12, 19:18
Er ikke bekymret for flisene, de skal tåle en del og om det ryker noen så har jeg plenty i reserve;)

Den gamle motoren er kassert, blokka ble skadet under havariet. Har en fk som jeg har tenkt å putte inn i første omgang så får vi se etterhvert hva det blir til.

Karl
24/04/12, 17:23
Begynte med venstresiden i dag:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2788.jpg



Ny bit vs. ødelagt:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2789.jpg



Styregjennomføringen byttes ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2790.jpg

bakterius
24/04/12, 18:31
Her går det fremover =)

Karl
25/04/12, 15:59
Får gjort litt stort sett hver dag:)

Nesten ferdig med sveisingen nå:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2850.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2851.jpg

Karl
27/04/12, 18:38
Gjør et forsøk på å stoppe sprekking i traversen med å lage en liten forsterkning. Blir spennende å se om det blir bedre.


Kappet til to små trekanter:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3120.jpg


Sveiset på plass:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3121.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3122.jpg


Litt dårligere tilgang til mutteren her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3123.jpg


Alt unntatt tårnstag er sveis og antirustgrunning er smurt på:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3124.jpg

lyrix
28/04/12, 22:45
ble bra dette. litt maling så kan du montere :D

kan nå sommertreff med dette tempoet!!

Karl
29/04/12, 18:19
Satser på det:)


Fått på litt grunning i dag:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3433.jpg

henrik940
29/04/12, 21:41
Ryddig :)

Karl
30/04/12, 14:08
Er tomt og fint oppi der nå ja:)

Fått sprayet på litt lakk nå så da er det bare å vente på at det blir tørt. Neste steg er å få montert styring og bremsekraftforsterker. Klargjøring av motor er også på programmet. Ny turbo er på vei fra USA.


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3542.jpg

The Bear
30/04/12, 14:13
Godt å sjå at det endeleg skjer litt igjen her :) Følger med

ovlov86
30/04/12, 14:15
Strøkent arbeid! :D

bakterius
30/04/12, 15:54
Ser bra ut :D

Bassan
06/05/12, 21:40
Kanke anet enn å si. Så flott a gitt :D dette var jo nydelig arbeid og nydelig kjerre :D

Torra
06/05/12, 21:46
Som sagt, morro å se at det skjer noe her igjen :)
Stå på!

Njål Nilssen
07/05/12, 19:21
Satser vel på et lettere og skikkelig svinghjul nå? Fremfor de dærre støpte, tikkende bombene...

Karl
10/05/12, 17:25
Driver på med motoren som skal inn nå. Bunnpanna var full av rust så den blir byttet ut:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/908.jpg


Nymalt:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/909.jpg


Fikk pakke her om dagen:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/910.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/911.jpg


Flyfaen; Blir nok ikke noe spesialhjul i denne omgangen. Har fått tak i et flunke nytt hjul som ska rett i dreiebenken og lettes.


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/912.jpg

GMV
10/05/12, 18:33
DLI (http://www.dli.nu) har ferdige svinghjul i flere utgaver til rødblokk, men nå har jo du handlet ;) Hvilken spec er det på turboen?

metrakit
10/05/12, 20:27
bra bilen kommer på fote igjenn..

hvilken turbo er det? specs og pris til norge?
lurer på noe slikt selv.

Dan Bay-Johansen
11/05/12, 20:10
Godt å se at det går rette veien ;)

Håper å få titta på denne i real life en gang, tøff vogn !

Karl
12/05/12, 21:28
Specs på Turbonetics`en er følgende:

Custom T3 Turbo with T3 Compressor
- Turbine Housing A/R .63
- Turbine Wheel F1-49 (21840)
- Turbine Housing T3 4 Bolt Inlet / 5 Bolt Discharge
- Cooling Water Cooled 16MM
- Bearing Standard Bearing
- Compressor Housing Inlet 3.00" Inlet
- Compressor Wheel Trim Super 60 Trim (20324T)

Den koster 699USD, tipper prisen kommer opp i rundt 6500NOK når man regner med frakt, moms og gebyrer.

Drunken_M
12/05/12, 22:37
Tøft prosjekt :)
Brukte en lignende T3 Super 60 på en A4 1.8tq, morsom liten sak ;)

Bassan
15/05/12, 23:51
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32174099

Fant dette på finn, noen som stjæler Cars 740 =P

Karl
16/05/12, 07:28
Har sett det der tidligere, kanskje man kan få sponset litt deler fra dem;) Har for min del et avslappet forhold til bruk av bilder som ligger åpent ute på nett så det er ikke noe problem. Fikk et tips om at det var en som brukte samme bildet til profilbilde på facebook, bare gøy.

Prosjektmessig er det stille for noen dager nå, er på jobb. Får innimellom bestilt litt småting som man finner ut at man mangler. Blir litt etterhvert som man regner etter men slik er det alltid uansett hva man driver med.

Vebjørn har tilpasset grenrøret til den nye turboen, det ble veldig bra. Når jeg kommer hjem igjen blir det fokus på å få sammen motoren og få puttet den i bilen.

Karl
08/06/12, 17:07
Har begynt sånn smått med motoren nå:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/791.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/792.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/793.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/794.jpg

Har også fått mesteparten av delene jeg trenger i hus, siste som kom nå var varmeapparat fra Summit. Mangler fortsatt dyser. Om noen har liggende fire stk 558 til en fornuftig pris så gi meg et hint.

Mr. Crepsley
08/06/12, 17:09
Blir værst. Skal du kjøre uten reg. deksel?

Karl
08/06/12, 17:23
Har mest lyst til å ha deksel over reima men de jeg har er ødelagte. Om det er noen som har et komplett som er helt og fint er jeg interessert.

Dan Bay-Johansen
08/06/12, 22:18
Dette ser jo riktig bra ut ;)

oar83
10/06/12, 09:51
Kjekt å sjå at prosjektet er igang att.
Så og seie samme turbo som eg bruka på min bil - funka meget kurant.

Karl
10/06/12, 12:34
Takk for det daain83.
oar83; Vebjørn (http://forum.vccn.no/showthread.php?12268-Vebjørn-79mod-242) og jeg har kjøpt lik turbo. Satser på et oppsett som er mest mulig likt hans. Fikk haik med han på ACR i går. Om 740en går like bra som hans så blir jeg storfornøyd. Håper på mange fine dueller på banen på høsttreffet:)

gaupe
11/06/12, 10:34
Har liggande 558-dyser, som aldri har komt på bil, men dei er vel ikkje råd å få tak i lengre?

Karl
11/06/12, 13:18
De er vel gått ut av produksjon ja. Får vel tak i noe kopigreier mener jeg men har mest lyst på Bosch. Du skal ikke selge til meg da? :)

Njål Nilssen
11/06/12, 15:55
De er vel gått ut av produksjon ja. Får vel tak i noe kopigreier mener jeg men har mest lyst på Bosch. Du skal ikke selge til meg da? :) Har ikke 558 dyser "Y" pattern på sprayen da (altså laga for 4v motor)? bedre å satse på noen andre singel-spray dyser med samme fløde da... bedre pulverisering gjør underverker mot banking :)

gaupe
11/06/12, 16:01
Har ikke 558 dyser "Y" pattern på sprayen da (altså laga for 4v motor)? bedre å satse på noen andre singel-spray dyser med samme fløde da... bedre pulverisering gjør underverker mot banking :)

Nei, 558 kjem frå Ford F150 Lightning, 968-dysa har spreidd mønster.

gaupe
11/06/12, 16:01
De er vel gått ut av produksjon ja. Får vel tak i noe kopigreier mener jeg men har mest lyst på Bosch. Du skal ikke selge til meg da? :)

Om det er krise så...

henrik940
11/06/12, 16:33
558 er for 2-valvedrit :P

Karl
11/06/12, 17:57
558 er for 2-valvedrit :P

Det er jo for pokker "2-valvedrit" jeg har da! :D


Og til deg flyfaen som er så takknemmelig her; Du er nesten nødt til å stille opp på ACR med et av dine høytflyvende prosjekter. Etter alt pratet så bør teoriene dine føre til noen oppsiktsvekkende rundetider. Put your money where your mouth is;)

Mr. Crepsley
12/06/12, 18:44
Til syvende og sist er det fortsatt personen som sitter bak spakene som avgjør tia, uansett hvor god bil man har. ;)

marhaugen91
12/06/12, 18:48
blir utrolig bra dette :p

V90
12/06/12, 18:58
Vil ikke toppen bli veldig varm nå som du har lakkert den?

mik4oj
15/06/12, 15:52
Ser bra ut det her!:)

Karl
15/06/12, 21:43
Vil ikke toppen bli veldig varm nå som du har lakkert den?

Vi får se. Har prøvd å sjekke litt rundt omkring om dette og ser noen har lakkert toppen med grunning og greier. Det som sies er at toppen ikke blir så voldsomt varm. Jeg har bare brukt et strøk med en forholdsvis tynn lakk. Uansett ser jeg for meg at lakken gir seg før toppen uansett så worst case er nå vel flassing.

Njål Nilssen
16/06/12, 15:42
Vi får se. Har prøvd å sjekke litt rundt omkring om dette og ser noen har lakkert toppen med grunning og greier. Det som sies er at toppen ikke blir så voldsomt varm. Jeg har bare brukt et strøk med en forholdsvis tynn lakk. Uansett ser jeg for meg at lakken gir seg før toppen uansett så worst case er nå vel flassing. Hvordan i all verden skulel den bli varmere? den er jo vannkjølt... Er luftkjølte saker man ikke bør lakke...

Njål Nilssen
16/06/12, 15:52
Det er jo for pokker "2-valvedrit" jeg har da! :D


Og til deg flyfaen som er så takknemmelig her; Du er nesten nødt til å stille opp på ACR med et av dine høytflyvende prosjekter. Etter alt pratet så bør teoriene dine føre til noen oppsiktsvekkende rundetider. Put your money where your mouth is;) Høytflyvende og høytflyvende... er da kun ett av de som er det. Den jeg kommer til å stille opp med innenfor rimelighetens tidsgrenser blir nok 960II bruksbilprosjektet den som forhåpentligvis blir ferdig i høst, så blir vel da neste vårtreff satser jeg på :) Det blir en bil på 1500kg(+ :( ), med takluke, anlegg osv. Som sagt en bruksbil, så kan bli interessant å finne ut hvordan den klarer seg :) Ikke vil jeg påstå jeg er noen god racesjofør heller :p Og det blir jo for det meste originalt understell på denne, da den skal gå på offentlig veg også, så ingen fancy løsninger her heller dessværre... blir vel helst maskinisten som blir noe å vise fram :p Den bør bli ok potent til sugis å være... ja og bremsene da... de skal klare å stoppe det meste uten å koke...

Karl
17/06/12, 10:08
Høytflyvende og høytflyvende... er da kun ett av de som er det. Den jeg kommer til å stille opp med innenfor rimelighetens tidsgrenser blir nok 960II bruksbilprosjektet den som forhåpentligvis blir ferdig i høst, så blir vel da neste vårtreff satser jeg på :) Det blir en bil på 1500kg(+ :( ), med takluke, anlegg osv. Som sagt en bruksbil, så kan bli interessant å finne ut hvordan den klarer seg :) Ikke vil jeg påstå jeg er noen god racesjofør heller :p Og det blir jo for det meste originalt understell på denne, da den skal gå på offentlig veg også, så ingen fancy løsninger her heller dessværre... blir vel helst maskinisten som blir noe å vise fram :p Den bør bli ok potent til sugis å være... ja og bremsene da... de skal klare å stoppe det meste uten å koke...


Om man legger sammen din polyurethanlakk, plasmatenning, Carbonfiber semi-monocoque, selvbygd V10 sugemotor, (antageligvis med adamantium-forede sylindre;) ), samt masse annet high teck shit, pluss alle dine avhandlinger på professornivå så er det vel ingen tvil om at du lever opp til tittelen høytflyvende:D

Neida dette var litt fleipete ment. Jeg er en av mange andre som følger med på dine prosjekter med den største fornøyelse. At det er kvalitet over det du får gjort er det ingen tvil om.

Det er bare en liten ting som jeg legger merke til angående noen av innleggene dine. Det er en slags skepsis til og undervurdering av gamle velutprøvde løsninger.

Jeg vil anslå at så mange som 95% av de som er på forumet her mest sannsynlig verken har økonomi, tid eller muligheter til annet enn å gjøre de mest vanlige modifiseringene på bilene sine. I alle fall om man tar utgangspunkt i prosjekttrådene. Om man, la oss si, legger 10 000kr i en enkel del så tror jeg de fleste setter pris på å være sikker på at dette er noe som fungerer bra.

Innsatsen, både økonomisk og arbeidsmessig, og gevinsten i forhold til dette har mye å si for meg, og mange andre vil jeg tro. Derfor ser jeg ingen grunn til feks. bruke 30-40 000kr på bremser til en bruksbil som skal moderat trimmes, om det garantert holder med et sett bedre klosser til en tusenlapp.

Angående kjøring på ACR er det vel, (med unntak av Ranaværingene, som nærmest bor på banen, + en og annen proff), ingen som er så supre racekjørere så alle kan trygt stille på kjøring der. Tror de fleste får et annet syn på kjøreglede om de får smaken på slik kjøring. Enkle løsninger og driftsikkerhet blir viktigere enn å grave seg ned i tall og teorier på internett.

Njål Nilssen
17/06/12, 19:23
Om man legger sammen din polyurethanlakk, plasmatenning, Carbonfiber semi-monocoque, selvbygd V10 sugemotor, (antageligvis med adamantium-forede sylindre;) ), samt masse annet high teck shit, pluss alle dine avhandlinger på professornivå så er det vel ingen tvil om at du lever opp til tittelen høytflyvende:D

Neida dette var litt fleipete ment. Jeg er en av mange andre som følger med på dine prosjekter med den største fornøyelse. At det er kvalitet over det du får gjort er det ingen tvil om.

Det er bare en liten ting som jeg legger merke til angående noen av innleggene dine. Det er en slags skepsis til og undervurdering av gamle velutprøvde løsninger.

Jeg vil anslå at så mange som 95% av de som er på forumet her mest sannsynlig verken har økonomi, tid eller muligheter til annet enn å gjøre de mest vanlige modifiseringene på bilene sine. I alle fall om man tar utgangspunkt i prosjekttrådene. Om man, la oss si, legger 10 000kr i en enkel del så tror jeg de fleste setter pris på å være sikker på at dette er noe som fungerer bra.

Innsatsen, både økonomisk og arbeidsmessig, og gevinsten i forhold til dette har mye å si for meg, og mange andre vil jeg tro. Derfor ser jeg ingen grunn til feks. bruke 30-40 000kr på bremser til en bruksbil som skal moderat trimmes, om det garantert holder med et sett bedre klosser til en tusenlapp.

Angående kjøring på ACR er det vel, (med unntak av Ranaværingene, som nærmest bor på banen, + en og annen proff), ingen som er så supre racekjørere så alle kan trygt stille på kjøring der. Tror de fleste får et annet syn på kjøreglede om de får smaken på slik kjøring. Enkle løsninger og driftsikkerhet blir viktigere enn å grave seg ned i tall og teorier på internett.

Hehe, ja litt "tech-frelst" er jeg vel kanskje, men min skepsis til gammle ting er ikke ubegrunnet... "Gammelt og utprøvd" behøver ikke bety at noe er bra, det betyr ofte bare "en mye gjentatt løsning"... det opplever jeg HVER dag med å jobbe på gammelt fly.

Jeg har valgt å bruke 40k på skikkelige bremser av den gode grunn at bilen også skal prøves ut på "Det grønne helvettet"... Der vil ikke originale bremser overleve en runde engang, selv ikke med strippa bil.
På en HELT strippa bil til bruk på ACR og andre små baner, og kun lett trimma brukiser som aldri skal "testes skikkelig" osv så holder nok originalbremser med mykere klosser helt OK.

Skal også sies at de 40k også inneholder en 200mm clutch og en 200mm 6-pad cerametallisk lamell med fjøra senterer. Jeg koster skikkelig på alt i motor, drivverk, understell og bremser... dette skal overleve å brukes hardt noe veldig LITE av originalsakene gjør...

Hvis kostanedene skal holdes nede, og man ikke har planer om å bruke for mye penger og vil ha en noe rundt 300hk som er holdbare og problemfrie, er en chippa T5 kanskje det billigste. De er blitt billige, og de overlever med 300hk mye bedre en hvilken som helst "hvermansen" bygd 300hk 8v rødblokk... Samt de har jo en fantastisk fin momentkurve med over 300Nm fra 2400rpm... og ut linja :)

Men forøvrig ser jo motoren din bra ut så langt, etter hva man kan se fra utsiden :) Og lakken vil ikke føre til noe varmeproblem... Håper da inderlig at toppen din er vannkjølt ;)

Karl
15/07/12, 22:50
Er det noen som har en formening om hvilken veivhusventilasjon jeg bør bruke på motoren? Den til venstre er fra et-motoren og den store til høyre er den som sto på fk blokka:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1422.jpg

Har egentlig mest lyst til å bruke den minste. Om det er noen som vet noe for eller imot så setter jeg pris på tilbakemelding.

GeTReibeAktienGesellschaf
16/07/12, 00:50
Får det for meg at den har endret form pga. effektivitet og for bedre service interval.

At den store har mere labyrint for stoppe olje og føre den tilbake kanskje en fordel ved hard kjøring, utenom det så tror jeg korte kjørelengde og antagelig hyppig olje skift gjør at du like greit kan ta den lille.

Rein synsing, har aldri delt noen av de i to.

Njål Nilssen
17/07/12, 15:19
Er vel også et filter i den store (nyere)... samt en labyrint slik at olja skal kondensere bedre og renne tilbake...

roffenn
18/07/12, 23:37
Blir det høst treff på seg? :)

Karl
19/07/12, 13:08
Blir det høst treff på seg? :)


Satser på det. Om det går bra er det i såfall Vebjørn jeg har å takke for det. Han har lyst til å ha med seg en dedikert kappkjører på banen og er stadig innom og hjelper meg. Han har montert 940-ledningsnettet inn i bilen og driver med tilpassing av de kontaktene som ikke matchet. Her er han i gang med lodding av ledningene til Walbropumpa:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1777.jpg

Ellers håper jeg å få bremsesystemet opp å gå om ikke alt for lenge. Trekking av nye drivstoffslanger er også på gang.

Tror jeg følger rådene her og bruker veivhusventilasjonen som sto på blokka. Den er skikkelig utgriset med olje og det tyder på at den har fungert. Den fra et-motoren er nokså rein og fin.

Det jeg mangler nå er instrumentpanel som passer 940-nettet og Bosch 558-dyser. Om noen har liggende så skrik ut:)

andersg
20/07/12, 15:10
Jeg har tilsvarende dyser til 300-oppsett til salgs. :) Gå på profilen min og finn salgstråd.

Devils
31/07/12, 01:38
Ke det går det her? bir det høsttreff med biln?

Karl
31/07/12, 20:04
Satser på det. Har akkurat fått dyser fra andersg så nå mangler jeg bare instrumentpanel som passer 940-nettet.

Devils
31/07/12, 22:00
Bra det da. Vi stiller med Ny benka Honda S2000 og volvo 740 16v turbo og div anner snadder. Bare og kikk etter en stor svart buss med rød japansk sol på.

Karl
21/09/12, 20:55
Høstreffet rakk jeg selvfølgelig ikke men det betyr ikke alt har stått stille i garasjen. Motoren har kommet på plass og ble prøvestartet før jeg dro på jobb. Satser på å få prøvd ut bilen skikkelig i løpet av høsten/vinteren slik at det blir en mest mulig problemfri sesong til neste år.


Klar til innheising:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1461.jpg



På plass:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1462.jpg



Nesten klar for prøvestart:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1463.jpg

De blå slangene blir byttet ut med svarte som er på vei og aluradiator blir antakeligvis også montert før neste sesong.


Fin vinkel på downpipe:



http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1464.jpg



Laget meg litt customdeler på jobb:


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1465.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1466.jpg


Som volvo242 sier; "alle entusiaster lager sin egen girspake";

Shortshiftspake i aluminium, foringer i selvsmørende bronse, nye vannrør i syrefast og en ny v-bandflens til downpipe. Baklokket er 3mm større i diameter enn den flensen jeg hadde kjøpt og det førte til at jeg ikke fikk strammet klammeret nok. Så da ble det til at jeg dreiet en ny flens.

andersg
22/09/12, 00:56
Mye flott å se! :) Fine dyser! ;)

Marius Skau
23/09/12, 21:15
Nydelig :)

Karl
17/10/12, 20:34
Fått gjort litt småtteri med bilen. Eksosen er ferdig, girstanga montert og fikset litt i motorrommet.


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1000.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1001.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1002.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1003.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1004.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1005.jpg

Tveite Performance
17/10/12, 22:07
ser meget bra ut ;)

Njål Nilssen
17/10/12, 22:42
Noen som har skjønt hva eksosbandasje er fornoe :) Ser bra ut dette :)

Torra
18/10/12, 23:28
Ryddig!

oar83
19/10/12, 09:34
Dette blir saker!

Meget kjekk tråd å følge

Amundsen T5r
19/10/12, 11:50
Strøkent ;)

johfur
19/10/12, 14:28
Det hær se jo heilt konge ut. Ska dåkker få den bremsa, ev kor mye ska dokk ta ut ca?
Va det din garasje med løftebokk æ så på bilde?

bakterius
19/10/12, 18:35
Sjå sjå. begynner virkelig å falle på plass nå =)

Ryddig og pent gjort =)

Karl
19/10/12, 21:02
Takk for kommentarer:)

johfur; Har et håp om rundt 300hk og om alt funker bra så får vi ta en tur å få det sjekket i benk etterhvert. Min rotegarasje ja.

volvobrage
19/10/12, 22:46
Ser jo strøkent ut!:)Må få heilhetsbilde av motorrommet:)

StianSkyline
02/11/12, 09:48
Utrolig fin bil dere har fått dere her! :)

Karl
02/11/12, 09:59
Fin og fin fru blom, et bilde lyver mer enn 1000 ord vet du;) Det er heller litt røff bruksfinish på ting, målet er at det skal fungere. Men takk for kommentarer i alle fall. Skal legge ut litt mere helhetsbilder etter hvert. Skal lage nytt røropplegg fra intercooler til innsug istedet for det originale som er der nå.

Karl
06/11/12, 22:07
Laget en ny girkule i tilfelle vi ikke liker den "spaken" som står på nå:


http://i436.photobucket.com/albums/qq82/Karlkristian/Prosjekt%20vccn/PB050017.jpg



http://i436.photobucket.com/albums/qq82/Karlkristian/Prosjekt%20vccn/PB050016.jpg


Den er laget i POM med en liten detalj i titan innfelt for looken sin del;)

R.G
07/11/12, 06:14
liker det jeg ser:)

SirKim
29/12/12, 03:00
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/909.jpg


Hvilke lakk har du brukt her`?

Tc-Racing
29/12/12, 09:36
derre står nå på. blir morro se va bremsebenken viser. så blir det morro å se bilen på vårtreffet.

Team Tynner
29/12/12, 12:27
bruker du motronic eller lh på denne?

Karl
29/12/12, 19:54
Hvilke lakk har du brukt her`?


Hei. Det ble Biltema brake caliper paint som ble brukt, art nr 36-336. Satser på at det holder.

Team Tynner; da det gamle nettet ble noe rasert så har vi satt inn LH 2.4 hentet fra en 96mod 940.

Tc-Racing; Takk for det, får satse på en tur i benk etterhvert om alt funker som det skal.

Ellers har det vært rolig her en stund. Har fått kjøpt aluradiator, nye silikonslanger til vannet og ny hardykobling som skal på etterhvert.

tennpluggen
27/01/13, 14:24
skjedd noe mer her eller ? imponerende arbeid forresten :cool:

Karl
27/01/13, 17:43
Det har vært stillstand i jula og nå er jeg på jobb. Ny-radiatoren må bygges om da jeg ikke fikk den typen jeg skulle ha. Håper jeg får gjort litt til gangs når jeg kommer hjem. En del småting som gjenstår.

Larsgunnar
30/01/13, 16:41
Har lest gjennom en gang før, men begynner å bli en stund siden, så måtte ta meg tiden til å lese igjennom på nytt :D
740 har aldri vært favorittbil, men denne er noe for seg sjøl. BTCC-stuket er helværst!
Ser sinnsykt ryddig ut i motorrom. Stå på videre, thumbs up!

sjuførti
30/01/13, 17:25
Så jævlig tøft! :D

Karl
05/02/13, 19:57
Takk for skryt:)

Har fått gjort ferdig og montert trykkrør nå. Når radiatoren er ferdig modifisert og på plass så skal det være høvelig komplett i motorrommet.


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/250.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/251.jpg

ellingsøyern
05/02/13, 20:22
rått prosjekt og artigt å sjå at nokken velger å bruke svarte silikonslanger framfor blå osv!!

ovlov86
05/02/13, 20:34
rått prosjekt og artigt å sjå at nokken velger å bruke svarte silikonslanger framfor blå osv!!

Kunne ikke vært mer enig! :)

kimove
05/02/13, 23:11
Begynner å se bra ut nå :)

har savnet bilen din på de siste sommertreffa så det begynner å bli på tide at du kommer tilbake :p

Karl
12/02/13, 23:33
Har fått montert radiatoren og er godt fornøyd. Satser på at originalpropellen klarer å holde temperaturen i sjakk, det er jo ikke akkurat syden her oppi nord. Skal få laget en ny plate under motoren da den originale ikke går på, radiatoren ble litt lavere. Det blir også en plate over radiator/cooler, litt for at det er fancy men mest for å få et festepunkt på oversiden.

Tok ned girkassen og byttet bakre veivtetning på motoren. Det ble droppet i forsøket på å rekke fjorårets siste treff. Den gamle tetningsringen var hard som flint så det var på tide at den ble byttet. Ny hardykobling ble også satt på. Den gamle så tvilsom ut med masse dype sprekker.



http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/670.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/671.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/672.jpg

Amundsen T5r
12/02/13, 23:54
Kult at du går for mye svarte detaljer! Ser jaggu ryddig ut ;)

mik4oj
13/02/13, 00:22
Synes også det ble bra med mye svart!=)

Larsgunnar
13/02/13, 01:09
Simply clean! :)

gaupe
13/02/13, 12:42
Om du hadde såpass hard veivtetning bake, du trur ikkje du fekk sveitting mot svinghjul og påfølgande olje på svinghjulflater? Altså grunnen til havariet du hadde?

Frigstad Racing
13/02/13, 14:10
Ser meget bra ut!! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Karl
13/02/13, 14:26
Om du hadde såpass hard veivtetning bake, du trur ikkje du fekk sveitting mot svinghjul og påfølgande olje på svinghjulflater? Altså grunnen til havariet du hadde?

Det var jo en helt annen motor og den var tett og fin, ikke en dråpe olje som kom ut der. Tror nok svak kobling var synderen.

gaupe
13/02/13, 14:37
Det var jo en helt annen motor og den var tett og fin, ikke en dråpe olje som kom ut der. Tror nok svak kobling var synderen.

Ja, syns det var rart at du hadde redda den blokka :)

Karl
13/02/13, 14:48
Festehullene til girkassen var slått vekk på den gamle ET-blokka så den var nok beyond saving. Tror ikke jeg ville tatt sjangsen på å bruke den uansett etter en slik smell:)

Njål Nilssen
13/02/13, 17:23
Festehullene til girkassen var slått vekk på den gamle ET-blokka så den var nok beyond saving. Tror ikke jeg ville tatt sjangsen på å bruke den uansett etter en slik smell:) Good call ;)

henrik940
13/02/13, 17:59
Strøkent motorrom! Akkurat perfekt :)

Tveite Performance
13/02/13, 21:43
har sansen for dette prosjektet ;)

Jan-Einar Jenssen
13/02/13, 22:58
ser bra ut dette :) gledes til å se den på acr til sommern :)

Lars R
13/02/13, 23:05
Dæven så rått!!
fikk veldig lyst til å gjøre svart motorrom jeg også nå, har tenkt på det før også.. men nå når jeg fikk sett det ble det egentlig ikke noe mer å tenke på! :D
stå på!

Karl
15/02/13, 10:16
Takk for gode tilbakemeldinger:)

Tenker litt på varmeisolering av pluggledninger og sånt i nærheten av turboen, har ikke lyst på de røde greiene som ser ut som miniatyr brannslanger. Er det noen som har prøvd denne typen; http://vangbo.no/index.php?route=product/category&path=34_55_56_59 ?

Tveite Performance
15/02/13, 22:26
eg brukte eksos bandasje. berre å legge dei rundt på langs og stifte igjenn sidene

Karl
16/02/13, 09:54
Det var i grunn en veldig god ide Tveite:) Har litt igjen etter downpipebandasjeringen og det er jo perfekt å bruke til ledningene. Skal gi det et forsøk i alle fall.

tennpluggen
16/02/13, 12:50
hvis det ikke funker så send med en pm så er det ikke umulig jeg har no sånne strømper som er varme isolerende :) ligner på sånn eksos bandasje som er sydd sammen :)

VolvoR-Sport
16/02/13, 17:30
Jeg la eksosbandasje rundt og surra ståltråd rundt, men da ble det overslag.. Tror det var dårlige pluggledninger som var årsak men.

Karl
24/02/13, 20:03
Ledningsnettmannen har vært her og koblet ferdig det meste. Mangler bare en ny bryter til bremselys fra 940, (om noen har så gi meg et tips, det er den som sitter i forbindelse med pedalen). Har hatt bilen i gang og da gikk den litt uryddig under 1500 o/min. Nesten som den feiltenner litt innimellom. Skal sette inn stolene så jeg får prøvekjørt litt etterhvert og da finner vi vel ut av det håper jeg. Har satt på turbobleie for å dempe litt strålevarme, skal isolere pluggledninger og sånt etterhvert. Nå blir det stillstand en stund mens jeg er på jobb.


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1578.jpg

Christian
24/02/13, 20:04
Jeg har en bryter fra en 95 940 hvis du trenger. Enkel bremselysbryter med ett stikk/to ledere.

Karl
24/02/13, 20:28
Bryter i boks, takk Christian:)

Martin.S
01/05/13, 14:30
Ser veldig bra ut. Liker virkelig motorrommet ditt. Så barskt ut med alt svart.

volvobrage
01/05/13, 16:24
Einig med Martin, skikkeleg fint motorrom:)

Karl
04/05/13, 21:47
Bra dere liker.


Har vært mye fravær fra garasjen nå men har endelig fått gjort litt til gangs,


Laget deksel som holder radiatoren på plass i overkant og styrer luften:


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/326.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1235_zps62e126d8.jpg.html)



Isolert litt ledninger:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/327.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1240_zps582d4905.jpg.html)


Laget beskyttelsesplate under i tilfelle man havner i grusen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/328.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1241_zps87af8913.jpg.html)


Endelig fått på panseret igjen, nå begynner det å ligne på noe:


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/329.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1236_zpsf4280bee.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
04/05/13, 22:20
Gromt motorrom :-)

Sendt fra mobilen min.

Njål Nilssen
05/05/13, 01:24
Diskret og ryddig MeGusta!

Karl
05/05/13, 19:51
Har hatt litt testkjøring på gang i dag. Grunnen til den ujevne gangen ble høvelig raskt lokalisert av Vebjørn. Undertegnede hadde glemt å skru til innsugsmanifoilen. Litt flause men pytt pytt:p Etter at den ble skrudd til malte motoren som en katt og neste prøvetur gikk som smurt. Nå gjenstår det litt småtteri og mere testing for å få turbotrykket som ønsket.

Litt film fra testingen:

Motor
http://www.youtube.com/watch?v=UtKZGdUzU5w

Cruising
http://www.youtube.com/watch?v=wf-Vr1gAs40


Montert front + sideskjørt og parkert for kvelden:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/396.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1247_zpsc01e117a.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/397.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde1249_zps72c9c1fa.jpg.html)

Marius Skau
05/05/13, 19:54
Rått dette :) Får desverre ikke sett denne live iår men :/

oar83
05/05/13, 20:04
Dette e nice!

johfur
05/06/13, 17:51
Bi dæ sommartreff i sommar?

Karl
06/06/13, 07:10
Bi dæ sommartreff i sommar?


Alt ligger tilrette for at det blir treff ja. Har noen småting som må på plass nå i siste liten men det ser veldig bra ut. Hva med dere?

SirKim
06/06/13, 08:00
hadde vært morro å sett denne live en gang :) liker den :) artig med btcc look :)

Karl
17/06/13, 16:58
Da var Sommertreff våren 2013 over. Det begynte bra, reiste torsdags ettermiddag og turen til Mo gikk fint. Fredagsmorgen var det teknisk kontroll og alt var i orden. Fikk kjørt mye og bortsett fra et veldig sent ladetrykk gikk bilen bra. På kvelden fikk jeg mindre og mindre trykk og etter en prøvetur lørdags morgen var det helt slutt. Etter litt rask feilsøking ble et saftig turbohavari konstantert. Lastet opp og reiste hjem på ettermiddagen så det ble et kort treff.

Planen fremover er å ta en god pause og etterhvert skaffe en ny turbo og prøve igjen. Om noen har en til en fornuftig pris som passer bolt on så send meg et tips på PM. Vil også prøve en annen kam og en ny wastegateaktuator slik at det blir mulig å få ladetrykket litt tidligere enn 6000 omdreininger;)

Her er litt bilder fra turen:


Liten fotoshoot før avreise:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1220.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6254_zps0a86c47c.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1221.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6252_zps83b883c3.jpg.html)


Avlasting av bilene på ACR:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1222.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6255_zps2eeb81ab.jpg.html)


Klar for teknisk:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1223.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6256_zpsd9b097f4.jpg.html)



http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1224.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6257_zps989de4e2.jpg.html)


Godkjent:


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1225.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6259_zps63a64b50.jpg.html)


Klar til kjøring:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1226.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6260_zps26b11570.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1227.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6261_zps817d83d4.jpg.html)


Stemningsbilde fra leiren, broderen stilte opp med bobil, nydelig å slippe telt:D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1228.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6282_zpse45b26f2.jpg.html)



http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1229.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6284_zpsaa12f566.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1230.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6285_zpse435a197.jpg.html)



Her er håndkleet kastet inn og bilen klar for å settes på hengeren igjen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1231.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6287_zps0e01712f.jpg.html)


Pitstop på saltfjellet på tur hjem:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1232.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6290_zps7e732e17.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1233.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Sommertreff%202013/IMG_6293_zps0823d92e.jpg.html)


Fikk ikke tatt noen kjørebilder eller filmet så om noen kommer over noe så bare legg det ut her.

Larsgunnar
17/06/13, 18:05
Helt værst! :D
Bra helg, med mye bra kjøring og fine biler! :)
Synd med turbohavariet, hadde håpet å få se bilen i aksjon, men jeg regner med du slår sterkere tilbake neste gang med ny turbo! :)

Karl
17/06/13, 18:49
Du får stikke innom neste gang så får du en prøvetur med 740en også:)

Njål Nilssen
17/06/13, 20:05
~ Borg Warner EFR ~ say no more...

Larsgunnar
17/06/13, 21:16
Du får stikke innom neste gang så får du en prøvetur med 740en også:)

Høres bra ut, gleder meg allerede! :D

Karl
17/06/13, 23:31
~ Borg Warner EFR ~ say no more...


Er det bra greier mener du?

ArneR
17/06/13, 23:49
Er vel å regne som beste sort. :)

Larsgunnar
17/06/13, 23:49
Top notch, men prisen er deretter.. 12-15k for en helt ny.

Njål Nilssen
18/06/13, 21:23
Top notch, men prisen er deretter.. 12-15k for en helt ny. Får man så mange andre GODE turboer ny til en annen pris sånn egentlig?

oar83
18/06/13, 22:18
Kva var årsaken til havariet?

Kanskje dette kan være turbo for deg? Fin størrelse, så kan du velge eksoshus m.m sjølv.
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-020&Category_Code=GRT

ArneR
19/06/13, 00:11
Den turboen er helt super, har den selv. :)

Men bare et tips, om du er ute etter en slik, kan du kjøpe bare CHRA'en, Link her (http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=CHRA-GT3071R&Category_Code=CHRA), så har jeg kompressorhus og turbinhus fra en slik å kvitte meg med rimelig, jeg skal nemlig gå litt imot strømmen og montere kompressorhus med mindre innløp samt mindre fysisk størrelse, samt turbinhs med intern wastegatepå min, på portet '90 manifold. Frykten for å få problemer i teknisk har tatt meg. :p

Har også et Ajden grenrør og en klracing 50mm wastegate.

Karl
27/06/13, 09:33
Har ikke fått tid til å skru noe på bilen så noen årsak til havariet vet jeg ikke noe om enda. Kikker litt på turboforslagene som har kommet her, den BW-saken ser jo veldig bra ut. Spørsmålet er bare hvor mye man skal legge i dette.

Før det blir mere mekking skal jeg prøve å få gjort ferdig garasjen innvendig så da blir det en pause nå.

Laget noen nye pinnebolter i en ledig stund her på jobb. Er M10 i ene enden og 3/8 unf i andre. Kan hende noen drar kjensel på muttrene som passer på;)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1845.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/P6270007_zps607cddb2.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1846.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/P6270006_zps18faacb0.jpg.html)

Larsgunnar
27/06/13, 18:29
Hvor hører disse hjemme da?

Martin.S
27/06/13, 19:03
Så nesten ut som råde-bolter.

Larsgunnar
27/06/13, 19:51
Var innom tanken, men har de såpass "sære" gjenger da?

Njål Nilssen
27/06/13, 21:54
High-tensile muttre ala aerospace, eksos pinnebolter vil jeg tro? Hvis det er eksospinnebolter, burdte ikke spandert på 2Dpå M10 partiet?

Karl
28/06/13, 14:34
Regnet med at du kjente igjen muttrene, turbinshit. Hva er 2D? Er 2 sett pinner til manifold/turbo forresten.

Njål Nilssen
29/06/13, 13:29
Regnet med at du kjente igjen muttrene, turbinshit. Hva er 2D? Er 2 sett pinner til manifold/turbo forresten. 2 x gjengediameter, alu er litt bløtt...

Karl
29/06/13, 16:27
Manifolden er jo støpejern så det blir ikke noe alukontakt.

Njål Nilssen
29/06/13, 17:17
Manifolden er jo støpejern så det blir ikke noe alukontakt. Ah seff, forsto det slikt at det var boltene som skal holde manifolden fast i toppen, men hvis det er i stål det skal forankrees blir jo greia helt annerledes :) Husk å bruk "antisieze" pasta på fingjengene da så du slipper at det skjærer seg... er ikke akkurat et fly, men like irriterende å ta fra hverandre hvis det har gått kaldsveis i gjengene :p

Lundstrøm
04/12/13, 13:58
Her var det lenge siden det hadde skjedd noe gitt.
Les gjennom før men tok meg tid til å lese hele prosjektet på nytt. Men ser jo ut som om det har stått stille en god stun?

Karl
25/12/13, 17:20
Hei. Her har det vært stillstand siden vårtreffet. Blir nok ikke noe aktivitet før neste vårtreff nærmer seg.
Bilen står godt parkert i garasjen og venter på en ny turbo. Har ikke demontert noe enda, det er fint å ha
den kjørbar slik at den enkelt kan flyttes ved behov.

Karl
16/06/14, 12:59
Helt dødt her. Skal rote meg til å fikse turboen om noen dager om alt går etter planen. Får uansett ikke deltatt
på noen av treffene i år pga andre planer så det er ikke noe stress.

Har uansett endelig rotet meg til å få skiltene på denne saken:



http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/852.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/gta2_zps718505b0.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/853.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/bilde4_zpsbbdb1c84.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/854.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/gta1_zpsa2671ad5.jpg.html)

gaupe
16/06/14, 13:51
Var opprinneleg romeriks-bil dette altså? :D Porno for oss sære volvofolket :D

Karl
16/06/14, 14:00
Den ble tollet inn som flyttegods der kort tid etter at den ble kjøpt ny i Canada. Så ble den øyeblikkelig tatt med
nordover hvor den har holdt seg siden. Var jaggu på tide å få den på veien, har hatt den til pynt i mange år nå;)

The Sven
16/06/14, 14:57
Veldig fin :)

volvobrage
16/06/14, 17:35
Stilig!:D Heilt orginal utenom felgar eller?:)

Karl
17/06/14, 17:11
Ja, jeg har felgene den ble kjøpt med også, de er omtrent mint. Den ble levert ny med Virgo-felgene.

stian2k
17/06/14, 19:39
Hvilken resirk kjører du med på 740? :)

Karl
18/06/14, 08:41
Det er en Greddy, mener det er en sånn: http://www.btracing.se/product_info.php?cPath=30&products_id=45&osCsid=d25533528cb61063325e886dabe2aa3c

stian2k
18/06/14, 17:36
Det er en Greddy, mener det er en sånn: http://www.btracing.se/product_info.php?cPath=30&products_id=45&osCsid=d25533528cb61063325e886dabe2aa3c

Se her ja! :)

Berg Performance
19/06/14, 11:36
Bi det ACR på deg i år?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Karl
19/09/14, 17:44
Det ble ikke noe ACR på meg i år pga bryllup både på vår og høsttreffet. Har endelig rotet meg til å ta av den havarerte turboen nå. Viser seg at akslingen er knekt. Nå må man få skaffet seg en ny en, helst med identiske tilkoblinger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/717.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_2094_zps31879c2a.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/718.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_2091_zpsbb3f3b22.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/719.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_2089_zpsb325b767.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/720.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_2088_zpsac2ce8de.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/721.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_2093_zpse2431036.jpg.html)

Karl
19/09/14, 18:14
Bryllupsbilen;


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/722.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_1919_zps504c9392.jpg.html)




Bruden;


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/8.png (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/IMG_19221_zps29a9e059.png.html)


:cool:

Berg Performance
19/09/14, 22:46
Hvor mange ganger i året gifter du deg egentlig ???
Få på ny turbo til Vårtreffet da ! =D Lenge siden 740n har vært observert på ACR..

Karl
21/09/14, 07:38
Et vennepar som giftet seg vårtreffhelga og vår tur på høsttreffhelga;) Skal ha bilen klar til neste gang, om ikke det går så er det bare å avvikle.

Karl
28/10/14, 08:51
Nå er ny turbo til 740 er under bestilling så satser jeg på at det blir større suksess
enn sist.

Liten avsporing fra prosjektet igjen; Kjøpte meg en 91`classic her om dagen. En
eiers bil helt uten rust. Den har ikke alt utstyret som 92modellen har men det jeg
mener er det viktigste er på plass; fx-motoren. Ellers er vel sentrallås stort sett det
eneste ekstra. Har fått på senkefjærer så nå er den klar til bruk.

Første vask etter henting:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1094.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/IMG_22641_zpsf20c1c5a.jpg.html)


vinterhjul + 50kg sand i bagasjerommet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1095.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/IMG_22881_zps2b2256fb.jpg.html)


Hvit spoiler og Polaris på plass:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1096.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/IMG_2320_zps606d1c8a.jpg.html)



Nysenket og klar til bruk:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1097.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/IMG_2515_zpsf738c88c.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
28/10/14, 13:12
Nice 240, er ikke så mye som skal til gitt [emoji6]


Direkte fra blåmyra!

Karl
17/08/15, 10:53
Nå har det endelig blitt litt aktivitet her igjen. Årets høsttreff på ACR klaffet slik at jeg hadde fri fra jobben og da var det bare å sette igang med å få bilen i orden. Som tradisjon er ble det startet opp noen få dager før avreise. Ny turbo var kjøpt inn, (ble samme type), så det var egentlig ikke så mye jobb. Ny turbo, ny olje og filter, sjekk lufttrykk og last opp. Ble ca 100 meter prøvekjøring før opplasting på hengeren.

Da vi kom fram på fredag var det rett i teknisk og ut på banen. Det begynner å bli en stund siden sist, så det var godt å få kjørt litt igjen. Bilen funket sånn passelig, turbotrykket kom alt for sent, men fikk nå kjørt litt.

Lørdagsmorgen var det feilsøking og etter ca 11 sekunders leiting fant Vebjørn ut at spjeldet på baklokket sto fast i åpen posisjon. Årsaken til den var at gjennomføringen hadde seget ned med ca 1cm. Lokket ble demontert og reparert i full fart. Under montering oppdaget jeg at lamdasonden hadde løsnet. Det var dårlige gjenger på den fra før og nå var resten borte. Ny ble kjøpt inn på biltema og montert av gode turkamerater mens jeg var ute og kjørte med en annen bil, Luksus:D

Etter dette ble det mye kjøring på lørdag og bilen funket sånn passe. Slet med seint turbotrykk men ellers var ting på stell. Søndag koblet vi ut justeringsventilen til trykket og da ble det noe helt annet. Trykket kom tidligere og bygget seg opp mer jevnt. Tror vi er inne på noe nå. Fikk tips,(Vebjørn har sagt det sånn ca 27 ganger), om å skaffe meg en ny wastgateaktuator og det skal jeg gjøre til neste gang.

Alt i alt så ble det en super helg med nydelig vær og akkurat sånn passe med biler. Var omtrent ingen venting på å komme på banen og det er perfekt.

Her er litt bilder og link til litt film.


Monterte de nye pinneboltene jeg laget på jobb, fungerte perfekt, får ringsiden på fastnøkkelen på så får dratt skikkelig til. Løsnet ikke en eneste gang.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/874.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender_zps8zemuipz.jpg.html)



Siste sjekk i løftebukken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/875.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%202_zpsfncf3nxr.jpg.html)


Opplastet før avreise.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/876.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%203_zpsbumowoza.jpg.html)


Gjengen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/877.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%204_zpsjkmhgi1w.jpg.html)


Første dag unnagjort.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/878.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%205_zpskzf7nphj.jpg.html)


Litt kjørebilder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/879.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%206_zpsizcior7v.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/880.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%207_zpskfmbrqpk.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/881.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%208_zpsmphk4ejq.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/882.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%209_zpskzpfdfsq.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/883.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%2010_zpsjzz5gsuy.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/884.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%2012_zpsldlib6uu.jpg.html)


Stemningsbilde fra campen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/885.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%2011_zpshmlgw7w7.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/886.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/Prosjekt%20vccn/FullSizeRender%2013_zpsbvs0384v.jpg.html)



Film

https://youtu.be/NM25jhvGybg

Tc-Racing
28/08/15, 17:39
Film

https://youtu.be/NM25jhvGybg
Elsker den kommentaren ca 14 min utti filmen

Karl
28/08/15, 21:56
Elsker den kommentaren ca 14 min utti filmen


Kan jeg tenke meg ja:cool:

Vebjørn
12/09/15, 09:08
E du på jobb no?
den dær iphone din har den ett sånn 1980 style camera, eller har du en app før å få 1980 kvalitet på bildan? :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/682.jpg (http://s17.photobucket.com/user/bonnleif/media/WP_20150814_013.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/684.jpg (http://s17.photobucket.com/user/bonnleif/media/WP_20150814_014.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/687.jpg (http://s17.photobucket.com/user/bonnleif/media/WP_20150816_002.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/689.jpg (http://s17.photobucket.com/user/bonnleif/media/WP_20150816_001.jpg.html)

Karl
13/09/15, 05:18
På jobb ja. Er noe rart med telefonkamera, alle bildene ser ut som de har filter:rolleyes: Men 80's style kan jo aldri bli feil:cool:

Karl
15/09/15, 15:48
Liten avsporing fra 740`en igjen;

I August stilte jeg med GT`en på Midnattsolløpet 2015. Broderen var med som kartleser. Var noen
knallfine volvoer blandt alle veteranbilene som deltok. Artig å være med på litt uhøytidelig bilmorro.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1009.jpg (http://s436.photobucket.com/user/Karlkristian/media/midnattsolloslashpet%202015_zpsxgfhkdwf.jpg.html)


Link med bilder av alle startende kjøretøy: http://saltenmotorhistorisk.info/?p=1776&wppa-album=21&wppa-cover=0&wppa-occur=1

Julie G
17/04/17, 18:46
Hei,
Tillater meg å spørre om du ikke tilfeldigvis fortsatt har den røde interiører, som vises i tråden på første side, lagret et sted?... Jeg har god bruk for den i så fall :)

oar83
10/05/17, 06:38
Trist at du vel å selge bilen. Har fulgt med på tråden sidan første innlegg :)

volvobrage
10/05/17, 14:25
Trist at du vel å selge bilen. Har fulgt med på tråden sidan første innlegg :)

Må sei meg einig her:/

HansOla
10/05/17, 16:49
Synd du skal selge bilen, men alt har en skjebne vil jeg tro. Planer for ny bil?

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk